Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38088779   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały Nr XXXVI/428/05 Rady Miejskiej Białegostoku
Data utworzenia:  11.04.2005 00:00:00
Data publikacji:  11.04.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  11.04.2005 00:00:00
Autorzy: Sadowska Jolanta
Publikator: Prześniak Wioletta
WOJEWODA PODLASKI 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, dnia 31 marca 2005 r. PN.II.0911 - 61 /05 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203) stwierdzam nieważność § 2 ust. 3 pkt 7 w zw. z ust. 4 uchwały Nr XXXVI/428/05 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 28 lutego 2005 roku zmieniającej uchwał
Białystok, dnia października 2003 r

WOJEWODA PODLASKI

15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3             Białystok, dnia 31 marca 2005 r.

 

PN.II.0911 - 61  /05

 

 

 

ROZSTRZYGNIĘCIE  NADZORCZE

 

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203)

 

stwierdzam nieważność

 

§ 2 ust. 3 pkt 7 w zw. z ust. 4 uchwały Nr XXXVI/428/05 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 28 lutego 2005 roku zmieniającej uchwałę w sprawie  ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu /z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz w miejscu sprzedaży, zasad usytuowania miejsc sprzedaży, a także sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

 

UZASADNIENIE

 

          Dnia 28 lutego 2005 roku Rada Miejska Białegostoku na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982 e. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zm podjęła uchwałę Nr XXXVI/428/05 zmieniającą uchwałę w sprawie  ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu /z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz w miejscu sprzedaży, zasad usytuowania miejsc sprzedaży, a także sprzedaży i podawania napojów alkoholowych..

          Przeprowadzona wstępna analiza wykazała, iż może być ona podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 11 marca 2005 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jej nieważności.

Odpowiedzi na zawiadomienie o wszczęciu postępowania nadzorczego Gmina Białystok nie udzieliła.

 

W § 2 ust. 3 pkt 7 uchwały Nr XXXVI/428/05 Rada Miejska Białegostoku wprowadziła zakaz usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych i podawania napojów alkoholowych w granicach stacji paliw, za wyjątkiem stacji paliw, które w swoich granicach mają usytuowane lokale gastronomiczne w samodzielnych /wolnostojących/ stałych obiektach budowlanych przeznaczonych na działalność gastronomiczna bądź hotelowo-gastronomiczną /§ 2 ust. 4 uchwały/.

 

 

Organ nadzoru zważył ,co następuje:

Podjęcie przez Radę Miejską Białegostoku uchwały zmieniającej zasady usytuowania miejsc sprzedaży oraz sprzedaży i podawania napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu /z wyjątkiem piwa/ jest konsekwencją stwierdzenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie sygn.akt: II SA/Bk 783/04 nieważności uchwały Rady Miejskiej Nr V/33/03 z dnia 17 marca 2003 r. w części określonej treścią § 3 ust. 1 pkt 7 /sentencja wyroku opubl.w Dz.Urz.Woj.Podl. z 2005 r. Nr 51, poz. 691/, na podstawie którego wprowadzono całkowity zakaz wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w granicach stacji paliw.

Stwierdzając nieważność uregulowania wprowadzającego zakaz sprzedaży oraz podawania napojów alkoholowych na wszystkich stacjach paliw Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oraz związany jego wykładnią Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku uznał, iż Rada Miejska przekroczyła granice upoważnienia ustawowego określonego w art.14 ust.6 ustawy wprowadzając generalny zakaz nie różnicując i indywidualizując stacji paliw.

Zgodnie z art. 170 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153, poz. 1270/ prawomocne orzeczenia sądów administracyjnych wiążą nie tylko strony i sąd, który je wydał, lecz również inne sądy i inne organy państwowe , a w przypadkach w ustawie przewidzianych także inne osoby.

Zatem wskazania i wykładnia prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu administracyjnego wiążą nie tylko Radę Miejską Białegostoku jako stronę postępowania, lecz również Wojewodę Podlaskiego.

Postępowanie nadzorcze miało między innymi  na celu ustalenie, czy wprowadzona zmiana zapisu uchwały dopuszczająca faktyczną możliwość sprzedaży w granicach tylko tych stacji paliw, które mają lokale gastronomiczne w samodzielnych /wolnostojących/ stałych obiektach budowlanych przeznaczonych na działalność gastronomiczną bądź hotelowo-gastronomiczną stanowi istotnie zróżnicowanie i zindywidualizowanie stacji paliw na terenie Białegostoku.

Z informacji uzyskanych od Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku /pismo Nr HŻ -4120-32/2005 z dnia 23 marca 2005r/  oraz Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Białymstoku /pismo Nr PO-033-33/05 z dnia 21 marca 2005 r wynika jednoznacznie, iż na terenie Białegostoku nie funkcjonują w granicach stacji paliw lokale gastronomiczne w samodzielnych /wolnostojących/ stałych obiektach budowlanych przeznaczonych na działalność gastronomiczna bądź hotelowo-gastronomiczną.

Należy więc uznać, iż faktycznie Rada Miejska Białegostoku w dalszym ciągu podtrzymała generalny zakaz sprzedaży napojów alkoholowych na wszystkich stacjach paliw,  gdyż żadna ze stacji nie spełnia wymienionego w uchwale warunku.

W ocenie organu nadzoru warunek indywidualizujący i różnicujący stacje paliw powinien realnie istnieć w czasie uchwalania zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych.

Uchwalając zasady usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych Rada Miejska powinna mieć na uwadze orzecznictwo sądowe dotyczące uprawnień gmin w zakresie realizacji przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości  wyrażone np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 marca 1994 r. sygn.akt SA/Gd 2818/93 /opubl. w OSS z 1994 r. z.2, poz.73/, którego teza brzmi:

Przepis art. 12 ust.2 ustawy wychowaniu w trzeźwości..... uprawnia radę gminy jedynie do określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży, przez co należy rozumieć położenie punktów sprzedaży względem innych obiektów/jak np.szkoły, przedszkola, zakłady pracy/,jak też innych obiektów, które rada gminy uzna za zasługujące na szczególną ochronę. Przepis ten w żadnym razie nie uprawnia rady gminy do określenia warunków budowy tych punktów, jakie wynikają z przepisów prawa budowlanego i warunków technicznych budowy domów.

 

Przyjęte przez Radę Miejską Białegostoku w ust. 3 uchwały uregulowanie wprowadzające zakaz usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych  w określonych miejscach stanowi faktycznie poszerzenie, a niekiedy powtórzenie /np.obiekty komunikacji publicznej z ustawy określone w uchwale jako przystanki komunikacji publicznej/  zakazów określonych w art. 14 ustawy o wychowaniu w trzeźwości?., w związku z czym podstawą prawną wprowadzenia tego rodzaju zakazów jest art. 14 ust. 6 ustaw, na co zwrócił uwagę Gminie Białystok - stronie postępowania, Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku w  sprawie o sygn. akt:G.S.K. 761.04.

Zatem uznać należy, iż Rada Miejska Białegostoku przekroczyła zakres upoważnienia przewidzianego w art. 14 ust. 6 ustawy przeciwalkoholowej polegającego na objęciu faktycznym zakazem sprzedaży napojów alkoholowych  wszystkich stacji paliw na terenie miasta, wobec wprowadzenia warunku wyróżniającego, którego nie spełnia żadna ze stacji. Należy w tym miejscu przywołać tezę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 marca 2004 r. w sprawie o sygn. akt: IISA/Wr 2625/03 opubl. OSS z 2004 r. z. nr 3, poz. 65, który orzekł, iż wprowadzenie zakazów dotyczących wszystkich stacji paliw może stanowić domenę zakazów wprowadzanych przez centralnego ustawodawcę, jako że nie wszystkie stacje paliw powinny być traktowane jako obiekty o szczególnym charakterze.

 

 Mając powyższe na uwadze organ nadzoru uznał, iż został naruszony przepis art. 14 ust. 6 ustawy przeciwalkoholowej oraz art.170 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -  Rada Miejska jako strona postępowania przed NSA i WSA nie wykonała zaleceń wynikających z wykładni sądowej zawartej w uzasadnieniu prawomocnego wyroku  Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 21 grudnia 2004 r. sygn.akt: IISA/783/04.

Naruszenie tych przepisów stanowi podstawę do stwierdzenia nieważności § 2 ust. 3 pkt 7 w zw. z ust.4 uchwały Nr XXXVI/428/05 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 28 lutego 2005 r. zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu /z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz w miejscu sprzedaży, zasad usytuowania miejsc sprzedaży, a także sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

 

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego terminie 30 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia.

 

 

 

 

Do wiadomości

Rada Miejska Białegostoku

                                                                           Wojewoda Podlaski

                                                                        /-/ Marek Strzaliński


Brak załączników.
.