WOJEWODA
PODLASKI
15-213
Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, 21 marca 2005r.
PN.II.0911 -
38 /05
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie
art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113,
poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717
i Nr 162, poz. 1568 oraz
z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203/
stwierdzam nieważność
§ 14 ust.1 pkt 1 i ust. 5 oraz § 16 ust.3 i § 16 ust. 4 Regulaminu
określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków do
wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania
wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny
doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających
ze stosunku pracy nauczycieli w szkołach prowadzonych przez Gminę Czyże, obowiązujący od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 roku,
stanowiącego załącznik do uchwały Nr XV/112/05 Rady Gminy Czyże
z dnia 24 lutego 2005 r.
U Z A S A D N I E N I E
Dnia 24 lutego 2005 roku Rada Gminy Czyże podjęła uchwałę Nr XV/112/05.
W dniu 28
lutego 2005 roku powyższa uchwała wpłynęła do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż
część jej zapisów zostało podjętych z naruszeniem prawa, w związku
z czym w dniu 16 marca 2005 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze
w sprawie stwierdzenia ich nieważności.
W § 14 ust. 1 pkt 1 i ust. 5 Regulaminu Rada Gminy określiła warunki
przyznawania dodatków za pracę w warunkach uciążliwych lub niebezpiecznych.
Według § 14 ust. 1 pkt 1 nauczycielowi
przysługuje dodatek w wysokości 5% stawki godzinowej za każdą przeprowadzoną
godzinę za prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do
tego typu kształcenia ze względów zdrowotnych, zaś według § 14 ust. 5 nauczycielom szkół, nie będących specjalnymi,
którzy prowadzą zajęcia dydaktyczno - wychowawcze w klasach lub grupach, w
których przynajmniej jedno dziecko posiada orzeczenie do kształcenia
specjalnego, przysługuje dodatek w wysokości 5% stawki godzinowej, za każdą
faktycznie przepracowaną godzinę, uwzględniając przedmioty nauczania, w których
realizowany jest specjalny program.
Powyższe
uregulowania naruszają przepisy § 8 i § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 roku w sprawie wysokości minimalnych
stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania
dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu
wolnym /Dz. U. Nr 22, poz. 181/. Powyższe zapisy w szeroko rozbudowanym
katalogu określają co uznaje się za pracę w trudnych
warunkach. Indywidualna praca z dzieckiem z powodów jego choroby innej niż wymagającej kształcenia
specjalnego do powyższego katalogu nie
należy. Podobnie, powyższe przepisy rozporządzenia nie przewidują dodatków
nauczycielom szkół, w których przynajmniej jedno dziecko w klasie wymaga
kształcenia specjalnego, dodatek taki przysługuje tylko nauczycielom szkół
specjalnych.
Ponadto, w §
16 ust. 3 Rada Gminy ustaliła, że nauczycielom, którzy w dniu wolnym od pracy
realizują planowane i odpowiednio udokumentowane, zorganizowane zajęcia
dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze, przysługuje wynagrodzenie jak za godziny ponadwymiarowe, nie więcej jednak niż jak za 4 godziny.
Uregulowanie to jest niezgodne z § 10 rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu, według którego nauczycielom, którzy w dniu wolnym od pracy
realizują zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze, a nie otrzymują za
ten dzień innego dnia wolnego, przysługuje odrębne wynagrodzenie za każdą
godzinę pracy obliczane jak za godzinę ponadwymiarową.
Przyjęte przez Radę Gminy sprzeczne z prawem uregulowanie wynika z faktu, iż
jako jego podstawę prawną przyjęto nieobowiązujące od 1 stycznia 2005 roku
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie
wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu
obliczania stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową,
wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku
funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu
trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku
za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i
innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat /Dz. U. Nr 39, poz. 455
z późn. zm, które zostało
uchylone cytowanym już wyżej rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i
Sportu z dnia 31 stycznia 2005 roku.
Ponadto, w §
16 ust. 4 Rada ustaliła, iż za analizę i ocenę prac z języka polskiego i języka
białoruskiego przysługuje nauczycielowi począwszy od czwartej klasy
wynagrodzenie w wysokości 25.00 zł miesięcznie
proporcjonalnie do przydzielonych godzin w planie lekcyjnym.
Unormowanie to
narusza postanowienia ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela
/Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm, która to ustawa nie przewiduje obecnie innych
dodatkowych składników wynagrodzeń dla nauczycieli niż wyszczególnione w art. 30 ust. 1.
Stosownie do tego zapisu wynagrodzenie nauczycieli składa się z wynagrodzenia
zasadniczego, dodatków: za wysługę lat,
motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych oraz nagród i
innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy.
W żadnych z
tych składników nie mieści się dodatkowe wynagrodzenie za analizy prac z języka
polskiego i białoruskiego.
Powyższe
naruszenia prawa mają charakter rażący, dlatego też skutkują stwierdzeniem ich
nieważności.
Na niniejsze
rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w
terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
Otrzymuje:
Rada Gminy Czyże
Wojewoda Podlaski
/-/ Marek Strzaliński