PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej
Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Supraślu,
ul. Piłsudskiego
58, przeprowadzonej w dniu 26.08.2004 r., REGON
050362158
Burmistrzem Miasta Supraśl jest Pan Wiktor Grygiencz.
Kierownikiem
Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Supraślu jest Pani Małgorzata
Ostrowska od dnia 1.06.1999r.
Miejsko-Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu jest jednostką organizacyjną,
utworzoną uchwałą Nr XIII/54/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy Supraśl z
11.04.1990r.
Kontrolę przeprowadzili:
1. Ewa Bonarska
- starszy inspektor wojewódzki
2. Margarita Jaroszuk - starszy
inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie
upoważnienia do kontroli nr 237 z dnia 25 sierpnia 2004r., wydanego w imieniu
Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę
dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w
dniu 26 sierpnia 2004 roku.
Temat
kontroli:
Realizacja zadań własnych
gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel kontroli:
Ocena realizacji zadań
własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art.
17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm.).
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I. Zasoby
materialne ośrodka pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III. Zadania realizowane przez ośrodek i
upoważnienie kierownika do wydawania decyzji administracyjnych.
IV. Realizacja
zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym na podstawie art. 17 ust. 1
ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1)
opracowanie i realizacja gminnej
strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2)
sporządzanie bilansu potrzeb,
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych,
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych,
6)
wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym,
7)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz
innym osobom niemającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia,
8)
przyznawanie zasiłków celowych w formie
biletu kredytowanego,
9)
realizacja pomocy w formie opłacania
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
10)
udzielanie pomocy w formie pracy
socjalnej,
11)
organizowanie i świadczenie usług
opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem
usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
12)
prowadzenie
i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego
lub mieszkaniach chronionych,
13)
tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad
dzieckiem i rodziną,
14)
dożywianie
dzieci,
15)
kierowanie
do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w
tym domu,
16)
sprawienie pogrzebu, w tym osobom
bezdomnym,
17) sporządzanie
sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu
informatycznego,
18)
utworzenie
i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na
wynagrodzenie pracowników.
V. Realizacja
zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia
o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,
4)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej
realizowane przez gminę, w tym tworzenie
i realizacja programów osłonowych.
VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18
ust. 1 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych,
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i świadczenia
specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z
zaburzeniami psychicznymi,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków związanych
z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5) prowadzenie
i rozwój
infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z
zaburzeniami psychicznymi.
Ustalenia kontroli:
I. Zasoby materialne.
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu zajmuje dwa
pomieszczenia biurowe na parterze budynku Urzędu Miejskiego w Supraślu (każde
po ok. 15 m2), jeden z pracowników ma swoją siedzibę w Sobolewie (zajmuje jedno pomieszczenie w budynku stanowiącym
własność gminy). Do budynku brak jest podjazdu dla osób niepełnosprawnych, ale
nie ma takiej potrzeby, albowiem do budynku nie prowadzą schody. Ośrodek
posiada i użytkuje 5 komputerów z 4 drukarkami, posiada dostęp do internetu, korzysta z faxu Urzędu
Miejskiego. Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu pracuje w programie "Dar -
Pomost", wprowadzono wszystkie rodziny korzystające z pomocy.
Miasto i gminę Supraśl zamieszkuje 11 809
mieszkańców, w tym 621 osób bezrobotnych tj. 5,25 % ogółu ludności.
Do funkcjonujących na
terenie miasta i gminy zakładów pracy należą m.in.: "ADAMPOL" S.A. w Zaściankach, D.K. LAMIN w Zaściankach, DAKPAK Sp. w
Zaściankach, AMS ENTERPRISE Sp. z o.o. w Supraślu, KEY COMPANY Sp. z o.o. w Zaściankach, Ośrodek Wypoczynkowy KNIEJA w Supraślu,
Nadleśnictwo Supraśl, PINEA Sp. z o.o. w Supraślu, PUHP "55" w Zaściankach, Ośrodek Wypoczynkowy
"Puszcza" w Supraślu, RABET Sp. Jawna Białystok, Tartak w Supraślu, ZETEREM w
Zaściankach, PLUS Sp. Jawna, BUDOMOST w Zaściankach, Auto Breczko
Kol. Grabówka, Usługi Motoryzacyjne "Narewscy" Sp.
Jawna w Grabówce i inne.
II. Kadrę
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:
1. Małgorzata Ostrowska -
zatrudniona na stanowisku kierownika ośrodka od 1.06.1990r.,
wykształcenie wyższe: UwB Wydział Pedagogiki i
Psychologii, kierunek: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, oraz specjalizacja z
zakresu pracy socjalnej; staż pracy w pomocy społecznej - 19 lat.
2. Elżbieta Wodyńska
- zatrudniona na stanowisku starszego pracownika socjalnego, w Ośrodku od
1.06.1990r., wykształcenie: MSZ WPS w Białymstoku oraz
I stopień specjalizacji z zakresu pomocy społecznej. Staż pracy ogółem ok. 29
lat (w pomocy społecznej 19 lat).
3. Anna Szeremietjew-
zatrudniona na stanowisku starszego pracownika socjalnego, w Ośrodku od
1.06.1990r., wykształcenie: MSZ WPS w Białymstoku, w
trakcie nauki: UwB Wydział Pedagogiki i Psychologii
(IV rok). Staż pracy ogółem ok. 25 lat (w pomocy społecznej 13 lat).
4. Barbara Węcławska
- Nowik - zatrudniona na stanowisku starszego
pracownika socjalnego, w Ośrodku od 1.06.1990r.,
wykształcenie: MSZ WPS w Białymstoku oraz I stopień specjalizacji z zakresu
pracy socjalnej. Staż pracy ogółem ok. 20 lat (w pomocy społecznej 13 lat).
5. Anna Ejsmont
- zatrudniona na stanowisku inspektora, w Ośrodku od 7.06.1995r., wykształcenie wyższe: UwB
Wydział Pedagogiki i Psychologii, kierunek: pedagogika. Staż pracy ogółem ok.
23 lat (w pomocy społecznej 9 lat).
6. Joanna Mieldzicz
- zatrudniona na stanowisku referenta ds. świadczeń rodzinnych od 5.04.2004r., wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb
Społecznych w Białymstoku.
III. Zadania
realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu
realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, o świadczeniach
rodzinnych oraz o dodatkach mieszkaniowych.
Zarządzeniem Nr 0154/131/04 z dnia 29.04.2004r. Burmistrz Supraśla upoważnił
Kierownika Ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych
sprawach z zakresu pomocy społecznej, należących do właściwości gminy,
natomiast Zarządzeniem Nr 0154/130/04 z dnia 29.04.2004r.
Burmistrz Supraśla upoważnił Kierownika Ośrodka do prowadzenia postępowań w
sprawach świadczeń rodzinnych oraz do wydawania decyzji w tych sprawach.
Kontrolujący ustalili, że w
Miejsko-Gminny Ośrodku Pomocy Społecznej w Supraślu wyodrębniono stanowisko do
spraw świadczeń rodzinnych, osoba ta została wyposażona w komputer z drukarką.
IV. Realizacja zadań własnych
gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1.
1) gminna strategia rozwiązywania
problemów.
Miasto do dnia kontroli nie opracowało gminnej
strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Uchwałą Nr XVI/156/04 Rady Miejskiej w Supraślu z
dnia 30.03.2004r. uchwalono Gminny Program
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004r. Na realizację
tego programu w budżecie gminy zaplanowano kwotę 83.000 zł.
W ramach programu mają być realizowane m.in. zajęcia
terapeutyczne odbywające się w trakcie obozów organizowanych przez klub
abstynenta, treningów i programów pomocy psychologicznej realizowanych w
klubach abstynenta (AA Jutrzenka w Supraślu, przy Świetlicy Środowiskowej w Sobolewie) lub innych placówkach podległych gminie,
prowadzenie Świetlic Terapeutycznych i Środowiskowych dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, organizowanie otwartych spotkań dla
mieszkańców gminy Supraśl w zakresie praktyki uzależnień, zdrowego stylu życia
i zachowań asertywnych, prowadzenie lokalnych
kampanii edukacyjnych związanych z promowaniem trzeźwości.
2) bilans potrzeb.
Nowe zadanie wprowadzone po 1 stycznia 2004 r., jego
odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy
społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym
radzie gminy.
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu
przedstawił plan wydatków na 2004r. w dniu 15.10.2003r.
W zatwierdzonym uchwałą Rady
Miejskiej w Supraślu Nr XVI/154/04 z dnia 30.03.2004r.
budżecie gminy na 2004 rok w dziale 852 "Pomoc społeczna" znalazły miejsce
wydatki na świadczenia w formie zasiłków i pomocy w naturze, składki na
ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne, dodatki
mieszkaniowe, utrzymanie ośrodka pomocy społecznej. Zarządzeniami Burmistrza
Supraśla z dnia 14.05.2004r., 29.05.2004r.,
30.07.2004r. i 12.08.2004r. dokonano zmian w budżecie
gminy na 2004 rok uwzględniających zmianę przepisów ustawy o pomocy społecznej
oraz wypłatę świadczeń rodzinnych.
3) udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.
Gmina dysponuje wolnymi 9
lokalami komunalnymi, w których w razie potrzeby (np. pożar) mieszkańcy gminy
natychmiast mogą zamieszkać. Pozbawiony ubrania otrzymuje je w Ośrodku, który
wprawdzie nie ma magazynu, ale dysponuje niewielką liczbą ubrań, jeśli nie
zabezpieczają one potrzeby tej osoby, wówczas uzyskuje ona pomoc w formie
zasiłku celowego. Ośrodek zawarł umowę z Zakładem Gastronomicznym "Łukaszówka" w Supraślu, celem zapewnienia posiłków (gorąca
zupa). Od stycznia br. tą formą pomocy objęto 1 osobę.
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych.
Od 1.01.- 30.04.2004r. z pomocy w tej formie
skorzystało 115 rodzin (395 świadczeń), najwyższa kwota świadczenia wynosiła 450zł , najniższa 40zł.
Od 1.05.2004r. pomoc
otrzymało 76 rodzin, (269 świadczeń), maksymalna wysokość świadczenia 291,45zł,
najniższa 20,25zł. Średni czasookres pomocy wynosił przeważnie 3 miesiące.
Najczęściej przyznawano świadczenia z powodu braku możliwości zatrudnienia.
Dokumentacja w sprawach przyznawanych świadczeń nie
budzi zastrzeżeń.
Z powodu przekroczenia ustawowego dochodu wydano 3
decyzje odmawiające pomocy w tej formie.
Ośrodek przyznał także jeden
zasiłek okresowy specjalny.
Kontrolujący
sprawdzili 15 % akt osób otrzymujących pomoc w tej formie..
Przykłady
osób korzystających z zasiłku okresowego opisano w załączniku Nr 1 do
protokołu.
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych.
W okresie objętym kontrolą Ośrodek Pomocy Społecznej
w Supraślu podjął 241 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach 18zł
(najniższa) i 300zł
(najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby,
zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność. Akta
osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia
lekarskie, faktury zakupu leków).
Przykłady osób
korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr
2 do protokołu.
6) wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.
Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika
wynika, że nie było takiej potrzeby.
7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz
innym osobom niemającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia.
Nie przyznano tej formy
pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby.
8) przyznawanie zasiłków celowych w formie
biletu kredytowanego,
Nie przyznano tej formy pomocy,
nie stwierdzono potrzeb w tym zakresie. Nie zawarto umowy z PKP na refundację
kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego.
9) realizacja pomocy w formie opłacania składki na
ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w
związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad
długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby
bezdomne.
Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o
taką pomoc.
10) praca socjalna.
Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny
korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Z
wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje
1) udzielanie informacji i pomoc w skompletowaniu dokumentów do
wniosków celem uzyskania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności - 6 osób oraz
napisanie odwołania do Sądu od orzeczenia o stopniu niepełnosprawności - 1
osoba,
2) odwiedziny i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych
oraz częsty kontakt telefoniczny,
3) udzielanie informacji o możliwości uzyskania emerytury,
renty oraz pomoc w kompletowaniu wniosków o te świadczenia - 6 osób,
4) typowanie dzieci z rodzin ubogich i patologicznych do
objęcia pomocą w formie dożywiania w szkołach - 25 dzieci (pozytywnie),
5) udzielanie informacji telefonicznych i w siedzibie Ośrodka
(Supraśl i Sobolewo) oraz pomoc w wypełnianiu
dokumentów m.in. do świadczeń rodzinnych,
6) pomoc w uzyskaniu refundacji z funduszy PFRON - 4 osoby,
7) udzielanie informacji i pomocy w złożeniu dokumentów do sądu
o alimenty oraz pomoc w napisaniu pozwu - 2 osoby,
8) pomoc w skompletowaniu dokumentów celem umieszczenia 1 osoby
w zakładzie opiekuńczo-leczniczym,
9) współpraca ze Stowarzyszeniem Wspierania Rodziny ?Przyjaźń"
w Supraślu - wspólne typowanie dzieci z rodzin zagrożonych biedą i patologiami
do udziału w zajęciach profilaktycznych prowadzonych w Świetlicy Środowiskowej
w Supraślu oraz Świetlicy Socjoterapeutycznej
prowadzonej przez Prawosławny Ośrodek Miłosierdzia w Supraślu.
10) współpraca z pedagogami szkolnymi - wspólne wizyty w domach
rodzinnych dzieci z problemami wychowawczymi i mającymi kłopoty w nauce,
11) współpraca z parafialnym kołem ?Caritas"
w Supraślu - typowanie rodzin wielodzietnych i dotkniętych biedą do pomocy w
formie paczek żywnościowych fundowanych przez koło w okresie świąt Wielkanocy i
Bożego Narodzenia,
12) pośredniczenie w przekazywaniu informacji dla podopiecznych
o używanych meblach i sprzętach gospodarstwa domowego, bezpłatnie oddawanych
przez innych mieszkańców gminy.
13) współpraca z kuratorami sądowymi - wymiana informacji
niezbędnych do udzielania właściwej i adekwatnej do potrzeb pomocy osobom
opuszczającym zakłady karne, ich rodzinom oraz innych osobom i rodzinom
pozostającym pod kuratelą sądową,
14) przeprowadzanie rozmów w rodzinach nt. opieki nad dzieckiem
(13 rodzin),
15) ciągła współpraca z Policją - wspólne wyjazdy w środowisko,
wymiana informacji niezbędnych przy załatwianiu indywidualnych spraw.
11) organizowanie i świadczenie usług
opiekuńczych.
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy
Społecznej w Supraślu nie organizował i nie świadczy usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych w miejscu zamieszkania, albowiem w tym zakresie mieszkańcy
nie zgłaszali potrzeb.
12) .prowadzenie i
zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego
lub mieszkań chronionych.
Nie są prowadzone placówki wsparcia dziennego i
mieszkania chronione.
Na terenie gminy funkcjonuje: Dom Dziecka w
Supraślu, świetlice
środowiskowe w Supraślu (prowadzona terapia pedagogiczna) i Sobolewie (dzieci z rodzin patologicznych i zagrożonych
patologią). Łącznie do tych świetlic uczęszcza ok. 50 dzieci. Środki finansowe
na ich funkcjonowanie pochodzą z Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów
alkoholowych.
13) tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Nie stwierdzono takiego systemu. Prowadzenie
profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dzieci i młodzieży
zawiera Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
14) dożywianie dzieci.
Rada Miasta w Supraślu w dniu 22.02.2002r. podjęła uchwałę Nr XLIV/291/02 w sprawie zasad zwrotu
wydatków na świadczenia z pomocy społecznej przyznawanych w ramach zadań
własnych gminy.
W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli
pomocą w formie dożywiania objęto 129 dzieci. Realizacja tej formy pomocy
odbywa się następująco: w szkołach w Supraślu i Sobolewie
dzieci otrzymują pełny gorący obiad (2 dania).
Średni koszt
gorącego posiłku wynosi na terenie gminy 1,99zł. Pomoc w formie dożywiania
przyznano w formie decyzji.
15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom
bezdomnym.
W 2004 roku Ośrodek pokrył w części koszty pogrzebu 1 osoby (osoby bezdomnej - w pełni
pokryto koszt).
16)
kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności
za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.
Decyzją z dnia 24.08.2004r. skierowano jedną osobę do Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach. Natomiast decyzją z dnia 25.08.2004r. ustalono odpłatność w kwocie: 521,02zł zainteresowanej,
pozostałą kwotę 964,98zł odpłatności (pełen koszt utrzymania 1.486zł) ponosi gmina. W budżecie gminy na ponoszenie odpłatności
zabezpieczono na 2004r. kwotę 60.000zł.
17) sporządzanie sprawozdawczości, również w
wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.
Sprawozdawczość nie jest
sporządzana w systemie informatycznym. Sprawozdania do Urzędu Wojewódzkiego
przekazywane są pocztą elektroniczną.
18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy
społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
Miejsko-Gminny Ośrodek
Pomocy Społecznej w Supraślu został utworzony uchwałą Nr XIII/54/90 Rady
Narodowej Miasta i Gminy Supraśl z dnia 11.04.1990r.
Do dnia kontroli MGOPS w Supraślu funkcjonuje w
oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XX/129/2000 Rady Miejskiej w
Supraślu z dnia 15.04.2000r., zmieniony uchwałami Nr
XXXVI/244/01 z dnia 31.08.2001r. i Nr XVIII/176/04 z
dnia 29.05.2004r.
Na
podstawie Załącznika Nr 2 do Zarządzenia Nr 0154/124/04 z 31.03.2004r. Burmistrza Supraśla plan wydatków w dziale 852 - ?Pomoc
społeczna" wynosi 890 930 zł, w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej"
181.800 zł, tj:
-
wynagrodzenie osobowe pracowników - 128.987zł,
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne - 10.050zł,
-
składki na ubezpieczenie społeczne - 24.730zł,
-
Fundusz pracy - 3.333zł,
-
zakup materiałów i wyposażenia - 2.722zł,
-
zakup energii - 1.100zł,
-
zakup usług pozostałych - 7.285zł,
-
podróże służbowe krajowe - 1.215zł,
-
odpis na zakładowy f.ś.s. - 3.478zł,
Na realizację zadań własnych
miasto zaplanowało kwotę 81.800 zł.
V. Realizacja zadań własnych
gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.
a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych.
W okresie od 1.01.2004r. Ośrodek Pomocy Społecznej w
Supraślu podjął 5 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach 100zł
(najniższa) i 150zł
(najwyższa). Pomocy udzielano generalnie z uwagi na występujące w rodzinie
choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy
żywność. Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty,
w oparciu o które udzielana jest pomoc w
szczególności: zaświadczenia o wysokości dochodu, zaświadczenia potwierdzające
fakt zarejestrowania w PUP, zaświadczenia lekarskie, faktury zakupy leków i
inne. Prowadzona dokumentacja jest przezroczysta, zawiera wszelkie niezbędne
dokumenty. Wywiad, decyzja administracyjna przyznająca zasiłek podjęte są w
terminach określonych obowiązującymi przepisami.
Przykłady osób
korzystających z zasiłku celowego specjalnego opisano w załączniku Nr 3 do
protokołu.
b) przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie.
Nie przyznano pomocy w tej
formie. Z wyjaśnień
Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było
potrzeby udzielenia takiej pomocy.
c) prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy.
Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu
lokalnym.
W 2003 r. i od stycznia 2004
r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.
d) inne zadania z zakresu pomocy
społecznej realizowane przez miasto, w tym tworzenie i realizacja programów
osłonowych.
Miasto nie ma opracowanych
własnych programów osłonowych.
VI. Realizacja zadań z zakresu administracji
rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych.
W okresie od 1.01.2004. - 30.04.2004r. Miejsko-Gminy
Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu wypłacał 18 zasiłków wyrównawczych,
natomiast od 1.05.2004r. - 21 zasiłków stałych., z tego 13 dla osób samotnie gospodarujących.
Ośrodek obecnie opłaca składkę zdrowotną za 15 osób.
W okresie od 1.01.- 30.04.2004r. opłacano tę składkę
za 14 osób.
Kontrolujący sprawdzili 20% akt świadczeniobiorców.
Nie stwierdzono aby pomoc
została przyznana bezzasadnie. Osoby korzystające z pomocy spełniały kryteria
określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990r.
o pomocy społecznej oraz obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r.
Po wygaśnięciu decyzji podjętych w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 29.11.1990 r. o pomocy
społecznej - ośrodek z urzędu wszczynał postępowania w sprawie uprawnień do
zasiłku stałego przysługującego na podstawie nowej ustawy o pomocy społecznej.
We wszystkich przypadkach wydane są decyzje w oparciu o obowiązujące przepisy
ustawy z dnia 12.03.2004r.
Przykłady
osób korzystających korzystających tej formy pomocy
opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.
2) opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia.
Ośrodek
w Supraślu obecnie opłaca składkę za 15 osób z tytułu zasiłku stałego, do
30.04.2004r. - za 14 osób otrzymujących zasiłek stały
wyrównawczy.
Kontrolujący
sprawdził akta osób, za które odprowadzana jest składka. Pomocy bezzasadnej nie
stwierdzono. Składka odprowadzana jest w prawidłowych wysokościach i terminach.
Przykłady
osób korzystających tej formy pomocy opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.
3) organizowanie i świadczenie usług
specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Nie
udzielano takiej pomocy. Nie zgłoszono w tym zakresie wniosku.
4) przyznanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.
Nie
udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.
5) prowadzenie i rozwój infrastruktury
środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Nie
udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.
Protokół niniejszy sporządzono
w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik
Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownik Miejsko-Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Supraślu poinformowany został o przysługującym mu
prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w
niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących
stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania
protokołu.
O
przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Ośrodka
pod poz. 3.
Kontrolowany Kontrolujący
15.09.2004, Małgorzata Ostrowska 1. Margarita
Jaroszuk
2. Ewa Bonarska