WOJEWODA
PODLASKI
15-213
Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, 21 marca 2005r.
PN.II.0911 -
40/05
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie
art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113,
poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717
i Nr 162, poz. 1568 oraz
z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203/
stwierdzam nieważność
§ 11 pkt 1 w części zdania " oraz dziecka nauczanego indywidalnie z przyczyn losowych" § 12 ust. 1 w części
zdania "oraz dziecka nauczanego indywidualnie z przyczyn losowych", § 12 ust.
2, § 15 oraz § 16 ust. 1 i 2 Regulaminu wynagradzania nauczycieli w placówkach
oświatowych prowadzonych przez Gminę Czeremcha, stanowiącego załącznik do
uchwały Nr XV/147/05 Rady Gminy Czeremcha z dnia 22 lutego 2005 roku w sprawie
uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach
oświatowych prowadzonych przez Gminę Czeremcha.
U Z A S A D N I E N I E
Dnia 22 lutego 2005 roku Rada Gminy
Czeremcha podjęła uchwałę Nr XV/147/05.
W dniu 28
lutego 2005 roku powyższa uchwała wpłynęła do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż część
jej zapisów zostało podjętych z naruszeniem prawa, w związku
z czym w dniu 17marca 2005 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze
w sprawie stwierdzenia ich nieważności.
W § 11 oraz 12
Regulaminu Rada Gminy określiła m.in. warunki przyznawania dodatków za pracę w
trudnych warunkach czyli m. in. za prowadzenie zajęć
dydaktycznych w postaci nauczania dziecka nauczanego indywidualnie z przyczyn
losowych. Ponadto, w § 12 ust. 2 Rada ustaliła, że nauczycielom szkół nie będących
specjalnymi, którzy prowadzą zajęcia dydaktyczno- wychowawcze w klasach, w
których przynajmniej jedno dziecko posiada orzeczenie do kształcenia
specjalnego, przysługuje dodatek w wysokości 5% stawki godzinowej, obliczanej
jak za godziny ponadwymiarowe, za każdą faktycznie
przepracowaną godzinę.
Powyższe
uregulowania naruszają przepisy § 8 i § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 roku w sprawie wysokości minimalnych
stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków
do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym /Dz. U.
Nr 22, poz. 181/. Powyższe zapisy w szeroko rozbudowanym katalogu określają co uznaje się za pracę w trudnych warunkach.
Indywidualna praca z dzieckiem z powodów jego choroby innej niż wymagającej kształcenia
specjalnego do powyższego katalogu nie
należy. Podobnie, powyższe przepisy rozporządzenia nie przewidują dodatków
nauczycielom szkół, w których przynajmniej jedno dziecko w klasie wymaga
kształcenia specjalnego, dodatek taki przysługuje tylko nauczycielom szkół
specjalnych.
W § 15 Rada
ustaliła zasady organizacji zastępstw doraźnych.
Powyższe
uregulowania zostały podjęte bez delegacji ustawowej, ta kwestia należy do
kompetencji dyrektora szkoły a nie organu prowadzącego, jakim w tym przypadku
jest rada gminy. Wynika to wprost z brzmienia art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26
stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela /Dz. U. z 2003 r.
Nr 118, poz. 1112 z późn. zm, gdzie ustawodawca
stwierdza, iż szkołą kieruje dyrektor, który jest jej przedstawicielem na
zewnątrz, przełożonym
służbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady
pedagogicznej. Natomiast zgodnie z ust. 2 pkt
5 tego art. stanowi, iż dyrektor szkoły odpowiedzialny jest w szczególności za
zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do
realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo- wychowawczych. W tych zapisach
mieści się z pewnością również i kompetencja dyrektora szkoły do
organizowania zastępstw. Unormowanie tej kwestii przez Radę Gminy jest istotnym
naruszeniem prawa.
W § 16 Rada
ustaliła dodatki za ocenę i analizę prac pisemnych z języka polskiego począwszy
od klasy czwartej szkoły podstawowej i dla klas gimnazjalnych.
Unormowanie to
narusza postanowienia Karty Nauczyciela, która to ustawa nie przewiduje obecnie
innych dodatkowych składników wynagrodzeń dla nauczycieli niż wyszczególnione w art. 30 ust. 1.
Stosownie do tego zapisu wynagrodzenie nauczycieli składa się z wynagrodzenia
zasadniczego, dodatków: za wysługę lat,
motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych oraz nagród i
innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy.
W żadnych z
tych składników nie mieści się dodatkowe wynagrodzenie za analizy prac z języka
polskiego.
Powyższe
naruszenia prawa mają charakter rażący, dlatego też skutkują stwierdzeniem ich
nieważności.
Na niniejsze
rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w
terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
Otrzymuje:
Rada Gminy
Czeremcha
Wojewoda
Podlaski
/-/ Marek Strzaliński