Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38495975   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały Nr XL/452/05 Rady Miejskiej Białegostoku
Data utworzenia:  25.05.2005 00:00:00
Data publikacji:  25.05.2005 00:00:00
Data modyfikacji:  25.05.2005 00:00:00
Autorzy: Sadowska Jolanta
Publikator: Prześniak Wioletta
WOJEWODA PODLASKI 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, 23 maja 2005r. PN.II.0911 – 112 /05 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203/ stwierdzam nieważność uchwały Nr XL/452/05 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 25 kwietnia 2005 roku w sprawie zatwierdzenia taryf za zbior
Białystok, lutego 2005r

WOJEWODA PODLASKI

15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3                  Białystok,  23  maja 2005r.

 

PN.II.0911 - 112 /05

 

 

 

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

 

           

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568 oraz  z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203/ 

 

stwierdzam nieważność

 

 

uchwały Nr XL/452/05 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 25 kwietnia 2005 roku w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków określonych przez "Wodociągi Białostockie" Spółka z o.o. w Białymstoku.

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 

 

            Dnia 25 kwietnia 2005 roku Rada Miejska Białegostoku podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków określonych przez "Wodociągi Białostockie" Spółka z o.o. w Białymstoku.

W dniu 28 kwietnia 2005 roku powyższa uchwała wpłynęła do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

            Przeprowadzona analiza wykazała, że została ona podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 9 maja 2005 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w spra-wie stwierdzenia jej nieważności.

 

Organ nadzoru zważył, co następuje:

 

Rada Miejska Białegostoku ustalając w § 2 uchwały dopłatę z budżetu miasta w wy-sokości 854.500 . na rzecz "Wodociągów Białostockich" Spółka z o.o. w Białymstoku wprowadziła zmiany cen za dostarczoną wodę w taryfach (dwie grupy taryfowych odbior-ców) przedstawionych we wniosku Wodociągów Białostockich.

Taka regulacja narusza przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.) taryfy podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy, przepis ten natomiast w żadnym przypadku nie upoważnia Rady do zmiany taryf.

Ponadto art. 24 ust. 6 powoływanej ustawy stanowi, iż rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług, którą to dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu.

W § 2 przedmiotowej uchwały rada nie wskazuje jednak na rzecz których grup tary-fowych zostanie dokonana dopłata; mówi zaś wyłącznie o ryczałtowej dopłacie na rzecz "Wodociągów Białostockich" Spółka z o.o. w Białymstoku bez wskazania podstaw umożli-wiających ustalenie właściwej ich wielkości. Uchwała określa dopłatę kwotowo, natomiast zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. Nr 26, poz. 257), taryfowe ceny i stawki opłat ustala się w taki sposób, aby na ich podstawie i na podstawie zakresu i rozmiaru świadczonych usług możliwe było obliczenie należności za korzystanie z tych usług, a więc konieczne jest dostosowanie jej jednostkowo do metra sześciennego jako pod-stawy wyliczenia ostatecznej kwoty dopłaty.

Niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 58 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych muszą wskazywać źródła dochodów gminnych, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Przepis ten, choć wzbudza kontrowersje poprzez wiązanie wydatków budżetowych z konkretnymi dochodami, a więc sprzeczny z zasadą "niefunduszowania" w budżecie (art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych -. Dz.U. z 2003 r. nr 15, poz 148 z późn. zm), wy-maga jednak by rada gminy podejmując uchwałę, z której wynikają zobowiązania wskazała źródła ich sfinansowania, co oznacza wymóg zmiany budżetu. Brak zmiany w budżecie gmi-ny oznacza, że uchwała przewidująca wydatek budżetowy nie może być wykonana bez naru-szenia dyscypliny finansów publicznych (art. 138 ust.1 pkt 3 ustawy o finansach publicz-nych). Podjęcie przedmiotowej uchwały skutkuje więc koniecznością zmiany budżetu Miasta i zwiększeniem deficytu, natomiast w myśl art. 60 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gmin-nym oraz art. 119 ustawy o finansach publicznych wyłączna kompetencja do zgłaszania pro-pozycji zmian w budżecie gminy leży w gestii Prezydenta Miasta.

Zawarte w ustawie z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbioro-wym odprowadzaniu ścieków, a także w rozporządzeniu wykonawczym Ministra Infrastruk-tury z 12 marca 2002 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków pozostają w ścisłym związku z uregulowaniami zawartymi w ustawach o finansach publicz-nych i o samorządzie gminnym. Oznacza to, że Rada Miasta decydując o dopłacie, o której mowa w art. 24 ust. 6 pierwszej z wymienionych ustaw winna dochować wymogów wynika-jących z ustaw regulujących ustrój, w tym także ustrój finansowo-prawny, gminy

Mając powyższe na względzie, stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały jest zasadne, co nie oznacza, iż organ nadzoru ingeruje w uprawnienia Rady Miasta wynikające z art. 24 ust. 6 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Kwestionowana jest bowiem jedynie poprawność prawna przedmio-towej uchwały, a w szczególności jej sprzeczność z powołanymi wyżej przepisami prawa.

 

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w termi-nie 30 dni od daty jego doręczenia.

 

Otrzymuje:

Rada Miejska Białegostoku

 

                                                                   Wojewoda Podlaski

                                                                  /-/ Marek Strzaliński


Brak załączników.
.