Ogłoszenie Wojewody Podlaskiego o wszczęciu naboru wniosków na 2016 rok w ramach „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019 ” W związku z postanowieniami programu wieloletniego pod nazwą „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019” zwanego dalej Programem - stanowiącego załącznik do uchwały nr 154/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 marca 2009 w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 316 ), zmienionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1451) - ogłaszam nabór wniosków na rok 2016 w ramach tego Programu na terenie województwa podlaskiego. I. Cele Programu i kryteria oceny wniosków. Program zakłada poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych oraz standardu lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych. Celem głównym Programu jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i zwiększenie dostępności transportowej przez tworzenie spójnej, zrównoważonej i przyjaznej użytkownikowi sieci drogowej w wymiarze lokalnym. Warunkiem uzyskania dotacji jest ocena pisemnego wniosku, dokonana przez Komisję powołaną przez Wojewodę oraz umieszczenie wniosku na ostatecznej liście rankingowej projektów i na liście wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania. Wnioski spełniające wymogi formalne będą poddane ocenie merytorycznej według następujących kryteriów: 1. Znaczenie zadania dla infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego - skala ocen od 0 do 20 punktów. 2. Znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa - skala ocen od 0 do 5 punków. 3. Wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej w szczególności do instytucji publicznych, instytucji istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli oraz do lokalnych ośrodków gospodarczych, dostępności komunikacyjnej na obszarach wiejskich oraz poprawę infrastruktury drogowej wykorzystywanej na potrzeby transportu zbiorowego - skala ocen od 0 do 7 punktów. 4. Współpraca jednostki w zakresie dofinansowania realizacji zadania z innymi jednostkami lub podmiotami - skala ocen od 0 do 5 punktów. 5. Kontynuacja zadania - skala ocen – od 0 do 5 punktów. II. Finansowanie i tryb składania wniosków.. 1) Źródłami finansowania realizacji Programu są środki z budżetu państwa przeznaczone na dotacje oraz środki przeznaczone przez gminy i powiaty na pokrycie ich wkładów własnych. Wkład własny gminy lub powiatu, może obejmować środki pozyskane od innych podmiotów publicznych lub prywatnych nie pochodzące z budżetu państwa ani z budżetu UE; 2) W ramach podziału przeznaczonych na dotacje kwot wydatków budżetu państwa pomiędzy województwa - na dotację związaną z realizacją Programu przeznaczone zostały dla województwa podlaskiego na rok 2016 r. wydatki budżetu państwa - w kwocie 47.457.621,00 zł.; 3) Na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych oraz dróg gminnych przeznacza się na rok 2016 po 50% sumy dotacji w województwie - tj. po 23.728.810,50 zł.; 4) Dotacja udzielana jest na dofinansowanie zadania polegającego na wykonaniu robót budowlanych, a także innych prac w pasie drogowym takiej drogi, służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub dotyczących wyposażenia technicznego drogi, - z wyjątkiem infrastruktury technicznej nie związanej z drogą oraz z wyłączeniem robót, które powinny być wykonywane w ramach utrzymania; 5) Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, zadanie jest realizowane i musi zostać ukończone w roku, na który została udzielona dotacja; 6) Dotacja na dofinansowanie zadania udzielana jest w kwocie nieprzekraczającej 3.000.000 zł.; 7) W każdym roku, gmina, w tym miasto na prawach powiatu, może skorzystać z dofinansowania nie więcej niż jednego zadania z dofinansowaniem do 50% przy kwocie maksymalnego dofinansowania 3.000.000 zł. Powiat ziemski może skorzystać z dofinansowania dwóch zadań z dofinansowaniem do 50% przy niezmienionej kwocie maksymalnego dofinansowania 3.000.000 zł. ; 8) Jednostka może złożyć wniosek o dofinansowanie wydatków związanych z realizacją zadania, w liczbie odpowiadającej liczbie zadań określonych w pkt 7, tj. gminy oraz miasta na prawach powiatu po jednym, a powiat ziemski - nie więcej niż dwa wnioski. W przypadku złożenia większej liczby wniosków, jednostka zostanie wezwana do wskazania (w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania) zadania, na które dofinansowanie wydatków ma być udzielone. Po bezskutecznym upływie tego terminu wnioski pozostawione zostaną bez rozpatrzenia; 9) Wniosek składa ustawowy zarządca drogi – odpowiednio: dla dróg powiatowych – zarząd powiatu , dla dróg gminnych – wójt ( burmistrz, prezydent miasta) – zgodnie z art.19 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( Program nie dopuszcza możliwości przekazywania drogi w zarząd innemu samorządowi celem zgłoszenia wniosku do dofinansowania). W przypadku, gdy zadania na dwóch drogach różnej kategorii tj. powiatowej i gminnej są powiązane ze sobą, dwaj wnioskodawcy ( ustawowi zarządcy dla tych dróg ) mogą złożyć oddzielne wnioski, zaznaczając jednocześnie, iż wnioski te tworzą spójny układ komunikacyjny; 10) W przypadku odcinków „granicznych” Program dopuszcza możliwość wnioskowania przez jst na jedno zadanie, którego znaczna część znajduje się na terenie tej jednostki ( tylko na drodze, której jest ustawowym zarządcą drogi), a na terenie drugiej konieczne jest dokończenie ciągu na krótkim odcinku np. do najbliższego skrzyżowania ( długość odcinka drogi na terenie jednostki – partnera nie może przekraczać 5% całej długości zadania objętego wnioskiem). W takim przypadku jednostka - lider musi zawrzeć z jednostką - sąsiadem umowę na mocy art. 22 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, w której wskazany powyżej krótki odcinek drogi leżący na terenie jednostki sąsiedniej zostanie użyczony, na cele związane z realizacją zadania, które jest przedmiotem wniosku. Jeżeli względy bezpieczeństwa i układ komunikacyjny wskazują na potrzebę realizacji odcinka dłuższego niż 5% całej długości zadania objętego wnioskiem, to koszt realizacji powyżej tych 5% jest kosztem niekwalifikowanym; 11) Składany wniosek powinien zawierać informacje oraz niezbędne kopie wymaganych dokumentów zgodnie ze wzorem ustalonym przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju; 12) Wniosek może być uzupełniony jednie o dokumenty posiadające datę sprzed złożenia wniosku o dofinansowanie oraz wymienione w tym wniosku. Dokumenty niewymienione we wniosku, nie mogą być doręczone i w tym przypadku niekompletny wniosek jest odrzucony na etapie oceny formalnej. Komisja zawiadamia wnioskodawcę o powodach odrzucenia wniosku; 13) Do wniosku należy dołączyć kopie następujących załączników wymaganych: a) decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (wraz z kopią strony z datą złożenia wniosku o uzyskanie tej decyzji ); jeżeli z daty wydania pozwolenia na budowę (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) lub zgłoszenia wynika, że wygasa ono przed planowanym terminem rozpoczęcia inwestycji, do wniosku należy dodatkowo dołączyć dokument potwierdzający jego aktualność, np. kopię dziennika budowy z dokonanymi wpisami; b) oświadczenie o braku sprzeciwu organu administracji architektoniczno – budowlanej wobec zgłoszenia inwestora o zamiarze budowy ( wraz z kopią strony z datą złożenia tego zgłoszenia); c) czytelna mapa poglądowa z zaznaczonymi elementami mającymi wpływ na ocenę merytoryczną wniosku; d) zatwierdzony projekt stałej organizacji ruchu; e) projekt zagospodarowania terenu wraz z przekrojami poprzecznymi pasa drogowego w liniach rozgraniczających z wykazaniem wszystkich elementów drogi (w przypadku gdy wniosek dotyczy zadania w zakresie budowy lub przebudowy drogi ; f) umowa partnerska wraz z uchwałą potwierdzającą zapewnienie przez partnera deklarowanego wkładu finansowego ( w przypadku jednostki samorządowej ) lub porozumienie bądź inny dokument potwierdzający ( przypadku partnera prywatnego) ; g) dokument potwierdzający oddanie do użytkowania inwestycji na ciągu drogowym w ciągu 3 lat od daty złożenia wniosku (niezależnie od źródła finansowania). W przypadku składania wniosku z odcinkiem „granicznym” (o którym mowa w ww. pkt 10), należy dołączyć ponadto załączniki uzupełniające tj. : h) kopię „umowy użyczenia” – zawartej na podstawie art. 22 ustawy o drogach publicznych w odniesieniu do wniosku, w którym występuje odcinek „graniczny” ; i) oświadczenie partnera (zarządcy drogi przekazanej w użyczenie ) potwierdzające, iż zachodzi potrzeba dokończenia remontu lub przebudowy na krótkim odcinku ( do 5% długości zadania objętego wnioskiem) . Wnioski o dofinansowanie inwestycji drogowych w ramach Programu na rok 2016 rok będą przyjmowane w sekretariacie Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przy ul. Mickiewicza 3, pok. nr 219, w godzinach pracy Urzędu: pon. 8:00 - 16:00, wt. - pt. 7:30 - 15:30). w terminie do 30 października 2015 r. (decyduje data wpływu wniosku do Urzędu) Wzór wniosku oraz inne niezbędne dokumenty są do pobrania na stronie internetowej PUW: http://www.bialystok.uw.gov.pl/PRGiPID/ Informacje i wyjaśnienia w sprawie Programu można uzyskać w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku pod numerami telefonów: 85 /7 439 471 oraz 85 /7 439 211 Pełna treść ogłoszenia znajduje się w pliku do pobrania poniżej.
|