Białystok, dnia października 2003 r
Białystok, dnia 31 maja 2005 r.
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203)
§ 8 ust. 3 i § 9 ust. 3 w części zdania „w uzgodnieniu z Wójtem Gminy” Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Orla stanowiącego załącznik do uchwały Nr XX/134/05 Rady Gminy Orla z dnia 26 kwietnia 2005 r.
Dnia 26 kwietnia 2005 roku Rada Gminy Orla podjęła uchwałę Nr XX/134/05, która w dniu 6 maja 2005 r. wpłynęła do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż część zapisów Regulaminu zostało podjętych z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 25 maja 2005 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.
Rada Gminy Orla w § 8 ust. 3 Regulaminu określiła, iż dyrektor w szczególnie uzasadnionych dla szkoły przypadkach może przyznać dodatek motywacyjny nauczycielowi stażyście lub nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole.
Powyższy zapis nie znajduje podstawy w przepisach prawa. Zgodnie z postanowieniami art. 30 ust. 6 pkt 1) ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.), to organ prowadzący określa corocznie dla nauczycieli w drodze regulaminu m. in. wysokość stawki dodatku motywacyjnego, a także szczegółowe warunki jego przyznawania. W związku z powyższym to do kompetencji Rady Gminy należy określenie w Regulaminie przypadków, w których nauczycielowi stażyście lub rozpoczynającemu pracę w szkole może być przyznany przez dyrektora dodatek motywacyjny przy uwzględnieniu postanowień rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 roku w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. Nr 22, poz. 181).
Przeprowadzona analiza wykazała również, że zapis § 9 ust. 3 Regulaminu, według którego wysokość dodatku motywacyjnego dla konkretnego nauczyciela oraz okres jego przyznania ustala dyrektor w uzgodnieniu z Wójtem Gminy, a w stosunku do dyrektora Wójt Gminy, został w części podjęty z naruszeniem prawa.
Uregulowanie to jest niezgodne z art. 39 ust. 3 w związku z art. 37 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy i to do jego kompetencji należy przyznawanie nauczycielom dodatku motywacyjnego w oparciu o zasady określone przez Radę Gminy w uchwalonym Regulaminie.
Powyższe naruszenia prawa mają charakter rażący, dlatego też skutkują stwierdzeniem ich nieważności.
Ponadto Regulamin dotknięty jest błędem natury technicznej w § 19 ust. 1 jest odesłanie do § 6 i § 7 rozporządzenia. Natomiast pracę nauczycieli w trudnych i uciążliwych warunkach określa § 8 i § 9 powoływanego rozporządzenia.
Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
|