Zarządzenie nr 71/05
wojewody podlaskiego
z dnia 19 kwietnia 2005 r.
w sprawie wprowadzenia
instrukcji obiegu i kontroli dokumentów
dotyczących
uruchamiania płatności ze środków funduszy strukturalnych
Na podstawie art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998
roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391,
Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611, Nr 189, poz. 1851 oraz z
2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz.
890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz.
1291, Nr 210, poz. 2135, Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się instrukcję obiegu i kontroli
dokumentów dotyczących uruchamiania płatności ze środków funduszy
strukturalnych stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§ 2. Wykonanie zarządzenia powierza
się Głównemu Księgowemu Budżetu Wojewody.
§ 3. Zarządzenie obowiązuje od dnia
podpisania.
Wojewoda Podlaski
/-/ Marek Strzaliński
Załącznik
do zarządzenia Nr 71/05
Wojewody
Podlaskiego
z dnia 19 kwietnia 2005
r.
INSTRUKCJA
obiegu i kontroli dokumentów dotyczących
uruchamiania płatności ze środków funduszy strukturalnych
Instrukcja uwzględnia uregulowania prawne dotyczące
środków z funduszy strukturalnych zapisane w ustawie o finansach publicznych z
dnia 26 listopada 1998 r. (tekst jednolity
Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz.
148 z późn. zm.), ustawie o
rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (tekst jednolity Dz.U.
z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.
zm.) i aktach wykonawczych do w/w ustaw oraz wymogi
określone Rozporządzeniem Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r.
ustanawiającym ogólne przepisy w sprawie Funduszy Strukturalnych,
Rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającym
szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego
zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach Funduszy
Strukturalnych i Rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 448/2001 z dnia 2 marca 2001
r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr
1260/1999 w zakresie procedury dokonywania korekt finansowych pomocy udzielonej
w ramach Funduszy Strukturalnych.
I. Postanowienia ogólne.
1.
Podstawą zapisów w księgach rachunkowych
operacji związanych z przepływem środków z funduszy strukturalnych są
następujące dowody księgowe:
1)
wyciąg
bankowy;
2)
dowody
wewnętrzne (pk - polecenie księgowania);
3)
inne dowody
tworzone przez Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi.
2.
Podstawą zapisu w ewidencji pozabilansowej
prawnego zaangażowania środków pomocowych są
następujące rodzaje dokumentów:
1)
oryginały,
"oryginalne" kopie zawartych umów, decyzji i porozumień oraz aneksów do
powyższych dokumentów lub;
2)
kserokopie
dokumentów opisanych w punkcie 2a potwierdzone "za zgodność z oryginałem" przez
Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi w sposób określony w § 24 instrukcji
kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie wprowadzonej
rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia
1998 r. (Dz.U. Nr 161, poz. 1109 z późn. zm.), w przypadku dokumentów
wielostronicowych - na każdej stronie lub;
3)
informacja o
wysokości zaciągniętych zobowiązań dla każdego programu wg wzoru.
Powyższe
dokumenty Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi przekazuje do Wydziału
Finansów i Budżetu za okresy miesięczne w terminie do 5 dnia miesiąca za
miesiąc poprzedni.
3.
Dowody księgowe sporządza się zgodnie z zasadami
określonymi w art. 21 i 22 ustawy o rachunkowości.
II. Weryfikacja dokumentów
- Dowód
księgowy przed ujęciem w księgach rachunkowych winien być sprawdzony i podpisany
przez osoby upoważnione.
- Kontrola formalno-rachunkowa polega na sprawdzeniu
czy:
1)
dokument został
wystawiony prawidłowo a w szczególności czy prawidłowo;
2)
wskazano
podmioty występujące w operacji;
3)
właściwie
określono przedmiot operacji;
4)
dane
liczbowe są poprawne.
- Ostateczną akceptację dokumentu poprzedza
dokonana przez Głównego Księgowego Budżetu Wojewody wstępna kontrola,
której sposób przeprowadzenia i konsekwencje określa art. 35 ust. 3-6
ustawy o finansach publicznych, z uwzględnieniem poniższych zasad:
1)
wyciąg
bankowy
Pracownik
Oddziału Realizacji Budżetu sprawdza poprawność dokonanych przez bank operacji
na koncie oraz kompletność załączników. Poprawność wyciągu stwierdza składając
podpis przy kwocie salda końcowego. Główny Księgowy Budżetu Wojewody nie
rzadziej niż raz na kwartał dokonuje wyrywkowej kontroli poprawności i
kompletności wyciągów bankowych oraz prawidłowości dokonanej przez pracowników
dekretacji dokumentów, poprzez złożenie podpisu obok podpisu pracownika;
2)
inne dowody
np. polecenie księgowania
Pracownik na stanowisku
do spraw obsługi funduszy pomocowych sporządza notę pk, którą pod względem formalno - rachunkowym sprawdza
Główny Księgowy Budżetu Wojewody a zatwierdza Dyrektor Wydziału Finansów i
Budżetu.
III. Wykaz dokumentów i schemat ich obiegu
Dokumentami
będącymi podstawą realizacji płatności są:
- Dyspozycja przekazania środków - docelowo
polecenie przelewu.
- Wyciąg bankowy z kompletem dokumentów.
- Polecenie księgowania.
- Inne dowody księgowe generowane przez Biuro
Zarządzania Funduszami Europejskimi.
Schemat
obiegu dokumentów
(numeracja dokumentów wynika z pkt. III niniejszej instrukcji)
IV. Wykaz jednostek i komórek
organizacyjnych uczestniczących w obiegu dokumentów
W
procesie obiegu dokumentów związanych z przepływem środków z Funduszy
Strukturalnych uczestniczą następujące jednostki organizacyjne.
Lp.
|
Nazwa komórki lub
jednostki organizacyjnej
|
Skrót nazwy jednostki
lub komórki organizacyjnej
|
wewnętrznej
|
zewnętrznej
|
1.
|
Biuro Zarządzania Funduszami
Europejskimi
|
BZF
|
|
2.
|
Wydział Finansów i Budżetu
|
FB
|
|
3.
|
NBP O/O w Białymstoku
|
|
NBP
|
4.
|
Instytucja Zarządzająca
|
|
MGPiPS
|
5.
|
Instytucja Płatnicza
|
|
MF
|
6.
|
Beneficjent końcowy
|
|
BK
|
V. Wykaz dotyczący miejsca powstawania
dokumentów księgowych oraz kontroli wewnętrznej
Lp.
|
Nazwa dokumentu
|
Sporządzony przez
|
Kontrola wewnętrzna
merytoryczna
|
Kontrola wewnętrzna
formalno-rachunkowa
|
Akceptacja do
realizacji (weryfikacja)
|
Zatwierdza
|
1.
|
Wyciąg
bankowy
|
NBP
O/O
|
|
Stanowisko
do spraw
obsługi funduszy strukturalnych
|
|
|
2.
|
Polecenie
księgowania
|
Stanowisko
do spraw
obsługi funduszy strukturalnych
|
|
GKBW
|
|
Dyrektor
WFiB
|
3.
|
Inne
dowody
|
BZF
|
BZF
|
Stanowisko
do spraw
obsługi funduszy strukturalnych
|
GKBW
|
|
VI.
Karta wzorów podpisu pracowników upoważnionych do kontroli i zatwierdzenia
dokumentów
Oddział Realizacji Budżetu
Lp.
|
Imię
i nazwisko
|
Wzór
podpisu
|
1.
|
Agnieszka
Czykwin
|
|
2.
|
Grażyna
Kamińska
|
|
3.
|
Eliza Pietrowiec
|
|
4.
|
Jadwiga
Prokopiuk
|
|
Główny Księgowy Budżetu Wojewody*
|
5.
|
Elżbieta
Gołaszewska
|
|
Główny Księgowy Urzędu*
|
6.
|
Irena
Kucharczyk
|
|
Zastępca Dyrektora Wydziału*
|
7.
|
Barbara
Łodej
|
|
Dyrektor Wydziału*
|
8.
|
Stanisław
Piekut
|
|
*Złożenie
podpisu innego niż w karcie wzorów np. nieczytelnego możliwe jest
łącznie z pieczęcią
określającą imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby.