Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38087924   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały Nr XXXVI/413/05 Rady Miejskiej Białegostoku
Data utworzenia:  01.04.2005 00:00:00
Data publikacji:  01.04.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  01.04.2005 00:00:00
Autorzy: Sadowska Jolanta
Publikator: Prześniak Wioletta
WOJEWODA PODLASKI 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, dnia 23 marca 2005 r. PN.II.0911 - 41/05 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203) stwierdzam nieważność
Białystok, dnia października 2003 r

WOJEWODA PODLASKI

15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3             Białystok, dnia 23 marca 2005 r.

 

PN.II.0911 - 41/05

 

ROZSTRZYGNIĘCIE  NADZORCZE

 

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203)

 

stwierdzam nieważność

 

uchwały Nr XXXVI/413/05 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 28 lutego 2005 roku w sprawie ustanowienia jednorazowej pomocy finansowej w związku z urodzeniem lub przysposobieniem dziecka.

 

UZASADNIENIE

 

           Dnia 28 lutego 2005 roku Rada Miejska Białegostoku podjęła uchwałę Nr XXXVI/413/05 w sprawie ustanowienia jednorazowej pomocy finansowej w związku z urodzeniem lub przysposobieniem dziecka, która w dniu 4 marca 2005 r. wpłynęła do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

          Przeprowadzona wstępna analiza wykazała, iż może być ona podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 11 marca 2005 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jej nieważności.

Odpowiedzi na zawiadomienie o wszczęciu postępowania nadzorczego Gmina Białystok nie udzieliła.

                Rada Miejska powołując się na art. 18 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 ze zm.) ustanowiła jednorazową pomoc finansową /wsparcie finansowe/ z tytułu urodzenia lub przysposobienia dziecka jako formę realizacji polityki prorodzinnej. Uchwała uprawnia do otrzymania jednorazowej pomocy finansowej w wysokości 1000 zł w przypadku urodzenia pierwszego i każdego kolejnego dziecka. Uprawnienie to przysługuje matce, która po dniu 30 czerwca 2005 r. urodzi i wychowuje dziecko i jest zameldowana w Białymstoku na pobyt stały od co najmniej roku przed dniem urodzenia dziecka.

Do otrzymania wyżej wymienionej pomocy Rada uprawniła również ojca dziecka, który zameldowany jest na pobyt stały w Białymstoku od co najmniej roku przed dniem urodzenia dziecka i samotnie wychowuje  dziecko urodzone po dniu 30 czerwca 2005 r., a matka dziecka  z takiej pomocy nie skorzystała.

Z prawa do jednorazowej pomocy finansowej zostały wyłączone rodziny, w których dochód na jedną osobę przekracza 2000 zł.

Organ nadzoru zważył ,co następuje:

             Podjęte przez Radę Miejską Białegostoku uregulowania polegające na ustanowieniu uprawnień do jednorazowej pomocy finansowej przysługującej mieszkańcom gminy są aktem prawa miejscowego, gdyż mają charakter generalny, abstrakcyjny i powszechnie obowiązujący społeczność lokalną.

 Zgodnie z art. 94 Konstytucji RP organy samorządu terytorialnego na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych mogą stanowić akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Przepis ten oznacza, iż podstawą aktu prawa miejscowego musi być wyraźne upoważnienie ustawowe wynikające z ustawy szczególnej lub art. 40 ust. 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Rada Miejska jako podstawę prawną uchwały wskazała art. 18 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 16 ustawy o samorządzie gminnym, które w ocenie organu nadzoru nie zawierają takiego upoważnienia ustawowego, gdyż są przepisami o charakterze kompetencyjnym określającym zadania własne gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym w zakresie polityki prorodzinnej /art. 7 ust.1 pkt 16/ oraz regulującym zakres spraw należących do właściwości gminy /art. 18 ust. 1/.

Unormowania stanowiące akt prawa miejscowego nie mogą być wydawane na podstawie ogólnych norm kompetencyjnych, lecz na podstawie wyraźnego upoważnienia ustawowego zawierającego elementy proceduralne oraz materialne wydania aktu normatywnego.

Pogląd taki jest ugruntowany w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w jednym z wyroków postawił tezę następującą:

 " Przepis art.94 Konstytucji obowiązującej od dnia 17 października 1997 r. wyklucza możliwość wydania aktu normatywnego o powszechnie obowiązującym charakterze na podstawie ogólnego przepisu kompetencyjnego, jakim jest art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym.." /wyrok NSA z 16 maja 2001 r. sygn.akt III S.A. 2622/00 opubl. na stronie www.nsa.pl/.

             Podjęcie przez Radę Miejską Białegostoku uchwały w sprawie ustanowienia jednorazowej pomocy finansowej w związku z urodzeniem lub przysposobieniem dziecka,  niewątpliwie aprobowanej społecznie w warunkach niżu demograficznego, lecz bez podstawy prawnej stanowi rażące naruszenie prawa - art. 7 Konstytucji RP, w myśl którego organy władzy publicznej, do których zalicza się również organy samorządu terytorialnego, działają na podstawie i w granicach prawa.

Naruszenie tej zasady konstytucyjnej obliguje organ nadzoru do stwierdzenia nieważności podjętej przez Radę Miejską Białegostoku uchwały Nr XXXVI/413/05 z dnia 28 lutego 2005 r.

              Jednocześnie należy wskazać, iż rady gmin prawną możliwość przyznawania pomocy finansowej z tytułu urodzenia dziecka uzyskają na podstawie nowelizowanej obecnie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych /Dz. U. Nr 228, poz. 2255 ze zm. W dniu 3 marca 2005 r. została uchwalona ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw / 31 marca br. będzie przedmiotem obrad Senatu/, która zmienia ustawę o świadczeniach rodzinnych wprowadzając art. 15a, według którego rada gminy może podnieść kwoty dodatków do zasiłku rodzinnego, o których mowa w art.9-15 ustawy, a więc i dodatku z tytułu urodzenia dziecka. Ustawodawca przewiduje, iż podwyższenie dodatków finansowane będzie ze środków własnych gmin.

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

 

Otrzymuje :

Rada Miejska Białegostoku

 

                                                                Wojewoda Podlaski

                                                               /-/ Marek Strzaliński


Brak załączników.
.