Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38090245   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały N r XXII/156/05 Rady Miejskiej w Mońkach
Data utworzenia:  25.05.2005 00:00:00
Data publikacji:  25.05.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  25.05.2005 00:00:00
Autorzy: Godlewska Barbara
Publikator: Prześniak Wioletta
WOJEWODA PODLASKI 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, 23 maja 2005 r. PN.II.0911- 110/05 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203/ stwierdzam nieważność § 71 ust. 2 oraz § 80 ust. 3 Statutu Gminy Mońki stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXII/156/05 Rady Miejskiej w Mońkach z dnia 26 kwietnia 2005 r.
Białystok, marca 2005 r

 

WOJEWODA PODLASKI     

15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3           Białystok, 23 maja 2005 r.

 

PN.II.0911- 110/05

 

ROZSTRZYGNIĘCIE  NADZORCZE

 

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203/

stwierdzam  nieważność

 

§ 71 ust. 2 oraz § 80 ust. 3 Statutu Gminy Mońki stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXII/156/05 Rady Miejskiej w Mońkach z dnia 26 kwietnia 2005 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Mońki.

 

U Z A S A D N I E N I E

 

Dnia 26 kwietnia 2005 roku Rada Miejska w Mońkach podjęła uchwałę Nr XXII/156/05.

W dniu 2 maja 2005 roku powyższa uchwała wpłynęła do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

Przeprowadzona analiza wykazała, iż została ona w części podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 12 maja b.r. zostało wszczęte postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności wadliwych zapisów.

Rada Miejska w rozdziale IX Statutu normującym tryb pracy Rady Miejskiej w § 71 ust. 2 postanowiła, iż w przypadku głosowania w komisjach przy równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.

Ustawa o samorządzie gminnym do roku 2001 w art. 14 ust. 2 przewidywała takie uprawnienia przewodniczącego rady, jednakże mocą ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz.U. Nr 45, poz. 497 z późn. zm powyższy przepis został uchylony.

 Obecnie, stosownie do brzmienia art. 19 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie jej obrad. Przepis ten należy analogicznie stosować również do przewodniczących komisji, zatem w jego kontekście zapis zawarty w § 71 ust. 2 jest bezprawnym rozszerzeniem ich kompetencji.

Ponadto, w § 80 ust. 3 Statutu Rada postanowiła, iż podejmując uchwałę o absolutorium, obok sposobu realizacji budżetu należy brać pod uwagę wykonanie innych uchwał oraz prawidłowość działania Burmistrza we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji.

Takie unormowanie jest niezgodne z art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.

Zgodnie z powyższym zapisem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje sprawozdanie z wykonania jej budżetu w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium organowi wykonawczemu.

Ten ustawowy zapis w sposób jednoznaczny reguluje obowiązki rady gminy przed podjęciem tzw. uchwały absolutoryjnej, zatem w kontekście jego brzmienia unormowanie zawarte w § 80 ust. 3 jest ewidentnym przekroczeniem przez Radę jej kompetencji i obowiązków.

Stosownie do art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym jedyną faktycznie i prawnie uzasadnioną podstawą nieudzielenia absolutorium jest negatywna ocena wykonania budżetu, co w sposób automatyczny wyklucza zastrzeżenia odnośnie pozostałej sfery pracy burmistrza. Nie mogą one w żadnej mierze stanowić podstawy do odmowy udzielenia mu absolutorium z tytułu wykonania budżetu.

Instytucja absolutorium jest zatem jedynie wyrazem oceny prawidłowego wykonania budżetu przez burmistrza na podstawie sporządzonego przez niego i przedstawionego radzie sprawozdania z działalności finansowej, nie może zaś służyć do dokonania oceny burmistrza   z przyczyn innych niż budżetowe jak to unormowała Rada w § 80 ust. 3 Statutu.

Powyższe zapisy nie znajdują umocowania prawnego w obowiązujących przepisach prawa i jako takie naruszają prawo w sposób rażący skutkujący stwierdzeniem nieważności wadliwych zapisów.

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

 

Otrzymuje:

Rada Miejska w Mońkach.

                                                               Wojewoda Podlaski

                                                              /-/ Marek Strzaliński


Brak załączników.
.