R A P O R
T
o
jakości funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych
i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych w
województwie podlaskim w 2004 roku
Charakterystyka ogólna
W 2004r. do rejestru placówek
opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych prowadzonego
przez Wojewodę Podlaskiego było wpisanych 25 placówek opiekuńczo-wychowawczych
i 4 ośrodki adopcyjno-opiekuńcze. Funkcjonują one w dziewięciu powiatach
(miasto Białystok, Łomża, Suwałki, powiat augustowski, białostocki, hajnowski,
bielski, suwalski i zambrowski). Uwzględniając typ i
specyfikę działań placówek w województwie jest: 6 placówek socjalizacyjnych (w
tym jedna niepubliczna), 4 rodzinne domy dziecka (z tego dwa powstałe w
2004r.), 4 placówki socjalizacyjno-interwencyjne, 2
placówki interwencyjne (w tym jedna niepubliczna) oraz 9 placówek wsparcia
dziennego. Jedna z placówek wielofunkcyjnych pod koniec 2004r. zawiesiła
działalność wsparcia dziennego.
Placówki
opieki całodobowej dysponowały 662 miejscami, zaś placówki wsparcia dziennego -
420 miejscami.
Pracownicy Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w ramach
sprawowanego nadzoru pedagogicznego przeprowadzili w 2004r. - 22 kontrole
problemowe w:
- sześciu placówkach opiekuńczo-wychowawczych zapewniających opiekę całodobową
(w każdej placówce trzykrotnie),
- czterech placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu wsparcia dziennego (kontrole
jednorazowe),
oraz
6 kontroli doraźnych w:
- pięciu placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- jedną w ośrodku
adopcyjno-opiekuńczym.
1. Tematyka przeprowadzonych kontroli problemowych:
a)
przestrzeganie standardów
opieki i wychowania oraz standardu świadczonych usług (2 placówki),
b)
przygotowanie wychowanków do
samodzielności w życiu oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie (3
placówki),
c)
przestrzeganie w placówce praw
wychowanków (6 placówek),
d)
analiza i ocena nadzoru
pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki (3 placówki),
e)
przestrzeganie standardu
opieki i wychowania - opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem i
ich modyfikacja (4 placówki),
f)
zapewnienie pomocy i wsparcia
rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i wsparcia
dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją,
przestępczością lub uzależnieniami (4 placówki wsparcia dziennego).
2. Tematyka przeprowadzonych
kontroli doraźnych:
a)
działania placówki na rzecz
powrotu dziecka do rodziny naturalnej,
b)
zapewnienie wychowankom
przebywającym w placówce poczucia bezpieczeństwa,
c)
istniejące w placówce warunki
do fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka, struktura
zatrudnienia i kwalifikacje osób zatrudnionych w placówce,
d)
zapewnienie pomocy i wsparcia
rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i
wsparcia dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją,
przestępczością lub uzależnieniami,
e)
aktualizacja danych
gromadzonych w wojewódzkim banku danych o dzieciach oczekujących na
przysposobienie, rzetelność prowadzonej dokumentacji.
Czynnościami kontrolnymi
objęto okres od stycznia 2004r. do grudnia 2004r.
Ad. 1a
W zakresie
przestrzegania standardów opieki i wychowania oraz świadczonych usług, kontroli
zostały poddane dwie placówki opiekuńczo-wychowawcze, które powstały w 2003r.
Jedna z placówek łączy różne zakresy działania będąc placówką interwencyjną
oraz wsparcia dziennego. Funkcjonuje od października 2003r. i jest placówką
niepubliczną. Dysponuje 15 miejscami interwencyjnymi i 25 miejscami wsparciem
dziennego. Druga jest placówką rodzinną, funkcjonuje od września 2003r. i
dysponuje 4 miejscami.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że podopieczni ww. placówek
mają zapewnione odpowiednie warunki socjalno-bytowe.
Posiadają również stosowne wyposażenie w rzeczy osobistego użytku.
Dokumentacja placówek jest pełna i uporządkowana. Na bieżąco
prowadzone są karty pobytu dzieci. Wszyscy wychowankowie zostali zdiagnozowani.
Sporządzono wywiady środowiskowe oraz programy pedagogizacji środowisk
rodzinnych dzieci. Opracowano
indywidualne plany pracy z dzieckiem uwzględniające wszystkie
sfery rozwoju psychofizycznego. Sukcesywnie są zapisywane efekty wynikające z
ich realizacji.
Ad 1b
Placówki podejmują szereg
działań w celu nauczenia wychowanków samodzielności w życiu oraz prawidłowego
funkcjonowania w społeczeństwie. Wychowankom stwarzane są okazje do
samodzielnego podejmowania działań, dokonywania wyborów, odpowiedzialności za
własne postępowanie, załatwiania spraw w urzędach. Podopieczni wdrażani są do
prac samoobsługowych typu sprzątanie własnych pokoi oraz innych pomieszczeń np.
łazienek. W trzech placówkach brak jest aneksów kuchennych, co uniemożliwia
przeprowadzanie zajęć kulinarnych, a tym samym nauczenie dzieci przygotowywania
prostych posiłków.
Do innowacyjnych rozwiązań ww. zakresie należy zaliczyć tworzenie przez
placówki autonomicznych mieszkań, w których wychowankowie pod okiem wychowawców
uczą się zarządzania domowym gospodarstwem, w tym budżetem.
Na terenie województwa podlaskiego w
2004r. funkcjonowało 12 mieszkań, w tym 7 na terenie placówek i 5 na terenie
miasta.
Ad. 1c
W toku kontroli w zakresie przestrzegania praw
wychowanków nie stwierdzono przypadków ich naruszenia. Ustalono natomiast, że w
dwóch przypadkach regulamin placówek nie zawierał określonego sytemu kar i
nagród, którym podlegaliby wychowankowie. W jednym przypadku stwierdzono, że
wypłacana kwota kieszonkowego nie była zgodna z kwotą określoną w rozporządzeniu
w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Ad. 1d
Głównym
elementem nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektorów placówek były
hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych
stanowiących w większości przypadków integralną część przy dokonywaniu oceny
pracy kadry pedagogicznej.
Przepisy dotyczące ocen pracy pracowników pedagogicznych nie
są dostatecznie sprecyzowane (ad. częstotliwości
dokonywania tych ocen), co w konsekwencji spowodowało, że dyrektorzy
kontrolowanych placówek dokonywali niewielu ocen pracy kadry pedagogicznej.
Zaistniały przypadki osób, które po raz ostatni były oceniane przed
czterdziestu laty.
Brak ustaleń
co do zasad prowadzenia i dokumentowania hospitacji było powodem, że zadanie
obejmujące gromadzenie informacji o pracy nadzorowanych pracowników pedagogicznych w celu
dokonywania oceny ich pracy nie było w pełni realizowane, a tym samym ocenianie
wychowawców było przeprowadzane w sposób powierzchowny. Przeprowadzane hospitacje nie zawsze były
stosownie dokumentowane. Brak było zapisu o poprawności przebiegu zajęć,
mocnych stronach lub ewentualnych zaleceniach.
Na podstawie
kart ocen pracy stwierdzono, że w uzasadnieniach oceny pracy nie wzięto pod
uwagę wszystkich aspektów określonych w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów
i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
Na podstawie analizy protokołów z posiedzeń stałego zespołu do spraw
okresowej oceny sytuacji dziecka stwierdzono, że nie omawiano wszystkich
kwestii określonych w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Pomijano analizę stosowanych form i metod pracy z dzieckiem i jego rodziną oraz
nie motywowano zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
Ad 1e
Stwierdzono,
że we wszystkich skontrolowanych placówkach dokumentacja wychowanków jest
uporządkowana i objęta spisem. Karty pobytu dzieci uzupełniane są na bieżąco.
Kontrole potwierdzają, że w dokumentacji dzieci znajdują się wywiady
środowiskowe. W chwili obecnej w każdej z placówek zatrudniony jest pracownik
socjalny. Dużo miejsca poświęca się pracy z rodzinami naturalnymi dzieci. Do
procesu wychowawczego włączana jest dalsza rodzina dzieci oraz osoby zaprzyjaźnione.
Jest to proces długotrwały przebiegający na rożnych
płaszczyznach. W wyniku podjętych działań wielu wychowanków wróciło do rodzin
naturalnych lub znaleziono im rodziny zastępcze.
Analizując
indywidualne plany pracy z dzieckiem stwierdzono, że są one opracowane
poprawnie, na podstawie aktualnej dokumentacji. Należy podkreślić, że na
przestrzeni 4 lat forma sporządzania planów uległa pozytywnej zmianie.
Wychowawcy starali się wypracować model najpełniej
charakteryzujący dziecko. W planach uwzględniono wskazówki specjalistów do
pracy z dzieckiem i jego rodziną, a w 90% ujmowane są wszystkie sfery rozwoju
psychofizycznego dziecka. Należy stwierdzić, że około 80% indywidualnych planów
pracy z dzieckiem jest poddawana właściwej, bieżącej modyfikacji.
Ad 1f
Placówki wsparcia dziennego
udzielają pomocy dzieciom z rodzin niewydolnym wychowawczo i ubogim
materialnie. Są to rodziny dysfunkcyjne, bądź
patologiczne, wielodzietne, wielokrotnie niepełne o wysokim stopniu
demoralizacji. Dzieci są przyjmowane do placówek w porozumieniu z ośrodkami
pomocy społecznej, pedagogami szkolnymi, kuratorami jak również mogą być
przyjmowane na prośbę rodziców. Placówki prowadzą następujące formy pracy
środowiskowej:
-
pomoc w kryzysach szkolnych,
rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
-
zajęcia socjoterapeutyczne,
-
organizację czasu wolnego,
rozwój zainteresowań, organizacje zabaw i zajęć sportowych,
-
pomoc socjalna, dożywianie,
-
pracę z rodziną dziecka,
-
współpracuje z ośrodkiem
pomocy społecznej, szkołami, sądem.
Prowadzona
jest systematyczna praca z rodzinami dzieci uczęszczającymi do placówki przez
pracowników placówek lub pracowników socjalnych ośrodków pomocy społecznej.
Stwierdzono, że placówki współpracują z wieloma instytucjami, które
ustawowo działają na rzecz dziecka i rodziny.
Ad 2a
Kontrolę
doraźną przeprowadzono w związku z uczestniczeniem dzieci, będących
wychowankami placówek, w programie telewizyjnym "Kochaj mnie". Na podstawie
ustaleń kontrolnych wystosowano do dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych
pisma zobowiązujące do:
-
zapewnienia prawa do
prywatności niepełnoletnim wychowankom w wypowiedziach dotyczących ich życia
osobistego i rodzinnego, także wówczas gdy rodzice udzielają formalnej zgody na
udział w programie,
-
zapewnienia dziecku
udzielającemu wypowiedzi mediom, psychologicznej opieki przez cały czas
realizacji programów,
-
poinformowaniu dziecka o
prawie o do odmowy odpowiedzi na pytania dotyczące życia prywatnego i
rodzinnego lub wycofania się z programu,
-
posiadania możliwości
autoryzacji materiału dziennikarskiego z udziałem wychowanka przez dyrektora
placówki wychowanka powyżej 13 r.ż.
Ad 2b
Kontrolę doraźną przeprowadzono
w związku z wydarzeniem mającym miejsce w jednej z placówek, a dotyczącym
znęcania się starszych wychowanków nad młodszymi.
Podczas czynności kontrolnych sprawdzano, czy placówka
zapewnia stosowną opiekę swoim wychowankom, w tym poczucie bezpieczeństwa.
Stwierdzono, że podopieczni
mają zapewnioną właściwą opiekę, a placówka nie dopuściła się w tej kwestii
zaniedbań. Procedury zgłoszenia wydarzenia właściwym organom zostały zachowane.
Poszkodowani zostali otoczeni właściwą opieką psychologiczno-pedagogiczną.
Bezpośrednio po zdarzeniu odbyło się posiedzenie stałego zespołu do spraw
okresowej oceny sytuacji dziecka. Podjęto stosowne ustalenia w stosunku do
sprawców zdarzenia jak i "ofiar".
Ad 2c
W 2004r.
powstały dwa Rodzinne Domy Dziecka. Na podstawie kontroli stwierdzono, że
nowopowstałe placówki są właściwie przygotowane do przyjęcia dzieci i
zapewniają warunki do ich fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju w
warunkach naturalnego środowiska rodzinnego.
Ad 2 d
Ustalono,
że placówka wsparcia dziennego prowadzi pracę środowiskową udzielając pomocy i
wsparcia w kryzysach rodzinnych, rówieśniczych, osobistych, organizując dożywianie, organizację
czasu wolnego oraz pomoc w nauce. Organizuje zabawy i zajęcia sportowe. Opieką
może być objętych 90 wychowanków w wieku od 3 do 19 lat. Pomoc udzielana jest w
formie: dożywiania dzieci, wyposażenia w niezbędne przybory szkolne.
Podejmowane są próby pracy środowiskowej z rodzinami dzieci.
Ad 2e
W toku czynności kontrolnych
stwierdzono, że wojewódzki bank danych prowadzony przez Ośrodek
Adopcyjno-Opiekuńczy w Białymstoku na bieżąco aktualizuje informacje o
dzieciach zgłaszanych do przysposobienia, dokonując stosownych adnotacji po
przeprowadzonej adopcji. Karty zgłoszenia dzieci przysposobionych są wycofywane
po zakończeniu procedury adopcyjnej.
Ośrodek
prawidłowo i rzetelnie wykonuje zadanie związane z prowadzeniem wojewódzkiego
banku danych.
Opis postępowania kontrolnego
Przeprowadzono
łącznie 28 kontroli. Nieprawidłowości stwierdzono w 17 przypadkach. Wnioski i
zalecenia zawarto w wystąpieniach pokontrolnych. W 11 przypadkach nie
stwierdzono nieprawidłowości.
Do najczęściej powtarzających się nieprawidłowości
należy zaliczyć:
-
podczas posiedzeń stałego
Zespołu do okresowej oceny sytuacji dziecka nie ujmowano wszystkich zagadnień
określonych w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
dokonując modyfikacji indywidualnych
planów pracy z dzieckiem nie ujmowano działań w celu zmniejszenia deficytów
szkolnych, rozwoju zainteresowań, indywidualnych zdolności oraz działań
przygotowujących dziecko do samodzielności w życiu,
-
przy dokonywaniu oceny
pracowników pedagogicznych nie uwzględniano wszystkich aspektów określonych
rozporządzeniem w sprawie kryteriów dokonywania oceny pracy pracowników
pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i
ośrodków adopcyjno-opiekuńczych,
-
notatki z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz z przeprowadzanej kontroli
dokumentacji były sporządzane niedokładnie,
- wielu pracowników
pedagogicznych nie zostało ocenionych mimo kilkunastoletniego stażu pracy.
Z
nadesłanych odpowiedzi na wystosowane wnioski zawarte wystąpieniach pokontrolnych
oraz postępowania sprawdzającego przy przeprowadzaniu kolejnych kontroli
wynika, że zalecenia pokontrolne w większości zostały zrealizowane lub są w
trakcie realizacji. Do efektów postępowania kontrolnego należy zaliczyć:
-
podczas posiedzeń stałego
zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka uwzględniane są wszystkie
zagadnienia określone w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
została zwiększona
częstotliwość obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych,
-
sporządza się dokładniejsze
notatki z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych,
-
została oceniona kadra
pedagogiczna dotychczas nieoceniana,
-
przy ocenach pracy pracowników
pedagogicznych uwzględnia się wszystkie aspekty określone rozporządzeniem w
sprawie kryteriów dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych,
-
dokonując modyfikacji
indywidualnych planów pracy z dzieckiem uwzględnia się działania w kierunku
rozwoju zainteresowań, wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie, rozwój
indywidualnych zdolności oraz organizację czasu wolnego,
Analizując
funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych na
przestrzeni czterech lat należy zauważyć, że placówki w znacznym stopniu
zmieniły swój obraz. Dotyczy to zarówno poziomu świadczonych usług jak i pracy opiekuńczo-wychowawczej. Placówki coraz bardziej zbliżają
się do osiągnięcia wymaganych standardów. Wszędzie zostały wyremontowane
pomieszczenia, oraz piony sanitarne. Dwie placówki nie posiadają aneksów
kuchennych ze względu na brak stosownych pomieszczeń.
Jakość
dokumentowania pracy opiekuńczo-wychowawczej jest na
wysokim poziomie. Proces wychowawczy jest bardzo zindywidualizowany. Wiele
miejsca poświęca się na pracę z rodzinami dzieci, czego efektem jest powrót
wielu dzieci do domów rodzinnych. Niestety nie zmniejsza się liczba dzieci
przebywająca w placówkach. W tym zakresie placówki standardów nie osiągają.
Narady z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych
oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
W
ramach nadzoru pedagogicznego zorganizowano cztery narady z dyrektorami
placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych. Celem ich
była wymiana doświadczeń, promowanie działań innowacyjnych oraz doradztwa w
zakresie realizacji standardów opieki i wychowania w placówkach, a także zadań
ośrodków. Każda z narad odbywała się w innej placówce. Miało to na celu
przedstawienie ich funkcjonowania dyrektorom innych placówek, prezentację
stosowanych rozwiązań pedagogicznych oraz proponowanych form pracy
opiekuńczo-wychowawczej, a także porównanie bazy lokalowej i wyposażenia
placówek.
W
grudniu 2004r. odbyło się spotkanie dyrektorów placówek z Sędziami Sadów
Rodzinnych i dotyczyło realizacji orzeczeń sądowych w sprawie umieszczania
dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Dyrektorzy placówek borykają się z problemami przyjmowania dzieci do placówek o
wysokim stopniu demoralizacji, którzy powinni trafiać do ośrodków
wychowawczych. Wspólne przebywanie dzieci o wysokim stopniu demoralizacji z
dziećmi z tzw. spraw opiekuńczych nie wpływa pozytywnie na proces opiekuńczo-wychowawczy. Spotkanie przyczyniło się do
wyjaśnienia wielu kwestii związanych z ww. problemem.
Placówki przewidziane do kontroli
w 2005r.
W planach kontroli na
2005 rok uwzględniono: sześć placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz trzy
placówki wsparcia dziennego.
Priorytetami kontroli będzie:
1) w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych
-
przestrzeganie standardów w
zakresie opieki, wychowania oraz świadczonych usług,
-
przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu
oraz prawidłowego
funkcjonowania w społeczeństwie,
-
przestrzeganie w placówce praw
dziecka
-
analiza i ocena nadzoru
pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki,
-
ocena stopnia realizacji
programu naprawczego dochodzenia do standardów w placówce,
2)
w placówkach wsparcia
dziennego:
-
zapewnienie pomocy i wsparcia
rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i
wsparcia dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją,
przestępczością lub uzależnieniami.
Z up. WOJEWODY
PODLASKIEGO
Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora
Wydziału
Polityki
Społecznej
BIAŁYSTOK -
STYCZEŃ - 2005 r.