Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38070149   odwiedzin

Kategoria: Kontrola problemowa Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Supraślu

Protokół kontroli Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Supraślu
Data utworzenia:  28.10.2004 00:00:00
Data publikacji:  28.10.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  28.10.2004 00:00:00
Autorzy: Kościuk Nina
Publikator: Borowik Ludmiła
Cel kontroli: Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Supraślu,

ul. Piłsudskiego 58, przeprowadzonej w dniu 26.08.2004 r., REGON 050362158

Burmistrzem Miasta Supraśl jest Pan Wiktor Grygiencz.

Kierownikiem Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Supraślu jest Pani Małgorzata Ostrowska od dnia 1.06.1999r.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu jest jednostką organizacyjną, utworzoną uchwałą Nr XIII/54/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy Supraśl z 11.04.1990r.

Kontrolę przeprowadzili:

1.      Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki

2.      Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 237 z dnia 25 sierpnia 2004r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 26 sierpnia 2004 roku.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)      opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2)      sporządzanie bilansu potrzeb,

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym,

7)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9)      realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

10)  udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11)  organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,

12)   prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13)   tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14)   dożywianie dzieci,

15)   kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

16)   sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

17)   sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18)   utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia
o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4)      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie
i realizacja programów osłonowych.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy:

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3)      organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych
z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5) prowadzenie i rozwój  infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu zajmuje dwa pomieszczenia biurowe na parterze budynku Urzędu Miejskiego w Supraślu (każde po ok. 15 m2), jeden z pracowników ma swoją siedzibę w Sobolewie (zajmuje jedno pomieszczenie w budynku stanowiącym własność gminy). Do budynku brak jest podjazdu dla osób niepełnosprawnych, ale nie ma takiej potrzeby, albowiem do budynku nie prowadzą schody. Ośrodek posiada i użytkuje 5 komputerów z 4 drukarkami, posiada dostęp do internetu, korzysta z faxu Urzędu Miejskiego. Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu pracuje w programie "Dar - Pomost", wprowadzono wszystkie rodziny korzystające z pomocy.

Miasto i gminę Supraśl zamieszkuje  11 809 mieszkańców, w tym 621 osób bezrobotnych tj. 5,25 % ogółu ludności.

Do funkcjonujących na terenie miasta i gminy zakładów pracy należą m.in.: "ADAMPOL" S.A. w Zaściankach, D.K. LAMIN w Zaściankach, DAKPAK Sp. w Zaściankach, AMS ENTERPRISE Sp. z o.o. w Supraślu, KEY COMPANY Sp. z o.o. w Zaściankach, Ośrodek Wypoczynkowy KNIEJA w Supraślu, Nadleśnictwo Supraśl, PINEA Sp. z o.o. w Supraślu, PUHP "55" w Zaściankach, Ośrodek Wypoczynkowy "Puszcza" w Supraślu, RABET Sp. Jawna Białystok, Tartak w Supraślu, ZETEREM w Zaściankach, PLUS Sp. Jawna, BUDOMOST w Zaściankach, Auto Breczko Kol. Grabówka, Usługi Motoryzacyjne "Narewscy" Sp. Jawna w Grabówce i inne.

II. Kadrę Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:

1.      Małgorzata Ostrowska - zatrudniona na stanowisku kierownika ośrodka od 1.06.1990r., wykształcenie wyższe: UwB Wydział Pedagogiki i Psychologii, kierunek: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, oraz specjalizacja z zakresu pracy socjalnej; staż pracy w pomocy społecznej - 19 lat.

2.      Elżbieta Wodyńska - zatrudniona na stanowisku starszego pracownika socjalnego, w Ośrodku od 1.06.1990r., wykształcenie: MSZ WPS w Białymstoku oraz I stopień specjalizacji z zakresu pomocy społecznej. Staż pracy ogółem ok. 29 lat (w pomocy społecznej 19 lat).

3.      Anna Szeremietjew- zatrudniona na stanowisku starszego pracownika socjalnego, w Ośrodku od 1.06.1990r., wykształcenie: MSZ WPS w Białymstoku, w trakcie nauki: UwB Wydział Pedagogiki i Psychologii (IV rok). Staż pracy ogółem ok. 25 lat (w pomocy społecznej 13 lat).

4.      Barbara Węcławska - Nowik  - zatrudniona na stanowisku starszego pracownika socjalnego, w Ośrodku od 1.06.1990r., wykształcenie: MSZ WPS w Białymstoku oraz I stopień specjalizacji z zakresu pracy socjalnej. Staż pracy ogółem ok. 20 lat (w pomocy społecznej 13 lat).

5.      Anna Ejsmont - zatrudniona na stanowisku inspektora, w Ośrodku od 7.06.1995r., wykształcenie wyższe: UwB Wydział Pedagogiki i Psychologii, kierunek: pedagogika. Staż pracy ogółem ok. 23 lat (w pomocy społecznej 9 lat).

6.      Joanna Mieldzicz - zatrudniona na stanowisku referenta ds. świadczeń rodzinnych od 5.04.2004r., wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku.

III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, o świadczeniach rodzinnych oraz o dodatkach mieszkaniowych.

Zarządzeniem Nr 0154/131/04 z dnia 29.04.2004r. Burmistrz Supraśla  upoważnił Kierownika Ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej, należących do właściwości gminy, natomiast Zarządzeniem Nr 0154/130/04 z dnia 29.04.2004r. Burmistrz Supraśla upoważnił Kierownika Ośrodka do prowadzenia postępowań w sprawach świadczeń rodzinnych oraz do wydawania decyzji w tych sprawach.

Kontrolujący ustalili, że w Miejsko-Gminny Ośrodku Pomocy Społecznej w Supraślu wyodrębniono stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych, osoba ta została wyposażona w komputer z drukarką.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1.

1)      gminna strategia rozwiązywania problemów.

Miasto do dnia kontroli nie opracowało gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.

Uchwałą Nr XVI/156/04 Rady Miejskiej w Supraślu z dnia 30.03.2004r. uchwalono Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004r. Na realizację tego programu w budżecie gminy zaplanowano kwotę 83.000 .

W ramach programu mają być realizowane m.in. zajęcia terapeutyczne odbywające się w trakcie obozów organizowanych przez klub abstynenta, treningów i programów pomocy psychologicznej realizowanych w klubach abstynenta (AA Jutrzenka w Supraślu, przy Świetlicy Środowiskowej w Sobolewie) lub innych placówkach podległych gminie, prowadzenie Świetlic Terapeutycznych i Środowiskowych dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, organizowanie otwartych spotkań dla mieszkańców gminy Supraśl w zakresie praktyki uzależnień, zdrowego stylu życia i zachowań asertywnych, prowadzenie lokalnych kampanii edukacyjnych związanych z promowaniem trzeźwości.

2)      bilans potrzeb.

Nowe zadanie wprowadzone po 1 stycznia 2004 r., jego odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym radzie gminy.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu przedstawił plan wydatków na 2004r. w dniu 15.10.2003r.

W zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w Supraślu Nr XVI/154/04 z dnia 30.03.2004r. budżecie gminy na 2004 rok w dziale 852 "Pomoc społeczna" znalazły miejsce wydatki na świadczenia w formie zasiłków i pomocy w naturze, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne, dodatki mieszkaniowe, utrzymanie ośrodka pomocy społecznej. Zarządzeniami Burmistrza Supraśla z dnia 14.05.2004r., 29.05.2004r., 30.07.2004r. i 12.08.2004r. dokonano zmian w budżecie gminy na 2004 rok uwzględniających zmianę przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz wypłatę świadczeń rodzinnych.

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

Gmina dysponuje wolnymi 9 lokalami komunalnymi, w których w razie potrzeby (np. pożar) mieszkańcy gminy natychmiast mogą zamieszkać. Pozbawiony ubrania otrzymuje je w Ośrodku, który wprawdzie nie ma magazynu, ale dysponuje niewielką liczbą ubrań, jeśli nie zabezpieczają one potrzeby tej osoby, wówczas uzyskuje ona pomoc w formie zasiłku celowego. Ośrodek zawarł umowę z Zakładem Gastronomicznym "Łukaszówka" w Supraślu, celem zapewnienia posiłków (gorąca zupa). Od stycznia br. tą formą pomocy objęto 1 osobę.

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.

Od 1.01.- 30.04.2004r. z pomocy w tej formie skorzystało 115 rodzin (395 świadczeń), najwyższa kwota  świadczenia  wynosiła 450zł , najniższa 40zł.

Od 1.05.2004r. pomoc otrzymało 76 rodzin, (269 świadczeń), maksymalna wysokość świadczenia 291,45zł, najniższa 20,25zł. Średni czasookres pomocy wynosił przeważnie 3 miesiące. Najczęściej przyznawano świadczenia z powodu braku możliwości zatrudnienia.

Dokumentacja w sprawach przyznawanych świadczeń nie budzi zastrzeżeń.

Z powodu przekroczenia ustawowego dochodu wydano 3 decyzje odmawiające pomocy w tej formie.

Ośrodek przyznał także jeden zasiłek okresowy specjalny.

Kontrolujący sprawdzili 15 % akt osób otrzymujących pomoc w tej formie..

Przykłady osób korzystających z zasiłku okresowego opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie objętym kontrolą Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu podjął 241 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach 18zł (najniższa) i  300zł (najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność. Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków).

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2  do protokołu.

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby.

7)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby.

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

Nie przyznano tej formy pomocy, nie stwierdzono potrzeb w tym zakresie. Nie zawarto umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by  pomocy w formie zasiłku celowego.

9) realizacja pomocy w formie opłacania składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.

10)  praca socjalna.

Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje

1)      udzielanie informacji i pomoc w skompletowaniu dokumentów do wniosków celem uzyskania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności - 6 osób oraz napisanie odwołania do Sądu od orzeczenia o stopniu niepełnosprawności - 1 osoba,

2)      odwiedziny i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych oraz częsty kontakt telefoniczny,

3)      udzielanie informacji o możliwości uzyskania emerytury, renty oraz pomoc w kompletowaniu wniosków o te świadczenia - 6 osób,

4)      typowanie dzieci z rodzin ubogich i patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkołach - 25 dzieci (pozytywnie),

5)      udzielanie informacji telefonicznych i w siedzibie Ośrodka (Supraśl i Sobolewo) oraz pomoc w wypełnianiu dokumentów m.in. do świadczeń rodzinnych,

6)      pomoc w uzyskaniu refundacji z funduszy PFRON - 4 osoby,

7)      udzielanie informacji i pomocy w złożeniu dokumentów do sądu o alimenty oraz pomoc w napisaniu pozwu - 2 osoby,

8)      pomoc w skompletowaniu dokumentów celem umieszczenia 1 osoby w zakładzie opiekuńczo-leczniczym,

9)      współpraca ze Stowarzyszeniem Wspierania Rodziny ?Przyjaźń" w Supraślu - wspólne typowanie dzieci z rodzin zagrożonych biedą i patologiami do udziału w zajęciach profilaktycznych prowadzonych w Świetlicy Środowiskowej w Supraślu oraz Świetlicy Socjoterapeutycznej prowadzonej przez Prawosławny Ośrodek Miłosierdzia w Supraślu.

10)  współpraca z pedagogami szkolnymi - wspólne wizyty w domach rodzinnych dzieci z problemami wychowawczymi i mającymi kłopoty w nauce,

11)  współpraca z parafialnym kołem ?Caritas" w Supraślu - typowanie rodzin wielodzietnych i dotkniętych biedą do pomocy w formie paczek żywnościowych fundowanych przez koło w okresie świąt Wielkanocy i Bożego Narodzenia,

12)  pośredniczenie w przekazywaniu informacji dla podopiecznych o używanych meblach i sprzętach gospodarstwa domowego, bezpłatnie oddawanych przez innych mieszkańców gminy.

13)  współpraca z kuratorami sądowymi - wymiana informacji niezbędnych do udzielania właściwej i adekwatnej do potrzeb pomocy osobom opuszczającym zakłady karne, ich rodzinom oraz innych osobom i rodzinom pozostającym pod kuratelą sądową,

14)  przeprowadzanie rozmów w rodzinach nt. opieki nad dzieckiem (13 rodzin),

15)  ciągła współpraca z Policją - wspólne wyjazdy w środowisko, wymiana informacji niezbędnych przy załatwianiu indywidualnych spraw.

11)  organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu nie organizował i nie świadczy usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania, albowiem w tym zakresie mieszkańcy nie zgłaszali potrzeb.

12)  .prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

Nie są prowadzone placówki wsparcia dziennego i mieszkania chronione.

Na terenie gminy funkcjonuje: Dom Dziecka w Supraślu, świetlice  środowiskowe w Supraślu (prowadzona terapia pedagogiczna) i Sobolewie (dzieci z rodzin patologicznych i zagrożonych patologią). Łącznie do tych świetlic uczęszcza ok. 50 dzieci. Środki finansowe na ich funkcjonowanie pochodzą z Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów alkoholowych.

13)  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Nie stwierdzono takiego systemu. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dzieci i młodzieży zawiera Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

14)  dożywianie dzieci.

Rada Miasta w Supraślu w dniu 22.02.2002r. podjęła uchwałę Nr XLIV/291/02 w sprawie zasad zwrotu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej przyznawanych w ramach zadań własnych gminy.

W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli pomocą w formie dożywiania objęto 129 dzieci. Realizacja tej formy pomocy odbywa się następująco: w szkołach w Supraślu i Sobolewie dzieci otrzymują pełny gorący obiad (2 dania).

Średni koszt gorącego posiłku wynosi na terenie gminy 1,99zł. Pomoc w formie dożywiania przyznano w formie decyzji.

15)  sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

W 2004 roku  Ośrodek pokrył w części koszty  pogrzebu 1 osoby (osoby bezdomnej - w pełni pokryto koszt).

16)  kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

Decyzją z dnia 24.08.2004r. skierowano jedną osobę do Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach. Natomiast decyzją z dnia 25.08.2004r. ustalono odpłatność w kwocie: 521,02zł zainteresowanej, pozostałą kwotę 964,98zł odpłatności (pełen koszt utrzymania 1.486) ponosi gmina. W budżecie gminy na ponoszenie odpłatności zabezpieczono na 2004r. kwotę 60.000.

17)  sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość nie jest sporządzana w systemie informatycznym. Sprawozdania do Urzędu Wojewódzkiego przekazywane są pocztą elektroniczną.

18)  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu został utworzony uchwałą Nr XIII/54/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy Supraśl z dnia 11.04.1990r.

Do dnia kontroli MGOPS w Supraślu funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XX/129/2000 Rady Miejskiej w Supraślu z dnia 15.04.2000r., zmieniony uchwałami Nr XXXVI/244/01 z dnia 31.08.2001r. i Nr XVIII/176/04 z dnia 29.05.2004r.

Na podstawie Załącznika Nr 2 do Zarządzenia Nr 0154/124/04 z 31.03.2004r. Burmistrza Supraśla plan wydatków w dziale 852 - ?Pomoc społeczna" wynosi 890 930 zł, w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" 181.800 , tj:

-         wynagrodzenie osobowe pracowników - 128.987,

-         dodatkowe wynagrodzenie roczne - 10.050,

-         składki na ubezpieczenie społeczne - 24.730,

-         Fundusz pracy - 3.333,

-         zakup materiałów i wyposażenia - 2.722,

-         zakup energii - 1.100,

-         zakup usług pozostałych - 7.285,

-         podróże służbowe krajowe - 1.215,

-         odpis na zakładowy f.ś.s. - 3.478zł,

Na realizację zadań własnych miasto zaplanowało kwotę 81.800 .

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.

a)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

W okresie od 1.01.2004r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu podjął 5 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach 100zł (najniższa) i  150zł (najwyższa). Pomocy udzielano generalnie z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność. Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc w szczególności: zaświadczenia o wysokości dochodu, zaświadczenia potwierdzające fakt zarejestrowania w PUP, zaświadczenia lekarskie, faktury zakupy leków i inne. Prowadzona dokumentacja jest przezroczysta, zawiera wszelkie niezbędne dokumenty. Wywiad, decyzja administracyjna przyznająca zasiłek podjęte są w terminach określonych obowiązującymi przepisami.

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego specjalnego opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.

b)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień  Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy.

c)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.

Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym.

W 2003 r. i od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.

d)      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez miasto, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Miasto nie ma opracowanych własnych programów osłonowych.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

W okresie od 1.01.2004. - 30.04.2004r. Miejsko-Gminy Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu wypłacał 18 zasiłków wyrównawczych, natomiast od 1.05.2004r. - 21 zasiłków stałych., z tego 13 dla osób samotnie gospodarujących.

Ośrodek obecnie opłaca składkę zdrowotną za 15 osób. W okresie od 1.01.- 30.04.2004r. opłacano tę składkę za 14 osób.

Kontrolujący sprawdzili 20% akt świadczeniobiorców.

Nie stwierdzono aby pomoc została przyznana bezzasadnie. Osoby korzystające z pomocy spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4 ustawy  z dnia 29.11.1990r. o pomocy społecznej oraz obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r.

Po wygaśnięciu decyzji podjętych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29.11.1990 r. o pomocy społecznej - ośrodek z urzędu wszczynał postępowania w sprawie uprawnień do zasiłku stałego przysługującego na podstawie nowej ustawy o pomocy społecznej. We wszystkich przypadkach wydane są decyzje w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r.

Przykłady osób korzystających korzystających tej formy pomocy opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Ośrodek w Supraślu obecnie opłaca składkę za 15 osób z tytułu zasiłku stałego, do 30.04.2004r. - za 14 osób otrzymujących zasiłek stały wyrównawczy.

Kontrolujący sprawdził akta osób, za które odprowadzana jest składka. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Składka odprowadzana jest w prawidłowych wysokościach i terminach.

Przykłady osób korzystających tej formy pomocy opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.

3)      organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie zgłoszono w tym zakresie wniosku.

4)      przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

5)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Supraślu poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Ośrodka pod poz. 3.

Kontrolowany                                                              Kontrolujący

15.09.2004, Małgorzata Ostrowska                              1. Margarita Jaroszuk

2. Ewa Bonarska


Brak załączników.
.