WOJEWODA
PODLASKI
15-213
Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, 23 maja 2005 r.
PN.II.0911-
110/05
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na
podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591,
z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271
i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004
r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203/
stwierdzam nieważność
§
71 ust. 2 oraz § 80 ust. 3 Statutu Gminy Mońki
stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXII/156/05 Rady Miejskiej w Mońkach z dnia 26 kwietnia 2005 r. w sprawie uchwalenia
Statutu Gminy Mońki.
U Z A S A D N I E N I E
Dnia
26 kwietnia 2005 roku Rada Miejska w Mońkach podjęła
uchwałę Nr XXII/156/05.
W
dniu 2 maja 2005 roku powyższa uchwała wpłynęła do Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku.
Przeprowadzona
analiza wykazała, iż została ona w części podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 12 maja b.r. zostało wszczęte postępowanie
nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności wadliwych zapisów.
Rada
Miejska w rozdziale IX Statutu normującym tryb pracy Rady Miejskiej w § 71 ust.
2 postanowiła, iż w przypadku głosowania w komisjach przy równej ilości głosów
decyduje głos przewodniczącego.
Ustawa
o samorządzie gminnym do roku 2001 w art. 14 ust. 2 przewidywała takie
uprawnienia przewodniczącego rady, jednakże mocą ustawy z dnia 11 kwietnia 2001
r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o
samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie
niektórych innych ustaw /Dz.U. Nr 45, poz. 497 z późn. zm powyższy przepis został
uchylony.
Obecnie, stosownie do brzmienia art. 19 ust. 2
ustawy o samorządzie gminnym zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie
organizowanie pracy rady oraz prowadzenie jej obrad. Przepis ten należy
analogicznie stosować również do przewodniczących komisji, zatem w jego
kontekście zapis zawarty w § 71 ust. 2 jest bezprawnym rozszerzeniem ich
kompetencji.
Ponadto,
w § 80 ust. 3 Statutu Rada postanowiła, iż podejmując uchwałę o absolutorium,
obok sposobu realizacji budżetu należy brać pod uwagę wykonanie innych uchwał
oraz prawidłowość działania Burmistrza we wszystkich sprawach należących do
jego kompetencji.
Takie
unormowanie jest niezgodne z art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r.
o finansach publicznych /Dz.U. z
2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.
Zgodnie
z powyższym zapisem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego
rozpatruje sprawozdanie z wykonania jej budżetu w terminie do dnia 30 kwietnia
roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia
absolutorium organowi wykonawczemu.
Ten
ustawowy zapis w sposób jednoznaczny reguluje obowiązki rady gminy przed podjęciem
tzw. uchwały absolutoryjnej, zatem w kontekście jego
brzmienia unormowanie zawarte w § 80 ust. 3 jest ewidentnym przekroczeniem
przez Radę jej kompetencji i obowiązków.
Stosownie
do art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym
jedyną faktycznie i prawnie uzasadnioną podstawą nieudzielenia absolutorium jest negatywna ocena
wykonania budżetu, co w sposób automatyczny wyklucza zastrzeżenia odnośnie
pozostałej sfery pracy burmistrza. Nie mogą one w żadnej mierze stanowić
podstawy do odmowy udzielenia mu absolutorium z tytułu wykonania budżetu.
Instytucja
absolutorium jest zatem jedynie wyrazem oceny prawidłowego wykonania budżetu
przez burmistrza na podstawie sporządzonego przez niego i przedstawionego radzie
sprawozdania z działalności finansowej, nie może zaś służyć do dokonania oceny burmistrza z
przyczyn innych niż budżetowe jak to unormowała Rada w § 80 ust. 3 Statutu.
Powyższe
zapisy nie znajdują umocowania prawnego w obowiązujących przepisach prawa i
jako takie naruszają prawo w sposób rażący skutkujący stwierdzeniem nieważności
wadliwych zapisów.
Na
niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w
terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
Otrzymuje:
Rada
Miejska w Mońkach.
Wojewoda Podlaski
/-/ Marek Strzaliński