Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38083311   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały Nr XXXV/403/05 Rady Miejskiej Białegostoku
Data utworzenia:  25.02.2005 00:00:00
Data publikacji:  25.02.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  25.02.2005 00:00:00
Autorzy: Sadowska Jolanta
Publikator: Prześniak Wioletta
WOJEWODA PODLASKI 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, 25 lutego 2005r. PN.II.0911 – 12 /05 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568/ stwierdzam nieważność § 25 uchwały Nr XXXV/403/05 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części osiedla Pieczurki w Biał
Białystok, grudnia 2004 r

WOJEWODA PODLASKI

15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3            Białystok,   25 lutego 2005r.

 

PN.II.0911 - 12 /05

 

 

 

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

 

        

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568/

 

 

stwierdzam  nieważność

 

 

§ 25 uchwały Nr XXXV/403/05 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części osiedla Pieczurki w Białymstoku /rejon ul. Św.Józefa/.

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 

 

Dnia 24 stycznia 2005 roku Rada Miejska Białegostoku podjęła uchwałę Nr XXXV/403/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części osiedla Pieczurki w Białymstoku /rejon ul.Św.Józefa/.

         W dniu 31 stycznia 2005 roku powyższa uchwała wpłynęła do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

         Przeprowadzona analiza wykazała, iż zapis § 25 tej uchwały został  podjęty z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 7 lutego 2005 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jego nieważności.

Rada Miejska Białegostoku w zapisie tym  ustaliła stawkę procentową służącą naliczeniu jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planu dla całego terenu objętego planem - w wysokości 0% /słownie: zero procent/.

Powyższy zapis dotyczący przyjęcia zerowych stawek opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości jest sprzeczny z uregulowaniami art. 15 ust. 2 pkt.12 w związku z art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i  zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U. Nr 80, poz. 717; z 2004 r. Nr 6, poz.41, Nr 141, poz. 1492/.

 Zgodnie z przywołanym wyżej art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości.

         Powyższy przepis wprowadza obowiązek określenia jednorazowej opłaty pobieranej w razie zbycia nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu.

         Na obligatoryjny charakter określenia procentowego opłaty świadczy chociażby użyte w cytowanym wyżej przepisie kategoryczne sformułowanie " wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę?". Skoro zaś ustawodawca przesądza o istnieniu prawnego obowiązku wniesienia opłaty w okolicznościach wymienionych w przepisie art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, to zakres swobody w orzekaniu o jej wysokości przez właściwy organ doznaje ograniczenia nie tylko co do przekroczenia określonej w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym górnej wysokości 30 %, ale także wyklucza możliwość zastosowania stawki zerowej. Ustalenie stawki zerowej nie tylko nie mieści się w granicach prawnych wynikających z przepisu art. 36 ust.4 ustawy, lecz również prowadziłoby do zniweczenia woli ustawodawcy wskazującego na rentę planistyczną jako jeden z elementów systemu danin o charakterze publicznym, a także dochód budżetu gminy.

Powyższe stanowisko ma swoje odzwierciedlenie w istniejącym orzecznictwie, np. wyroku II SA / Wr  1193/02 z dnia 6 września 2002 roku (OSS 2003/1/15) czy wyroku IV SA 889/97 z dnia 28 kwietnia 1999 roku (LEX Nr 47308).

Mając powyższe na względzie, stwierdzenie nieważności § 25 przedmiotowej uchwały jest zasadne.

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

 

 

Otrzymuje:

Rada Miejska Białegostoku

                                                                       Wojewoda Podlaski

                                                                      /-/ Marek Strzaliński


Brak załączników.
.