PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI
 
 kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym 
Urzędzie Pracy w Sokółce, ul. Kryńska  40, nr  REGON - u 050867303 , NIP 545-10-32-536 
, zwanym w dalszej treści " Urzędem " 
oraz w Filii w Dąbrowie Białostockiej, ul. Gen. N. Sulika 4a, nr REGON -u 050867303-00022 zwanej w dalszej 
treści "Filią"  podległym Staroście Powiatu Sokólskiego.
Dyrektorem Urzędu od 
dnia 3 kwietnia 1995r. jest Pan Mirosław Biernacki, a 
nadzór nad pracą Filii od 1 stycznia 1999r. sprawuje Pan Antoni Hrynkiewicz Z-ca Dyrektora Urzędu.
Kontrolę przeprowadzili 
pracownicy Oddziału   Służb  Zatrudnienia w Wydziale Polityki  Społecznej  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego  w  
składzie:
1. Pani  
Elżbieta  Czurak  -    kierownik   Oddziału   ( koordynator kontroli 
),
2. Pani Ludniła Borowik  -    starszy inspektor 
wojewódzki,         
3. Pani  Irena  Szaruta      -   starszy  inspektor   wojewódzki
4. Pani  Małgorzata 
Czerniawska  
-  inspektor   wojewódzki
na podstawie upoważnienia  do 
kontroli nr  154/2005r. z dnia 17 
lutego 2005r. wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Pana Andrzeja 
Kozłowskiego Dyrektora Wydziału   
Polityki  Społecznej w 
dniach  od  22.02.-4.03.2005 r. 
Kontrolujący wpisali się 
do książki kontroli pod  
pozycją  Nr  1/2005 r.
Wyjaśnień  w  trakcie  kontroli udzielały: 
Pani  Paulina  Dziwiątkowska 
- p.o  Gł. 
Księgowy Urzędu,  
Pani Bożena Tomaszewska  -  
Kierownik Działu  
Rynku  
Pracy,
Pani Urszula  Wilczewska   -  Kierownik  Działu  
Organizacyjno-Administracyjnego.
Pani Marta Szlis -  p.o  Kierownik 
Działu Ewidencji i Świadczeń
Pani  Joanna Łowczecka - inspektor
Pani Halina Rogozińska - inspektor
Pani Halina Niedźwiedź - 
referent
Pani Marta Kuźma - starszy referent
Celem  kontroli  było  dokonanie  analizy  i oceny  w  
zakresie  prawidłowości   realizacji zadań  z zakresu  administracji rządowej,  wynikających z przepisów  ustawy z dnia  20  
kwietnia 2004r.  o promocji 
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z 
późn.  zm ). 
W  trakcie  kontroli podlegała ocenie  prawidłowość  stosowania  następujących  przepisów  prawa:
1 Rozporządzenia  
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie 
rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 ),
2. Rozporządzenia 
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie szczegółowego 
trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium i 
dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222),
3.Rozporządzenia 
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 listopada 2004r. zmieniającego 
rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu organizowania prac interwencyjnych  
i  robót  publicznych  oraz jednorazowej refundacji  kosztów z  tytułu  opłaconych  składek na ubezpieczenie społeczne (Dz. 
U. Nr 257, poz.2576 ),
4. Rozporządzenia 
Ministra Gospodarki  
i  Pracy z dnia 31 
sierpnia 2004r.  w  sprawie warunków i trybu refundacji ze 
środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla 
skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie 
działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i 
doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr 196, poz. 2018 ),
5. Rozporządzenia Rady 
Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych 
i ich wynagradzania ( Dz. U. Nr 60, poz. 278 z  późn. 
zm.),
6.Rozporządzenia 
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowych 
warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego 
w miejscu pracy ( Dz. 
U. Nr 185, poz. 1912 ),.
7. Rozporządzenia 
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004r.w sprawie refundacji ze 
środków  
Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na 
ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń  (Dz. U. Nr 249, poz. 
2496 ),
8. Rozporządzenia 
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie rad 
zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz. 2281),
9. Rozporządzenia 
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004r. w sprawie trybu dokonywania 
wpłat składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u 
pracodawców zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za 
granicą  ( 
Dz. U. Nr 176, poz. 1826 
),
10. Rozporządzenia  
Ministra  Gospodarki i 
Pracy z   dnia  8  
grudnia  2004r. w  sprawie  klasyfikacji  zawodów  i  
specjalności  dla  potrzeb  rynku  pracy  oraz  zakresu  jej  stosowania   ( Dz. U. Nr 
265,  poz. 2644 
),
11. Rozporządzenia Ministra  
Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004r. w sprawie 
rejestru instytucji szkoleniowych ( Dz. U. Nr 236, poz. 2365 
),
12.Rozporządzenia  
Rady  Ministrów  z  
dnia  28 września 2004r.  w  
sprawie  algorytmu 
ustalania   kwot  środków  Funduszu  Pracy  na  
finansowanie  zadań  w  
województwie  ( Dz. U.  Nr 49, poz. 409 
),      
13. Ustawy  z  dnia 29  czerwca  1995r.  o statystyce  publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439 
z    
poźn.   zm), 
14. Rozporządzenia Rady  
Ministrów  z  dnia  7  
stycznia 2004r.  w  sprawie  określenia  wzorów  formularzy  sprawozdawczych , objaśnień  co  
do  sposobu  ich wypełniania  oraz  wzorów kwestionariuszy  i  
ankiet statystycznych  
stosowanych  w  badaniach  statystycznych  ustalonych w  programie  badań  statystycznych  statystyki  publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, 
poz. 44).
15. Ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997r.  o  
ochronie  danych  osobowych  ( Dz. U.  Nr  133,  poz. 883  z  
późn.  
zm. ).
16. Kodeksu  
Postępowania  
Administracyjnego  ( tekst 
jednolity  Dz. U.  z  2000r.  Nr 98, poz. 1071  późn. zm.).
17.  Kodeksu  Pracy  ( Dz. U.  z  1996r.  Nr  
24 ,  poz. 110 ,  z  
późn. zm. 
).
 
Przedmiotowy i 
podmiotowy zakres kontroli.
 
Powiatowy  Urząd  Pracy  w  
Sokółce  zasięgiem  swego działania  obejmuje  teren  miasta i  gminy Sokółka, Dąbrowa Białostocka oraz 
gmin: Korycin,  
Janów,  Sidra,  Kuźnica 
Białostocka,  Szudziałowo,  
Krynki,  
Nowy Dwór,  Suchowola.
Liczba  bezrobotnych  zarejestrowanych na dzień 31.12.2004 r. 
w Urzędzie Pracy w  
Sokółce wynosiła ogółem  
3916,  w tym z prawem do 
zasiłku  277 oraz w  Filii  w Dąbrowie Białostockiej wynosiła  ogółem 1671  osoby,  w  
tym  z  prawem  do  
zasiłku 77.  
Urząd w Sokółce na dzień 
31.12.2004r. zatrudniał ogółem 43 osoby, w tym w ramach robót publicznych 8 osób 
natomiast  
w  Filii w Dąbrowie 
Białostockiej zatrudnionych było 17 osób, w tym 4 osoby w ramach robót  publicznych.
Wg istniejącej w dniu 
kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w   Regulaminie  Organizacyjnym  PUP  w  
Sokółce  na  podstawie  Uchwały Nr 176/2002  Zarządu  Powiatu  Sokólskiego  
z  dnia  10.06.2002r. zadania będące przedmiotem 
kontroli  
realizowane  były   przez : 
1. Dział  
Ewidencji  i  Świadczeń, 
2. Dział  Rynku  Pracy, 
3.Dział  
Finansowo-Księgowy.
 
USTALENIA  KONTROLI 
 
1. Pozyskiwanie  
i  gospodarowanie  środkami  finansowymi na realizację  zadań  z zakresu  aktywizacji  lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1 
pkt 2 ustawy ) oraz  współdziałanie z powiatowymi 
radami zatrudnienia w zakresie  
promocji zatrudnienia oraz  
środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11 
ustawy ).
 
W okresie objętym 
kontrolą odbyło się w dniu 29.12.2004 r. posiedzenie 
Powiatowej Rady Zatrudnienia, przedmiotem której były następujące 
zagadnienia:
- informacja o aktualnej 
sytuacji na lokalnym rynku pracy w powiecie sokolskim oraz o działaniach 
realizowanych przez PUP na rzecz  przeciwdziałania  bezrobociu,
- zaopiniowanie przez 
Radę tematów szkoleń na 2005 r. oraz kryterium przyznawania wysokości dodatku 
aktywizacyjnego,
- zaopiniowanie przez 
Radę zmian w planie wydatków FP na aktywne programy rynku pracy na 2004 r. oraz 
wykonania planu wydatków za 11 miesięcy,
W 2004 r. Minister 
Gospodarki i Pracy zgodnie z podziałem dokonanym przez Samorząd Województwa 
według kryteriów określonych przez Sejmik Województwa,   Staroście  Powiatu Sokolskiego na finansowanie zadań w województwie 
przydzielił następujące kwoty ze środków Funduszu Pracy :
- 1 805 000 zł 
na finansowanie zadań określonych w § 2 ust. 1 pkt. 1 
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003 r. w sprawie algorytmu 
ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwach ( 
Dz. U. Nr 49, poz. 409 z późn. zm. ), tj.  na 
realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
- 227 300 zł na 
finansowanie pozostałych zadań określonych w w § 2 
ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia.
Powyższe kwoty w trakcie 
roku były zwiększane w związku z realizacją programów na rzecz aktywnego 
przeciwdziałania bezrobociu i ogólny limit środków na 2004 r. wyniósł  
2 800 300 zł.
Wydatkowanie Funduszu 
Pracy na aktywne programy rynku pracy w 2004 r. wyniosło 2 799 241 
zł,  co w 
rozbiciu na programy przedstawia się następująco : 
szkolenia                                     
132 000 zł
prace interwencyjne                     
684 500 zł
roboty publiczne                          
514 700 zł
staże absolwenckie                      
725 800 zł
umowy absolwenckie                  
101 700 zł
program specjalny                       
  47 700 
zł
młodociani                                   
  31 900 
zł
 
razem                  
            
          2 238 300 
zł
Na dofinansowanie  
realizacji projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 
w ramach  SPO RZL Działanie 1.2  "Młodzież na rynku pracy - aktywny start 
zawodowy"  
wykorzystano następujące środki:
szkolenia                          
  40 672 
zł
staże absolwenckie           
168 588 zł
prace interwencyjne          
81 650 zł
 
razem                               
291 000 zł
 
Na dofinansowanie  
realizacji projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 
w ramach  SPO RZL Działanie 1.3 
"Aktywizacja zawodowa-szansa na powrót na rynek pracy" wykorzystano  
następujące środki:
 
szkolenia                          
  62 897 
zł
prace interwencyjne          
207 044 zł
 
razem                               
269 941 zł
 
W ostatnich miesiącach 
2004 r. w ramach realizacji Działania 1.3  nie wydatkowano 1 058 zł w 
związku z niższymi kosztami szkoleń niż zakładano. Niezagospodarowaną  
kwotę Urząd zwrócił na konto Ministerstwa Gospodarki i 
Pracy.
 
2. Udzielanie  
pomocy bezrobotnym  
i  poszukującym  pracy w  znalezieniu  pracy , a także  pracodawcom  w  
pozyskiwaniu  pracowników  przez  pośrednictwo  pracy  i poradnictwo zawodowe). Inicjowanie  i 
wspieranie  tworzenia  klubów pracy  ( art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy )
 
            
Powyższe zagadnienie realizowane jest w Dziale Pośrednictwa Pracy, w 
którym 3 aktywnych pośredników pracy podejmuje działania na rzecz pomocy w 
znalezieniu pracy bezrobotnym, jak również pracodawcom w pozyskiwaniu 
pracowników. Podstawowym zadaniem pośredników pracy jest nawiązywanie współpracy 
z pracodawcami, rozpoznawanie ich potrzeb zatrudnieniowych oraz przedstawianie 
ofert pracy.
W okresie od lipca do 
grudnia 2004r. do Urzędu i Filii wpłynęło ogółem 809 ofert pracy, w tym 620 w 
Urzędzie  i 
188 w Filii. Oferty pracy będące w dyspozycji Urzędu są publikowane w "Gazecie 
Współczesnej", "Kurierze Porannym" oraz w tygodniku "Niwa" . 
Ponadto znajdują się na stronach internetowych Urzędu i Filii oraz na 
tablicach ogłoszeń.
W  trakcie czynności kontrolnych 
ustalono, że pośrednicy złożyli ogółem 757 wizyt, w tym z Urzędu - 473 i 284 z 
Filii, w wyniku których pozyskano ogółem 710 ofert pracy, w tym 531 przez Urząd 
i  179 przez Filię. W ramach ofert 
pracę podjęło 681.
Ponadto od 1 czerwca 
2004r. programem aktywizacji zawodowej została objęta młodzież do 25 roku życia 
i bezrobotni w okresie do upływu 12 m-cy od dnia 
określonego w dokumencie poświadczającym ukończenie szkoły wyższej, którzy nie 
ukończyli 27 roku życia. W ramach ofert pracy zgłaszanych do Urzędu przez 
pracodawców 162 osoby uzyskały zatrudnienie. W ramach środków FP 26 osób objęto 
zatrudnieniem subsydiowanym, a 364 osoby objęto programem stażu (w tym 1 osoba 
do 27 roku życia ), oraz 8 osób skierowano na 
przygotowanie zawodowe. 
 
W trakcie kontroli 
ustalono, że zadania z zakresu poradnictwa  zawodowego w Urzędzie oraz Filii 
realizuje 2 pracowników  z  wykształceniem  wyższym, zatrudnionych na 
stanowisku  inspektora. 
Doradcy zawodowi posiadają  
do  swojej  dyspozycji samodzielne pomieszczenia, 
zapewniona jest zatem możliwość swobodnej  
rozmowy  ze   zgłaszającymi  się klientami. Wyposażenie stanowisk 
stanowią: sprzęt i meble biurowe, zestaw komputerowy podłączony do systemu PULS, 
biblioteka podręczna i filmy video tematycznie związane  z  zawodoznawstwem, oraz niezbędne przepisy prawa. Zarówno  dla 
bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne są ulotki charakteryzujące 
poszczególne  zawody, broszury, 
informatory dla  absolwentów.  Dokumentacja w  zakresie  prowadzonego  poradnictwa  gromadzona  jest  w  
czytelnie  oznakowanych  teczkach.
Informacje  dotyczące  poradnictwa  zawodowego  również  umieszczane są na  na  tablicach  informacyjnych  znajdujących  się  na  
korytarzach  
Urzędu.
Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego  indywidualnego 
Głównym  celem  prowadzenia  i  
rozwijania  poradnictwa  zawodowego  jest pomoc osobom  bezrobotnym  i   poszukującym  pracy  w  
dokonaniu  prawidłowego  wyboru  zawodu lub zmiany  dotychczasowych  kwalifikacji,  planowania  kariery  zawodowej,  a  
także  dobór kandydatów  do  
pracy  i  na  
szkolenie.
Z  przedstawionych  do  
kontroli  dokumentów  wynika,  że  
w zakresie poradnictwa zawodowego doradcy prowadzony był  Rejestr porad indywidualnych (w Sokółce 
skoroszyt znak: ZP.9360 2004r. w Dąbrowie Białostockiej 
skoroszyt znak: FP.6101 2004r ), do których wpisywani  byli  zgłaszający  się  klienci  po  
porady   zawodowe. 
Rejestr prowadzony przez doradcę w Sokółce zawiera z podziałem na miesiące: 
liczbę rozmów, liczbę wizyt, nazwisko i imię, adres, status, wiek, wieś, 
kobieta, długotrwale, wykształcenie, doświadczenie, rodzaj porady, uwagi. W 
rejestrze prowadzonym przez doradcę w Dąbrowie Białostockiej znajdują się z 
podziałem na miesiące następujące wpisy: Lp., imię i nazwisko, nr. identyfikacyjny, wynik porady. 
W  okresie 
objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystały 304 osoby, w tym 94 w Filii 
.
Uczestnikom  porad  doradcy  zawodowi wypełniali  Karty  Usług  Doradczych. Karty usług przechowywane są 
w segregatorach. Do badania losowo wybrano 28 Kart Usług  Doradczych  wypełnionych w trakcie  prowadzonych spotkań  a  
dotyczących   osób  bezrobotnych   o  następujących  numerach   kart:
Sokółka:          
1. 16/11/04      
2. 9/11/04        3. 
2/11/04        
4. 24/09/04      
5. 58/06/04      
6. 67/06/04      
7. 2/12/04            
8. 6/10/04        9. 
18/11/04                             
10. 27/09/04    11. 
49/07/04    12. 
6/11/04      13. 
28/09/04 
Dąbrowa Białostocka :
1. B/14/08/04              
2. S/36/07/04              
3. S/37/07/04              
4. Z/10/08/04              
5.K/21/07/04              
6. L/12/07/04                  
7. S/47/10/04    8. P/09/07/04            
9. I/01/09/04               
10.A/04/08/04             
11. Z/13/10/04                  
12. J/12/07/04             
13. J/13/07/04             
14. R/17/10/04                        
15. S/38/07/04
Na  podstawie  analizowanych  dokumentów  stwierdzono,  że  
Karty  wypełniane  są  
prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych  rubrykach  umożliwiają dokładne prześledzenie  prowadzonej  rozmowy  doradczej.  Udzielane porady najczęściej dotyczą 
zatrudnienia, doskonalenia w zawodzie, wyboru zawodu.
Z analizowanych kart 
wynika, że w dwóch przypadkach doradca zawodowy zdecydował o  
przeprowadzeniu badań psychologicznych wykorzystując  Test J. Hollanda (ZdS). W trzynastu 
przypadkach zarejestrowano więcej niż jedną wizytę.
Każda  ze  zgłaszających  się  po  
poradę  osób  posiada  założoną  przez  doradcę zawodowego Kartę  Ewidencyjną Osoby Korzystającej z 
Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia  
i  Uczestnictwa  w  
Klubach  Pracy.  W  trakcie  kontroli  przeanalizowano 24 losowo  wybranych  kart  ewidencyjnych  o  
następujących  numerach  (bezrobotni  pod  tymi  numerami  zarejestrowani  są  
w  
ewidencji):
Sokółka:                      
1. 101001/0001          
2. 160101/0007          
3.090704/0006                       
4.161003/0002                        
5.170604/0008                                               
6. 100703/0002          
7. 180101/0009            
8.090789/0016           
            
9.160703/0003                       
10. 120504/0002 
Dąbrowa Białostocka :
1. 280300/0006          
2. 151101/0004          
3. 040302/0001          
4. 090704/0006          
5.230899/0045           
6. 240899/0033   7. 
1711999/0003        8. 
080999/0051          
9.070999/0006           
10. 020999/0031        11. 
280602/0006   12. 
220604/0002        13. 
170100/0006        
14        
201199/0002 
Analizowane  karty  prowadzone  są  
prawidłowo.  Zawierają:  
datę,  formę  i  
wynik  porady  zawodowej.  W  11  
kartach  
odnotowano  udział w 
szkoleniach i w 3 uczestnictwo w zajęciach klubu pracy. 
Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego 
grupowego.
Rejestry Porad Grupowych 
prowadzone są w formie skoroszytów znak: ZP 9361 2004r. - Sokółka i znak: FP. 
6100 2004r. - Filia. Zarejestrowano w nich 58 spotkań, 
w tym 21 odbyło się w Filii. Od czerwca 2004r. zorganizowano 39 spotkań, w tym 
11 w Filii. Dotyczyły one następujących tematów: 
,,Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy", ,,Promocja samego 
siebie". Prowadzono również zajęcia warsztatowe aktywizacji zawodowej. Do 
każdego spotkania dołączana jest imienna lista obecności uczestników i program 
lub harmonogram spotkania oraz wypełniana w Filii Karta Poradnictwa Grupowego. Z 
przedstawionego kontrolującym  Załącznika 4 do sprawozdania 
MPiPS-01 wynika, iż z poradnictwa grupowego skorzystało łącznie 671 
osób.
Ustalenia  z  kontroli  dokumentacji  wymaganej  przy  udzielaniu  informacji  zawodowej .
            
W wyniku działań kontrolnych stwierdzono, że zagadnienia udzielania 
informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrach Udzielonych Informacji 
Zawodowych (zeszyt znak: ZP.9363 na 2004r. - Sokółka, 
zeszyt znak: FP.9363 na 2004r. - Filia). Prowadzone 
rejestry z podziałem na miesiące zawierały wpisy dotyczące ilości zgłaszających 
się klientów i podstawowe o nich informacje. 
Ujęto w nich 156 osób, w 
tym 145 w Filii,  
indywidualnie zgłaszających się do doradcy zawodowego w celu 
uzyskania informacji  zawodowej. 
Doradca zawodowy w Filii 
prowadzi Rejestr grupowej informacji zawodowej (skoroszyt znak: FP.6120, 
2004r.) W spisie spraw odnotowano 7 spotkań 
zorganizowanych w 2004r. w ramach grupowej informacji zawodowej dla 55 osób. Do 
każdych zajęć dołączane były Karty Grupowego Spotkania Informacyjnego oraz 
imienne listy obecności uczestników. W rejestrze prowadzonym przez doradcę 
zawodowego w Sokółce odnotowano w 2004r. 26 spotkań, w tym 21 dla grupy 257 osób 
zorganizowano w okresie objętym kontrolą. Przeprowadzone spotkania informacyjne 
odbywały się zgodnie z przygotowanymi i ujętymi w rejestrze konspektami np.: ,, Konspekt grupowej informacji zawodowej dla 
absolwentów (młodzież)" , ,,Konspekt grupowej informacji zawodowej dla młodzieży 
szkolnej", ,, Konspekt grupowej informacji zawodowej przed szkoleniem". Rejestr 
zawiera również imienne listy obecności uczestników 
spotkań.
Inicjowanie i wspieranie 
tworzenia klubów pracy.
Ustalono, iż 
dokumentacja dotycząca prowadzenia zajęć w klubie pracy gromadzona jest w 
czytelnie oznakowanych teczkach. W PUP w Sokółce jest to teczka "ZP 9372 
Dokumentacja grup zajęciowych klubów pracy" - spis spraw  obejmuje 9 pozycji.  Od czerwca 2004r. przeprowadzono 5 
spotkań klubu pracy w których uczestniczyły 62 osoby. 
Do każdych zajęć dołączana jest Karta zajęć aktywizujących w klubie pracy, 
Program zajęć,  
Karta uczestników klubu pracy oraz komputerowy raport listy 
uczestników zajęć w klubie pracy.
Doradca zawodowy w Filii 
w zakresie klubów pracy prowadzi skoroszyt "FP. 5420, Karty indywidualne, 
dokumentacja grup zajęciowych 2004r." Spis spraw zawiera 9 pozycji 
udokumentowanych zajęć, w tym w okresie objętym kontrolą zorganizowano 6 
spotkań, w których uczestniczyło 66 osób. Prowadzona dokumentacja zawiera 
Harmonogramy zajęć w klubie pracy, Karty zajęć w klubie pracy, listy obecności 
na spotkaniu oraz w niektórych przypadkach - karty klubowicza wypełniane przez uczestników.   
Nie  wniesiono  uwag  do  
sposobu  prowadzenia  w/w  dokumentacji.
 
3. Rejestrowanie  
bezrobotnych i  
poszukujących pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 4 ustawy)
 
1)Prawidłowość 
kwalifikowania rejestrujących się osób bezrobotnych i  innych  osób poszukujących  pracy.
W celu zbadania 
prawidłowości kwalifikowania osób bezrobotnych rejestrujących się  w  Urzędzie  losowo wybrano do  analizy  karty  rejestracyjne  o  
n/w  numerach 
:
ZE 
9500-120804/0002,  
 ZE 2500-210904/0004,    
Z analizy dokumentów 
wynika, że przestrzegany jest wymóg składania kompletu dokumentów wymaganych 
Rozporządzeniem  
Ministra Gospodarki i Pracy  
z dnia  26 listopada 2004r. w 
sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy  ( Dz. U. Nr 262, poz. 
260).  Osoba rejestrująca się 
przedkłada do wglądu pracownikowi Urzędu dokonującemu rejestracji: dowód 
osobisty, dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia, 
świadectwo pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień   ( zaświadczenie z ZUS , Urzędu 
Skarbowego, Urzędu Gminy).
Przedstawione do 
kontroli karty rejestracyjne wypełnione są czytelnie, zawierają oświadczenia 
osoby rejestrującej się oraz podpis pracownika dokonującego 
rejestracji.
 
2) Prawidłowość 
ustalania prawa do zasiłku wynikającego z art. 71 ustawy?
Analizy powyższego 
tematu dokonano na podstawie   kart  rejestracyjnych osób bezrobotnych    o numerach 
:
ZE 
9500/011204/0005,  
ZE 
9500-08004/0003
Stwierdzono, że 
wszystkie zarejestrowane osoby spełniają wymóg art.71ust.1 i 2 ustawy o promocji 
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  tj. w okresie 18 m-cy poprzedzających dzień zarejestrowania łącznie przez 365 
dni były zatrudnione i osiągały wynagrodzenie w kwocie co najmniej najniższego 
wynagrodzenia. Ponadto nie było dla nich propozycji odpowiedniego zatrudnienia, 
skierowania do prac interwencyjnych, robót publicznych lub na utworzone 
dodatkowe miejsce pracy.
Szczegółowej analizie 
poddano dokumentację nr  
ZE 9500/011204/0005.
Osobie zarejestrowanej w 
dniu 1.12.2004r., posiadającej okres uprawniający do zasiłku wynoszący 30 lat  przyznano 
prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 9.12.2004r. w 
wysokości 605,10 zł.
Podczas kontroli 
zwracano uwagę na datę  
rejestracji bezrobotnego, datę wydania decyzji oraz ustalenie 
podstawy przyznania zasiłku. Zasiłek przyznano  po upływie 7 dni od dnia 
zarejestrowania się bezrobotnego. Podstawa prawna określona na decyzji  
również  nie  budzi  zastrzeżeń.
 
3) Prawidłowość 
rozpatrywania odwołań od decyzji.
Z  przedstawionego  kontrolującym  rejestru  odwołań  wynika ,  że  
w   2004r.  do Powiatowego Urzędu Pracy w  Sokółce i Filii w Dąbrowie 
Białostockiej   wpłynęło 
80  odwołań od decyzji  Starosty  Sokólskiego  
w  tym:
-  61  
zostało  uchylonych  w  
trybie  art.  132 k.p.a.,
-  19  
przekazano  do  
rozpatrzenia  organowi  II  
instancji  -  do  
Wojewody,  który 4  decyzje  uchylił  i  
przekazał  do  ponownego  rozpatrzenia.
 
Nie  stwierdzono  uchybień  terminu  w  
przekazywaniu  przez  Urząd  odwołań  do  
rozpatrzenia  przez  II  
instancję.
 
4)Zobowiązanie do zwrotu 
nienależnie pobranych świadczeń.
      W powyższej 
tematyce skontrolowano losowo wybraną dokumentację o  numerach:   
  ZE 9500-081004/0007 , ZE 5200-310500/0015,  
 ZE 
9500-090804/0003
 
Szczegółowej analizie 
poddano dokumentację o nr : ZE 5200-310500/0015 . 
Osoba zarejestrowana w 
dniu 2.01.2004r. decyzją z dnia 8.01.2004r. została 
uznana z dn. 2.01.2004r. za osobę bezrobotną  z  prawem  do zasiłku  od dnia 10.01.2004r. w wysokości 402, 60 zł. Decyzją z dnia 29.06. 2004r. Urząd orzekł o utracie prawa do zasiłku od dnia 
10.07.2004r. z powodu upływu maksymalnego okresu jego  pobierania. W dniu 14.06.2004r. 
wpłynęło pismo z Fabryki Dywanów "Agnella" , iż w/w 
osoba została zatrudniona na czas określony  na zastępstwo   od 14.06.2004r. Urząd Pracy w dniu 28.07.2004r.wznowił postępowanie w sprawie wydanej decyzji ostatecznej, 
a następnie w dniu 3.08.2004r. wydał decyzje o utracie 
statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku z dn. 14.06.2004r. oraz zwrotu 
nienależnie pobranego zasiłku dla bezrobotnych za okres od 14.06.2004r. do 30.06.2004r. w wysokości 
228,60 zł. Zwrot został dokonany w dniu 12.08.2004r. 
     Nie wniesiono uwag w 
zakresie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.
 
5) Prawidłowość  
wypłat  zasiłków  i  
innych  świadczeń  dla  osób  bezrobotnych.
W celu zapewnienia 
sprawności wypłacania zasiłków Powiatowy Urząd Pracy  w  Sokółce   podpisał w dniu 20 kwietnia 1995r. 
umowę z Bankiem PKO Oddział Sokółka na  
wykonywanie  czynności  związanych  z  
obsługą  kasową   FP. 
W celu ustalenia 
prawidłowości wypłat zasiłków na podstawie  przekazywanych do Banku list 
wypłat zasiłków i innych świadczeń  
dla osób bezrobotnych przedstawione  
zostały do sprawdzenia   
2   listy    wypłat   zasiłków. 
1) Na  liście  wypłat  zasiłków  dla  bezrobotnych  Nr  8/04/008 z  dnia 6.07.2004r. za  miesiąc  czerwiec   stwierdzono  że :
-  zasiłek  w  
wysokości   80 %  wypłacono  dla  29  
osób  
-  zasiłek  w  
wysokości 100 %  
wypłacono   dla  13  
osób 
- zasiłek  w  wysokości 120 %   wypłacono  dla  13  
osób  
 
2) Na liście  wypłat 
zasiłków dla bezrobotnych  Nr  7/04/009 z  dnia 6.10.2004. za   
miesiąc   
październik    
stwierdzono  
że:
-  zasiłek w  wysokości    80 %   wypłacono  dla  25  
osób 
-  zasiłek w wysokości  100 %  wypłacono  dla  27  
osób 
 -  zasiłek  w wysokości   120 %   wypłacono  dla   8  osób
  
Wypłaty  zasiłków oraz innych świadczeń 
dla osób bezrobotnych  dokonywane 
były  przez w/w  Bank  na podstawie  sporządzonych przez Urząd  w  
dwóch egzemplarzach list wypłat   dostarczanych  do Banku z dwudniowym wyprzedzeniem. 
Listy opatrzone są  
pieczęcią Urzędu, sprawdzone są pod względem formalno - 
rachunkowym  i merytorycznym oraz 
zatwierdzone do wypłaty przez upoważnione osoby.  Znajduje  się  także  adnotacja  "zatwierdzono  do  
wypłaty  ze  środków  FP". Zawierają  one  podpisy osoby sporządzającej listę , 
sprawdzającej , Głównego Księgowego oraz  
Dyrektora  Urzędu . 
Każda lista płac z 
danego dnia wypłaty zawiera rozliczenie wypłaconych kwot , liczbę osób którym 
wypłacono zasiłek, podane są kwoty  brutto  i  
netto do wypłaty oraz kwota pobranego podatku. 
Odebranie zasiłku 
następuje po okazaniu przez bezrobotnego dowodu osobistego i po pokwitowaniu  
odbioru zasiłku na kopii listy płac. 
Po zakończeniu wypłat 
oryginały list wypłat z pokwitowaniem odbioru należnych kwot przez bezrobotnych  
wraz z całościowym rozliczeniem miesięcznym Bank przekazuje do 
Urzędu . 
Nie  stwierdzono  odbioru  zasiłku   i innych świadczeń  przez  osoby  upoważnione .
Dokumentacja  z  zakresu  wypłat  osobom  uprawnionym  świadczeń  z  
FP  prowadzona  jest  właściwie .
 
4. Inicjowanie, 
wdrażanie i finansowanie usług  i instrumentów rynku pracy. ( 
art.9 ust.1 pkt 5 i pkt 6 ustawy)
 
a) inicjowanie, 
organizowanie i finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych (art. 40 ustawy 
)
            
Zadania realizowane są w Dziele Pośrednictwa Pracy. W II półroczu 2004r. 
zorganizowano 9 szkoleń, na które skierowano 32 osoby w ramach szkoleń grupowych 
oraz 6 osób na szkolenia indywidualne. Dotyczyły one kursów w zakresie: 
komputerowa obsługa sklepu w połączeniu z podstawami zasad higieny; euroasystent -wykwalifikowany pracownik w firmie; drwal - 
operator pilarki; obsługa komputera: Windows, MS Office, Internet; BHP - dla 
pracowników służby bhp; prawo jazdy kat. C; kursy dokształcający kierowców 
wykonujących transport drogowy- przewóz rzeczy; kurs dokształcający kierowców 
wykonujących transport drogowy  -przewóz osób; kurs 
przygotowujący do egzaminu na świadectwo kwalifikacji E.
 
b) koszty szkolenia i 
koszty zakwaterowania ( art. 45 ustawy)
W toku kontroli ustalono , że w II półroczu 2004. Starosta Sokólski dokonywał zwrotu kosztów przejazdu z miejsca 
zamieszkania bezrobotnych na szkolenia ze środków FP w ramach  SPO RZL 
Działanie 1.3. 
Na podstawie akt o nr : ZP.WO.9359-II-5/04 stwierdzono, że zawarta została 
trójstronna umowa szkoleniowa Nr ZP.WO.9354-21/04/I w dniu 17.09.04 r. pomiędzy 
PUP w Sokółce, Ośrodkiem Kształcenia Zawodowego w Sokółce oraz Gminną 
Spółdzielnią "Samopomoc Chłopska" w Sidrze na 
przeprowadzenie szkolenia  "Palacz kotłów wodnych i parowych 
opalanych paliwem stałym i płynnym" w terminie: 20.09 - 05.10. 2004 r. ( 65 
godzin) . Dwóm osobom w dniu 13.10.2004 r. zwrócono 
koszty dojazdu ( 87,60 zł i 66,30 zł)  na wniosek prowadzącego 
szkolenie. Do wniosku o refundację poniesionych kosztów dojazdu na szkolenie 
dołączono listy obecności i kopie biletów. Na poleceniu wypłaty znajdują się 
adnotacje o sprawdzeniu pod względem formalnym i rachunkowym, merytorycznym 
przez p.o. Główną Księgową Urzędu Panią Paulinę Dziewiątkowską  oraz 
zatwierdzenie do wypłaty z upoważnienia starosty przez Z-cę dyrektora Urzędu Panią Teresę Kieda .
Nie wniesiono uwag do 
prowadzonej dokumentacji.
 
c) dodatek  
aktywizacyjny przyznawany (  
art. 48  ustawy 
)
W II półroczu 2004 r. w 
Urzędzie nie złożono żadnego wniosku o przyznanie dodatku aktywizacyjnego,  
natomiast  w Filii 
jedna osoba bezrobotna, posiadająca przyznany okres zasiłkowy na okres: 
29.09.2004 r. ¸ 28.03.2005 r. ,  w dn. 
02.12.2004r. złożyła  wniosek o 
przyznanie dodatku  aktywizacyjnego 
w związku z podjęciem zatrudnienia z własnej inicjatywy od dnia 01.11.2004 r. Ponadto przedłożyła zaświadczenie potwierdzające wysokość 
otrzymanego wynagrodzenia za grudzień 2004r. w wysokości 846,54 zł brutto. Urząd  
Decyzją  
FE.MS.9543-2/210400/0001/05 
z dnia 14.01.2005 r. przyznał dodatek w 
wys. 151,30 zł  
za grudzień 2004 r.
Powyższa  decyzja jest zgodna z art. 48 
ust. 3 ustawy, dodatek aktywizacyjny został wypłacony w wysokości do 30% zasiłku 
dla bezrobotnych. 
d) przyznawanie 
stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę ( art. 55 
)
W 2004 r. w Filii 
przyznano 9 stypendiów bezrobotnym, którzy w okresie 6 miesięcy od dnia 
zarejestrowania w Urzędzie podjęli dalszą naukę w szkole ponadpodstawowej lub 
ponadgimnazjalnej dla dorosłych albo w szkole wyższej w systemie studiów 
wieczorowych lub zaocznych a dochód na jedną osobę w rodzinie nie przekroczył 
wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej 
uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej.
Analizy prawidłowości 
przyznawania stypendiów w/w bezrobotnym w II półroczu 2004 r. dokonano na 
podstawie losowo wybranych akt z Rejestru o nr 2 i 5 , 
z których omówiono szczegółowo nr 2:
Osoba bezrobotna 
zarejestrowana od  
09.08.2004 r. bez prawa do zasiłku w dniu 3.11.2004 r. złożyła wniosek o przyznanie stypendium w wysokości 40% 
kwoty zasiłku w związku z kontynuowaniem nauki w szkole ponadpodstawowej dla 
dorosłych. Ponadto w aktach znajduje się oświadczenie bezrobotnego o uzyskanych 
dochodach w rodzinie wraz z zaświadczeniem stwierdzającym osiągane dochody. 
Decyzją z dnia 17.11.2004 r.  Nr FEDB.9542-200/210100/00304 
przyznano z dniem 17.09.2004 r. stypendium w wysokości 
201,70 zł. 
Powyższa decyzja jest 
zgodna z art. 55, stypendium zostało wypłacone w wysokości 40% zasiłku dla 
bezrobotnych.
 
e)  organizacja  prac interwencyjnych i robót  publicznych ( art.51 i art. 57 
ustawy)
Powyższa tematyka 
realizowana jest w Urzędzie w Dziale Rynku Pracy oraz w Filii w Referacie Rynku 
Pracy.           
Z przedstawionych 
Rejestrów ofert w sprawie organizacji prac interwencyjnych finansowanych z 
Funduszu Pracy  
wynika, że w 2004r. do Urzędu wpłynęło 90 ofert, z tego w II 
półroczu do Urzędu -15,  a do Filii 
56 ofert. 
O organizację prac interwencyjnych ubiegały się m.in.: Urzędy 
Gmin, Starostwo Powiatowe, Powiatowy Zarząd Dróg w Sokółce, pracodawcy prywatni.  
Zatrudniono w ramach prac interwencyjnych 305 osób i  wydatkowano z 
FP na refundację kosztów ich zatrudnienia kwotę 684 500 zł. W okresie objętym 
kontrolą, tj. w II półroczu 2004 r. nie zawierano nowych  umów o refundację jedynie 
dokonywano realizacji zobowiązań wynikających z umów zawartych w terminach 
wcześniejszych.
Analizy prawidłowości 
finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt z 
Rejestru  :  poz 30, 
48 ( z rejestru ofert w Filii) oraz  
poz. 84, 88 ( z rejestru w Urzędzie) z , z których omówiono szczegółowo 
poz. 88:
Urząd Gminy  złożył w 
dniu 23.11.04r. wniosek o organizację prac 
interwencyjnych dla jednej osoby bezrobotnej na stworzone stanowisko 
woźna-sprzątaczka na okres 24.11.04r. ¸ 23.05.05r. Do wniosku 
dołączono zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, 
zaświadczenie o nadaniu REGON-u i NIP-u, kopie deklaracji ZUS za ostatnie 6 
miesięcy. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w dniu 23.11.04r.   z 
pracodawcą mowę Nr 94/04 w sprawie organizowania i finansowania prac 
interwencyjnych na okres 6 miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na 
wynagrodzenie -500 zł oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% 
od refundowanej kwoty. Bezrobotny w ramach prac interwencyjnych zatrudniony 
został na podstawie umowy o pracę na okres od 24.11.04r. do 23.05.05 r. Refundacja wynagrodzeń  
składek na ubezpieczenie społeczne realizowana była przez Urząd po 
złożeniu wniosku wraz z kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na 
ubezpieczenie społeczne. 
 
Z przedstawionych 
Rejestrów ofert w sprawie organizacji robót publicznych finansowanych z Funduszu 
Pracy wynika, że w 2004 r. pracodawcom wypłacono 514 700 zł refundacji za 
113 osób zatrudnionych w ramach robót publicznych. O organizację robót 
publicznych ubiegały się m.in.: Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, Powiatowy 
Zarząd Dróg w Sokółce, PCPR, pracodawcy prywatni. W II półroczu 2004 r. o 
organizację robót publicznych wpłynęło 11 ofert.
Analizy prawidłowości 
finansowania robót publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr  27, 30, 36,  z których omówiono szczegółowo nr 
30:
Powiatowy Zarząd Dróg w 
Sokółce w dniu 16.09.2004 r. złożył do Urzędu wniosek o 
skierowanie 8 bezrobotnych do wykonywania robót 
publicznych.
W złożonym wniosku 
określono:
- organizatorem robót 
publicznych ma być wnioskodawca - Powiatowy Zarząd Dróg w 
Sokółce,
- szczegółowy zakres 
prac: prace porządkowe-wycinanie konarów przydrożnych 
drzew,
- ilość bezrobotnych: 8 
osób do zatrudnienia jako robotnik drogowy 
,
- okres zatrudnienia : 22.09.04 r. ¸ 15.12.04 
r.,
- zatrudniający : Urzędy Gmin w Dąbrowie Białostockiej, Suchowoli i Szudziałowie.
W uzgodnieniu z WUP w 
Białymstoku ustalono, że organizatorem robót publicznych w ramach Programu 
"Drogowiec" będzie Powiatowy Zarząd Dróg w Sokółce natomiast umowy z 
bezrobotnymi będą zawierały gminy. W dniu 16.09.04 r. 
zawarto stosowne umowy pomiędzy organizatorem a zatrudniającym , w oparciu o 
które zatrudniający ( przedstawiciele gmin) zawarli z 8 bezrobotnymi umowy na 
okres od 22.09.04 r. do 15.12.04 r.
Wnioski o refundację 
części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie 
społeczne składano  
w okresach miesięcznych, dołączając do nich kopie list płac, kopie 
list obecności, kopie dokumentów określających opłacanie składek na 
ubezpieczenie społeczne, w terminie do 20-tego dnia następnego miesiąca za 
miesiąc, za który przysługuje refundacja.
- Starosta zobowiązał 
się do zwrotu części kosztów poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do kwoty 
824 zł w przeliczeniu na pełny etat oraz składek na ubezpieczenie w wys. 17,23% 
od w/w kwoty w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
W kontrolowanych aktach 
znajdują się: skierowanie z Urzędu oraz umowa zawarta z bezrobotnym, wnioski o 
refundację kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne, do 
których dołączono kopie list płac, list obecności, dokumentów potwierdzających 
opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne. Wnioski o refundację są sprawdzane 
pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych 
pracowników Urzędu, o czym świadczą adnotacje w aktach. Daty widniejące na 
dyspozycjach przelewu znajdujących się w aktach świadczą o dokonaniu refundacji 
zgodnie z zapisami w umowie zakresie organizacje robót 
publicznych.
Nie wniesiono uwag w 
zakresie finansowania prac interwencyjnych i robót 
publicznych.
 
f)Refundacja  
wynagrodzeń  i  składek  na  
ubezpieczenie  społeczne 
młodocianych pracowników zatrudnionych w  
celu  przygotowania  zawodowego na podstawie art. 139 ust. 7 
ustawy .
Zadania z w/w zakresu w 
Urzędzie realizowane są w Dziale  Rynku Pracy oraz w Filii w 
referacie Rynku Pracy.
W 2004r. w Filii zawarto 
2 umowy o refundację wynagrodzeń  i  składek  na  
ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w 
celu  przygotowania  zawodowego. Refundację w wysokości  31 900 
zł wypłacono 4 pracodawcom zatrudniającym 7 młodocianych, w tym 
22 000 zł obejmowało 
8 pracodawców zatrudniających 16 młodocianych z 
terenu  Filii 
.
W II półroczu 2004r. 
zgodnie z art. 139 ust. 7 ustawy Urząd refundował pracodawcom,  
zgodnie z umowami zawartymi do dnia 1 sierpnia 2004r.,  wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie 
społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę w 
celu przygotowania zawodowego .
            
Stosowane procedury oceniono na losowo wybranych 4 aktach, z których 
szczegółowej analizie poddano akta dot. P.P.H. "MARWIBOG" s.c. 
Pracodawca, celem 
uzyskania refundacji ze środków FP wynagrodzeń wypłacanych 1 młodocianemu 
pracownikowi oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych 
wynagrodzeń złożył  
wniosek, zawierający m.in.:
-dane pracodawcy, 
-numer identyfikacji 
podatkowej NIP,
-zaświadczenie o wpisie 
do ewidencji działalności gospodarczej,
- dane młodocianego, 
którego dotyczy wniosek,
- informację o 
otrzymanej przez pracodawcę wysokości pomocy publicznej,
- umowę zawartą z młodocianym  na 
okres 1.09.2003r. ¸ 31.06.2006r. celem 
nauki w zawodzie piekarz. 
Do wniosku dołączył 
kopie dyplomu mistrzowskiego i zaświadczenia o ukończeniu kursu pedagogicznego 
przez prowadzących przygotowanie zawodowe młodocianych.
Po pozytywnym 
rozpatrzeniu wniosku zawarto z pracodawcą w dniu 28.10.2003r. umowę Nr 1/2003 o refundacji wypłacanych wynagrodzeń oraz 
składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń w terminie 30 
dni od złożenia przez pracodawcę wniosku wraz kopiami list płac, list obecności, 
deklaracji rozliczeniowych i dowodów wpłat na ZUS. 
Refundacji wypłaconych 
kwot w 2004r. dokonywano zgodnie z zapisami umów o refundowaniu  
wynagrodzeń  i  składek  na  
ubezpieczenie  społeczne 
młodocianych pracowników zatrudnionych w  
celu  przygotowania  zawodowego.
            
Nie wniesiono uwag w zakresie refundacji wynagrodzeń  
i  składek  na  
ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych w 
celu  przygotowania  zawodowego.
 
5.Opracowywanie  
analiz  i  sprawozdań   , w tym  prowadzenie  monitoringu  
zawodów deficytowych  i  nadwyżkowych oraz  dokonywanie ocen  dotyczących  rynku  pracy  na  
potrzeby  powiatowej  rady zatrudnienia  oraz  organów  zatrudnienia. (art. 9 ust.1 pkt 9 ustawy)  
 
Powyższe zadanie 
realizowane jest w dziale Organizacyjno - Administracyjnym. Kontrolującym 
przedstawiono dokumenty KO 9311 - "Statystyczne opracowanie dotyczące stanu 
bezrobocia i przeciwdziałaniu bezrobociu".
Urząd analizy oraz 
sprawozdania przygotowuje, głównie na rzecz  Wojewódzkiego Urzędu Pracy 
:
- MELDUNKI dotyczące 
powiatowego rynku pracy, z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na 
piętnasty dzień roboczy, a drugi na koniec danego 
miesiąca.
- SPRAWOZDANIA MP i PS - 
01 o rynku pracy sporządzone na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do tych 
sprawozdań sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.
- Sprawozdanie MP i PS 
-02 o dochodach i wydatkach Funduszu Pracy (sporządzany do 8 -dnia roboczego 
każdego m-ca),
- INFORMACJE 
przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec każdego 
kwartału.
Również w październiku 
2004r. na potrzeby MP i G - Departament Informacji - PUP przygotował informację 
dotyczącą liczby zarejestrowanych  bezrobotnych powyżej 49 lat,       ( wg. stanu na 30.09.2004r.  830 w Sokółce, i 235 w Dąbrowie 
Białostockiej ).
Ponadto na potrzeby WUP 
w 2004r. Urząd przygotował informacje dotyczące liczby bezrobotnych m.in. z 
zakresu struktury:
- zarejestrowanych do 25 
roku życia
- zarejestrowanych 
absolwentów,
- bezrobotnych osób 
niepełnosprawnych,
Na  podstawie analizy 
przedstawionej  do kontroli 
dokumentacji z zakresu sprawozdawczości ustalono, że Urząd terminowo przekazywał 
niezbędne sprawozdania.
 
6.Realizacja zadań 
wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o 
których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w 
szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym 
świadczenie usług EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, 
samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art. 
9 ust 1 pkt 16 ustawy 
).
 
Ustalono 
że 
zadania z zakresu EURES realizowane są przez starszego referenta w Dziale Rynku 
Pracy. Usługi EURES  
obejmują w szczególności: udzielanie bezrobotnym i poszukującym 
pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego 
przepływu pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy w pozyskiwaniu 
pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych, inicjowanie i 
organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami, 
informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem występujących tam 
zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
Ustalono, że wszystkie 
oferty pracy Urząd otrzymuje na piśmie za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu 
Pracy w Białymstoku , na podstawie których sporządza 
"fiszki" ofert z logo i umieszcza na tablicach informacyjnych przeznaczonych 
tylko do publikacji ofert pracy w ramach EURES. Ponadto Urząd opracował stronę 
internetową www.apraca.pl/biso , na której pod hasłem " 
oferty EURES" zainteresowani bezrobotni , bądź poszukujący pracy  mogą 
znaleźć  bazę ofert  pracy  w takich krajach, jak: Irlandia, Wielka 
Brytania ,Islandia, Szwecja .Ponadto  na stronie internetowej 
bezrobotny znaleźć może wzór CV, który po wypełnieniu  przesyła do WUP. Każda osoba poszukująca 
pracy w kraju należącym do EOG może zamieścić swoje CV w bazie danych EURES , co pozwoli na zaprezentowanie się potencjalnym 
pracodawcom.
Ponadto na stronie 
internetowej można znaleźć informacje o warunkach życia i pracy w krajach UE, 
które łatwią dostęp do informacji o prawie pracy, 
ustawodawstwie socjalnym, wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych , systemie opieki zdrowotnej. Dane o rynku pracy 
dotyczą informacji na temat stanu trendów na rynku pracy w podziale na regiony, 
sektory działalności, kwalifikacje pracowników oraz informacji na temat nadwyżek 
czy niedoborów zatrudnienia i dostępu  do danego  rynku pracy w okresie 
przejściowym.
W wyniku kontroli 
ustalono, że w II półroczu 2004r.do Urzędu wpłynęło 79 ofert pracy EURES z 9 
krajów na stanowiska : lekarz, pielęgniarka, stanowiska 
budowlane (malarz, murarz, tynkarz, zbrojarz/ betoniarz, stolarz/cieśla), 
elektryk, hydraulik, spawacz , opiekunka, kucharz, kelner, tapicer. Bezrobotni 
zainteresowani ofertą pracy wypełniają CV, które przysyłane są do WUP, a 
następnie po weryfikacji   do pracodawców za granicę, 
który organizuje spotkanie w Polsce w celu wybrania odpowiednich osób. 
Również zagraniczny 
pracodawca zainteresowany zatrudnieniem osób może umieścić swoją ofertę pracy na 
stronie internetowej za pośrednictwem Urzędu . Każda 
oferta pracy posiada jednolitą strukturę, które ma za zadanie ułatwić osobie 
poszukującej pracy doprecyzowanie własnych preferencji. Oferty są opisane według 
takich samych kategorii, jak np.: nazwa zawodu, staż pracy miejsce pracy, 
wykształcenie, rodzaj zatrudnienia, wymiar etatu.
 
Nie wniesiono uwag do 
sposobu prowadzenia przez Urząd zadań  z zakresu świadczenia usług 
EURES. 
Jednakże należałoby w 
ramach współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy ustalić zasady przepływu 
informacji w zakresie docelowego skorzystania z zagranicznej oferty pracy przez 
bezrobotnego. Brak takiej informacji nie pozwala na ustalenie ile osób 
zarejestrowanych w Urzędzie skutecznie podjęło pracę w ramach ofert pracy 
zgłoszonych w ramach EURES.
 
7.Organizowanie  
i  finansowanie  szkoleń  pracowników  powiatowego  urzędu  pracy  urzędu  pracy .  ( art.9 ust. 1 pkt  18 
ustawy)
 
Kontrolującym  przedstawiono plan odbytych szkoleń 
przez pracowników PUP na rok 2004r. W II półroczu 2004 r. odbyło się 20 szkoleń 
i objęto tym szkoleniem 32 pracowników Urzędu w zakresie poniższych 
tematów:
1. Szkolenia dla 
Powiatowych Specjalistów Partnerstwa Lokalnego.
2. Szkolenia dla liderów 
klubu pracy z zakresu programu Klub Pracy.
3. Szkolenia dla 
powiatowych asystentów EURES.
4. Pomoc publiczna 
świadczona przez PUP w świetle obowiązujących przepisów.
5. Szkolenia z zakresu 
Zamówień Publicznych.
6. Warsztaty dot. 
wypełniania wniosku aplikacyjnego o finansowanie projektu ze środków 
EFS.
7. Warsztaty dot. 
Standardów usług rynku pracy "pośrednictwo pracy", "poradnictwo zawodowe", 
"pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy" oraz "organizacja 
szkoleń".
8. Sporządzanie i obieg, 
kontrola i ewidencja dokumentów finansowo - księgowych projektów z 
EFS.
9. Prawo zamówień 
publicznych - nowe regulacje prawne ze szczególnym uwzględnieniem problematyki 
usług szkoleniowych.
Ogółem koszt   
szkoleń  w 2004r.  wyniósł  5752,25 zł.
 
Organizatorem powyższych 
szkoleń był:
-  WUP w Białymstoku, 
-  EPS Biuro Projektu 
Warszawa,
- Instytut Audytu i Ewaluacji w Warszawie,
- Instytut Współpracy i 
Partnerstwa Lokalnego w Katowicach,
- Zamojskie 
Stowarzyszenie Edukacji i Pomocy Socjalnej Młodzież w 
Zamościu,
- SBK Marketing w 
Białymstoku.
 
Ponadto Urząd prowadził 
wewnętrzne szkolenia w zakresie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r.o 
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawy o świadczeniach przedemerytalnych , ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o 
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych oraz opieki 
zdrowotnej w Unii Europejskiej, o ochronie danych osobowych ze szczególnym 
uwzględnieniem sposobu zarządzania systemem informatycznym , z zakresu bhp.
 
            
Nie wniesiono uwag do sposobu prowadzenia dokumentacji w zakresie 
organizowania i finansowania szkoleń pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w 
Sokółce.
 
Niniejszy protokół 
sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach , z 
których 1 otrzymał Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce. 
Jednocześnie Dyrektora 
Urzędu poinformowano o :
1. przysługującym mu prawie 
zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w 
protokole ustaleń  
-   w ciągu 7 dni 
od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym mu 
prawie odmowy podpisania protokołu z kontroli z jednoczesnym obowiązkiem 
złożenia pisemnych wyjaśnień co do przyczyny odmowy.
 
  
  
    | Dyrektor 
       Powiatowego Urzędu 
      Pracy  w 
      Sokółce /-/Mirosław  Biernacki   | Przeprowadzający 
      kontrolę :/-/ Elżbieta  Czurak       - 
      kierownik  oddziału
 /-/ 
      Ludmiła  Borowik    - starszy  inspektor  wojewódzki
 /-/ Irena  Szaruta           
      - starszy  
      inspektor  wojewódzki
 /-/ Małgorzata Czerniawska  - starszy  inspektor
 | 
p.o. Główny  
Księgowy
/-/ Paulina Dziewiątkowska 
 
Białystok, 18 marca 
2005r.