PS.II.0931-2/05
PROTOKÓŁ  Z 
KONTROLI
 
 
kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bielsku
Podlaskim, ul. 3 Maja 17,  nr  REGON - u 050869756, NIP  545-10-32-536, zwanym  w 
dalszej  treści  " Urzędem "   podległym  
Staroście   Powiatu   Bielskiego.
 
Dyrektorem  Urzędu od dnia 16
czerwca 2003r.  jest Pani  Beata 
Dawidziuk,  
Kontrolę przeprowadzili pracownicy Oddziału
Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki 
Społecznej  Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego  w  składzie:
1. Pani  Elżbieta  Czurak 
-    kierownik   Oddziału  
( koordynator kontroli ),
2. Pani Ludniła Borowik  -    starszy inspektor wojewódzki,         
3. Pani  Irena  Szaruta     
-   starszy  inspektor  
wojewódzki
4. Pani  Małgorzata Czerniawska  - 
inspektor   wojewódzki
na podstawie upoważnienia  do kontroli nr  171/2005r. z dnia 16 marca  2005r. wydanego z upoważnienia Wojewody
Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego  Dyrektora Wydziału   Polityki 
Społecznej    w dniach  od 
23.03.- 30.03.2005r. 
Kontrolujący  wpisali   się  
do   książki   kontroli  
pod  pozycją   Nr 
1/2005r.
Wyjaśnień  w  trakcie 
kontroli udzielały: 
    Pani  Alicja Pawluczuk  - 
Z-ca  Dyrektora Urzędu 
Pani  Anna
Popławska  -  Gł. Księgowa Urzędu,  
Pani  Barbara
Szmurło   -  Kierownik Działu  Rynku 
Pracy,
Pani Alina Pawluczuk   - 
Kierownik  Działu  Organizacyjno-Administracyjnego.
Kontrola 
kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania  przepisów ustawy  z  dnia
20  kwietnia 2004r.  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm. ).
Celem  kontroli 
było  dokonanie  analizy 
i oceny  w  zakresie 
prawidłowości   realizacji
zadań  z zakresu  administracji rządowej,  wynikających z przepisów  ustawy z dnia  20 
kwietnia 2004r.  o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z
późn.  zm ). 
W 
trakcie  kontroli podlegała
ocenie  prawidłowość  stosowania 
następujących  przepisów  prawa:
1 Rozporządzenia 
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie
rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 ),
2. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 6 października 2004r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku
dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium i dodatku aktywizującego (
Dz. U. Nr 219, poz. 2222),
3. Rozporządzenia  z dnia 24 sierpnia 2004r. Ministra Gospodarki
i Pracy w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania
zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185, poz.1912),
4. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i
Pracy  z dnia 24 listopada 2004r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu
organizowania prac interwencyjnych 
i  robót  publicznych 
oraz jednorazowej refundacji 
kosztów  z  tytułu 
opłaconych  składek na
ubezpieczenie społeczne ( Dz. U. Nr 257, poz.2576 ),
5. Rozporządzenia Ministra Gospodarki  i 
Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. 
w  sprawie warunków i trybu
refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu
środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy
prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr
196, poz. 2018 ),
6. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja
1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (
Dz. U. Nr 60, poz. 278  z  późn. zm.),
7.Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz
przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185, poz. 1912 ),.
8. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 10 listopada 2004r.w sprawie refundacji ze środków  Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz
wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych
wynagrodzeń  ( Dz. U. Nr 249, poz. 2496
),.
9. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 6 października 2004r. w sprawie rad zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz.
2281),
10. Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 29 lipca 2004r. w sprawie trybu dokonywania wpłat składek na Fundusz Pracy
przez obywateli polskich zatrudnionych u pracodawców zagranicznych za granicą
lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą    ( Dz. U. Nr 176, poz. 1826 ),
11. Rozporządzenia  Ministra 
Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004r. w sprawie  klasyfikacji zawodów i  specjalności 
dla  potrzeb  rynku 
pracy  oraz  zakresu 
jej  stosowania   ( Dz. U. Nr 265,  poz. 2644 ),
12. Rozporządzenia Ministra  Gospodarki i Pracy z dnia 27 października
2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych ( Dz. U. Nr 236, poz. 2365
),
 13.Rozporządzenia  Rady 
Ministrów  z  dnia 
28 września 2004r.  w  sprawie 
algorytmu ustalania   kwot  środków 
Funduszu  Pracy  na 
finansowanie  zadań  w 
województwie  ( Dz. U.  Nr 49, poz. 409 ),      
14. Ustawa 
z  dnia 29  czerwca 
1995r.  o statystyce  publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439 z    poźn.  
zm), 
15. Rozporządzenia Rady  Ministrów 
z  dnia  7 
stycznia 2004r.  w  sprawie 
określenia  wzorów  formularzy 
sprawozdawczych , objaśnień 
co  do  sposobu 
ich wypełniania  oraz  wzorów kwestionariuszy  i 
ankiet statystycznych  stosowanych  w 
badaniach  statystycznych  ustalonych w 
programie  badań  statystycznych  statystyki 
publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44).
16. Ustawy 
z  dnia  29 
sierpnia  1997r.  o 
ochronie  danych  osobowych 
( Dz. U.  Nr  133, 
poz. 883  z  późn. 
zm. ).
17. Kodeksu 
Postępowania 
Administracyjnego  ( tekst
jednolity  Dz. U.  z  2000r.  Nr 98, poz. 1071  późn. zm.).
18. 
Kodeksu  Pracy  ( Dz. U. 
z  1996r.  Nr  24
,  poz. 110 ,  z 
późn. zm. ).
 
Przedmiotowy i podmiotowy zakres
kontroli.
 
            Powiatowy  Urząd 
Pracy  w  Bielsku Podlaskim  zasięgiem 
swego działania  obejmuje: m.  Bielsk Podlaski  i 
Brańsk oraz gminy : Bielsk Podlaski, Brańsk, Boćki,  Orla, 
Rudka,  Wyszki.
Liczba  bezrobotnych  w Urzędzie na dzień 31.12.2004r.   wynosiła 3000,  w tym z prawem do zasiłku  361 osób.
 
Urząd na dzień 22.03.2005r. zatrudniał ogółem 23 osoby, oraz 6 osób w
ramach robót  publicznych  oraz 
4  osoby   na  
stażu. 
Wg. istniejącej w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu
określonej w Regulaminie Organizacyjnym PUP w Bielsku Podlaskim na podstawie
Uchwały Nr 93/217/05 Zarządu Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 13.01.2005r.
zadania będące przedmiotem kontroli realizowane były przez:
 - Dział
     Rynku Pracy,
- Dział
     Ewidencji i Świadczeń,
- Dział
     Finansowo - Księgowy
- Dział  Organizacyjno - Administracyjny
 
USTALENIA  KONTROLI 
 
1. Opracowanie i realizacja
programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy
stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych .
 
   W trakcie czynności kontrolnych
ustalono, że Uchwałą Nr XX /11/04 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 27
maja 2004r. przyjęto do realizacji  Plan
Rozwoju Lokalnego dla Powiatu Bielskiego 
na lata 2004-2006.W rozdziale I " Rynek Pracy"  określone zostały najważniejsze  problemy lokalnego rynku pracy tj: wysokie
bezrobocie wśród ludzi młodych, mała liczba nowych miejsc pracy,
niedostosowanie kwalifikacji bezrobotnych do wymogów lokalnego rynku pracy ,
słabe zdolności przystosowawcze mieszkańców do zmieniającej się sytuacji na rynku
pracy , niedostateczny rozwój przedsiębiorczości i brak zainteresowania  samozatrudnieniem wśród osób
poszukujących  swojej drogi zawodowej.
W Planie Rozwoju Lokalnego określone zostały podstawowe cele w zakresie
przeciwdziałania bezrobociu, takie jak :
- ograniczenie bezrobocia  i
wzrost zatrudnienia wśród mieszkańców powiatu,
- dostosowanie wiedzy, wykształcenia i umiejętności  zawodowych mieszkańców powiatu do  wymogów lokalnego rynku pracy,
- pobudzenie mobilności zawodowej mieszkańców i zdolności  przystosowawczych do zmieniającej się
sytuacji na rynku pracy,
- wspieranie rozwoju przedsiębiorczości , w tym zwiększenie motywacji
mieszkańców do podejmowania samozatrudnienia.
 Główne działania na rzecz
ograniczenia bezrobocia w powiecie 
określone w Planie dotyczą:
-wspierania tworzenia nowych miejsc pracy przez  pracodawców 
poprzez dofinansowanie kosztów zatrudnienia nowych osób,
- inicjowanie i wspieranie działań na rzecz rozwoju zawodowego
mieszkańców , w celu dostosowania zawodowego zasobów ludzkich do potrzeb
lokalnego rynku pracy poprzez: szkolenia podwyższające  kwalifikacje zawodowe w kierunkach  najbardziej pożądanych z punktu widzenia
rozwoju rynku pracy w powiecie, praktyki zawodowe umożliwiające nabycie
praktycznych umiejętności zawodowych, usługi doradcze wspomagające
kształtowanie kariery zawodowej,
- reorientacja  zawodowa osób
odchodzących z rolnictwa poprzez: szkolenia i kursy zawodowe zapewniające
zmianę kwalifikacji zawodowych, staże zawodowe, świadczenie usług z zakresu
doradztwa zawodowego w celu wsparcia 
przy wyborze nowego zawodu i uzyskania nowych kwalifikacji,
- wspieranie osób zamierzających rozpocząć własną działalność
poprzez  szkolenia w zakresie
rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej.
          Z analizy Planu wynika,
że w latach 2004 -2006 Urząd  będzie
jednostką wdrażającą  8 projektów   dotyczących rozwoju zasobów ludzkich:
1. Projekt pt." Bilet na rynek pracy"
2. Projekt pt." Aktywność zawodowa - szansą młodzieży"
3. Projekt pt "Aktywizacja zawodowa - szansa na powrót na rynek pracy"
4. Projekty w ramach działania "Perspektywy  dla młodzieży 
SPO RZL"
5. Projekty w ramach działania " Przeciwdziałanie i zwalczanie
długotrwałego bezrobocia SPO RZL"
6.Projekty w ramach działania " Integracja i reintegracja zawodowa
kobiet" 
7. Projekt w ramach działania "Integracja zawodowa i społeczna osób
niepełnosprawnych SPO RZL"
8. Projekt w ramach działania "Promocja aktywnej polityki społecznej
poprzez wsparcie  grup szczególnego
ryzyka SPO RZL"
 
          W powyższych projektach
uczestniczyć będzie około 700 osób, które skorzystają z poradnictwa zawodowego,
nabędą lub podwyższą dotychczasowe kwalifikacje zawodowe, bądź  zdobędą praktyczne umiejętności poprzez
odbycie stażu zawodowego. Szacuje się, że w wyniku realizacji projektów  powstanie 
154 nowych stanowisk pracy, z subsydiowanego zatrudnienia skorzysta  290 
osób, zaś z niesubsydiowanego  105
osób bezrobotnych . Całkowity koszt realizacji 
projektów szacowany jest na kwotę 2.913.000 zł. Na realizację  projektów przewiduje się przeznaczyć  694.000 zł ze środków Funduszu Pracy , pozostałe  zaś środki 
pochodzić będą z funduszy unijnych, oraz środków prywatnych.
 
2. Pozyskiwanie  i 
gospodarowanie  środkami  finansowymi na realizację  zadań 
z zakresu  aktywizacji  lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 2
ustawy ) oraz  współdziałanie z
powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie 
promocji zatrudnienia oraz 
środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy ).
 
   
Analizując powyższą tematykę 
uwzględniono  całą kwotę FP  przyznaną 
przez  MGPiP  na 
potrzeby Urzędu w 2004r. 
 Ustalono,
że w 2004 r. Minister Gospodarki, Pracy 
o  Polityki  Społecznej zgodnie z podziałem dokonanym
przez Samorząd Województwa według kryteriów określonych przez Sejmik
Województwa, Staroście  Powiatu
Bielskiego na finansowanie zadań w
województwie przydzielił następujące kwoty ze środków Funduszu Pracy :
- 774,3
tys. zł   zł na finansowanie zadań określonych w § 2
ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Rady Województwa z dnia 11 marca 2003 r. w sprawie
algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w
województwach ( Dz. U. Nr 49, poz. 409 z późn. zm. ), tj.  na realizację programów na rzecz
przeciwdziałania bezrobociu,
-119,4
tys. zł na finansowanie pozostałych zadań określonych w § 2 ust. 1 pkt. 2
rozporządzenia.
Powyższe kwoty w trakcie roku były kilkakrotnie
zwiększane w związku z realizacją programów na rzecz aktywnego przeciwdziałania
bezrobociu i ogólny limit środków na 2004r. wyniósł  1.443,9
tys. zł.
 
Plan podziału FP
przyznanego na 2004r.
 
 
  | Lp |          Forma |             Fundusz Pracy | 
 
  |  1. | Szkolenia | 46.500 | 
 
  |  2. | Prace Interwencyjne | 210.600 | 
 
  |  3. | Roboty
  publiczne | 371.200 | 
 
  |  4. | Staż | 376.800 | 
 
  |  5. | Refundacja
  wynagrodzeń młodocianym | 132.000 | 
 
  |  6. | "Bilet
  na rynek pracy" | 14.500 | 
 
  |   | Ogółem | 1. 151.600 | 
 
" Bilet na rynek pracy " - wkład własny do
projektu realizowanego pod nadzorem  programu PHARE- 2002r." Promocja wzrostu
zatrudnienia wśród młodzieży"- wkład urzędu 68.819 zł.
Dodatkowo Urząd otrzymał środki  FP na preliminowanie działań finansowych z
EFS na realizację działań w ramach SPO RZL:
1.2. " Perspektywy dla młodzieży "                                             
-    143.300 zł
1.3. "Przeciwdziałanie i zwalczanie
długotrwałego bezrobocia  " -   124.200
zł
 
Wykorzystanie środków FP przyznanych powiatowi
bielskiemu w 2004r.  na finansowanie
zadań z zakresu  promocji  zatrudnienia 
i efektywność  wykorzystania tych
środków przedstawia poniższa tabela:
 
 
  |   Lp.   |                   Forma |     Kwota | Liczba
  uczestników programu |   Efektywność | 
 
  | 1. | Szkolenia | 48.700 | 39 | 89,7%   | 
 
  | 2. | Prace interwencyjne | 209.400 | 107 | 43,0%   | 
 
  | 3.  | Roboty 
  publiczne | 373.300 | 106 | 47,1%   | 
 
  | 4. | Staże i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy | 405.700 | 175 | 47,1% | 
 
  | 5. | Program SPO RZL( dz.1.2.) ?Młodzież na rynku pracy- aktywny start
  zawodowy"   | 143.300 | 51 | 50,0% | 
 
  | 6. | Program SPO RZL 9 DZ.1.3.) "Aktywizacja zawodowa - szansa na powrót na
  rynek pracy" | 121.000 | 56 | 70,6% | 
 
  |   |       
  Razem:   | 1.301.400 | 534 | X% | 
 
Ponadto z limitu Funduszu Pracy wykorzystana
została kwota 130.500 zł na
refundację pracodawcom wynagrodzenia pracowników młodocianych.
 
Zagadnienia 
zaopiniowania planu wydatkowania limitu FP przyznanego na aktywne formy
przeciwdziałania bezrobociu w 2004r, jak również zaopiniowanie
wykorzystania  ostatecznego limitu
środków FP przyznanego w 2004r. na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu
były tematem posiedzeń Powiatowej Rady Zatrudnienia, które odbyły się
dwukrotnie: 16 marca i 6 grudnia 2004r. Ponadto przedmiotem obrad były m.in.
następujące zagadnienia:
-
przedstawienie obowiązujących uregulowań prawnych w zakresie przeciwdziałania
bezrobociu, 
- informacja o sytuacji na rynku pracy w powiecie bielskim w 2004r.,
- zaopiniowanie planu
wydatkowania limitu FP przyznanego na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu
w 2004r.,
 
   W 2004r.
Urząd otrzymał również z FP środki  w
wysokości 176.400 zł na finansowanie
zadań określonych w § 2 ust1 pkt2 rozporządzenia Rady Ministrów a dnia 11 marca
2003r, w sprawie Algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na
finansowanie zadań w województwie ( Dz. U Nr 49, poz. 409 z poźn.
zm.).Wykorzystanie FP na finansowanie pozostałych zadań przedstawia poniższa
tabela:
 
 
 
  |     §   |     TREŚĆ |          Fundusz Pracy         wykorzystany | 
 
  |   4210 |   Zakup materiałów i wyposażenia, tj:
  informatorów i poradników, druków , materiałów biurowych |       
  94.984 | 
 
  |   4300 |   Zakup usług : opłaty pocztowe, prowizja
  bankowa, nadzór autorski, |           
  43.852 | 
 
  |   4410 |   Delegacje: kształcenie kadr ( delegacje) |              
  4.530   | 
 
  |    6120 |   Zakupy inwestycyjne: rozwój systemu informatycznego |             
  33.034 | 
 
  |     |        
  Razem |          176.400 | 
 
Kontrolujące nie wniosły uwag do  tematyki podziału  środków Funduszu Pracy na realizację zadań z
zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy.
 
3. Udzielanie  pomocy bezrobotnym  i 
poszukującym  pracy w  znalezieniu 
pracy, a także  pracodawcom  w 
pozyskiwaniu  pracowników  przez 
pośrednictwo  pracy  i poradnictwo zawodowe). Inicjowanie  i wspieranie 
tworzenia  klubów pracy  ( art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy ).
 
            Zadania z
zakresu poradnictwa  zawodowego w
Urzędzie  realizuje 3 pracowników  z 
wykształceniem  wyższym.
 
W 
wyniku  kontroli  stwierdzono, że doradcy zawodowi
posiadają  do  swojej 
dyspozycji samodzielne pomieszczenia wyposażone w sprzęt i meble
biurowe, rzutnik multimedialny, zestawy komputerowe podłączone do systemu PULS,
bibliotekę podręczna i filmy video tematycznie związane  z 
zawodoznawstwem, oraz niezbędne przepisy prawa. Zarówno  dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy dostępne
są ulotki charakteryzujące poszczególne 
zawody, broszury, informatory dla 
absolwentów.  Dokumentacja  w 
zakresie  prowadzonego  poradnictwa 
gromadzona  jest  w 
czytelnie  oznakowanych  teczkach.
Do klientów  Urzędu 
doradcy  zawodowi  docierają 
z  informacjami  dotyczącymi 
poradnictwa  zawodowego  również 
poprzez  umieszczanie  ogłoszeń 
na  tablicach  informacyjnych  znajdujących 
się  na  korytarzach 
Urzędu. 
            
Ustalenia  z 
kontroli  dokumentacji  wymaganej 
przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego  indywidualnego 
 
      Głównym  celem 
prowadzenia  i  rozwijania 
poradnictwa  zawodowego  jest pomoc osobom  bezrobotnym 
i   poszukującym  pracy 
w  dokonaniu  prawidłowego 
wyboru  zawodu lub zmiany  dotychczasowych  kwalifikacji, 
planowania  kariery  zawodowej, 
a  także  dobór kandydatów  do 
pracy  i  na 
szkolenie.
            Z  przedstawionych  do 
kontroli  dokumentów  wynika, 
że  w zakresie poradnictwa
zawodowego prowadzony był Rejestr
przeprowadzonych rozmów doradczych (zeszyt znak: RP-9601) 2004  do 
którego wpisywani  byli  zgłaszający 
się  klienci  po 
porady   zawodowe. Omawiany
rejestr  zawiera: Lp., nr ewidencyjny
karty, nazwisko i imię, wieś-miasto, płeć, wiek, wykształcenie, czas
pozostawania bez pracy, staż pracy, absolwent-niepełnosprawny, podjęcie
pracy-szkolenia, kategoria problemu, data, podpis. W okresie objętym kontrolą z
porad indywidualnych skorzystało 225 osób.
 
Uczestnikom porad  doradca 
zawodowy wypełniał  Karty 
Usług  Doradczych. Prowadzony
był Rejestr Porad
Indywidualnych-Alfabetyczny rejestr kart usług doradczych - zeszyt RP-9600
2004r., zawierający: Lp., Nr karty (KUD), Nazwisko i imię, Nr chronologiczny
karty, Podpis doradcy. Karty usług ułożone chronologicznie przechowywane są w
segregatorach. Do  badania losowo wybrano
11 Kart  Usług  Doradczych  wypełnionych w trakcie  prowadzonych spotkań  a 
dotyczących   osób  bezrobotnych  
o  następujących  numerach :
 
1.F/10/10/04/417   2.K/53/10/04/423  3.B/25/11/04/430  4.K/52/10/04/387  5.S/60/10/04/383
6.J/10/10/04/346   7.P/19/09/04/344   8.R/21/09/04/339  9.D/13/09/04/338 10.K/43/09/04/336
11. W/30/09/04/334.
 
  Na  podstawie 
analizy  dokumentów  stwierdzono, 
że  Karty  wypełniane 
są  prawidłowo, informacje
zapisane w poszczególnych  rubrykach  umożliwiają dokładne prześledzenie  prowadzonej 
rozmowy  doradczej.  W pięciu przypadkach zarejestrowano więcej
niż jedną wizytę. Udzielane porady najczęściej dotyczą - zatrudnienia,
- wyboru zawodu,
- doskonalenia w zawodzie.
Każda ze zgłaszających  się 
po  poradę  osób 
posiada  założoną  przez 
doradcę zawodowego Kartę  Ewidencyjną Osoby Korzystającej z Poradnictwa
Zawodowego, Szkolenia  i  Uczestnictwa 
w  Klubach  Pracy. Przeanalizowano 11 losowo  wybranych 
kart  ewidencyjnych  o  następujących  numerach:
 
                        1. 9105/Z     2. 5760/Ś   
3. 4224/P    4. 8843/Ś     5. 8475/Ś    6. 4055/Z
                        7. 4630/Ś     8. 7636/P   
9. 8718/Z    10. 6576/P    11.
4844/Z   
Analizowane 
karty  prowadzone  są 
prawidłowo.  Zawierają:  datę, 
formę  i  wynik 
porady  zawodowej.  W 
pięciu  kartach  odnotowano 
więcej  niż  jedną 
poradę, w jedenastu uczestnictwo 
w  szkoleniach. Karty
przechowywane są przy karcie rejestracyjnej bezrobotnego.
 
Ustalenia  z 
kontroli  dokumentacji  wymaganej 
przy  prowadzeniu  poradnictwa zawodowego grupowego.
 
   
Kontrolującym przedstawiony został Rejestr
Porad Grupowych - znak: RP-9602, 2004 zawierający: Lp., termin spotkania,
kategoria uczestników, temat, liczba osób, uwagi, podpis. W drugim półroczu
2004r. zarejestrowano w nim 22 spotkań, które dotyczyły one następujących
tematów: ,,Samodzielność w poszukiwaniu pracy", ,,Jak szukać pracy za granicą z
elementami jęz. angielskiego". Na podstawie załącznika 4 do sprawozdania
MPiPS-01 wzięło w nich udział 184 osoby. Do spotkań dołączana jest imienna
lista obecności uczestników i konspekt do zajęć. 
 
Ustalenia  z 
kontroli  dokumentacji  wymaganej 
przy  udzielaniu  informacji 
zawodowej .
 
            Zagadnienia
udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze udzielonych informacji zawodowych indywidualnych znak:
RP-9620, 2004. Prowadzony rejestr zawiera następujące wpisy: Lp., nazwisko i
imię, miejsce pracy/nauki, zawód/klasa, uwagi prowadzącego, data. Na podstawie
załącznika 4 do sprawozdania MPiPS-01 ustalono, że liczba klientów
indywidualnych korzystających z informacji zawodowej wynosi 291 osób. Natomiast
w Rejestrze udzielonych informacji
zawodowych grupowych znak: RP-9621, 2004r.udokumentowano przeprowadzenie 22
spotkań w ramach grupowej informacji zawodowej dla 256 osób.Do każdych zajęć
dołączane były imienne listy obecności uczestników i karta grupowego spotkania
informacyjnego.
            Doradcy
zawodowi posiadają przygotowane do udostępnienia klientom zbiory  informacji zawodowej  tj. 
teczki  informacji  o zawodach, klasyfikację zawodów, filmy
o  zawodach, program  komputerowy " Doradca 2000 ", ulotki  i  broszury
na temat rynku pracy. 
 
Inicjowanie
i wspieranie tworzenia klubów pracy.
 
            
Kontrolujące stwierdziły, iż w ramach klubu pracy zorganizowano 2004r. jedne
zajęcia . Z uzyskanych od Dyrektora Urzędu wyjaśnień ( zał nr 1 do protokołu) wynika,
iż w II półroczu 2004r. nie było zainteresowania osób bezrobotnych i
poszukujących pracy zbyt długotrwałą formą 3-tygodniowego szkolenia. Przy czym
Urząd opierał się na wyjaśnieniach MGPiPS 
(pisma znak: DRP.III-075-03-IM/04 z dnia 08.01.2004r oraz znak:
DRP-IX-053-369-2/AK/04 z dnia 21.07.2004r.)z których wynika, iż  szkolenie z zakresu umiejętności poszukiwania
pracy, o którym mowa w  art. 39 ustawy
jest trzytygodniowym szkoleniem w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 37, realizowanym
zgodnie  z programem ,,Klubu Pracy" i w
związku z tym mają do niego zastosowanie wszystkie postanowienia ustawy
dotyczące szkoleń dla bezrobotnych. 
Kontrolujące 
wskazały , iż należy zintensyfikować działania Urzędu w zakresie
efektywnej realizacji programu " Klubu Pracy", umożliwiając osobom bezrobotnym
i poszukującym pracy udział w szkoleniu 
z zakresu umiejętności  poszukiwania pracy. 
4.  Rejestrowanie bezrobotnych i
poszukujących pracy ( art. 9 ust.1 pkt 4 ustawy)
 
Prawidłowość kwalifikowania
rejestrujących się osób bezrobotnych i 
innych  osób poszukujących  pracy.
 
        W
celu zbadania prawidłowości kwalifikowania osób bezrobotnych rejestrujących się
 w 
Urzędzie  losowo wybrano do  analizy 
karty  rejestracyjne  o 
n/w  numerach: ZE 430-1015/54,   ZE 430-10096/Ś,    
      Na podstawie dokumentów
stwierdzono, że przestrzegany jest wymóg składania kompletu dokumentów
wymaganych Rozporządzeniem  Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26
listopada 2004r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz.
U. Nr 262, poz.2607). Osoba
rejestrująca się przedkłada do wglądu pracownikowi Urzędu dokonującemu
rejestracji: dowód osobisty, dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź
kursu, szkolenia, świadectwo pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia
uprawnień  (zaświadczenie z ZUS , Urzędu
Skarbowego, Urzędu Gminy).
 
Przedstawione do kontroli karty rejestracyjne wypełnione są czytelnie,
zawierają oświadczenia osoby rejestrującej się oraz podpis pracownika
dokonującego rejestracji.
 
5.Przyznawanie
i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art.9 ust.1
pkt 13 i 14  ustawy)
 
 
      Prawidłowość ustalania prawa
do zasiłku wynikającego z art. 71 ustawy
 przeanalizowano  na podstawie 
kart  rejestracyjnych osób
bezrobotnych  o  n/w 
numerach : ZE  430-10049/Ś,    ZE 430-8587/Z; ZE 430-10162/S. Wszystkie zarejestrowane osoby spełniają wymóg
art.71ust.1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  tj. w okresie 18 m-cy poprzedzających dzień
zarejestrowania łącznie przez 365 dni były zatrudnione i osiągały wynagrodzenie
w kwocie co najmniej najniższego wynagrodzenia. Ponadto nie było dla nich
propozycji odpowiedniego zatrudnienia, skierowania do prac interwencyjnych,
robót publicznych lub na utworzone dodatkowe miejsce pracy.
 
Szczegółowej
analizie poddano dokumentację
nr   ZE  430-10049/Ś; 
ZE 430-10162/S
ˇ       
Osobie
zarejestrowanej w dniu 31.08.2004r.przyznano prawo do zasiłku dla
bezrobotnych  od  dnia 8.09.2004r. w wysokości 403,40 zł.
Stosunek pracy w ostatnim miejscu 
zatrudnienia został rozwiązany za wypowiedzeniem z przyczyn pracodawcy .
ˇ       
Osobie
zarejestrowanej w dniu 13.10.2004r. przyznano prawo do zasiłku od dnia
21.10.2004r. w wysokości 403,40  po  zakończeniu odbywania  służby 
wojskowej.    W  karcie 
widnieje  zapis, iż w/w odbywał
zasadniczą służbę w okresie od 30.09.2003r. do 27.09.2004r, co zostało
stwierdzone na podstawie przedłożonej książeczki wojskowej.
 
       W analizowanych kartach
rejestracyjnych zwracano uwagę na datę rejestracji bezrobotnego, datę wydania
decyzji oraz ustalenie podstawy przyznania zasiłku. Zasiłek przyznawany był po
upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się bezrobotnego. Podstawa prawna
określona na  decyzji  również 
nie  budzi  zastrzeżeń.
 
 
Ponadto analizie poddano dokumentację z zakresu  wydawania decyzji o:
 
a)     
uznaniu lub odmowie
uznania danej osoby za osobę bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego :
ZE 430-8587/Z
ˇ       
Osobie
zarejestrowanej po raz pierwszy w dniu 14.03.2003r. Urząd w dniu 15.04.2003r.
wydał  decyzję  o odmowie uznania za osobę bezrobotną
ponieważ bezrobotny nabył prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy i
został zarejestrowany jako osoba poszukująca pracy. W dniu 17.11.2004r. ZUS w
Białymstoku Inspektorat w Bielsku Podlaskim odmówił przyznania prawa do
dalszego pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy. W dniu 8.12.2004r.
osoba została zarejestrowana jako bezrobotna z prawem do zasiłku do dnia
16.12.2004r. w wysokości 605,20zł.
      ZE
970-10143/Z
ˇ       
Osoba
zarejestrowana w dniu 5.10.2004r. z prawem do zasiłku decyzją z dnia
7.12.2004r. utraciła status osoby bezrobotnej i prawo do zasiłku z powodu
podjęcia zatrudnienia.
Na
podstawie powyższej dokumentacji ustalono, że 
zgodnie z ustawą wydane zostały decyzje o odmowie uznanie za osobę bezrobotną
 oraz o utracie statusu osoby bezrobotnej
 z powodu podjęcia pracy.
b)     
przyznaniu, odmowie
przyznania, wstrzymaniu wpłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku,
dodatku szkoleniowego albo stypendium:
  
ZE 430-1015/54p 
ˇ       
Osobie
zarejestrowanej w dniu 11.10.2004r. po zakończeniu prowadzenia działalności
gospodarczej  wydano decyzję o uznaniu za
osobę bezrobotną od dnia 11.10.2004r. i przyznaniu prawa do zasiłku od dnia
19.10.2004r. w wysokości 504,20 zł. Następnie decyzją z dnia 27.01.2005r.
bezrobotny utracił  status osoby
bezrobotnej i prawo do zasiłku z dniem 15.01.2005r. z powodu nabycia prawa do
emerytury. W aktach znajduje się pismo ZUS Białystok, Inspektorat w Bielsku
Podlaskim informujące, że bezrobotny  od
15.01.2005r. nabył uprawnienia do emerytury.
 
ZE 430-10115/04
ˇ       
Osoba
zarejestrowana w dniu 24.09.2004r otrzymała decyzję z dnia 5.10.2004r. o
przyznaniu prawa do stypendium w wysokości 504,20 zł  od dnia 1.10.2004r.  W aktach znajduje się umowa z dnia
29.09.2004r. zawarta w między Starostą - Dyrektorem PUP a Sądem Rejonowym w
Bielsku Podlaskim o odbyciu stażu od 1.10.2004r. do 31.03.2005r.
Na
podstawie analizy dokumentacji stwierdzono, że prawidłowo została wydana
decyzja o utracie prawa do zasiłku oraz decyzja przyznająca prawo do zasiłku.
c)     
obowiązku zwrotu
nienależnego pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, innych
nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia z Funduszu Pracy,
 
     W II
półroczu 2004 r. wydano 2 decyzje o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń.
Kontrolujące poddały analizie dokumentację dotyczącą w/w zagadnień z teczek
aktowych o nr :  ZE-970-9070/w i  ZE-970-8858/ś,
z których poniżej  szczegółowo
przedstawiono akta nr  ZE-970-9070/w. 
Osobie uznanej z dniem 24.09.2003 r. za osobę
bezrobotną  przyznano  prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia
02.10.2003 r.; w dniu kolejnej rejestracji, tj.12.07.2004 r. przedstawiła
świadectwo pracy, z którego wynikało że od 
1.09.2003 r. do 26.09.2003 r. była zatrudniona, zatem była zarejestrowana
jako osoba bezrobotna w okresie, gdy pozostawała  w zatrudnieniu. Wobec powyższego Urząd w dniu
27.07.2004 r. wznowił postępowanie w drodze postanowienia,  następnie decyzją z dnia 10.08.2004 r.
orzekł  o :
-o uchyleniu własnej decyzji nr 600/9/03 z dnia
30.09.2003 r.,
-o odmowie uznania za osobę bezrobotną od dnia
24.09.2003 r. i odmowie przyznania  prawa
do zasiłku ,
- o uznaniu za osobę bezrobotną od dnia  27.09.2003 r. i przyznaniu prawa do zasiłku
od dnia 5.10.2003 r.
- o nienależnie pobranym zasiłku dla
bezrobotnych za okres: 2.10.2003 r. - 4.10.2003 r.,
- o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego
zasiłku dla bezrobotnych wraz z przekazaną od niego składką na podatek
dochodowy od osób fizycznych za okres: 2.10.2003 r. - 4.10.2003 r w kwocie 40,20
zł.
Nienależnie pobrane świadczenie wpłacono do kasy
Urzędu,  o czym świadczy znajdujący się w
aktach dowód wpłaty .
 
            Nie
wniesiono uwag do prowadzonej dokumentacji. 
 
Prawidłowość  wypłat 
zasiłków  i  innych 
świadczeń  dla  osób 
bezrobotnych.
 
Wypłaty zasiłków odbywają się w Kasie  Powiatowego Urzędu Pracy.
1) Na  liście 
wypłat  zasiłków  dla 
bezrobotnych  Nr  24/04/007 data wypłaty w dn.
14.07.2004r.  za  miesiąc 
czerwiec   stwierdzono  że :
- 
zasiłek  w  wysokości  
80 %  wypłacono  dla 
16  osób  /poz.3, poz.20        
- 
zasiłek  w  wysokości 100 %  wypłacono  
dla  11  osób  /
poz. 5, poz. 18   
- 
zasiłek  w  wysokości 120 %   wypłacono 
dla  17  osób  /
poz.4, poz. 12
 
W jednym przypadku zasiłek wypłacony został przez członka rodziny na podstawie
pisemnego upoważnienia  osoby uprawnionej
 do odbioru zasiłku dla bezrobotnych  z dnia 28.06.2004r.  poz. 6.
 
2) Na liście  wypłat zasiłków dla bezrobotnych  Nr 
2/04/011 data wypłaty 7.12.2004r. za  
miesiąc   listopad   stwierdzono 
że:
-  zasiłek
w  wysokości    80 %  
wypłacono  dla  7 
osób   / poz. 18,  poz.21      
-  zasiłek w wysokości   100 % 
wypłacono  dla  15 
osób   / poz. 3,    poz. 
7        
-  zasiłek 
w wysokości  120 % wypłacono  dla  
12  osób  / poz. 1,  
poz. 20
 
       Listy opatrzone są
pieczęcią Urzędu, sprawdzone są pod względem formalno - rachunkowym  i merytorycznym oraz zatwierdzone do wypłaty
przez upoważnione osoby.  Znajduje  się 
także  adnotacja  "zatwierdzono 
do  wypłaty  ze 
środków  FP".  Zawierają 
one  podpisy osoby  sporządzającej listę, sprawdzającej, Głównego
Księgowego oraz  Dyrektora  Urzędu. Każda lista płac z danego dnia
wypłaty zawiera rozliczenie wypłaconych kwot, liczbę osób którym wypłacono
zasiłek, podane są kwoty  brutto  i 
netto do wypłaty oraz kwota pobranego podatku. 
Odebranie zasiłku następuje po okazaniu przez bezrobotnego dowodu
osobistego i po pokwitowaniu  odbioru
zasiłku na  liście  płac. 
 
Dokumentacja  z  zakresu 
wypłat  osobom  uprawnionym 
świadczeń  z  FP 
prowadzona  jest  właściwie .
Prawidłowość rozpatrywania
odwołań od decyzji.
Z  przedstawionego  kontrolującym 
rejestru  odwołań  wynika , 
że  w II półroczu   2004r. 
do Powiatowego Urzędu Pracy w  Bielsku
Podlaskim wpłynęły  43 odwołania  od
decyzji  Starosty  Bielskiego  
z czego:
-        
28  zostało 
uchylonych  w  trybie 
art.  132 k.p.a.,
-        
15  przekazano 
do  rozpatrzenia  organowi 
II  instancji ,który:
ˇ       
7  decyzji 
uchylił  i  przekazał 
do  ponownego  rozpatrzenia,
ˇ       
8  utrzymał w mocy
 
Nie  stwierdzono  uchybień 
terminu  w  przekazywaniu 
przez  Urząd  odwołań 
do  rozpatrzenia  przez 
II  instancję.
 
5.Inicjowanie, wdrażanie
i finansowanie usług  i instrumentów
rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt 5 i pkt 6 ustawy).
 
a)
inicjowanie, organizowanie i finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych  oraz 
koszty szkolenia i koszty zakwaterowania ( art. 40 i 45 ustawy)
 
            Zadania
realizowane są w Dziele Rynku Pracy. W II półroczu 2004r. zorganizowano  6 kursów grupowych ( współfinansowanych ze
środków  PHARE, EFS, PFRON )  oraz    
17 szkoleń indywidualnych, z 
których skorzystało 82 osoby, w tym 51 osób bezrobotnych i 31 osób
niepełnosprawnych. Dotyczyły one m. in. kursów w zakresie: kasjer - sprzedawca
z obsługą komputera, kasy fiskalnej oraz minimum sanitarnego; glazurnik -
posadzkarz; bukieciarz-florysta; magazynier, podstawy prowadzenia działalności
gospodarczej wspomagane komputerem; operator walca drogowego kl. III; prawo
jazdy kat. C+E; kurs dokształcający kierowców wykonujących transport
drogowy-przewóz rzeczy; obsługa programu kadrowo - płacowego. 
Celem usprawnienia procesu kwalifikowania osób
bezrobotnych na prowadzone szkolenia 
Zarządzeniem Dyrektora Urzędu  nr
24/2004 z dn. 30.12.2004r. powołano Komisję Kwalifikacyjną , w skład której
wchodzą  kierownik Działu Rynku
Pracy  oraz dwaj doradcy zawodowi.
Kontrolujące oceniły procedury stosowane przy
organizacji szkoleń grupowych  na losowo
wybranym szkoleniu "Bukieciarz-florysta" - akta nr  RP-9415/2-4 , w których  znajdują się : 
- oferta dotycząca przeprowadzenia kursu złożona
przez Ośrodek Kształcenia Zawodowego w Bielsku Podlaskim,
- 11 wniosków o skierowanie na szkolenie osób
niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących pracy  wraz z załączonymi orzeczeniami  o niepełnosprawności i opiniami lekarskimi o
braku przeciwwskazań podjęcia szkolenia w zawodzie  bukieciarz-florysta,
- protokół z posiedzenia Komisji Kwalifikacyjnej
z dnia 28.10.2004 r., z którego wynika że po analizie złożonych wniosków i
przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych wszystkie ubiegające się osoby
zakwalifikowano na w/w szkolenie,
- umowa zawarta w dniu 29.10.2004 r. pomiędzy
Urzędem a ZDZ OKZ w Bielsku Podlaskim o przeprowadzenie szkolenia
"Bukieciarz-florysta" w okresie 03.11.2004 r.¸30.11.04
r. dla 11 osób niepełnosprawnych, w której Urząd zobowiązał się do pokrycia ze
środków PFRON wydatków rzeczywistych, nie wyższych jednak niż 1 120,00 zł
/1 osobę po przedstawieniu faktury przez organizatora, 
- "skierowania na szkolenie" wystawione dla osób
zakwalifikowanych,
- sprawozdanie z kontroli zająć kursowych
przeprowadzonej w dniu 15.11.2004 r. przez pracownika Urzędu,  w wyniku której nie wniesiono zastrzeżeń do
przebiegu szkolenia,
- anonimowe ankiety nt. oceny szkolenia
wypełnione przez uczestników,
- wykaz ocen uzyskanych na egzaminach kończących
szkolenie, 
-rozliczenie kosztów dojazdu na szkolenie 2 osób
(dołączono komplet biletów potwierdzający wydatkowanie kwot: 165,50zł , 107,70
zł). 
- Faktura VAT Nr 133/02/2004 z dn. 30.11.2004 r.
opiewająca na 12 320,00 zł za przeprowadzenie szkolenia  dla 11 osób. Urząd wnioskowaną kwotę wypłacił
ze środków PFRON.
Ponadto Urząd ze środków Funduszu Pracy dla 9
uczestników szkolenia wypłacił dodatki szkoleniowe, a dla 2 - stypendium
szkoleniowe oraz  2 osobom zwrócił koszty
dojazdu na szkolenie . Nie stwierdzono natomiast przypadku zwrotu kosztów
zakwaterowania osobie bezrobotnej.
 
Analizy procedur stosowanych przy organizacji
szkoleń indywidualnych  dokonano na
losowo wybranym szkoleniu "Operator walca drogowego kl. III" - akta nr  RP-9415/1-37 w których  znajdują się : 
- podanie bezrobotnego z dn. 2.09.04 r. o
zorganizowanie szkolenia indywidualnego z zakresu obsługi walca drogowego kl.
III do 18 ton,
- zobowiązanie pracodawcy  do zatrudnienia bezrobotnego po uzyskaniu
niezbędnego przeszkolenia i uzyskaniu uprawnień,
- wypełniona Karta Kandydata na Szkolenie,
- oferta Ośrodka Szkoleniowego BHP  w Białymstoku ( cena kursu -1050 zł) ,
- notatka służbowa Urzędu, informująca że do
zamówienia o w/w wartości nie ma potrzeby stosowania ustawy o zamówieniach
publicznych,
- zaświadczenie o stanie zdrowia bezrobotnego,
- trójstronna umowa szkoleniowa zawarta w dn.
3.09.04 r. pomiędzy Starostą Powiatu Bielskiego, Ośrodkiem Szkoleniowym BHP i
pracodawcą na realizację w/w szkolenia i pokrycie kosztów szkolenia ze środków
Funduszu Pracy oraz zatrudnienie bezrobotnego po ukończeniu szkolenia,
- skierowanie na szkolenie,
- kopia Świadectwa o uzyskaniu pozytywnego
sprawdzianu na uprawnienia operatora walca drogowego, 
- pismo pracodawcy z dn. 13.10.04 r, wraz z
kopią umowy o pracę  zawartej z
bezrobotnym na okres od 13.10.2004 r. do 31.10.2009 r., pracodawca zatem
spełnił zobowiązanie zawarte w trójstronnej umowie szkoleniowej. 
Ponadto w aktach znajduje się złożone przez
bezrobotnego  "Rozliczenie kosztów
poniesionych przez bezrobotnego na dojazdy na szkolenie", do którego dołączono
bilety potwierdzające wykazane koszty ( 210 zł ) . Urząd wnioskowaną kwotę
wypłacił ze środków Funduszu Pracy.
Nie wniesiono uwag w zakresie kontrolowanej dokumentacji.
 
b)
dodatek  aktywizacyjny przyznawany na
podstawie   art. 48  ustawy
 
     W II
półroczu 2004 r. w Urzędzie złożono 2 wnioski o przyznanie dodatku
aktywizacyjnego  - dokumentacja znajduje
się  w aktach: ZE-970-10032 i
ZE-970-5602.
 
 Szczegółowej analizy przyznawania dodatku
aktywizacyjnego dokonano na podstawie akt ZE-970-5602 .Osoba, posiadająca
status osoby bezrobotnej od dnia 01.09.04 r. do 25.10.04 r. i prawo do zasiłku
od dnia 09.09.2004 r. złożyła w dn. 27.12.2004r. wniosek o przyznanie dodatku  aktywizacyjnego w związku z podjęciem z dniem
25.10.04 r. zatrudnienia z własnej inicjatywy.Ponadto przedłożyła kserokopię
umowy o pracę oraz zaświadczenie potwierdzające fakt podjęcia zatrudnienia z
dniem 25.10.04 r. Urząd  decyzją  ZE.430-5602/Ś/1DA/05 z dnia 17.01.2005r.
przyznał dodatek w wysokości 151,20 zł/miesiąc od dnia 27.12.04 r. W
aktach  znajduje się "Indywidualna Karta
Wypłat Świadczeń z Funduszu Pracy", w której na dzień kontroli odnotowano, że za
okres: 27-31.12.04 r. wypłacono  25,20zł.
, a za styczeń i luty 2005 r. -  po  151,20 zł. 
Powyższa 
decyzja jest zgodna z art. 48 ust. 3 ustawy, dodatek aktywizacyjny
został wypłacony w wysokości do 30% zasiłku dla bezrobotnych. 
 
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.
 
c)
stypendium  stażowe  przyznawane 
na podstawie  art. 53 ustawy
 
         W
II półroczu 2004r. przyznano 48 osobom stypendium stażowe. Prawidłowość
przyznawania stypendium analizowano na podstawie akt nr ZE-970-9975/ś.
Urząd osobę posiadającą od dnia 28.07.2004 r.
status osoby bezrobotnej bez prawa do zasiłku skierował za jej zgodą do odbycia
stażu u pracodawcy na okres 6 miesięcy. W w/w aktach znajdują się:
- opracowane w Urzędzie i podpisane przez osobę
bezrobotną "Zasady odbywania stażu",
- umowa nr 70/2004 zawarta pomiędzy pracodawcą i
Starostą Powiatu Bielskiego o odbycie stażu 
w dn. 01.10.2004 r. ¸ 31.03.2005 r. przez
osobę bezrobotną bez nawiązywania stosunku pracy, 
- opracowany przez pracodawcę "Program stażu",
który określa, że osoba bezrobotna skierowana do odbycia stażu  na stanowisku referenta będzie wykonywała
archiwizację dokumentów pod nadzorem wyznaczonego opiekuna, 
- zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak
przeciwwskazań do odbycia stażu,
- oświadczenie bezrobotnego o zobowiązaniu do
przestrzegania programu stażu,
- druk 
"ZUS  ZUA- zgłoszenie do
ubezpieczenia"  osoby odbywającej staż,
- Decyzja Urzędu nr 117/10/04 z dnia 5.10.2004
r. przyznająca osobie odbywającej staż prawo do stypendium w wysokości 504,20
zł miesięcznie w okresie odbywania stażu, tj. 
od dn. 1.10.2004 r.  ,
Przyznane stypendium stażowe było wypłacone po
przedstawieniu przez pracodawcę list obecności za 10-12.2004 r. i 01-02.2005
r., ponadto osoba odbywająca staż wykorzystała należne jej zgodnie z art. 53
ust. 7 ustawy 2 dni wolne za każde 30 dni odbywania stażu.
 
            Nie
wniesiono uwag w zakresie procedur stosowanych przy przyznawaniu stypendium
stażowego.
d)
przyznawanie stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę na
podstawie  art. 55 ustawy 
 
       W
II półroczu  2004 r. do Urzędu wpłynęły 3
wnioski osób bezrobotnych o  przyznanie
stypendium z powodu podjęcia dalszej nauki w szkole, z których w 1 przypadku
odmówiono przyznania stypendium ze względu
na przekroczenie wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu przepisów o
pomocy społecznej uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej, a 2
pozostałe rozpatrzono pozytywnie.
Szczegółowej analizy dokonano na podstawie akt
nr ZE-970-10020/Ś/04. Osoba, która  od
dnia 18.08.2004 r. była zarejestrowana w Urzędzie jako osoba bezrobotna,  od października 2004 r. podjęła naukę w
Policealnym Studium Biznesu i Administracji w Białymstoku.  W dniu 28.10.2004 r. złożyła wniosek o
przyznanie stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki, do którego
dołączyła  zaświadczenie wystawione przez
szkołę , potwierdzające kontynuowanie nauki oraz oświadczenie o osiąganych
dochodach ( netto )  w rodzinie z
miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Ponadto w aktach znajduje się
wypełnione przez bezrobotną "Oświadczenie osoby bezrobotnej ubiegającej się o
przyznanie prawa do stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki". Urząd w
decyzji z dnia 3.12.2004 r. orzekł o przyznaniu stypendium od dnia 2.10.2004 r.
w wysokości 201,70 zł miesięcznie.
Powyższa decyzja jest zgodna z art. 55,
stypendium zostało wypłacone w wysokości 40% zasiłku dla bezrobotnych.
 
Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń.
 
e)  organizacja 
prac interwencyjnych i robót 
publicznych  na podstawie  art.51 i art. 57 ustawy
 
       
Powyższa tematyka realizowana jest w Dziale Rynku Pracy. O organizację
prac interwencyjnych ubiegały się m.in.: Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe,
Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim. Zatrudniono w ramach prac
interwencyjnych 107 osób, w tym 20 osób 
w II półroczu 2004 r. i 
wydatkowano z FP na refundację kosztów ich zatrudnienia kwotę 209 400
zł,  w tym - 74 400 zł w II półroczu
2004 r. Praca była wykonywana m.in.  na
stanowiskach : malarz, robotnik gospodarczy, sprzątaczka, goniec, portier.
Analizy prawidłowości finansowania prac
interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr: RP.9402-20 i
RP.9402-26/04, z których omówiono szczegółowo organizację prac interwencyjnych
przez Urząd Gminy - akta nr RP.9402-26/04 .
Urząd gminy złożył w dniu 29.09.04r. wniosek o
organizację prac interwencyjnych dla 2 osób bezrobotnych na stworzone
stanowisko robotnik gospodarczy na okres 01.10.04r. ¸ 31.12.04r. Wniosek zawierał m.in.:
oznaczenie prawne prowadzonej działalności, Nr REGON-u i NIP-u, informację o
proponowanym wynagrodzeniu. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w
dniu 30.09.04 r. z Urzędem Gminy mowę Nr 31/PI/2004 w sprawie organizowania i
finansowania prac interwencyjnych na okres 3 miesięcy i zwrot poniesionych
kosztów na wynagrodzenie ( 400 zł ) oraz składki na ubezpieczenie społeczne w
wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. Ponadto organizator zobowiązał się do
dalszego zatrudnienia tych osób po zakończeniu prac interwencyjnych.  Bezrobotni w ramach prac interwencyjnych
zatrudnieni zostali na podstawie umów o pracę na okresy: 1.10.04r. do 31.12.04
r. Refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne realizowana była
przez Urząd po złożeniu przez organizatora prac interwencyjnych wniosku wraz z
kopiami list obecności, wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne.
W aktach znajdują się umowy o pracę zawarte z bezrobotnymi na okresy :1.01.2005
r.¸30.06.2005 r. i
1.01.2005 r. ¸30.04.2005 r., co jest
potwierdzeniem realizacji warunków umowy przez organizatora prac
interwencyjnych.
 
  
Natomiast  w zakresie organizacji
robót publicznych przez Urząd  ustalono
na podstawie Rejestrów ofert w sprawie
organizacji robót publicznych finansowanych 
z FP ,że  w  II półroczu 
2004 r. pracodawcom wypłacono 140.400 zł refundacji za 50 osób
zatrudnionych w ramach robót publicznych. Organizatorami  robót 
publicznych  było 13 pracodawców:
Urząd Gminy w Boćkach, Urząd Miasta w Bielsku Podlaskim, PUP w Bielsku
Podlaskim, Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim, Urząd Gminy w
Brańsku,  Urząd Gminy w Rudce, Urząd
Miasta w Brańsku, SPZOZ w Bielsku Podlaskim, Urząd Gminy w Orli, Starostwo
Powiatowe w Bielsku Podlaskim, Urząd Gminy w Bielsku Podlaskim,  Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w
Bielsku Podlaskim, Stowarzyszenie "Raj" w Bielsku Podlaskim. 
Analizy prawidłowości finansowania robót
publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr, RP 9407-4/04  RP 9407-10/04 z których omówiono szczegółowo
nr  RP 9407-10/04:
Starostwo Powiatowe w Bielsku Podlaskim w dniu
29.11.2004 r. złożyło do Urzędu wniosek o skierowanie 1  bezrobotnego do wykonywania robót
publicznych, w  okresie od
1.12.2004r.  do 31.05.2005r.
 
      Na
podstawie analizy dokumentów  ustalono,
że wnioski o refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki
na ubezpieczenie społeczne składano  w
okresach miesięcznych, dołączając do nich kopie list płac, kopie list
obecności, kopie dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie
społeczne, w terminie do 20-tego dnia następnego miesiąca za miesiąc, za który
przysługuje refundacja.
Wnioski o refundację są sprawdzane pod względem
formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu,
o czym świadczą adnotacje w aktach. Daty widniejące na dyspozycjach przelewu
znajdujących się w aktach świadczą o dokonaniu refundacji zgodnie z zapisami w
umowie zakresie organizacje robót publicznych.
 
Nie wniesiono uwag w zakresie finansowania prac
interwencyjnych i robót publicznych.
 
f)  refundacja 
wynagrodzeń  i  składek 
na  ubezpieczenie  społeczne młodocianych pracowników
zatrudnionych w  celu  przygotowania 
zawodowego na podstawie art. 139 ust. 7 ustawy .
 
          
Zadania z w/w zakresu w Urzędzie realizowane są w Dziale
Finansowo-Księgowym. 
W II półroczu 2004r. zgodnie z art. 139 ust. 7
ustawy Urząd refundował pracodawcom, 
zgodnie z umowami zawartymi do dnia 1 sierpnia 2004r.,  wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie
społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę w
celu przygotowania zawodowego. Na podstawie wydanych 196 decyzji pracodawcom w
ramach refundacji ze środków FP wypłacono 71 707,51 zł.   Rejestry decyzji dotyczących refundacji
kosztów związanych z zatrudnianiem młodocianych pracowników w celu
przygotowania zawodowego prowadzone są w Urzędzie w systemie informatycznym
PULS.
            Stosowane procedury oceniono na
losowo wybranych aktach dot. 2 pracodawców, którym na podstawie decyzji o nr:
330, 331 i 332  oraz  decyzji o nr:  322, 323, 324, 325 i  337 refundowano wynagrodzenia wypłacane
młodocianym pracownikom oraz składki na ubezpieczenia społeczne od
refundowanych wynagrodzeń. 
Na podstawie w/w akt ustalono, że pracodawcy,
celem uzyskania refundacji ze środków FP składali wnioski, zawierające m.in.:
dane pracodawcy; dane młodocianych, których dotyczy wniosek; okres, którego
dotyczy refundacja; koszt należnej refundacji. Do wniosków dołączali
"Deklaracje rozliczeniowe ZUS P DRA" na potwierdzenie, że za ujętych we wniosku
młodocianych odprowadzane były składki na ubezpieczenia społeczne, kopie list
płac, list obecności. Refundacji wypłaconych kwot dokonywano zgodnie z zapisami
umów o refundowaniu wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych  
w  celu  przygotowania 
zawodowego.
 
            Nie
wniesiono uwag w zakresie refundacji 
wynagrodzeń  i  składek 
na  ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych w celu 
przygotowania  zawodowego.
 
6. Inicjowanie , organizowanie i
finansowanie  projektów lokalnych i
innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych ( art.9 ust.1 pkt 8 ustawy)
 
 
   Zadanie będące przedmiotem
kontroli realizowane są w Dziale Rynku Pracy. Po raz pierwszy w 2004r. Urząd
był wnioskodawcą poniżej wymienionych projektów współfinansowanych  przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego - " Rozwój Zasobów  Ludzkich, które  opracowane i realizowane były  przez Urząd wspólnie z końcowym beneficjentem
Wojewódzkim Urzędem Pracy:
 
1.Projekt "Młodzież na rynku
pracy - aktywny start zawodowy"
 
  Projekt realizowany  w okresie od 1 kwietnia do 31 grudnia
2004r.Grupę docelową projektu stanowiły osoby bezrobotne do 25 roku życia. 51
osób zostało objętych poradnictwem zawodowym , z tego 11 osób skierowano na
szkolenie zawodach : glazurnik, drwal i kasjer- sprzedawca, a dla 40 osób
bezrobotnych  zorganizowano  staż.
Na realizację projektu  Urząd
wykorzystał  kwotę 143.300 zł , zaś  efektywność zatrudnienia po zakończeniu
programu wyniosła  50%.
 
2. Projekt "Aktywizacja zawodowa
- szansa na powrót na rynek pracy"
 
W  projekcie  realizowanym w okresie  od 1 kwietnia do 31 grudnia 2004r.
uczestniczyły osoby zagrożone długotrwałym bezrobociem. 56 osób objęto
poradnictwem zawodowym, z czego 14 skierowano na szkolenie zawodowe: kasjer -
sprzedawca, przewóz rzeczy, natomiast 42 osoby znalazły zatrudnienie w ramach
prac interwencyjnych.
Na realizację projektu Urząd wykorzystał środki finansowe w wysokości
121.000 zł, natomiast efektywność programu wyniosła 70,6%.
 
3. Projekt " Bilet na rynek  pracy"
 
Realizację  projektu  rozpoczęto 15 października 2004r., natomiast
zakończenie nastąpić ma 31 lipca 2005r.
Projekt opracowany i realizowany jest pod  nadzorem PARP-u. Urząd złożył wniosek o
udzielenie dotacji na projekt w ramach PHARE 2002 " Promocja wzrostu
zatrudnienia wśród młodzieży". Przystąpienie do tego projektu było możliwe poprzez
zaangażowanie 40% środków własnych 
Urzędu w wysokości 70.000 zł. Natomiast na realizację projektu wstępnie
została powiatowi przyznana dotacja w kwocie 21.750Euro. Środki pozwoliły na zorganizowanie
w 2004r.dwóch kursów zawodowych dla 22 osób bezrobotnych i 30
pięciomiesięcznych staży zawodowych dla bezrobotnych , które rozpoczęły się 1
stycznia 2005r.
 
Ponadto w trakcie kontroli ustalono , że powiat bielski uczestniczył w
realizacji n/w programów:
 
1." Program działań dla
realizacji zadań związanych z obsługą Zintegrowanego Systemu Zarządzania i
Kontroli oraz  zwiększających  umiejętności ułatwiające zatrudnienie i
utrzymanie pracy ".
 
          Program realizowany był
w okresie od 1.04 - 31.07.04  w wyniku
porozumień zawartych między Ministrem Gospodarki, Pracy i Polityki  Społecznej, a Agencją Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa  oraz porozumienia
zawartego pomiędzy Starostą Bielskim i Dyrektorem Podlaskiego Oddziału Regionalnego
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. 42 osoby uczestniczące w
programie zostały zatrudnione w ramach prac interwencyjnych w Biurze Terenowym
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Na realizację programu wykorzystano środki finansowe Funduszu Pracy w
kwocie 76.880 zł
 
2. Program "Doradca rolny w
gminie" 
 
         Program realizowany w
okresie od 15.03 - 31.12 2004r. w wyniku porozumienia zawartego między
Ministrem Gospodarki , Pracy i Polityki Społecznej, a Ministrem Rolnictwa i
Rozwoju Wsi miał na celu aktywizację zawodową bezrobotnej  młodzieży poprzez realizację zadań związanych
z pomocą rolnikom zamieszkałym w gminach, ubiegającym się o środki z funduszy
Unii Europejskiej.
W programie uczestniczyło łącznie 28 osób, w tym 14 osób odbyło staż, 9
osób zatrudnionych w ramach robót publicznych i 5 osób w ramach prac
interwencyjnych. Na realizację programu wykorzystano kwotę 97.420 zł
 
7.
Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów
deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na
potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia ( art. 9 ust.1
pkt  9 ustawy ).
 
         Powyższe zadanie
realizowane jest w dziale Organizacyjno - Administracyjnym. Kontrolującym
przedstawiono Teczkę KO 0231  -
Statystyczne opracowanie dotyczące stanu bezrobocia i przeciwdziałaniu
bezrobociu, w której znajdują się wszystkie sprawozdania z zakresu rynku pracy.
           Z informacji uzyskanych
od Kierownika Działu wynika, że Urząd
przygotowuje, głównie na rzecz 
Wojewódzkiego Urzędu Pracy:
- MELDUNKI
dotyczące powiatowego rynku pracy, z których jeden przedstawia poziom
bezrobocia na piętnasty dzień roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.
- SPRAWOZDANIA
MP i PS - 01 o rynku pracy sporządzane na koniec każdego miesiąca oraz
załączniki do tych sprawozdań: zał. nr 1- bezrobotni według czasu pozostawania
bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy, zał. nr 2- bezrobotni
według rodzaju działalności ostatniego miejsca pracy oraz oferty pracy, zał. nr
3- bezrobotni oraz oferty pracy według zawodów i specjalności, zał. nr 4 -
poradnictwo zawodowe pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie
bezrobotnych i poszukujących pracy, staż i przygotowanie zawodowe w miejscu
pracy, zał. nr 5- bezrobotni zamieszkali na wsi według czasu pozostawaniu bez pracy,
wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy, zał.nr. 6 -aktywne programy rynku
pracy, zał.nr 7- bezrobotni według gmin 
sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.
-
SPRAWOZDANIE  MP i PS -02 o dochodach i
wydatkach Funduszu Pracy (sporządzany do 8 -dnia roboczego każdego m-ca),
- INFORMACJE przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec
każdego kwartału.
 
Kontrolujące nie wniosły uwag do 
sporządzanej sprawozdawczości oraz terminowości jej przekazywania.
 
8.Współpraca z gminami w
zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach
poradnictwa zawodowego i szkoleniach , organizacji robót publicznych oraz
zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów ( art. 9 ust.1 pkt 12
ustawy)
 
  
Ustalono, że Urząd w ramach współpracy z partnerami rynku pracy  15 listopada 2004r.  zawarł z Fundacją Rozwoju Regionalnego w
Białymstoku   porozumienie w sprawie  współdziałania  w zakresie 
bezpłatnych  usług informacyjnych
i doradczych z  przedsiębiorczości  skierowanych do młodzieży  wchodzącej na rynek pracy oraz osób
bezrobotnych zainteresowanych rozpoczęciem 
działalności gospodarczej.
W ramach porozumienia FRR zobowiązała się do:
- przeprowadzania bezpłatnych zajęć
aktywizujących z zakresu przedsiębiorczości z młodzieżą uczestniczącą  w programie "Bilet na rynek pracy " -
współfinansowany ze środków programu UE Phare 2002 realizowanego po nadzorem
PARP
- prowadzenie bezpłatnych usług doradczych
indywidualnych dla osób bez robotnych zainteresowanych rozpoczęciem działalności
gospodarczej.
 
  W
trakcie kontroli ustalono, że w II półroczu 2004r. Urząd dysponował  395 ofertami pracy niesubsydiowanej, na które
wydanych zostało 445 kart referencyjnych , natomiast pracę podjęło 91 osób , co
stanowi 36,4% efektywności. Urząd zorganizował w analizowanym okresie 5 giełd
pracy , na których pozyskano 117 miejsc pracy. Ostatecznie pracę podjęło 51
osób.
Wśród ofert pracy w ramach zatrudnienia
subsydiowanego przeważały ofert pracy w następujących branżach: handel - 125
ofert ( kasjer, sprzedawca, magazynier),budownictwo - 83 oferty ( murarz
-tynkarz, zbrojarz, stolarz),produkcja- 79 ofert, usługi- 47 ofert (krawcowa,
obsługa hotelowa, mechanik pojazdów samochodowych, nauczyciele- głównie jeżyków
obcych- 13 ofert , służba zdrowia - 6 ofert.
Ustalono, że w II półroczu wzrosła znacząco
liczba ofert pracy w handlu, co było związane z uruchomieniem na terenie miasta
2 marketów. Ponadto sukcesywnie pracodawcy poszukują wykwalifikowanych
robotników budowlanych , a także istnieje duże zapotrzebowanie na kierowców ktg
C+ E, D, operatorów sprzętu ciężkiego. Systematycznie wzrasta liczba
miejsc  pracy dla młodych osób z
wykształceniem średnim i wyższym znającym języki obce, obsługę komputera z
Internetem.
Urząd   w
II półroczu 2004r. dysponował również ofertami pracy subsydiowanej : staże,
prace interwencyjne oraz roboty publiczne, do których skierowano  170 osób bezrobotnych.
W celu pozyskania ofert pracy  pośrednicy Urzędu złożyli 70 wizyt, w wyniku
których pozyskano  30 miejsc
subsydiowanych  oraz 40  miejsc niesubsydiowanych.W wyniku realizacji
pozyskanych ofert pracę podjęły 54 osoby, efektywność wyniosła 77 %.
Wszystkie oferty pracy , jakimi dysponuje Urząd
udostępniane są  do ogólnej wiadomości na
tablicach ogłoszeń  i w lokalnej prasie.
Ponadto informacje w tym zakresie można znaleźć na stronie internetowej Urzędu http://
pupbp.pdt.pl, na której umieszczane są oferty pracy z terenu powiatu,
Polski i zagranicy.
 
9.
Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego państw , o których mowa  w
art.1 ust.3 pkt 2 lit.a i b w zakresie świadczeń dla bezrobotnych , w tym
realizowanie decyzji , o których mowa w art.8.ust.1 pkt 8 lit.c 9 art.9 ust.1
pkt 15 ustawy).
 
      
Zadanie powyższe realizowane jest w Dziale Ewidencji i Świadczeń .
Kontroli poddano dokumentację o numerach : ZE-5200-7718  i 
ZE-970-9881, z której wynika, że 2 osoby 
bezrobotne w analizowanym okresie 
podjęły pracę w Szwecji i Wielkiej Brytanii w ramach swobodnego
przepływu pracowników między państwami . W aktach znajdują się kserokopie
przesłanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku formularza E-303/2
będącego potwierdzeniem rejestracji bezrobotnych i podjęcia pracy w tych
krajach. W części formularza , gdzie wypełnia instytucja w państwie , w którym
osoby bezrobotne podjęły pracę  widnieje
pieczątka instytucji ds. zatrudnienia oraz data rejestracji  i data pobierania świadczenia dla
bezrobotnych za granicą .
Ponadto w aktach znajdują się pisma WUP
informujące Urząd,  że osoby bezrobotne
zgłosiły się do instytucji właściwej  ds.
zatrudnienia ,gdzie zostały zarejestrowane jako poszukujące pracy i  że pobierają zasiłek dla bezrobotnych. 
W kontrolowanej dokumentacji znajduje się
także   kopia formularza E- 303/5
wystawionego przez instytucję w państwie, w którym osoba bezrobotna została
zarejestrowana . W formularzu  określony
jest okres za jaki dokonano wypłaty 
świadczenia dla bezrobotnych.
 
Nie wniesiono zastrzeżeń do sposobu prowadzenia
dokumentacji  w kontrolowanym zakresie. 
 
10.Realizacja zadań
wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o
których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w szczególności realizowanie zadań
z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług EURES we współpracy z
ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa, związkami
zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art. 9 ust 1 pkt 16 ustawy ).
 
 
       
Ustalono że  zadania  z 
zakresu  EURES   realizowane 
są    przez  doradcę zawodowego  - specjalistę ds. szkoleń w  Dziale  Rynku 
Pracy.  Celem sieci EURES  jest umożliwienie dostępu do informacji
poszukującym pracy i pracodawcom oraz doradztwo ułatwiające przepływ siły
roboczej  , wymiana informacji
między  partnerami sieci.  Usługi w ramach EURES  realizowane przez Urząd  obejmują w 
szczególności: udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w
uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu
pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy 
w pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z
pracodawcami, informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem
występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
Ustalono, że wszystkie oferty pracy Urząd
otrzymuje na piśmie za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.
Pierwsza oferta pracy  wpłynęła do
Urzędu  12.05. 2004r. i dotyczyła
zapotrzebowania na opiekunki nad osobami starszymi w zakładach opiekuńczych w
Wielkiej Brytanii. Ogółem w 2004r. 
wpłynęło 84 ofert deklarujących przyjęcie 723 pracowników do pracy w
:Wielkiej Brytanii, Islandii, Irlandii, Słowenii, Hiszpanii, Czechach  oraz 
na  Litwie ,Cyprze, Malcie.
Pracodawcy zagraniczni zgłaszali zapotrzebowania
na pracowników budowlano- wykończeniowych (murarz, tynkarz, malarz, pracownik
budowlany, glazurnik, osoby do obsługi zakładów opiekuńczych, pracowników
produkcyjnych w zakładach mięsnych, elektryków, mechaników, tokarza, frezera
dentysty, kelnera, barmana, pokojówki.
Każda z powyższych ofert oprócz wymogów
zawodowych zawierała wymóg znajomości języka angielskiego, rosyjskiego,
litewskiego.
 
         
Kontrolującym została okazana dokumentacja oznakowana RP- 9301-4 Ewidencja ofert pracy  pozyskanych z EURES  , z której wynika, że Urząd  od  w
okresie  od maja do grudnia 2004r.
pozyskał 68 ofert  pracy. Na podstawie
ofert otrzymanych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy sporządzane były "fiszki" ofert
z logo i umieszczane na tablicach informacyjnych   przeznaczonych  tylko do publikacji  ofert pracy 
w ramach EURES. Na stronie 
internetowej Urzędu zainteresowani bezrobotni , bądź poszukujący
pracy  mogą znaleźć  bazę ofert 
pracy   krajach Unii Europejskiej.
Ponadto  na stronie internetowej
bezrobotny znaleźć może wzór CV, który po wypełnieniu  przesyła do WUP. Znajdują się tam
również  informacje  o warunkach życia i pracy  w 
krajach UE, które   ułatwią
dostęp  do informacji  o prawie pracy, ustawodawstwie socjalnym,  wzajemnym uznawaniu  kwalifikacji zawodowych , systemie
opieki  zdrowotnej. Dane o rynku
pracy  dotyczą informacji  na temat stanu  trendów 
na rynku pracy  w podziale na
regiony , sektory działalności , kwalifikacje pracowników oraz informacji  na temat nadwyżek  czy 
niedoborów zatrudnienia i dostępu 
do danego  rynku pracy w okresie
przejściowym.
 
        W
wyniku kontroli ustalono, że asystent EURES prowadzi bazę osób zainteresowanych
pracą za granicą ,którzy  wypełniają  Ankietę  osoby bezrobotnej wyrażającej gotowość
podjęcia pracy za granicą. Z ewidencji wynika, że 30 osób bezrobotnych  zadeklarowało 
chęć wyjazdu za granicę .
 
Nie
wniesiono uwag do sposobu prowadzenia przez Urząd zadań  z zakresu świadczenia usług EURES. 
 
Jednakże
należałoby  w ramach współpracy z
Wojewódzkim Urzędem Pracy  ustalić
zasady  przepływu  informacji w zakresie  docelowego 
skorzystania z  zagranicznej
oferty pracy  przez bezrobotnego. Brak takiej
informacji nie pozwala na ustalenie ile osób zarejestrowanych w Urzędzie  skutecznie podjęło pracę w ramach ofert pracy
EURES
 
11.
Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z
postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca ( art. 9 ust.1 pkt 17
ustawy)
 
     
Kontroli poddano dokumentację  związaną
z prowadzonym w Dziale Rynku Pracy postępowaniem
o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca gromadzone są w teczce aktowej  RP.9309 - "Informacja dotycząca możliwości
zabezpieczenia potrzeb kadrowych pracodawcy oraz sytuacji na lokalnym rynku
pracy". W spisie spraw odnotowano 10 pozycji, 
z czego 6 dotyczy II półrocza 2004 r. 
Ustalono, że pracodawcy składali w Urzędzie wypełnione formularze
"Zgłoszenie wolnego miejsca zatrudnienia lub przygotowania zawodowego",  w których informowali o zapotrzebowaniu na
pracowników w zawodach: nauczyciele języka niemieckiego i angielskiego oraz
dyrygenta chóru.  Celem zabezpieczenia
zgłaszanych potrzeb w Urzędzie analizowano rejestry osób bezrobotnych oraz
poszukujących pracy oraz umieszczano stosowne ogłoszenia na tablicach
informacyjnych  w budynku Urzędu . W
przypadku braku właściwych kandydatów Urząd w formie pisemnej informował o tym
zainteresowanych pracodawców. 
 
            Nie
wniesiono uwag w zakresie badania i analizowania sytuacji na lokalnym rynku
pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca.
 
12.Organizowanie  i 
finansowanie  szkoleń  pracowników 
powiatowego  urzędu  pracy 
urzędu  pracy.  ( art.9 ust. 1 pkt  18 ustawy).
 
W II półroczu 2004 r. odbyło się 15 szkoleń,
którym objęto 18 pracowników Urzędu w zakresie poniższych tematów:
 - Pomoc
     publiczna świadczona przez urzędy pracy w świetle obowiązujących
     przepisów.
- Szkolenia
     dla liderów klubu pracy z zakresu programu Klub Pracy.
- Prawo
     zamówień publicznych,
- szkolenie
     doradców zawodowych w zakresie projektowania przedsięwzięć rynku pracy
     finansowanych z EFS,
- Kompania
     promocyjno - szkoleniowa w zakresie ustawy o zatrudnieniu socjalnym
- Psychologia
     kontaktu z trudnym interesantem i pokonywanie stresu.
- Poradnictwo
     zawodowe przez telefon,
- Szkolenia
     dla Powiatowych asystentów EURES.
- Stosowanie
     i interpretacja Zestawu do Samobadania J.L.Hollanda.
- Szkolenie
     z zakresu przygotowania wniosków do funduszy strukturalnych Unii
     Europejskiej.
- Sprawozdawczość
     i wypełnianie wniosku beneficjenta o płatność.
- Szkolenie
     doradców zawodowych w zakresie projektowania przedsięwzięć rynku pracy
     finansowanych z EFS.
- Szkolenia
     nt. ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz organizacjach pożytku publicznego
     i wolontariacie.
- Pomoc
     publiczna w zakresie zatrudnienia.
- Efektywne
     wykorzystanie środków finansowych na realizację projektów rynku pracy w
     2005r.
 
Organizatorem powyższych szkoleń był:
-  WUP w
Białymstoku, 
-  Centrum
Kształcenia Praktycznego w Bielsku Podlaskim,
- 
Fundacja Fuga Mundi,
- 
Zamojskie Stowarzyszenie Edukacji i Pomocy Socjalnej w Zamościu.
 
 
Ogółem koszty szkolenia pracowników  Urzędu w II półroczu 2004r. wyniosły 11.803.00
zł.
 Niniejszy  
protokół   sporządzono  w 2 jednobrzmiących egzemplarzach , z których
1 otrzymał    Dyrektor  Powiatowego 
Urzędu  Pracy  w  Bielsku
Podlaskim. 
Jednocześnie   Dyrektora   Urzędu  
poinformowano   o :
 
1. przysługującym    prawie 
zgłoszenia  zarządzającemu   kontrolę pisemnych  wyjaśnień 
co do  zawartych  w 
protokole  ustaleń  -  
w   ciągu   7 
dni   od  dnia 
podpisania protokołu.
2. przysługującym   prawie 
odmowy  podpisania  protokołu 
z  kontroli z  jednoczesnym 
obowiązkiem  złożenia  pisemnych 
wyjaśnień  co  do 
przyczyny  odmowy.
 
 
 
  | Dyrektor  Powiatowego Urzędu
  Pracy  w    Bielsku Podlaskim /-/ Beata Dawidziuk   Główny  Księgowy  /-/ Anna  Popławska   | Przeprowadzający
  kontrolę :   /-/ Elżbieta  Czurak 
       - kierownik  oddziału      - /-/ Ludmiła  Borowik   
  - starszy  inspektor  wojewódzki 
  - /-/ Irena  Szaruta           - starszy  inspektor  
  wojewódzki                      /-/ Małgorzata
  Czerniawska - inspektor   wojewódzki   | 
 
Białystok,  26 kwietnia 
2005r.