Wojewoda Podlaski
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ocena przebiegu wykonania zadań oraz dochodów i wydatków jednostek finansowanych z budżetu Wojewody Podlaskiego
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Białystok, kwiecień - maj 2005r.
Budżet Wojewody Podlaskiego na 2005 rok ustalony został w kwotach:
- dochody - 27.490 tys. zł
- wydatki - 434.644 tys. zł
- wydatki bieżące - 417.222 tys. zł
- wydatki inwestycyjne - 17.422 tys. zł
W I kwartale 2005 roku plan wydatków zwiększony został decyzjami Ministra Finansów o kwotę 27.582 tys. zł , z tego na zadania z zakresu:
rolnictwa i łowiectwa - 12 tys. zł
administracji publicznej - 396 tys. zł
oświaty i wychowania - 1.225 tys. zł
szkolnictwa wyższego - 185 tys. zł
ochrony zdrowia - 4.312 tys. zł
pomocy społecznej - 6.275 tys. zł
pozostałych zadań w zakresie polityki społecznej - 860 tys. zł
edukacyjnej opieki wychowawczej - 14.296 tys. zł
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - 21 tys. zł
Budżet Wojewody Podlaskiego na koniec I kwartału 2005 roku przedstawia się następująco:
- dochody - 27.490 tys. zł
- wydatki - 462.226 tys. zł
- wydatki bieżące - 444.804 tys. zł
- wydatki inwestycyjne - 17.422 tys. zł
Budżet Wojewody zrealizowany został następująco:
- dochody - 6.990 tys. zł tj. 25,4 %
- wydatki - 114.116 tys. zł tj. 24,7 %
- wydatki bieżące - 112.994 tys. zł, tj. 25,4 %
- wydatki inwestycyjne - 1.122 tys. zł, tj. 6,4 %
Wykonanie dochodów i wydatków przedstawiają załączniki.
Nr 1 - wykonanie dochodów w działach
Nr 2 - wykonanie wydatków w działach
Nr 3 - dochody i wydatki realizowane przez podległe jednostki organizacyjne
Wykonanie dochodów budżetowych w poszczególnych działach jest zróżnicowane.
Realizacja dochodów w zasadzie przebiegała prawidłowo i terminowo.
Odchylenia od planu realizacji omówione zostały przy poszczególnych działach.
Plan po zmianach wydatków budżetu Wojewody w 2005r. wynosił 462.226 tys. zł, natomiast wykonanie 114.116 tys. zł.
Z analizy wynika, iż w okresie I kwartału 2005r. wykorzystywane były głównie wydatki bieżące.
Nieco wyższy wskaźnik wykonania wynika z:
wypłat dodatkowego wynagrodzenia rocznego
zabezpieczenia wypłat wynagrodzeń funkcjonariuszom PSP „płatnych z góry”
- przekazania w znacznej wysokości środków przyznanych z rezerw celowych budżetu państwa na: sfinansowanie staży podyplomowych lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych (65,6%),
Realizacja dochodów i wydatków przez poszczególne jednostki przedstawia się następująco:
Wojewódzki Inspektorat Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo
Wykonanie - 10 tys. zł, tj. 11,6%.
Planowane dochody wykonano w kwocie 7 tys. zł i pochodziły z oceny weryfikacyjnej sadzeniaków ziemniaka, oceny laboratoryjnej materiału siewnego oraz czynszu za wynajmowanie pomieszczeń dla ODR w Suwałkach.
Ponadto osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 3 tys. zł z tytułu sprzedaży samochodów osobowych.
Niskie wykonanie dochodów jest spowodowane sezonowością oceny materiału siewnego. Ocena plantacji nasiennych jest przeprowadzana na przełomie II i III kwartału, natomiast ocena weryfikacyjna sadzeniaków ziemniaka w IV kwartale.
Dochody realizowane były prawidłowo.
Na koniec okresu sprawozdawczego wystąpiły zaległości w kwocie 3 tys. zł. W stosunku do dłużników wszczęto postępowanie egzekucyjne.
Plan wg ustawy budżetowej - 5.037 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.857 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 180 tys. zł
Plan po zmianach - 5.049 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.869 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 180 tys. zł
Wykonanie (wydatki bieżące) - 1.340 tys. zł, tj. 26,5%
Zmiana planu w stosunku do ustawy budżetowej o kwotę 12 tys. zł wynikała ze zwiększenia z rezerw celowych budżetu państwa z przeznaczeniem na sfinansowanie dodatków służby cywilnej (wraz z pochodnymi) dla mianowanego urzędnika.
Środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na statutową działalność jednostki.
Wyższe wykonanie wydatków wynika głównie z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego, wykorzystania wydatków w 49% na zakup energii (głównie energii cieplnej do pomieszczeń wynajmowanych przez oddziały terenowe za okres zimowo - wiosenny) oraz zakup usług pozostałych w 32% (głównie opłaty czynszów i inne wydatki związane z utrzymaniem pomieszczeń oraz opłaty za rozmowy telefoniczne).
Nieco niżej zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe (22,7%) w związku z niepełnym zatrudnieniem oraz planowaną wypłatą nagród. Natomiast wynagrodzenia bezosobowe wykorzystano w 32,9%.
Wydatki inwestycyjne w kwocie 180 tys. zł zostaną wykorzystane w okresie późniejszym na zakup samochodów osobowych, kserokopiarek, komputerów oraz projektora multimedialnego.
Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo
Wykonanie - 37 tys. zł, tj. 23,1%.
Planowane dochody zostały zrealizowane w kwocie 34 tys. zł z tytułu czynszu za wynajmowane pomieszczenia oraz za wykonywane weterynaryjne badania laboratoryjne próbek skierowanych do laboratoriów w trakcie sprawowanego nadzoru. Na niższy wskaźnik wykonania dochodów miała wpływ mniejsza ilość wykonywanych badań laboratoryjnych próbek skierowanych do laboratoriów w ramach sprawowanego nadzoru.
Ponadto jednostka osiągnęła nieplanowane dochody w kwocie 3 tys. zł, z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych.
Dochody realizowane były prawidłowo.
W jednostce wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych w wysokości 21 tys. zł, które są egzekwowane na drodze postępowania sądowego.
Plan wg ustawy budżetowej - 4.348 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.123 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 225 tys. zł
Wykonanie (wydatki bieżące) - 1.266 tys. zł, tj. 29,1%
Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na działalność jednostki.
Wyższe wykonanie wydatków wynika głównie z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego, przekazania w 75% rocznego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz wykorzystania w 40% wydatków na zakup energii.
Wydatki na wynagrodzenia osobowe zostały wykorzystane w 24,6%.
Realizacja wydatków inwestycyjnych nastąpi w terminie późniejszym.
Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Powiatowe Inspektoraty Weterynarii
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo
Plan wg ustawy budżetowej - 1.439 tys. zł,
Wykonanie - 340 tys. zł, tj. 23,6%
Planowane dochody zostały zrealizowane w kwocie 276 tys. zł z tytułu z tytułu pobieranych opłat za wykonywane czynności urzędowe - wpływy ze świadczonych usług weterynaryjnych oraz z tytułu czynszów za wynajmowane pomieszczenia.
Ponadto osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 64 tys. zł, głównie z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych.
Wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów w wysokości 5 tys. zł, które są egzekwowane na drodze postępowania sądowego.
Plan wg ustawy budżetowej - 9.190 tys. zł
z tego: wydatki bieżące - 7.933 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 1.257 tys. zł
Wykonanie - 2.418 tys. zł, tj. 26,3%
z tego: wydatki bieżące - 2.334 tys. zł, tj. 29,4%
wydatki inwestycyjne - 84 tys. zł, tj. 6,7%
Wydatki zostały wykorzystane na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem powiatowych inspektoratów weterynarii.
Wyższe wykonanie wydatków wynika głównie z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego, przekazania 37,8% rocznego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz wykorzystania w 39% wydatków na zakup energii.
Nieco niżej zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe (23,6%) w związku z niepełnym zatrudnieniem oraz planowaną wypłatą nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych.
Wydatki inwestycyjne wykonano w kwocie 84 tys. zł na zakup samochodów osobowych oraz podłączenie budynku Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Zambrowie do kanalizacji miejskiej.
Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt ....
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo
Wydatki realizowane były przez Wojewódzki Inspektorat Weterynarii i powiatowe inspektoraty weterynarii.
Plan wg ustawy budżetowej - 1.115 tys. zł,
Wykonanie - 307 tys. zł. tj. 27,5%
Planowane wydatki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na realizację zadań ustawowych nałożonych na Inspekcję Weterynaryjną, tj. na:
badania kontrolne występowania zakażeń zwierząt w kierunku gruźlicy, białaczki, brucelozy i wścieklizny
zakup materiałów, leków, odczynników do badań monitoringowych środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
prowadzenie obserwacji zwierząt podejrzanych o wściekliznę, prowadzenie perlustracji w ogniskach choroby,
dostarczenie zwłok odstrzelonych lisów do badań kontrolnych w kierunku przyjęcia szczepionki,
opłaty za badania monitoringowe wykonywane przez Państwowy Instytut Weterynarii w Puławach i inne pracownie specjalistyczne,
- inne zadania ustawowe, w tym wypłaty odszkodowań za zwierzęta likwidowane z powodu chorób zakaźnych, likwidację materiału zakaźnego z laboratorium, koszty dojazdów pracowników do miejsc wykonywanych zadań oraz dowozu zwłok zwierząt i pobranych próbek.
Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo
Wykonanie - 4 tys. zł, tj. 22,2%.
Planowane dochody osiągnięte zostały z tytułu dokonywania oceny jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych, tj. opłat za wydane świadectwa jakości oraz z tytułu opłat za pobranie próbek do badań laboratoryjnych.
Dochody realizowane były prawidłowo.
Plan wg ustawy budżetowej - 1.078 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 1.068 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 10 tys. zł
Wykonanie - 286 tys. zł, tj. 26,5%
w tym: wydatki bieżące - 276 tys. zł, tj. 25,8%
wydatki inwestycyjne - 10 tys. zł, tj. 100%
Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem.
Wydatki na wynagrodzenia osobowe zostały wykorzystane w 23,7% a dodatkowe wynagrodzenie roczne w 80%.
Wysokie wykonanie wystąpiło w wydatkach na zakup materiałów i wyposażenia w związku z zakupem oprogramowania komputerowego oraz wydatkach na centralne ogrzewanie.
W ramach wydatków inwestycyjnych zakupiono dwa przenośne komputery.
Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
Dział 500 - Handel, rozdz. 50001
Wykonanie - 10 tys. zł, tj. 35,7 %
Jednostka osiągnęła planowane dochody w kwocie 8 tys. zł, tj. 28,6 % z tytułu opłat za analizy laboratoryjne w przypadku stwierdzenia niewłaściwej jakości badanych towarów.
Ponadto osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 2 tys. zł z tytułu sprzedaży samochodu osobowego.
Na koniec I kwartału wystąpiły zaległości w kwocie 2 tys. zł za badania laboratoryjne.
Plan wg ustawy budżetowej - 2.895 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 2.840 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 55 tys. zł
Wykonanie - 862 tys. zł tj. 29,8 %
w tym: wydatki bieżące - 812 tys. zł, tj. 28,6 %
wydatki inwestycyjne - 50 tys. zł, tj. 90,9 %
Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z planem finansowym na działalność jednostki.
Poszczególne wydatki zostały wykonane w różnym stopniu.
Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2004 rok zrealizowana została w 90,5%. W ramach pozapłacowych wydatków rzeczowych najwyższe wydatki poniesiono na opłaty za centralne ogrzewanie, usługi remontowe oraz na badania laboratoryjne w ramach kontroli nadzoru rynku bezpieczeństwa użytkowania sprzętu oświetleniowego.
Nieco niżej (24,0%) zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe w związku z nie wypłaceniem planowanych podwyżek Wojewódzkiemu Inspektorowi Inspekcji Handlowej i jego Zastępcy, planowaną wypłatą w terminie późniejszym odprawy emerytalnej i 4 nagród jubileuszowych oraz w związku ze zwolnieniami lekarskimi pracowników.
Wydatki inwestycyjne w kwocie 50 tys. zł zostały wydatkowane na zakup samochodu osobowego.
Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego
Dział 710 - Działalność usługowa, rozdz. 71015
Wykonanie - 2 tys. zł, tj. 12,5%
Dochody w kwocie 2 tys. zł uzyskano z opłat za pozwolenia na użytkowanie obiektów budowlanych i za czynności egzekucyjne, z tytułu grzywien w celu przymuszenia oraz upomnień nałożonych przez powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego.
Wydatki przeznaczone zostały na:
- działalność i funkcjonowanie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego
Plan wg ustawy budżetowej (wydatki bieżące) - 1.540 tys. zł
z tego: wydatki bieżące - 1.530 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 10 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 380 tys. zł, tj. 24,7 %
Wydatki realizowane były zgodnie z planem finansowym.
Poszczególne wydatki zostały wykonane w różnym stopniu. Wydatki na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego i dodatkowego uposażenia rocznego dla żołnierza zawodowego zostały zrealizowane w 88,0%. Niżej od planowanego wskaźnika zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe - w związku z zabezpieczeniem środków na wypłaty nagród jubileuszowych w III i IV kwartale br. Wyżej od wskaźnika tj. 32,0% zostały wydatkowane środki na uposażenie żołnierza zawodowego w związku z wprowadzonymi na podstawie ustawy z dnia 11.09.2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych zmianami w wysokości uposażeń żołnierzy od dnia 1.07.2004r. i 1.01.2005r. W związku z tym, iż całoroczne skutki wprowadzonych zmian w wysokości uposażeń żołnierza nie znajdują pokrycia w zaplanowanych wydatkach, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w dniu 17.03.2005r. wystąpił z wnioskiem do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego o przyznanie środków w kwocie 13.562 zł. Niski wskaźnik wykonania wydatków pozapłacowych (10,8%) wynika głównie z ograniczenia ze względu na trudne warunki zimowe ilości i zasięgu terytorialnego wyjazdów służbowych związanych z czynnościami kontrolnymi.
Wydatki inwestycyjne zostaną wykorzystane w późniejszym okresie.
Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty w zakresie działalności powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego
Plan wg ustawy budżetowej - 3.024 tys. zł,
Wykonanie - 891 tys. zł, tj. 29,5%,
Wyższy wskaźnik wykonania wynika z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
- dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - z przeznaczeniem na zakup samochodów w powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego.
Plan wg ustawy budżetowej - 20 tys. zł,
Wykonanie - 4 tys. zł, tj. 20,0%
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej
Wykonanie - 20 tys. zł tj. 26,3%
Dochody zostały zrealizowane przez Komendy powiatowe PSP - 20 tys. zł (plan 63 tys. zł), tj. 31,7% z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych, rozliczeń z lat ubiegłych, sprzedaży wyrobów i składników majątkowych oraz z wpływów z usług.
W I kwartale br. Komenda Wojewódzka PSP nie osiągnęła dochodów.
Realizacja dochodów budżetowych przebiegała prawidłowo i terminowo.
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Wydatki zostały przeznaczone na:
- utrzymanie i działalność statutową Komendy Wojewódzkiej PSP
Plan wg ustawy budżetowej (wydatki bieżące) - 5.574 tys. zł
Wykonanie - 1.351 tys. zł, tj. 24,2%
Wydatki zostały wykorzystane w różnym stopniu.
Niższy wskaźnik wykorzystania wydatków wynika głównie z wykonania w 13,2% wydatków osobowych nie zaliczanych do wynagrodzeń, 12,3% pozostałych należności funkcjonariuszy oraz nie realizowaniem w I kwartale świadczeń pieniężnych wypłacanych funkcjonariuszom zwalnianym ze służby.
Wydatki na wynagrodzenia osobowe oraz uposażenia zrealizowano w 23,4% głównie w wyniku niepełnego zatrudnienia.
Realizacja wydatków przebiegała zgodnie z opracowanym na 2005r. planem rzeczowo - finansowym.
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty - na działalność 14 komend powiatowych PSP
Plan wg ustawy budżetowej - 41.709 tys. zł
Wykonanie - 13.127 tys. zł, tj. 31,5%
Wyższy wskaźnik przekazania dotacji wynika z przekazania wydatków na płatne z góry wynagrodzenie funkcjonariuszy oraz na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego i nagród rocznych. Dotacje celowe były przez komendy wykorzystane zgodnie z planowanym przeznaczeniem.
dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej - 3.100 tys. zł
Wykonanie - 842 tys. zł, tj. 27,2%
Przekazaną dotację powiaty wykorzystały głównie na zakup samochodów pożarniczych oraz na kontynuowanie inwestycji budowlanych, tj. budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów w Białymstoku, Suwałkach, Bielsku Podlaskim, Grajewie, Hajnówce i Sejnach.
Dział 852 - Pomoc społeczna, rozdz. 85212
Środki przeznaczone zostały na:
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na wypłatę świadczeń rodzinnych funkcjonariuszom komend powiatowych PSP
Plan wg ustawy budżetowej - 115 tys. zł,
Wykonanie - 64 tys. zł, tj. 55,7%
Plan wg ustawy budżetowej - 4 tys. zł
Wykonanie - 2 tys. zł tj. 50,0%
Wydatki przeznaczono na wypłatę świadczeń rodzinnych funkcjonariuszom Komendy Wojewódzkiej PSP.
Z analizy wykonania wydatków wynika, iż środki na wypłatę świadczeń rodzinnych będą niewystarczające.
Dział 801 - Oświata i wychowanie
Nieplanowane dochody w kwocie 17 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych dotacji przyznanych w 2004 r. (16 tys. zł) i wpłat dokonanych przez Stowarzyszenie Przewoźników Podlaskich i Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży ubiegających się o uzyskanie akredytacji (1 tys. zł).
Dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza
Nieplanowane dochody w kwocie 16 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez samorząd województwa niewykorzystanych dotacji przyznanych w 2004 r.
Dział 801 - Oświata i wychowanie
Wydatki przeznaczone zostały na:
działalność i funkcjonowanie Kuratorium Oświaty
Plan wg ustawy budżetowej - 4.592 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.244 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 348 tys. zł
Plan po zmianach - 4.604 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.256 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 348 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 1.282 tys. zł tj. 27,8%
Plan po zmianach wynika ze zwiększenia o kwotę 12 tys. zł z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na sfinansowanie dodatków służby cywilnej (wraz z pochodnymi) dla jednego urzędnika mianowanego z dniem 15.11.2004r.
Wydatki zostały przeznaczone na utrzymanie i statutową działalność jednostki.
Wyższy wskaźnik wykonania wynika z: wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 95,5%, wypłacenia wyższych wynagrodzeń pracownikom pedagogicznym, którzy w latach 2003-2004 uzyskali wyższy stopień awansu zawodowego (pełne skutki podwyżek nie zostały zabezpieczone w budżecie 2005r.)
Wydatki pozapłacowe zostały wykonane w 40,8% głównie z powodu zwiększonych opłat za dostawę energii cieplnej w miesiącach zimowych, całorocznej opłaty prenumeraty czasopism, opłat za przeprowadzenie audytu informatycznego, zakupu licencji programowych, większej niż planowano ilości wyjazdów służbowych pracowników pedagogicznych w związku z nadzorem pedagogicznym nad szkołami i placówkami oświatowymi z powodu wdrażania procesu reformy oświaty.
Realizacja wydatków na remont budynku Kuratorium Oświaty nastąpi w II półroczu br.
Wydatki inwestycyjne zostaną wykorzystane w terminie późniejszym.
zadania Kuratora z zakresu oświaty
Plan wg ustawy budżetowej - 756 tys. zł
Wykonanie - 77 tys. zł tj. 10,2 %
Wydatki zostały przeznaczone na organizację wojewódzkich konkursów, przeglądów i imprez artystycznych dla dzieci i młodzieży, częściowe pokrycie kosztów związanych z przeprowadzeniem wojewódzkich zawodów sportowo-obronnych oraz wojewódzkich konkursów przedmiotowych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum, przygotowanie egzaminu dojrzałości Matura-Zima 2005r., opracowanie i recenzje tematów maturalnych, oraz wydanie „Podlaskich Wieści Oświatowych”.
Niski wskaźnik wykonania wydatków wynika z faktu, iż nie zostały uruchomione środki na:
wypłatę nagród Kuratora nauczycielom, ponieważ płacone są one w październiku z okazji Dnia Edukacji Narodowej,
dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, w związku z potrzebą przeprowadzenia postępowania przetargowego,
wypłatę świadczeń z funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów, którzy swój fundusz scentralizowali w Kuratorium Oświaty.
Plan wg ustawy budżetowej - 15 tys. zł
Wykonanie - 3 tys. zł, tj. 20,0%
Wydatki zostały przeznaczone na wypłatę 2 rent powypadkowych.
Na koniec I kwartału wystąpiły zobowiązania wymagalne w kwocie 1.004 tys. zł, które do 31 marca br. nie zostały potwierdzone z tytułu kompensaty dla Urzędu Skarbowego w Katowicach i Urzędu Skarbowego w Warszawie z powodu braku materiałów źródłowych oraz potwierdzenia tego samego zobowiązania przez dwa różne urzędy skarbowe. Trwa postępowanie karne w sprawie poświadczenia nieprawdy w dokumentach dla PPHU „Hard” i Banku Rozwoju Exportu S.A. w Warszawie przez dyrektora i główną księgową Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Białymstoku. Pierwsza rozprawa w 2005r. została wyznaczona na 14 kwietnia.
Dział 851 - Ochrona zdrowia
Wydatki przeznaczone zostały na:
dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za dzieci i młodzież przebywającą w placówkach oświatowych
Plan wg ustawy budżetowej - 60 tys. zł,
Plan po zmianach - 65 tys. zł,
Wykonanie - 8 tys. zł, tj. 12,3%
W związku z tym, iż z dniem 1.01.2005r. w myśl art. 2 ust. 5 i art. 5 ust. 5a ustawy o systemie oświaty, powiat sokólski przejął od samorządu województwa do prowadzenia Salezjański Ośrodek Wychowawczy w Różanymstoku, wydatki zaplanowane w ustawie budżetowej na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za wychowanków w/w ośrodka w kwocie 5 tys. zł, decyzją Wojewody zostały przeniesione z dotacji celowych na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa do powiatu sokólskiego.
Niższy wskaźnik wykonania wynika z mniejszej niż planowano liczby dzieci, za które opłacana jest składka.
dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami - na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za dzieci w szkołach podstawowych
Plan po zmianach - 12 tys. zł,
Wykonanie - 3 tys. zł, tj. 25,0%
Dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza
Wydatki zostały przeznaczone na:
- organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży
Plan wg ustawy budżetowej - 556 tys. zł
Środki zostaną wydatkowane na sfinansowanie wypoczynku letniego.
- sfinansowanie w okresie styczeń - czerwiec 2005r. stypendiów Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych
Plan po zmianach - 220 tys. zł
Wykonanie - 110 tys. zł, tj. 50,0 %
Środki zostały zwiększone z rezerwy celowej budżetu państwa o kwotę 220 tys. zł. z przeznaczeniem na stypendia Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych.
Wypłacono stypendia 142 stypendystom za okres styczeń - marzec 2005 r.
sfinansowanie odpisów na fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów
Plan wg ustawy budżetowej - 4 tys. zł
Wydatki zostaną wykorzystane w maju br.
dotacje celowe na realizację bieżących zadań własnych gmin w zakresie udzielenia edukacyjnej pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym obejmującej stypendia i zasiłki szkolne dla uczniów najuboższych udzielane w formie przedmiotowej
Plan po zmianach - 14.054 tys. zł
Wykonanie - 4.216 tys. zł, tj. 30,0 %
Środki zostały zwiększone z rezerwy celowej budżetu państwa i przekazane gminom zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 lutego 2005r. w sprawie terminów przekazywania dotacji celowej gminom na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym oraz sposobu ustalania wysokości tej dotacji.
Zobowiązania wymagalne w tym dziale nie wystąpiły.
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny
Dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdz. 85133
Wykonanie - 1 tys. zł, tj. 25,0%
Zaplanowane dochody z opłat za wykonywane przez laboratorium badania leków recepturowych i aptecznych sporządzanych w aptekach, pobranych w trakcie kontroli, w których stwierdzono, że leki nie spełniają wymagań jakościowych zostały osiągnięte w wysokości 1 tys. zł
Plan wg ustawy budżetowej - 904 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 869 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 35 tys. zł
Wykonanie - 257 tys. zł, tj. 28,4%
w tym: wydatki bieżące - 249 tys. zł, tj. 28,7%
wydatki inwestycyjne - 8 tys. zł, tj. 22,9%
Wydatki wykonane były zgodnie z przeznaczeniem.
Poszczególne wydatki realizowane były w różnym stopniu.
Nieco niżej od planowanego wskaźnika zostały wykonane wydatki na wynagrodzenia osobowe w związku z przewidywaną w okresie późniejszym wypłatą nagród jubileuszowych.
Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2004r. została zrealizowana w 97,4%, zaś wydatki rzeczowe w 28,7%. Na wyższy wskaźnik wykonania wydatków głównie wpływ miały wyższe opłaty za ogrzewanie w okresie zimowym oraz jednorazowe zakupy (naprawa i rozbudowa zespołów komputerowych oraz opłaty za prenumeratę prasy i wydawnictw).
Wydatki inwestycyjne wykorzystane zostały na zakup zestawu komputerowego z oprogramowaniem.
Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska
Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdz. 90014
Wykonanie - 12 tys. zł, tj. 11,3 %
Planowane dochody osiągnięto z wpływów z tytułu kosztów pobierania próbek oraz wykonywania pomiarów i analiz na podstawie, których stwierdzono naruszenie wymagań ochrony środowiska, z tytułu udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie oraz wymierzonych kar za nieprzestrzeganie wymagań ochrony środowiska.
Plan wg ustawy budżetowej - 5.255 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.955 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 300 tys. zł
Wykonanie - 1.451 tys. zł, tj. 27,6 %
w tym: wydatki bieżące - 1.417 tys. zł, tj. 28,6 %
wydatki inwestycyjne - 34 tys. zł, tj. 11,3 %
Wydatki bieżące przeznaczono zgodnie z planem na utrzymanie jednostki i jej działalność statutową.
Poszczególne wydatki zostały zrealizowane w różnym stopniu.
Na wyższy wskaźnik wykonania wpłynęły głównie wydatki przeznaczone na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego (92,8%) wraz z pochodnymi oraz zakup energii elektrycznej, cieplnej i wody (37,1%).
Nieco niżej zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe w związku z planowaną wypłatą nagród jubileuszowych i odprawy emerytalnej w terminie późniejszym.
Wydatki inwestycyjne w kwocie 34 tys. zł zostały wykorzystane na zakup 5 zestawów komputerowych. Pozostałe środki zostaną wykorzystane w terminie późniejszym. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja na przeprowadzenie postępowania przetargowego.
Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków
Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Wykonanie - 2 tys. zł, tj. 25,0%
Dochody uzyskano z tytułu opłat czynszu przez najemców pomieszczeń w Pałacu Hasbacha.
Wydatki przeznaczone zostały na:
- ochronę i konserwację zabytków
Plan wg ustawy budżetowej - 505 tys. zł
Wykonanie wydatków przeznaczonych na ochronę i konserwację zabytków przypadnie na II półrocze br. Wynika to z długotrwałej procedury przetargowej związanej z procesem wyłaniania wykonawców prac konserwatorskich.
- działalność i funkcjonowanie jednostki
Plan wg ustawy budżetowej - 1.573 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 1.358 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 215 tys. zł
Plan po zmianach - 1.585 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 1.370 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 215 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 360 tys. zł tj. 26,3 %
Zmiana planu wynika ze zwiększenia z rezerwy celowej budżetu państwa o kwotę 12 tys. zł na sfinansowanie dodatków służby cywilnej (wraz z pochodnymi) dla mianowanego z dniem 15 listopada 2004r. jednego urzędnika zatrudnionego w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków.
Poszczególne wydatki zostały zrealizowane w różnym stopniu.
Wydatki na dodatkowe wynagrodzenie roczne zrealizowano w 100,0%, zaś odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 76,0%. Niżej zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe 22,3% w związku z niepełnym zatrudnieniem i planowaną wypłatą 2 nagród jubileuszowych w terminie późniejszym. Wydatki pozapłacowe zrealizowano w 17,8 % głównie w związku z tym, iż zakupy wyposażenia biurowego oraz wykonanie remontu w siedzibie jednostki zaplanowano na II i III kwartał.
Realizacja wydatków inwestycyjnych nastąpi w II i III kwartale.
Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.
Podlaski Urząd Wojewódzki
Wydział Środowiska i Rolnictwa
Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo
Dochody zostały zrealizowane w rozdziałach:
- Budowa i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych
Wykonanie - 84 tys. zł tj. 31,5 %
Planowane dochody uzyskano z tytułu opłat melioracyjnych pobieranych przez powiaty i samorząd województwa od rolników indywidualnych za wykonane inwestycje melioracyjne.
Wystąpiły zaległości w kwocie 67 tys. zł z tytułu opłat melioracyjnych.
Zaplanowane dochody dotyczą Pomocy Technicznej i wynikają z zadań przewidzianych do realizacji w 2005r. przez samorząd województwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” Źródłem tych dochodów będą środki otrzymane w 2005r. z Unii Europejskiej na zwrot poniesionych z budżetu województwa wydatków na sfinansowanie Pomocy Technicznej w ramach realizacji Programu.
Dział 750 - Administracja publiczna
W I kwartale nie uzyskano zaplanowanych dochodów z tytułu opłat od osób przystępujących do egzaminu stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami oraz opłat za postępowanie negocjacyjne, ponieważ Komisje nie prowadziły działalności.
Dział 925 - Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody, rozdz. 92502
Wykonanie - 1 tys. zł, tj. 33,3%
Zaplanowane dochody w Parku Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej w kwocie 2 tys. zł z tytułu sprzedaży wydawnictw książkowych i multimedialnych i prowadzenie działalności dydaktyczno-turystycznej oraz w Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi w kwocie 1 tys. zł z tytułu sprzedaży wydawnictw o parku nie zostały osiągnięte w związku z brakiem turystów odwiedzających parki w okresie zimowym. Wzrost liczby odwiedzających nastąpi w II i III kwartale.
Nieplanowane dochody w kwocie 1 tys. zł osiągnięte zostały przez Suwalski Park Krajobrazowy z tytułu najmu lokali mieszkaniowych pracownikom parku.
Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo
Wydatki tego działu zostały przeznaczone na:
- dotacje na finansowanie zadań budżetowych rolnictwa
Plan wg ustawy budżetowej - 13.811 tys. zł,
Wykonanie - 2.793 tys. zł, tj. 20,2%
- działalność Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie.
Od 2005r. działalność Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego finansowana jest w formie dotacji podmiotowej dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
Plan wg ustawy budżetowej - 9.057 tys. zł
Wykonanie - 2.512 tys. zł, tj. 27,7%
Dotacja została przekazana na realizację zadań z zakresu doradztwa rolniczego, w tym na wynagrodzenia dla pracowników i utrzymanie jednostki - zgodnie z ustawą z dnia 22 października 2004r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. Nr 251, poz. 2507).
- prace geodezyjno - urządzeniowe na potrzeby rolnictwa
Plan wg ustawy budżetowej - 1.386 tys. zł
Wykonanie - 20 tys. zł, tj. 1,4%
Środki zostały przeznaczone na:
dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa
Plan wg ustawy budżetowej - 100 tys. zł
W I kwartale środki nie były wydatkowane.
dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej - 1.286 tys. zł
Wykonanie - 20 tys. zł, tj. 1,6%
W ramach wykorzystanej kwoty wykonano modernizację operatu ewidencji gruntów i budynków w zakresie aktualizacji użytków gruntowych dla 32 obrębów powiatu sejneńskiego o powierzchni ok. 17.500 ha i obejmujących ok. 1.260 działek ewidencyjnych.
Niskie wykonanie wynika z sezonowości prac geodezyjnych. Ponadto wyłanianie wykonawców na roboty geodezyjno - urządzeniowe odbywa się w drodze przetargów, co opóźnia ich rozpoczęcie.
- utrzymanie urządzeń melioracji wodnych
Plan wg ustawy budżetowej - 3.117 tys. zł,
Wykonanie - 261 tys. zł, tj. 8,4%
Zadanie wykonywane w ramach dotacji celowej na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej przez samorząd województwa.
W I kwartale prowadzono głównie prace związane z eksploatacją budowli piętrzących, upustowych urządzeń ochrony przeciwpowodziowej oraz zbiornika Siemianówka wraz z urządzeniami towarzyszącymi.
Plan wg ustawy budżetowej - 223 tys. zł
W I kwartale nie wydatkowano środków na to zadanie, gdyż dotacja jest udzielana na wniosek spółki wodnej złożony w terminie do 30 kwietnia 2005r. Planowane terminy przekazania środków finansowych spółkom to koniec lipca i października.
- dofinansowanie badań opryskiwaczy
Plan wg ustawy budżetowej - 28 tys. zł
W I kwartale nie wydatkowano środków na dofinansowanie badań opryskiwaczy, gdyż badania przeprowadzane są głównie w II kwartale, przed rozpoczęciem oprysków.
- wydatki inwestycyjne - budowa urządzeń melioracji wodnych
Plan wg ustawy budżetowej - 1.686 tys. zł
Wykonanie - 33 tys. zł, tj. 2,0%
W I kwartale wykonano melioracje użytków rolnych w miejscowości Górskie oraz częściowo opłacono wykonanie opracowania dotyczącego badania ujemnych skutków piętrzenia wody na Zbiorniku Siemianówka.
Niskie wykonanie uwarunkowane zostało warunkami atmosferycznymi, sezonowością robót melioracyjnych oraz procedurami wynikającymi z Prawa zamówień publicznych.
Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Wydatki tego działu przeznaczono na
dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na zadania z zakresu gospodarki leśnej
Plan wg ustawy budżetowej - 51 tys. zł,
Powiatom nie zostały przekazane środki w związku z tym, iż prace zalesieniowe i odnowieniowe wykonywane są w II i III kwartale.
Dział 050 - Rybołówstwo i rybactwo, rozdz. 05003
Plan wg ustawy budżetowej - 854 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 799 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 55 tys. zł
Wykonanie - 250 tys. zł, tj. 29,3 %
w tym: wydatki bieżące - 195 tys. zł, tj. 24,4 %
wydatki inwestycyjne - 55 tys. zł, tj. 100,0%
Wydatki wykorzystano zgodnie z planem finansowym na działalność jednostki.
Poszczególne wydatki zostały wykonane w różnym stopniu.
Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2004r. zrealizowana została w 94,4 %. Wydatki na wynagrodzenia osobowe wykonano w 21,2 % w związku z nie wypłaceniem pracownikom planowanych podwyżek oraz planowaną wypłatą w terminie późniejszym nagród jubileuszowych. Wydatki na wynagrodzenia bezosobowe wykorzystano w 53,3 % na nadzór bhp i wycenę trzech samochodów, zaś pozapłacowe wydatki rzeczowe w 23,9 %.
Wydatki inwestycyjne w kwocie 55 tys. zł wykorzystano na zakup dwóch samochodów terenowych Niwa.
Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Dział 710 - Działalność usługowa
Plan wg ustawy budżetowej - 30 tys. zł
Wykonanie - 2 tys. zł, tj. 6,7%
Wydatki przeznaczone na wykonanie przez rzeczoznawców opinii o opracowaniu „Dodatek do dokumentacji hydrologicznej ustalający zasoby eksploatacyjne ujęcia wody podziemnej dla potrzeb wodociągu wiejskiego w m. Turówka Stara, gm. Suwałki, woj. podlaskie". Pozostałe środki zostaną wykorzystane w późniejszym okresie.
Dział 750 - Administracja publiczna
Plan wg ustawy budżetowej - 25 tys. zł
W I kwartale nie wydatkowano środków przeznaczonych na sfinansowanie wynagrodzeń członków komisji egzaminacyjnej ds. stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami i komisji ds. negocjacji oraz na działalność komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko, ponieważ nie wpłynęły do tych Komisji stosowne wnioski, które byłyby przedmiotem ich działalności.
Dział 925 - Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody
Wydatki przeznaczone są na:
- finansowanie działalności jednostek budżetowych - parków krajobrazowych
1/ Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu
Plan wg ustawy budżetowej - 398 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 394 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 4 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 119 tys. zł tj. 30,2%
Wydatki bieżące przeznaczone są na utrzymanie i działalność statutową Parku.
Wyższe wykonanie wydatków wynika głównie z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 100,0%, przekazania środków na fundusz świadczeń socjalnych (60%) i zwiększonych wydatków związanych z zakupem materiałów i wyposażenia - w tym aktualizacji programu z zakresu ochrony środowiska, materiałów i artykułów potrzebnych do odnowienia sal wystawowych i ekspozycyjnych oraz artykułów administracyjno-biurowych i gospodarczych.
Wydatki inwestycyjne przeznaczone na zakup kabiny WC zostaną wykorzystane w okresie późniejszym.
2/ Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi
Plan wg ustawy budżetowej - 244 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 224 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 20 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 60 tys. zł tj. 26,8%
Wydatki przeznaczone są na utrzymanie i działalność statutową Parku. Poszczególne wydatki realizowane były w różnym stopniu. Wyższe wykonanie wydatków wynika głównie z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego (88%), przekazania środków na fundusz świadczeń socjalnych (95%) oraz dokonaniem opłat za zarząd nieruchomości, dzierżawę gruntów i ubezpieczeń majątkowych. Pozostałe wydatki zrealizowane w niższym stopniu wykorzystane zostaną w okresie późniejszym.
Wydatki inwestycyjne wykorzystane zostaną w późniejszym okresie.
3/ Suwalski Park Krajobrazowy w Malesowiźnie
Plan wg ustawy budżetowej (wydatki bieżące) - 332 tys. zł
Wykonanie - 100 tys. zł, tj.30,1 %
Wydatki przeznaczone są na utrzymanie i działalność statutową Parku. Wyższe wykonanie wydatków wynika m.in. z: wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2004r. (98,3%), zakupu oleju opałowego do własnej kotłowni i przekazania środków na fundusz świadczeń socjalnych (31,2%).
- odszkodowania dla osób fizycznych za szkody wyrządzone przez bobry, żubry i wilki
Plan wg ustawy budżetowej - 590 tys. zł
Wykonanie - 114 tys. zł tj. 19,3%
Środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na wypłatę 18 bieżących i 87 zaległych z 2004r. odszkodowań za szkody wyrządzone przez bobry, żubry i wilki. Niższe wykonanie wydatków wynika z szacowania szkód w okresie późniejszym.
- zadania w zakresie ochrony przyrody
Plan wg ustawy budżetowej - 96 tys. zł
Wykonanie - 2 tys. zł, tj. 2,1%
Niski wskaźnik wykonania wynika z zaplanowania na II kwartał br. przeprowadzenia procedur zamówień publicznych oraz późniejszych terminów realizacji umów na wykonanie planów ochrony rezerwatów przyrody, zabiegów pielęgnacyjno-konserwatorskich na pomnikach przyrody i innych zadań z zakresu ochrony przyrody.
Wydział Rozwoju Regionalnego
Dział 600 - Transport i łączność
Nieplanowane dochody stanowią zwrot podatku VAT (związanego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w 2004r. ze środków unijnych) dokonanego przez Urząd Skarbowy w kwocie 947 tys. zł oraz zwrot niewykorzystanych dotacji z lat ubiegłych w kwocie 5 tys. zł.
Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa
Wykonanie - 867 tys. zł, tj. 11,9 %
Dochody realizowane są przez powiaty i obejmują wpływy z tytułu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa w zakresie ich sprzedaży, zamiany, zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę, oddania w trwały zarząd, przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności.
Ustawowo opłaty za zarząd i użytkowanie wieczyste są wnoszone do dnia 31.03 każdego roku.
Ze sporządzonych przez starostwa sprawozdań kwartalnych Rb - 27ZZ z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami wynika, iż faktycznie pobrały znacznie wyższe kwoty.
Na koniec I kwartału wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów w kwocie 9.711 tys. zł.
Wskazywane przez starostwa przyczyny zaległości, to słaby stan ekonomiczny przedsiębiorstw, przewlekłość postępowania restrukturyzacyjnego i upadłościowego przedsiębiorstw.
Starostwa w celu wyegzekwowania zaległości podejmowały różnorodne działania i tak między innymi wystawiały wezwania do zapłaty, rozkładały płatności na raty, odraczały terminy płatności.
Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75046
Wykonanie - 6 tys. zł, tj. 17,1 %
Planowane dochody pochodzą z wpłat osób ubiegających się o uprawnienia na instruktorów i instruktorów szkolących osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Niskie wykonanie planowanych dochodów wynika z mniejszej niż planowano ilości osób ubiegających się o ww. uprawnienia.
Dział 600 - Transport i łączność
- utrzymanie drogowych przejść granicznych
Plan wg ustawy budżetowej - 5.100 tys. zł
Wykonanie - 1.144 tys. zł, tj. 22,4%
Wydatki te zostały przeznaczone na zakup usług od Zarządu Drogowych Przejść Granicznych - zakup usług administrowania drogowymi przejściami granicznymi województwa podlaskiego. Środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem.
- rozbudowę i modernizację międzynarodowych drogowych przejść granicznych
Plan wg ustawy budżetowej - 789 tys. zł
Wydatkowanie powyższych środków nastąpi w drugim półroczu 2005r. - zgodnie z zaplanowanym harmonogramem.
Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa, rozdz. 70005
Wydatki zostały przeznaczone na:
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej - 720 tys. zł
Wykonanie - 166 tys. zł, tj. 23,1 %
Powiaty środki wykorzystały na:
odszkodowania za nieruchomości wywłaszczone oraz zajęte pod drogi Skarbu Państwa
ewidencjonowanie nieruchomości Skarbu Państwa
wyceny nieruchomości Skarbu Państwa
regulacje należności za czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność nieruchomości
zabezpieczenie nieruchomości Skarbu Państwa przed zniszczeniem
nabywanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa
Plan wg ustawy budżetowej - 15 tys. zł
Wykonanie - 8 tys. zł, tj. 53,3 %
Środki w kwocie 8 tys. zł zostały wydatkowane na pokrycie kosztów wyceny nieruchomości.
wypłata odszkodowań właścicielom za nieruchomości przejęte na Skarb Państwa
Plan wg ustawy budżetowej - 70 tys. zł
W I kwartale nie były rozpatrywane sprawy o wypłatę odszkodowań.
Dział 710 - Działalność usługowa
Wydatki przeznaczone są na:
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa - na sporządzenie mapy topograficznej części obrębów powiatów bielskiego i hajnowskiego i rozbudowę następnych warstw Podlaskiego Systemu Informacji o Terenie
plan wg ustawy budżetowej - 115 tys. zł
Wykonanie nastąpi w III i IV kwartale w związku z potrzebą przeprowadzenia postępowania przetargowego poprzedzonego opracowaniem warunków technicznych i specyfikacji na wykonanie powyższych prac.
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty -
plan wg ustawy budżetowej - 1.600 tys. zł
- zadania z zakresu prac geodezyjnych i kartograficznych - 1.400 tys. zł
na modernizację operatów ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości) wraz z kompleksową aktualizacją użytków gruntowych i klas gleboznawczych zmienionych użytków, przetworzenie bazy danych opisowych i kartometrycznych do postaci numerycznej w formacie Standardu Wymiany Danych Ewidencyjnych i doprowadzenie do zgodności z przepisami w sprawie ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości), bieżącą aktualizację ewidencji gruntów i budynków oraz na aktualizację map zasadniczych dla obszarów
- zadania z zakresu opracowań geodezyjnych i kartograficznych - 200 tys. zł,
na dostosowanie istniejących programów prowadzenia ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości) do systemu umożliwiającego prowadzenie i wydawanie tych danych w formacie Standardu Wymiany Danych Ewidencyjnych do innych systemów na przetworzenie części kartograficznej do postaci numerycznej oraz na opracowania geodezyjne w zakresie sporządzania niezbędnej dokumentacji geodezyjnej do wprowadzenia z urzędu zmian w operatach ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości).
Wydatki na zadania z zakresu prac oraz opracowań geodezyjno-kartograficznych w I kwartale nie były realizowane, ponieważ wdrożenie do wykonania prac geodezyjnych musi być poprzedzone opracowaniem warunków technicznych i specyfikacji, na podstawie których przeprowadzone są procedury przetargowe, zaś postanowienia zawartych umów pozwalają na wydatkowanie kwot jedynie za czynności wykonane i odebrane technicznie.
Dział 750 - Administracja publiczna
Plan wg ustawy budżetowej - 20 tys. zł
Wykonanie - 2 tys. zł, tj. 10,0%
Środki zostały wykorzystane na działalność komisji egzaminacyjnej sprawdzającej kwalifikacje kandydatów na instruktorów i instruktorów szkolących osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Niskie wykonanie wydatków wynika z mniejszej niż planowano ilości osób przystępujących do ww. egzaminu.
Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi
Dział 600 - Transport i łączność
Nieplanowane dochody stanowią odsetki przekazane przez samorząd województwa od środków inwestycyjnych zgromadzonych na rachunku bankowym.
Dział 851 - Ochrona zdrowia
Nieplanowane dochody stanowią odsetki przekazane przez samorząd województwa od środków inwestycyjnych zgromadzonych na rachunku bankowym.
Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Nieplanowane dochody stanowią zwrot dotacji z 2004r. na zadania realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego.
Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011
Plan po zmianach - 300 tys. zł
Wydatki przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji zadania „Unia Europejska na Podlasiu - podsumowanie pierwszego roku członkostwa Polski w Unii Europejskiej” zwiększono decyzją Ministra Finansów z dnia 10.03.2005r. Wydatki będą zrealizowane w II kwartale.
Dział 803 - Szkolnictwo wyższe
- dotacje celowe na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa
Plan po zmianach - 185 tys. zł
Wykonanie - 2 tys. zł, tj. 1,1%
Środki zwiększone z rezerwy celowej budżetu państwa na współfinansowanie w roku 2005 (rok akademicki 2004/2005) Działania w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet II Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, Działanie 2.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne, Typ II Wspieranie rozwoju edukacyjnego studentów, przeznaczone zostały na wypłatę stypendiów studentom.
Wydział Spraw Obywatelskich i Migracji
Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011
Dochody w tym dziale zrealizowane zostały przez:
- Podlaski Urząd Wojewódzki
Wykonanie - 702 tys. zł, tj. 18,5 %
Dochody pochodziły z opłat paszportowych i za kartę pobytu oraz udostępniania danych osobowych z wojewódzkiego zbioru meldunkowego.
Niższe wykonanie planowanych dochodów wynika z mniejszego zapotrzebowania obywateli na paszporty, ponieważ z chwilą wejścia Polski do Unii Europejskiej paszport nie jest jedynym dokumentem uprawniającym do przekraczania granicy.
- jednostki samorządu terytorialnego
Wykonanie - 755 tys. zł, tj. 24,3 %
Dochody z realizacji zadań administracji rządowej zleconych gminom pochodziły z tytułu opłat za wydanie dowodu osobistego oraz za udostępnianie danych z gminnych zbiorów meldunkowych.
Dział 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Nieplanowane dochody w kwocie 8 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez Miasto Białystok i powiat białostocki niewykorzystanej dotacji przyznanej w 2004r. na aktywizację zawodową repatriantów.
Dział 750 - Administracja publiczna
Wydatki zostały przeznaczone na:
sfinansowanie kosztów związanych z obsługą Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej i Wojewódzkiej Komisji Poborowej
Plan wg ustawy budżetowej - 117 tys. zł
Plan po zmianach - 115 tys. zł
Wykonanie - 32 tys. zł tj. 27,8 %
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na działalność powiatowych komisji poborowych i lekarskich
Plan wg ustawy budżetowej - 369 tys. zł
Plan po zmianach - 371 tys. zł
Wykonanie - 156 tys. zł, tj. 42,0%
Wyższe wykonanie środków na przeprowadzenie poboru wynika z faktu, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Obrony Narodowej z dnia 10 listopada 2004r. w sprawie przeprowadzenia poboru w 2005 roku (Dz. U. Nr 249, poz. 2503) tegoroczny pobór odbywa się w terminie od 7 lutego do 29 kwietnia. W okresie tym ponoszone są największe nakłady finansowe na przeprowadzenie poboru.
Dział 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Wydatki zwiększone z rezerwy celowej budżetu państwa o kwotę 430 tys. zł z przeznaczeniem na pomoc repatriantom zostały przeznaczone na:
- dotacje celowe na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej z przeznaczeniem na zapewnienie nieokreślonym imiennie repatriantom lokalu mieszkalnego
Plan po zmianach - 100 tys. zł,
W I kwartale wydatki nie były realizowane. Podpisanie porozumienia z Gminą Jedwabne i przekazanie środków nastąpi w II kwartale br.
dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty z przeznaczeniem na jednorazową pomoc repatriantom i realizację aktywizacji zawodowej repatriantów
Plan po zmianach - 330 tys. zł
Wykonanie - 135 tys. zł, tj. 40,9 %
Wydatki przeznaczono powiatom, które zgodnie z art. 17 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy o repatriacji zobowiązane są do wypłaty pomocy finansowej repatriantom. Zasiłki wypłacono 15 repatriantom, w tym dla 11 osób które przybyły do Polski w grudniu 2004 r. i 4 osobom, które wjechały w styczniu 2005r. oraz przekazano 5 powiatom środki na aktywizację zawodową 12 repatriantów.
Wydział Skarbu Państwa i Przekształceń Własnościowych
Dział 758 - Różne rozliczenia, rozdz. 75820
Plan wg ustawy budżetowej - 52 tys. zł
Wykonanie - 13 tys. zł, tj. 25,0 %
Wydatki realizowane były zgodnie z planem i przeznaczone zostały na pokrycie kosztów związanych z przygotowaniem do prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, tj. opłaty za kierowane do prasy ogłoszenia prasowe w sprawie wyboru firm konsultingowych do opracowania analiz przedprywatyzacyjnych, poszukiwania inwestorów zainteresowanych udziałem w prywatyzacji, szkolenia pracowników w zakresie tematyki prywatyzacyjnej, opłaty notarialne za sporządzania pełnomocnictw dotyczących przeprowadzenia procesów prywatyzacyjnych.
Wydział Polityki Społecznej
Dział 851 - Ochrona zdrowia
W dziale tym osiągnięte zostały nieplanowane dochody w kwocie 10 tys. zł z tytułu zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych dotacji w 2004r. na sfinansowanie staży podyplomowych (6 tys. zł) oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne (4 tys. zł).
Dział 852 - Pomoc społeczna
Wykonanie - 292 tys. zł, tj. 292,0 %
Zrealizowane planowane dochody w kwocie 32 tys. zł dotyczą zadań zleconych gminom na podstawie ustawy o pomocy społecznej, w zakresie prowadzenia środowiskowych domów samopomocy i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego i pochodziły z:
- opłat za pobyt w środowiskowych domach samopomocy - 14 tys. zł
- świadczonych usług opiekuńczych - 18 tys. zł
Ponadto osiągnięte zostały nieplanowane dochody w kwocie 260 tys. zł głównie z tytułu zwrotu niewykorzystanych dotacji (świadczenia rodzinne - 60 tys. zł, zasiłki stałe i okresowe 99 tys. zł, dożywianie uczniów - 81 tys. zł), odsetek i rozliczeń z lat ubiegłych.
Dział 710 - Działalność usługowa
Plan wg ustawy budżetowej - 79 tys. zł
Zaplanowane wydatki na dotacje celowe na zadania bieżące realizowane przez gminy na podstawie porozumień z organami administracji rządowej dla 16 gmin na utrzymanie, renowację oraz remonty grobów i cmentarzy wojennych w I kwartale nie były realizowane. Środki zostaną przekazane po złożeniu przez gminy rozliczenia wykonanych zadań.
Dział 851 - Ochrona zdrowia
Wydatki przeznaczone zostały na:
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej - 9.565 tys. zł
Wykonanie - 1.818 tys. zł tj. 19,0%
Środki zostały przekazane powiatom na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku (1.761 tys. zł) oraz za dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo - wychowawczych (57 tys. zł).
Niższy wskaźnik przekazanych środków wynika z mniejszego zapotrzebowania, głównie w związku ze zmniejszeniem się liczby wychowanków przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i domach pomocy społecznej, za które opłacana jest składka oraz opłacania składki za miesiąc marzec w kwietniu.
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa na sfinansowanie staży podyplomowych lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych
Plan po zmianach - 4.279 tys. zł
Wykonanie - 2.806 tys. zł, tj. 65,6%
Środki zostały zwiększone decyzją Ministra Finansów z rezerwy celowej budżetu państwa.
Wykonanie wydatków wynika z harmonogramu wypłat.
Samorząd województwa wykorzystał kwotę 1.511 tys. zł w związku z koniecznością aneksowania wszystkich umów z podmiotami realizującymi staże.
- utrzymanie i bieżącą działalność Podlaskiego Centrum Zdrowia Publicznego
Plan wg ustawy budżetowej (wydatki bieżące) -1.433 tys. zł,
Wykonanie - 393 tys. zł, tj. 27,4%
Wydatki realizowane były zgodnie z przeznaczeniem. Wyższe wykonanie wydatków wynika z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2004r.
- wypłatę rent zasądzonych wyrokami sądowymi
Plan wg ustawy budżetowej - 138 tys. zł
Wykonanie - 34 tys. zł tj. 24,6%
- spłatę zobowiązań Skarbu Państwa
Plan po zmianach - 31 tys. zł
Wykonanie - 31 tys. zł, tj. 100,0%
Środki zwiększone z rezerw celowych budżetu państwa zostały wykorzystane w całości zgodnie z przeznaczeniem.
- działalność konsultantów wojewódzkich w dziedzinie medycyny
Plan wg ustawy budżetowej - 458 tys. zł
Wypłata wynagrodzeń nastąpi w II półroczu - po złożeniu przez konsultantów sprawozdań za I półrocze br., zgodnie z zawartymi umowami.
W dziale 851 - Ochrona zdrowia wystąpiły zobowiązania wymagalne w kwocie 227 tys. zł. Są to zobowiązania Skarbu Państwa wynikające z realizacji art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1998r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) oraz zobowiązania związane z reformą ochrony zdrowia powstałe do dnia 31.12.1998r.
Dział 852 - Pomoc społeczna
Wydatki tego działu przeznaczone zostały na:
- dotacje celowe na realizację bieżących zadań własnych powiatów na utrzymanie domów pomocy społecznej
Plan wg ustawy budżetowej - 33.142 tys. zł
Wykonanie - 7.619 tys. zł, tj. 23,0%,
Niższy wskaźnik wykonania dotacji na realizację zadań własnych powiatów wynika ze zmniejszenia się o 42 osoby liczby mieszkańców domów, których koszty pobytu dofinansowywane są w ramach dotacji z budżetu państwa.
dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej - 713 tys. zł
Wykonanie - 231 tys. zł, tj. 32,4%
utrzymanie Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku
plan wg ustawy budżetowej - 437 tys. zł, wykonanie- 127 tys. zł, tj. 29,1%
plan wg ustawy budżetowej - 276 tys. zł, wykonanie -104 tys. zł, tj. 37,7 %,
Wyższy wskaźnik wykonania dotacji w Ośrodku Wsparcia w Lipniaku spowodowany jest tym, iż w miesiącu lutym przekazano środki na dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2004r.
Wykonanie w I kwartale dotacji na pomoc dla uchodźców w 37,7% wskazuje, iż programem integracyjnym została objęta większa niż planowano liczbę uchodźców. W informacji przedłożonej przez Wydział Polityki Społecznej stwierdza się, iż wystąpi brak środków na wypłatę świadczeń przyznanych uchodźcom. W związku z tym wystąpiono z wnioskiem do Ministra Polityki Społecznej o przyznanie dodatkowych środków z rezerwy celowej.
dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami
Plan wg ustawy budżetowej - 180.485 tys. zł
Wykonanie - 41.979 tys. zł, tj. 23,3 %,
- prowadzenie 9 ośrodków wsparcia (środowiskowych domów samopomocy)
plan wg ustawy budżetowej - 2.685 tys. zł, wykonanie - 820 tys. zł, tj. 30,5 %,
- świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego
plan wg ustawy budżetowej - 156.987 tys. zł, wykonanie - 36.670 tys. zł, tj. 23,4%,
- składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne
plan wg ustawy budżetowej - 1.796 tys. zł, wykonanie - 365 tys. zł, tj. 20,3 %,
- wypłaty zasiłków stałych
plan wg ustawy budżetowej - 17.348 tys. zł, wykonanie - 3.640 tys. zł, tj. 21,0%,
- świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych
plan wg ustawy budżetowej - 1.669 tys. zł, wykonanie - 484 tys. zł, tj. 29,0 %,
dotacje celowe na realizację własnych zadań bieżących gmin
Plan wg ustawy budżetowej - 39.658 tys. zł
Plan po zmianach - 45.933 tys. zł
Wykonanie - 11.717 tys. zł, tj. 25,5 %,
Zmiana planu wynika ze zwiększenia decyzją Ministra Finansów z rezerwy celowej budżetu państwa o kwotę 6.275 tys. zł na dofinansowanie realizacji Rządowego Programu „Posiłek dla potrzebujących”.
- zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne
plan wg ustawy budżetowej - 24.749 tys. zł, wykonanie - 5.415 tys. zł, tj. 21,9 %,
- utrzymanie 118 ośrodków pomocy społecznej
plan wg ustawy budżetowej - 14.909 tys. zł, wykonanie - 4.562 tys. zł, tj. 30,6 %,
-realizację rządowego programu „Posiłek dla potrzebujących”
plan po zmianach - 6.275 tys. zł, wykonanie - 1.740 tys. zł, tj. 27,7 %,
Dział 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Wydatki tego działu przeznaczone zostały na:
dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty na działalność 10 powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności
Plan wg ustawy budżetowej - 1.094 tys. zł
Wykonanie - 308 tys. zł, tj. 28,2 %
Wyższy wskaźnik wykonania dotacji wynika z przekazania w miesiącu lutym środków na dodatkowe wynagrodzenie roczne.
dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa na realizację ustawy o służbie zastępczej
Plan wg ustawy budżetowej - 576 tys. zł,
Plan po zmianach - 1.006 tys. zł
Wykonanie - 230 tys. zł, tj. 22,9 %
Zmiana planu wynika ze zwiększenia decyzją Ministra Finansów o kwotę 430 tys. zł, z przeznaczeniem na realizację ustawy o służbie zastępczej.
Środki przeznaczone zostały na świadczenia pieniężne poborowym, wynagrodzenia pracowników WUP zajmujących się służbą zastępczą, działalność komisji wojewódzkiej ds. służby zastępczej oraz koszty administracyjno-biurowe związane z obsługą służby zastępczej
- działalność Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Plan wg ustawy budżetowej - 203 tys. zł,
Wykonanie - 32 tys. zł, tj. 15,8 %
Wydatki zostały przeznaczone na działalność Zespołu.
Wydatki na wynagrodzenia i pochodne od nich zostały wykonane w 16,8%. Wynika to z przebywania 1 osoby na urlopie macierzyńskim, 1 osoby na długotrwałym zwolnieniu lekarskim oraz zmniejszenia wymiaru czasu pracy 1 osobie.
Wydatki pozapłacowe wykonano w 9,4 % w związku z tym, iż na I kwartał nie zaplanowano szkolenia członków powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności. Najbliższe szkolenie odbędzie się w II kwartale br., a kolejne planowane są w III i IV kwartale 2005r.
Zobowiązania wymagalne w tym dziale nie wystąpiły.
- Realizacja zadań wynikających z programu wieloletniego: Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce
Plan po zmianach 90 tys. zł
Środki zostały zwiększone decyzją Ministra Finansów z rezerwy celowej budżetu państwa na realizację zadań wynikających z programu wieloletniego: Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce.
dz. 801 - Oświata i wychowanie - 79 tys. zł
- dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych - dla uczestnika programu: Parafialnej Podstawowej Szkoły Romskiej w Suwałkach.
Plan po zmianach - 62 tys. zł
- dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami - dla uczestnika programu: Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku
Plan po zmianach - 17 tys. zł
dz. 851 - Ochrona zdrowia - 2 tys. zł, z przeznaczeniem na:
dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami - dla uczestnika programu: Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie
dz. 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa naturalnego - 9 tys. zł, z przeznaczeniem na:
dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami - dla uczestnika programu:
- Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku - 7 tys. zł
- Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce - 2 tys. zł
Biuro Dyrektora Generalnego
Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011
Wykonanie - 253 tys. zł tj. 16,3 %.
Planowane dochody osiągnięto w kwocie 243 tys. zł, tj. 15,6 % z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa oraz sprzedaży zbędnych składników majątkowych.
Ponadto osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 10 tys. zł z tytułu opłat za specyfikację (3 tys. zł) oraz odsetek (7 tys. zł)
Na koniec I kwartału wystąpiły zaległości w kwocie 11 tys. zł z tytułu czynszu i kar zasądzonych wyrokiem sądowym.
Dochody były terminowo przekazywane do Ministerstwa Finansów.
Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011
Wydatki zostały przeznaczone na:
- utrzymanie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
Plan wg ustawy budżetowej - 32.485 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 23.796 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 8.689 tys. zł
Plan po zmianach - 32.581 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 23.892 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 8.689 tys. zł
Wykonanie - 5.840 tys. zł tj. 17,9 %
w tym: wydatki bieżące - 5.838 tys. zł tj. 24,4 %
wydatki inwestycyjne - 2 tys. zł tj. 0,02 %
Zmiana planu w stosunku do ustawy budżetowej o kwotę 96 tys. zł wynika ze zwiększenia decyzją Ministra Finansów na sfinansowanie dodatków służby cywilnej (wraz z pochodnymi) dla mianowanych z dniem 15 listopada 2004r. ośmiu urzędników służby cywilnej
Wydatki zostały przeznaczone zgodnie z planem na działalność i bieżące utrzymanie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Wydatki wykorzystane zostały w różnym stopniu. Dodatkowe wynagrodzenie roczne zrealizowano w 91,0 %. Wydatki na wynagrodzenia osobowe wykorzystano w 21,3%, a wynagrodzenia bezosobowe 25,5 %. Zakupy usług od gospodarstw pomocniczych wyniosły 27,6%. Pozostałe wydatki pozapłacowe wydatkowane zostały w 15%.
Wydatki inwestycyjne wykorzystano w kwocie 2 tys. zł na zakup licencji do oprogramowania.
- dotacje celowe na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej
Plan wg ustawy budżetowej - 48 tys. zł,
Wykonanie - 12 tys. zł, tj. 25,0%
Środki przeznaczono pięciu powiatom na zadania związane z załatwianiem spraw paszportowych.
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Plan wg ustawy budżetowej - 51 tys. zł
Wykonanie - 7 tys. zł, tj. 13,7%
Wydatki wykorzystano zgodnie z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzeń wraz z pochodnymi dla pracownika zatrudnionego w Wydziale Zarządzania Kryzysowego. Niskie wykonanie wydatków wynika z niższego niż planowano zatrudnienia.
Wydział Zarządzania Kryzysowego
Dział 752 - Obrona narodowa, rozdz. 75212
Plan wg ustawy budżetowej - 500 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 196 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 304 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 2 tys. zł tj. 1,0 %
Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na utrzymanie obiektu P-1. Pozostałe środki zostaną wykorzystane w terminie późniejszym zgodnie z harmonogramem.
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Plan wg ustawy budżetowej - 271 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 151 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 120 tys. zł
Wykonanie wydatków (wydatki bieżące) - 20 tys. zł, tj. 7,4%
Wydatki bieżące przeznaczono na konserwację i utrzymanie sprzętu OC i systemów alarmowych oraz szkolenia OC.
Wydatki inwestycyjne w I kwartale nie były realizowane.
Wydział Finansów i Budżetu
Dział 710 - Działalność usługowa
Wykonanie - 68 tys. zł, tj. 84,0 %
Planowane dochody stanowią wpływy z opłat legalizacyjnych wniesionych przez osoby i firmy.
Dział 750 - Administracja publiczna
Wykonanie - 2.459 tys. zł, tj. 27,8 %
Planowane dochody w kwocie 2.458 tys. zł stanowią wpływy z tytułu mandatów i grzywien.
Ponadto osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 1 tys. zł z tytułu odsetek.
Zaległości na koniec I kwartału wynoszą 4.626 tys. zł. i dotyczą mandatów karnych kredytowanych. Wystawiane są tytuły wykonawcze w celu wyegzekwowania należności.
Dochody były terminowo przekazywane do Ministerstwa Finansów.
Dział 851 - Ochrona zdrowia
Wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów w wysokości 3.245 tys. zł i były to przypisane do zwrotu wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem dotacje wraz z odsetkami otrzymane przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Suwałkach oraz należności od Przedsiębiorstwa Budowlano-Usługowego „Budosan” Sp. z o. o. w Białymstoku.
Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011
Wydatki zostały przeznaczone na:
- dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami
Plan wg ustawy budżetowej - 10.143 tys. zł
Wykonanie - 2.927 tys. zł, tj. 28,8 %
Dotacje wykorzystano zgodnie z przeznaczeniem m.in. na zadania związane z ewidencją ludności, urzędami stanu cywilnego, sprawami wojskowymi.
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej - 3.132 tys. zł
Wykonanie - 916 tys. zł tj. 29,2 %
Dotację przeznaczono na utrzymanie urzędników starostw wykonujących zadania administracji rządowej.
Dział 758 - Różne rozliczenia, rozdz. 75818
Plan wg ustawy budżetowej - 400 tys. zł
W budżecie Wojewody utworzono rezerwę w kwocie 400 tys. zł.
Realizacja Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW)
Plan po zmianach - 1.156 tys. zł
Wykonanie - 1.156 tys. zł, tj. 100,0%
Środki zostały zwiększone decyzjami Ministra Finansów z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego związanych z realizacją podkomponentu B2 - Edukacja
dz. 801 - Oświata i wychowanie z przeznaczeniem na:
Plan po zmianach - 1.134 tys. zł
Wykonanie - 1.134 tys. zł, tj. 100,0%
dz. 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza z przeznaczeniem na:
Plan po zmianach - 22 tys. zł
Wykonanie - 22 tys. zł, tj. 100,0%
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które w 2004r. nie wygasają z upływem roku budżetowego (Dz. U. Nr 266, poz. 2645) oraz decyzją Wojewody Podlaskiego z dnia 30 grudnia 2004r. łączny plan wydatków niewygasających wynosił 42.322 tys. zł, z tego w I kwartale 2005r. wydatkowane zostały środki w kwocie 6.397 tys. zł na zadania ujęte w w/w rozporządzeniu.
1/ wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego 2004 w kwocie 5.850 tys. zł, z tego:
- dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo w kwocie 151 tys. zł, z tego na:
- realizację zadania: Budowa sieci wodociągowej do wsi Piotrowo Krzywokoły i Wygonowo - zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego - 150 tys. zł
- pokrycie kosztów realizacji programu Phare w ramach projektu PL01.04.05 „Dostosowanie systemu nadzoru i kontroli nad środkami żywienia zwierząt do wymagań Unii Europejskiej”- 1 tys. zł
- dz. 150 - Przetwórstwo przemysłowe - 500 tys. zł na Łomżyński Fundusz Pożyczkowy - zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego
- dz. 600 - Transport i łączność w kwocie 565 tys. zł, z tego na:
- rozbudowę i modernizację międzynarodowego drogowego przejścia granicznego w Kuźnicy - 134 tys. zł
- doposażenie służb granicznych w specjalistyczny sprzęt do kontroli osób, towarów i środków transportu przekraczających granicę w drogowych przejściach granicznych w Budzisku, Bobrowniach, Połowcach i Ogrodnikach - 431 tys. zł
- dz. 630 - 200 tys. zł na realizację zadania Program rozwoju dostępności turystycznej województwa z wykorzystaniem transportu lotniczego - zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego
- dz. 750 - Administracja publiczna w kwocie 954 tys. zł na realizację zadania: Elewacja budynku PUW (docieplenie i wymiana okien), modernizacja segmentu A i B z przystosowaniem do wymogów obowiązującego prawa w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych oraz standardów Unii Europejskiej
- dz. 851 - Ochrona zdrowia w kwocie 1.931 tys. zł na zadania realizowane w ramach kontraktu wojewódzkiego, z tego na:
- zakup sprzętu medycznego: operacyjny tor wizyjny z monitorem - zadanie realizowane przez SP ZOZ Wojewódzki Szpital Zespolony im. J. Śniadeckiego w Białymstoku - 339 tys. zł
- zadania realizowane przez Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. K. Dłuskiego w Białymstoku - 700 tys. zł, w tym na:
- dostawę i montaż aparatu RTG - 610 tys. zł
- dostawę i montaż sprzętu medycznego w tym aparatu USG - 90 tys. zł
- modernizację budynku Szpitala Zakaźnego - zadanie realizowane przez Szpital Wojewódzki im. Kard. S. Wyszyńskiego w Łomży - 200 tys. zł
- zakup i modernizację aparatury i sprzętu medycznego - zadanie realizowane przez SP Szpital Wojewódzki w Suwałkach - 692 tys. zł
- dz. 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - 600 tys. zł na zadanie Budowa krytej pływalni z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Mońki - zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego
- dz. 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 949 tys. zł, z tego na zadania:
- zakup instrumentów muzycznych - zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego - 9 tys. zł
- Muzeum Ikon w Supraślu - zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego - 940 tys. zł
2/ wydatki przeznaczone na współfinansowanie programów i projektów realizowanych z niepodlegających zwrotowi środków pochodzących ze źródeł zagranicznych - 547 tys. zł, z tego:
- dz. 600 - Transport i łączność - 297 tys. zł na zadanie „Doposażenie w sprzęt do kontroli granicznej drogowych przejść granicznych województwa podlaskiego” zadanie realizowane w ramach Funduszu Schengen (program SCH/04.01.01.23) - 297 tys. zł
- dz. 730 - Nauka - 18 tys. zł na realizację zadania: Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy; Działanie 2.6
- dz. 750 - Administracja publiczna w kwocie 6 tys. zł, z tego na:
- wykonanie materiałów informacyjnych i promocyjnych dotyczących ZPORR; Działanie 4.3 - 5 tys. zł
- szkolenia językowe i specjalistyczne dla pracowników PUW w Białymstoku zaangażowanych we wdrażanie ZPORR; Działanie 4.2 - 1 tys. zł
- dz. 851 - Ochrona zdrowia - 226 tys. zł na zadanie: „Dostosowanie Laboratorium Kontroli Jakości Leków Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego w Białymstoku do wymogów określonych w Farmakopei Europejskiej i Polskiej”
W okresie I kwartału realizowane były przede wszystkim wydatki bieżące. Wskaźnik wykonania wydatków bieżących wynika głównie z wypłat dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003 rok, zabezpieczenia wypłat wynagrodzeń funkcjonariuszom PSP „płatnych z góry” oraz z przekazania w znacznej wysokości środków przyznanych z rezerw celowych budżetu państwa na: spłatę zobowiązań Skarbu Państwa oraz na sfinansowanie staży podyplomowych lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych.
Realizacja budżetu przebiega bez zakłóceń, bowiem Minister Finansów przekazuje środki pieniężne na sfinansowanie zaplanowanych wydatków zgodnie z harmonogramem.
w Oddziale Planowania Budżetu
Wydziału Finansów i Budżetu
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
|