Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38081183   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały Nr XXII/143/05 Rady Miasta Sejny
Data utworzenia:  23.02.2005 00:00:00
Data publikacji:  23.02.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  23.02.2005 00:00:00
Autorzy: Sadowska Jolanta
Publikator: Prześniak Wioletta
Białystok, 22 lutego 2005r. PN.II.0911 – 9 /05 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568/ stwierdzam nieważność uchwały Nr XXII/143/05 Rady Miasta Sejny z dnia 25 stycznia 2005 r. w sprawie udzielenia upoważnienia.
Białystok, grudnia 2004 r

                                                                      Białystok, 22 lutego 2005r.

 

PN.II.0911 - 9 /05

 

 

 

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

 

        

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568/

 

 

stwierdzam  nieważność

 

uchwały Nr XXII/143/05 Rady Miasta Sejny z dnia 25 stycznia 2005 r. w sprawie udzielenia upoważnienia.

 

 

                                          U Z A S A D N I E N I E

 

                 Dnia 25 stycznia 2005 roku Rada Miasta Sejny podjęła uchwałę Nr XXII/143/05 w sprawie udzielenia upoważnienia, która w dniu 1 lutego 2005r. wpłynęła do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

                     Przeprowadzona wstępna analiza wykazała, iż może być ona podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 3 lutego 2005 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jej nieważności.

Odpowiedzi na zawiadomienie o wszczęciu postępowania udzielił w imieniu Rady Miejskiej przewodniczący podnosząc, iż udzielenie pełnomocnictwa nastąpiło w ramach swobodnego uznania organu stanowiącego, któremu przysługuje prawo ustanowienia swojego pełnomocnika.

 

Organ nadzoru zważył, co następuje:

Rada Miasta powołując się na przepisy art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 34 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm upoważniła Przewodniczącego Rady Miasta Sejny Pana Andrzeja Mocarskiego do reprezentowania Rady Miasta Sejny w postępowaniach sądowoadministracyjnych dotyczących działalności organu.

 

 Przepis art. 18 ust. 1 ustawy samorządowej jest przepisem ogólnym, przypisującym do właściwości rady gminy wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Nie może zatem stanowić samoistnej podstawy prawnej uchwały rady, a w szczególności co do udzielenia upoważnienia.

Natomiast przywołany w podstawie prawnej  analizowanej uchwały art. 34 ustawy o postępowaniu sądowoadministracyjnym określa zasady reprezentacji stron i ich organów stanowiąc, iż mogą działać osobiście lub przez pełnomocników.

Stroną w postępowaniu sądowoadministracyjnym jest zawsze gmina /miasto/ jako osoba prawna /art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym/ , pomimo tego, iż skarga dotyczy uchwały podjętej przez jej organ stanowiący czyli radę. Natomiast organem uprawnionym generalnie do reprezentowania gminy /miasta/ na zewnątrz, w tym i w postępowaniu sądowoadministracyjnym jest wójt /burmistrz, prezydent/, który może skutecznie działać bez żadnego upoważnienia rady  zgodnie z art. 31 ustawy samorządowej. Jednakże  może on upoważnić do reprezentowania gminy /miasta/ w takim postępowaniu adwokata, radcę prawnego lub pracownika gminy /miasta/ zgodnie z art. 35 § 2 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Nie może zatem reprezentować gminy /miasta/ przewodniczący rady, gdyż nie jest pracownikiem urzędu gminy, a jego wyłącznym zadaniem jest organizowanie prac rady oraz prowadzenie obrad /art. 19 ust. 2 ustawy samorządowej/.

W tej sytuacji należy uznać, iż uchwała w sprawie upoważnienia przewodniczącego rady sprzeczna jest z przepisami art. 31 ustawy samorządowej określającym zasadę reprezentacji gminy na zewnątrz oraz art. 35 § 2 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi odnośnie osób mogących być pełnomocnikiem osoby prawnej. Naruszenia tych przepisów są istotne, wobec czego zasadne i konieczne stało się wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego.

 

     Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

 

Otrzymuje:

Rada Miasta Sejny

   

                                                         Wojewoda Podlaski

                                                       /-/ Marek Strzaliński


Brak załączników.
.