Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38066882   odwiedzin

Kategoria: Kontrola problemowa - Biuro Usług Turystycznych "Dyliżans"

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
Data utworzenia:  27.10.2004 00:00:00
Data publikacji:  27.10.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  27.10.2004 00:00:00
Autorzy: Luto Małgorzata
Publikator: Filipowicz Hubert

Białystok, 25 października 2004r.

0x01 graphic

WICEWOJEWODA PODLASKI

15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3

RR.XI.0932-7/04

Pani

Lidia Kuczyńska

Biuro Usług Turystycznych

„DYLIŻANS”

ul. Waryńskiego 6

w Białymstoku

W dniu 23.09.2004r. została przeprowadzona w Biurze Usług Turystycznych w Białymstoku, ul. Waryńskiego 6, kontrola problemowa dotycząca prawidłowości wykonywania zadań pilota wycieczek, przewodnika turystycznego w zakresie posiadanych uprawnień, co do ich obszaru, ważności oraz poprawności.

W trakcie kontroli poddano ocenie prawidłowość stosowania przepisów:

  • ustawy z dnia 29.08.1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.578, zm. Dz.U. z 2003r. Nr 124, poz.1152, zm. Dz.U. z 2003r. nr 203, poz.1966, Dz.U. z 2004r. Nr 62, poz.576, Dz.U. z 2004r. Nr 96, poz. 959, Dz.U. z 2004r. Nr 173, poz.1808).

Kontrolą objęto okres od 1.01.2003r. do 23.09.2004r.

Zbadano:

  • Posiadanie uprawnień przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek przez osoby świadczące usługi przewodnickie lub pilotarskie,

  • Posiadanie przez przewodników i pilota świadczących usługi w języku obcym, udokumentowanej znajomości języka obcego, zgodnie z art. 32 ust.1, 2, 4 ustawy o usługach turystycznych,

  • Przestrzeganie postanowień zawartych w art. 30 ust. 2 ustawy, tj. czy piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni posiadali wystawione pisemne zlecenia, określające miejsce (obszar) i czas usługi oraz upoważnienia do działania w imieniu organizatora w zakresie niezbędnym do prowadzenia imprezy turystycznej,

  • Zawartość książki skarg i wniosków w zakresie ewentualnych skarg na pilotów i przewodników.

Ustalenia kontroli opisano w protokole, który doręczony został Pani Lidii Kuczyńskiej - Biuro Usług Turystycznych „DYLIŻANS” w Białymstoku. Wyniki kontroli wskazują, że usługi przewodnickie były świadczone przez osoby posiadające uprawnienia przewodnika turystycznego, natomiast usługi pilotarskie nie były świadczone, ponieważ umowy zawarte z klientami przez Panią Lidię Kuczyńską -Biuro Usług Turystycznych „DYLIŻANS” w Białymstoku w okresie od 1.01.2003r. do dnia kontroli wyłączały udział pilota wycieczek w organizowanych imprezach turystycznych, co jest zgodne z postanowieniami art.30 ust.1 ustawy o usługach turystycznych stanowiącego, iż organizatorzy turystyki organizujący wycieczki, w których uczestniczy co najmniej 10 osób, realizujących wspólny program, są obowiązani zapewnić uczestnikom opiekę pilota wycieczek, jeżeli umowa nie stanowi inaczej.

W kontrolowanym okresie były organizowane imprezy wyłącznie na terenie kraju dla grup polskich, w związku z powyższym przewodnicy nie świadczyli usług w językach obcych.

Kontrola wykazała również, że książka skarg i wniosków znajdująca się w Biurze Usług Turystycznych „DYLIŻANS” w Białymstoku nie zawierała skarg na przewodników turystycznych lub pilotów wycieczek.

W dniu kontroli ustalono, że Pani Lidia Kuczyńska - Biuro Usług Turystycznych „DYLIŻANS” w Białymstoku wystawiała przewodnikom turystycznym pisemne zlecenia, określające miejsce (obszar) i czas usługi przewodnickiej oraz zawierające upoważnienie do działania w imieniu organizatora w zakresie niezbędnym do prowadzenia imprezy turystycznej, zgodne z wymaganiami dotyczącymi zleceń zawartymi w art. 30 ust. 2 ustawy o usługach turystycznych.

Ponadto ustalenia kontrolne (wyszczególnione w protokole kontroli) wykazały, iż w 6 przypadkach zlecenia zostały wystawione na biura turystyczne i stowarzyszenie, co nie jest zgodne z postanowieniami art. 30 ust. 2 ustawy o usługach turystycznych w myśl którego organizator turystyki jest zobowiązany wystawić przedmiotowe zlecenie przewodnikowi turystycznemu, a więc konkretnej osobie fizycznej a nie firmie.

Zawiadamiając o powyższym uprzejmie proszę o podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie powyższych uchybień oraz przeciwdziałanie ich powstawaniu w przyszłości.

Informację o podjętych działaniach należy przekazać w terminie 30 dni od otrzymania niniejszego wystąpienia do Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

WICEWOJEWODA

/-/

Jerzy Półjanowicz


Brak załączników.
.