Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38083077   odwiedzin

Kategoria: Program rządowy na lata 2009-2014 „Radosna Szkoła”

Program rządowy na lata 2009-2014 „Radosna Szkoła"
Data utworzenia:  29.04.2011 13:06:36
Data publikacji:  29.04.2011 13:06:36
Data modyfikacji:  23.05.2012 11:46:32
Autorzy: Kozłowski Jakub Julian
Publikator: Rawinis Sylwia
Program radosna szkoła to program zainaugurowany w 2009 roku. Program zakłada wspieranie organów prowadzących publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia w tworzeniu odpowiednich warunków do aktywności ruchowe

Program rządowy na lata 2009-2014  „Radosna Szkoła"

O programie
Program radosna szkoła to program zainaugurowany w 2009 roku. Program zakłada wspieranie organów prowadzących publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia w tworzeniu odpowiednich warunków do aktywności ruchowej najmłodszych uczniów, w kontekście obniżenia wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego.
Szczegółowe warunki udzielania pomocy szkołom objętym programem zostały określone:

- w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia,
- w uchwale Rady Ministrów w sprawie rządowego programu wspierania w latach 2009-2014 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - „Radosna szkoła".

W ramach programu „Radosna szkoła" organy prowadzące szkoły podstawowe otrzymają wsparcie finansowe na:

- pomoce dydaktyczne do miejsc zabaw w szkole. Ich zadaniem jest zapewnienie możliwości organizacji zabaw ruchowych, zgodnie z naturalnymi potrzebami rozwojowymi dzieci, związanymi z dużą aktywnością fizyczną. Miejsca zabaw powinny być wyposażone w przyrządy pozwalające na zaspokojenie przez dziecko potrzeby ruchu, i obejmować w szczególności duże, miękkie klocki, miękkie piłki w różnych kolorach i wielkościach, materace do zabaw, tory przeszkód, elementy lub zestawy umożliwiające pokonywanie wysokości, a zarazem usprawniające koordynację wzrokowo - ruchową. Powinny też być wyposażone w sprzęt spełniający funkcje edukacyjne i usprawniający małą motorykę (układanki czy kąciki tematyczne, zachęcające dzieci do zabaw i zajęć z rówieśnikami). Natomiast po intensywnym ruchu i zabawie każde dziecko powinno mieć możliwość wyciszenia, relaksu czy indywidualnej pracy. Służyć temu powinien obszar sali, w którym znajdą się urządzenia pozwalające na rozwijanie uzdolnień i zainteresowań (np. plastycznych, konstrukcyjnych), ale jednocześnie umożliwiające odpoczynek i wyciszenie w dogodnej pozycji (materace, pufy);
- urządzenie szkolnego placu zabaw. Ma on umożliwić młodszym dzieciom podejmowanie aktywności fizycznej w sposób pozwalający rozładować napięcia emocjonalne i fizyczne, wynikające z możliwego ograniczenia spontanicznej aktywności w trakcie zajęć prowadzonych w klasach. Szkolny plac zabaw powinien być przygotowany do prowadzenia z dziećmi różnych form zajęć ruchowych (na przykład pokonywania przeszkód, wspinania, czworakowania, przeskoków, przeplotów czy zwisów). Dogodnym miejscem usytuowania szkolnego placu zabaw może być sąsiedztwo boiska lub bieżni, które mogą być wykorzystywane do prowadzenia zabaw i gier ruchowych. Powinien być także wyposażony w różnorodne drabinki, drążki, ścianki wspinaczkowe, pomosty, zjeżdżalnie, równoważnie, przeplotnie oraz kolorowe huśtawki. Plac zabaw urządzony przez szkołę powinien być bezpieczny. Ważne jest zastosowanie nowoczesnej, bezpiecznej nawierzchni pod urządzeniami, właściwe rozmieszczenie sprzętu znajdującego się na placu zabaw oraz przyjazne zagospodarowanie pozostałego terenu zielenią.


Podmioty realizujące Program Rządowy „Radosna Szkoła"
Organem koordynującym program rządowy jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Koordynatorem programu rządowego w szkołach podstawowych i ogólnokształcących szkołach muzycznych I stopnia (z wyłączeniem ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego) na szczeblu wojewódzkim jest wojewoda, realizujący to zadanie przez kuratora oświaty. W odniesieniu do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, koordynatorem programu rządowego jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
W odniesieniu do szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego i osoby fizyczne, realizatorami programu rządowego na szczeblu lokalnym są odpowiednio marszałek województwa, starosta, wójt (burmistrz, prezydent miasta), we współpracy z dyrektorami szkół.

Więcej informacji jest dostępnych na stronie internetowej Programu: http://www.radosnaszkola.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=793&Itemid=205
 
Zawieranie umów o dofinansowanie oraz rozliczanie i kontrola zadań realizowanych w ramach Programu

 


Brak załączników.
.