PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu 
Pomocy Społecznej w Białowieży, ul. Centura 2 -  przeprowadzonej w dniach 5 i 10 maja 
2005 roku.
Dom Pomocy Społecznej w 
Białowieży prowadzony jest przez powiat hajnowski. Adres Domu: 17-230 
Białowieża, ul. Centura 2. Dom przeznaczony jest osób przewlekle somatycznie 
chorych. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pan Mikołaj 
Golonko.
Kontrolę 
przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - 
inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w 
Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej 
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia  Nr  
199 z dnia 4 maja br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez 
Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego 
Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot 
kontroli:
1/ stopień realizacji 
programu naprawczego,
2/ struktura zatrudnienia, 
kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników 
kwalifikacji zawodowych
w okresie od 01.01.2003 r. 
do 30.04.2005 r. 
Ustalenia 
kontroli
I.                    
Realizacja programu 
naprawczego.
W maju 2001 roku w wyniku 
prac remontowych dachu budynku Domu Pomocy Społecznej w Białowieży doszło do 
pożaru. Zniszczeniu uległa bardzo duża część budynku. Prace remontowe rozpoczęto 
w 2002 roku. W grudniu 2003 r. mieszkańcy wprowadzili się do odbudowanych 
pomieszczeń. Obecnie Dom może zapewnić opiekę 92 osobom. Na dzień kontroli w 
Domu przebywało 65 mieszkańców.
Z przedłożonej przez 
Dyrektora Domu w dniu 23.06.2004 r. analizy programu naprawczego Domu, dokonanej 
po pożarze budynku wynikało, że odbudowana część budynku Domu spełnia wszystkie 
standardy a remontu - modernizacji wymagają pokoje w starej części budynku. 
Prace w starej części zaplanowano w programie naprawczym na 2004r. Ponadto Dom 
nie posiada wymaganych standardów w zakresie wskaźnika zatrudnienia w dziale 
terapeutyczno-opiekuńczym. Osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienia w w/w 
dziale zaplanowano na kolejne lata, z tego na okres objęty kontrolą założono 
zatrudnienie 2 osób w 2004 r oraz 2 osób w 2005roku. 
W trakcie kontroli 
ustalono, że Dom Pomocy Społecznej w Białowieży zlokalizowany jest w trzy 
kondygnacyjnym budynku bez barier architektonicznych, z zainstalowanymi 
systemami: przyzywowo-alarmowym i alarmowo-przeciwpożarowym. W budynku są dwie 
windy, z których mieszkańcy mogą samodzielnie korzystać. Na korytarzach 
zamontowane są uchwyty ułatwiające poruszanie się osobom mniej sprawnym. 
Odbudowany obiekt spełnia 
wymagane standardy (załącznik nr 1). Pokoje mieszkańców są 2 i 3 osobowe z 
pełnym wyposażeniem, tj. szafka nocna, szafa ubraniowa, krzesła, stół, lampki 
nocne. Przy każdym z pokoi są łazienki (prysznic, sedes, umywalka) dostosowane 
do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na każdej kondygnacji znajduje się kuchenka 
pomocnicza, łazienka z wanną, sala dziennego pobytu, podręczne pomieszczenie do 
prania i suszenia, ogólnodostępna łazienka damska i męska. 
W podpiwniczeniu Domu 
tzw. niski parter zlokalizowana jest część rehabilitacyjna, sala gimnastyczna, 
pomieszczenie pro-morte. Na pomieszczenia rehabilitacyjne składa się gabinet 
magnetoterapii, wyposażony min. w magnetronik, lampę SOLUX, bioptron, lasery, 
gabinet, w którym przeprowadzane są inhalacje oraz okłady z parafiny, gabinet 
masażu. 
Na parterze 
znajduje się stołówka, gabinet lekarski, sala terapii zajęciowej, palarnia. Na 
III piętrze znajduje się kaplica ekumeniczna oraz pokoje administracyjne. 
W trakcie kontroli 
stwierdzono, ze odnowione zostały pokoje mieszkalne w starej części budynku.
II. Struktura zatrudnienia, 
kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników 
kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z Regulaminem 
Organizacyjnym DPS w skład Domu wchodzą następujące komórki organizacyjne i 
samodzielne stanowiska:
1)      
sekcja 
finansowa,
2)      
dział 
medyczno-rehabilitacyjny (w skład którego wchodzą: pielęgniarki, 
asystent-lekarz, specjalista ds. psychoterapii, dietetyk),
3)      
dział 
terapeutyczno-opiekuńczy (w skład którego wchodzą: opiekunki, pokojowe, 
kapelani, instruktor k.o., psycholog, pracownik socjalny, instruktor terapii 
zajęciowej),
4)      
dział 
administracyjno-gospodarczy, 
5)      
samodzielne stanowisko ds. 
organizacyjno-kadrowych,
6)      
radca 
prawny,
7)      
samodzielne stanowisko ds. 
BHP.
Na dzień kontroli w DPS 
zatrudnionych było 50 osób w tym 45,5 w 
przeliczeniu na pełne etaty. W dziale medyczno-rehabilitacyjnym i 
terapeutyczno-opiekunczym zatrudnione byłe 32 osoby (w przeliczeniu na pełne 
etaty 29,75) tj. 2 kierowników działu, 2 starszych opiekunów, 2 opiekunów, 2 
kapelanów, 7 starszych pokojowych, 2 pokojowe, p. o. Terapeuty zajęciowego, p. 
o. pracownika socjalnego, starszy instruktor ds. k-o, lekarz psychiatra, 
dietetyczka, 9 starszych pielęgniarek, pielęgniarka, co daje wskaźnik 
zatrudnienia 0,32. 
W 
trakcie kontroli ustalono, że kwalifikacje pracowników zatrudnionych w Domu 
określone zostały w załączniku nr 3 "Tabela stanowisk, zaszeregowań i wymagań 
kwalifikacyjnych pracowników Domu" do Zarządzenia Nr 11/2004 z dnia 16.08.2004 
r. Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Białowieży w sprawie ustalenia Regulaminu 
Wynagradzania pracowników Domu Pomocy Społecznej w Białowieży. Należy 
stwierdzić, że określone w w/w załączniku wymagania kwalifikacyjne 
poszczególnych stanowisk nie są zgodne z wymaganiami kwalifikacyjnymi 
pracowników jakie zakłada rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w 
sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych 
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego 
(Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.). 
W trakcie 
kontroli sprawdzono akta 11 losowo wybranych osób tj. 34,37 % wszystkich 
pracowników działów: medyczno-rehabilitacyjnego i terapeutyczno-opiekuńczego. 
Kontroli poddano akta następujących osób  
(załącznik nr 2 do protokołu).
Na 
podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono, że obowiązki pracownika 
socjalnego i terapeuty zajęciowego wykonują osoby nieposiadające wymaganych 
kwalifikacji. Zgodnie z art. 116 ustawy o pomocy społecznej pracownikiem 
socjalnym może być osoba, która posiada dyplom uzyskania tytułu zawodowego w 
zawodzie pracownik socjalny, dyplom wyższej szkoły zawodowej o specjalności 
praca socjalna lub ukończone studia wyższe o specjalności praca socjalna na 
jednym z kierunków: pedagogika, politologia, psychologia, socjologia lub nauki o 
rodzinie, natomiast zgodnie z cytowanym wyżej rozporządzeniem instruktorem 
terapii zajęciowej może być osoba, która posiada wykształcenie średnie i 
ukończyła policealną szkołę odpowiedniej specjalności. 
W okresie 
objętym kontrolą 3 starsze pielęgniarki i Dyrektor Domu w dniach 4-5.09.2003 
roku uczestniczyli w seminarium szkoleniowym pracowników pomocy społecznej i 
ochrony zdrowia zorganizowanym przez DPS KALINA w Suwałkach. Zgodnie z 
wyjaśnieniami Dyrektora ze względu na brak środków finansowych (trwał remont i 
modernizacja po pożarze) pracownicy nie byli kierowani na szkolenia 
zewnętrzne.
W 
zakresie szkoleń wewnętrznych na każdy rok kalendarzowy opracowywany jest plan 
szkoleń. W trakcie kontroli ustalono, że tematyka szkoleń przeprowadzonych w 
2004 roku, i tych zaplanowanych na 2005 rok ma charakter medyczny. Ponadto w 
drugim dniu kontroli tj. 10 maja br. rozpoczęło się w Domu dwudniowe szkolenie 
pn. Metody pracy z mieszkańcami dps. Szkolenie prowadzi Fundacja ORATOR z 
Lublina. Uczestniczy w nim 14 osób.
Zgodnie z 
wyjaśnieniami Dyrektora 2 osoby, zatrudnione w dziale terapeutyczno-opiekuńczym 
podnosi, we własnym zakresie, swoje kwalifikacje zawodowe, tj.:
1)      
starsza pielęgniarka  studiuje na I roku Niepaństwowej Wyższej 
Szkoły Pedagogicznej w Białymstoku na kierunku praca socjalna z 
resocjalizacją,
2)      
starszy pielęgniarz studiuje 
na III roku Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Rusieckiego na kierunku 
fizjoterapia.
Dokonano wpisu do książki 
kontroli DPS pod pozycją 1/2005.
Protokół sporządzono w 
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu 
Pomocy Społecznej w Białowieży. 
W 
przypadku gdy Dyrektor Domu nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole 
kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego 
otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu 
przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej 
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń 
dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego 
otrzymania. 
Podpisy 
kontrolujących
1/ Ewa 
Feszler
2. Mieczysława 
Nartowicz
Mikołaj 
Golonko dyrektor
(podpis 
dyrektora Domu)