| PROTOKÓŁ
  
z kontroli doraźnej placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym i w podeszłym wieku Dom „Złota Jesień” w Wólce Ratowieckiej - przeprowadzonej w dniu 21 kwietnia 2005r.
 Dom „Złota Jesień” w Wólce Ratowieckiej jest placówką zapewniającą całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym i w podeszłym wieku prowadzoną w ramach działalności gospodarczej przez „KK” Spółka z o.o..
 Adres Placówki: Wólka Ratowiecka 42, 16-020 Czarna Białostocka. Dyrektorem Domu jest Pan Andrzej Klimiuk. 
Kontrolę przeprowadziły – Ewa Feszler – starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz- inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 191 z dnia 18 kwietnia br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego – dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
 Przedmiot kontroli: ocena warunków bytowych i poziomu świadczonych usług opiekuńczych w okresie od 01.05.2004 r. do dnia kontroli. 
 Ustalenia kontroli 
 I. Organizacja Domu i świadczone usługi bytowe. 
 Podmiotem prowadzącym Dom „Złota Jesień” w Wólce Ratowieckiej jest „KK” Spółka z o.o.. Osobowość prawną Spółka uzyskała dnia 24.05.1999 roku. Dom jest placówką stacjonarną, na 50 miejsc, dla osób dorosłych obojga płci, zapewniającą całodobową opiekę osobom przewlekle chorych i w podeszłym wieku. 
 Placówka mieści się w dwukondygnacyjnym budynku po dawnej szkole podstawowej. Zaadoptowana na potrzeby domu w 1999 roku. Plac wokół Domu jest ogrodzony. Przed wejściem do budynku wykonany jest podjazd dla osób niepełnosprawnych. 
 W dniu kontroli drzwi wejściowe do budynku były zamknięte na klucz. Mieszkaniec by wyjść na plac wokół Domu, prosi opiekuna o otwarcie drzwi. Zamykanie budynku ogranicza prawa mieszkańców, w tym w szczególności prawo do wolności. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora Domu, 8 najbardziej sprawnych mieszkańców posiada własne klucze do drzwi wejściowych oraz bramy i mogą sami wychodzić na zewnątrz według potrzeb. 
 Zasady przyjmowania nowego mieszkańca do Domu reguluje umowa zawierana z mieszkańcem w dniu przyjęcia. Zgodnie z § 1 cytowanej umowy Dom zobowiązuje się do zapewnienia pensjonariuszowi całodobowego pobytu, który obejmuje: wyżywienie, opiekę wykwalifikowanego personelu, pranie, sprzątanie, pomoc medyczną w razie potrzeby. Ponadto Dom zapewnia raz w tygodniu badania lekarskie, udział we mszy katolickiej. 
 Pensjonariusz natomiast (§ 3 w/w umowy) zobowiązany jest do przestrzegania ogólnie przyjętych zasad w Domu oraz zasad współżycia społecznego. 
 Zgodnie z wyjaśnieniami dyrektora miesięczny koszt utrzymania w Domu wynosi 700 zł. Odpłatność za pobyt w Domu uiszczana jest z góry i uzależniona jest od wielkości zajmowanego pokoju tj. 
 - 900 zł za pokój jednoosobowy, 
 - 800 zł za pokój dwuosobowy, 
 - 700 zł za pokój trzyosobowy. 
 Oprócz opłaty z tytułu świadczonych usług w Placówce pensjonariusz, zgodnie z § 2, ust.2 wyżej cytowanej umowy, zobowiązany jest do pokrywania kosztów leków oraz transportu do lekarzy specjalistów, a także opłaty za taką wizytę w przypadku jej wystąpienia. 
 a) warunki bytowe 
 Pokoje mieszkalne usytuowane są na parterze i na I piętrze. W budynku nie są zniesione bariery architektoniczne (brak windy). Na korytarzach zamontowane są uchwyty ułatwiające poruszanie się osobom mniej sprawnych. 
 Na parterze Domu znajdują się następujące pomieszczenia: 
 a) pralnia wyposażona w 2 pralki automatyczne, połączona z łazienką (wanna) w której myci są mieszkańcy przez personel; w pralni przechowywana jest również czysta odzież mieszkańców, odzież każdego mieszkańca jest znakowana, 
 b) pokoje mieszkalne: 
 - 3 pokoje trzyosobowe, 
 - 3 pokoje jednoosobowe, 
 - 4 pokoje dwuosobowe, 
 Pokoje wyposażone są w łóżka, szafki przyłóżkowe, szafy ubraniowe, nie wszystkie pokoje wyposażone są zgodnie z obowiązującymi standardami w stoliki oraz odpowiednią do liczby mieszkańców ilość krzeseł. W dniu wizytacji jeden pokój trzyosobowy był w trakcie remontu. Na ten czas mieszkańcy z tego pokoju zostali przeniesieni tymczasowo do innych pokoi. 
 c) łazienka z 2 kabinami prysznicowymi, 3 umywalkami i 1 umywalką niską, 
 d) toaleta z 2 umywalkami i 3 sedesami 
 e) WC z 1 sedesem, 
 f) świetlica wyposażona w telewizor, krzesła, stoliki, regały z książkami, 
 g) pokój pracowników, 
 h) pokój dyrektora, 
 i) toaleta personelu, 
 j) jadalnia, 
 Na I piętrze znajdują się następujące pomieszczenia: 
 a) pokoje mieszkalne: 
 - 7 pokoi dwuosobowych, 
 - 4 pokoje jednoosobowe, 
 - 5 pokoi trzyosobowych; 
 w trakcie remontu był pokój czteroosobowy, gdzie zainstalowana zostanie wanna z hydromasażem oraz przeniesiony zostanie gabinet lekarski, 
 b) gabinet lekarski, 
 c) toaleta wyposażona w 2 umywalki, 3 sedesy oraz WC – sedes, zamontowana tam zostanie umywalka, 
 d) świetlica dla palących. Ponadto według wyjaśnień dyrektora za świetlicą zostaną wyremontowane 2 pokoje oraz łazienka z wanną. 
 W oparciu o przedłożone przez Dyrektora dane dotyczące wielkości pokoi (załącznik nr 1 do protokołu) wynika, że pokoje jednoosobowe i trzyosobowe nie posiadają wymaganego metrażu tj. pokój jednoosobowy powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 9 m2 a pokój trzyosobowy nie mniejszą niż po 6 m2 na osobę. Ponadto należy stwierdzić, że zawarte w w/w załączniku dane na temat liczby pokoi, nie są zgodne ze stanem stwierdzonym w trakcie wizytacji. 
 W przedstawionym załączniku Dyrektor Placówki wykazał dotychczasowe 6 pokoi trzyosobowych niespełniających standardów metrażowych jako pokoje dwuosobowe o wymaganym standardzie. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora pokoje te, zostaną tak przekształcone. Ponadto wykazana w załączniku liczba pokoi w placówce zapewnia miejsca dla 47 mieszkańców (liczba miejsc w Placówce przewidziana jest dla 50 osób). 
 Placówka nie spełnia wymaganych standardów w zakresie zapewnienia warunków sanitarnych, gdzie zgodnie z obowiązującymi przepisami liczba łazienek powinna zapewniać możliwość korzystania z nich przez nie więcej niż pięć osób, a w przypadku toalet – przez nie więcej niż cztery osobowy. Ponadto w istniejących łazienkach i toaletach brak jest uchwytów ułatwiających korzystanie z nich osobom mniej sprawnym. 
 b) wyżywienie 
 Placówka zapewnia, zgodnie z obowiązującymi standardami mieszkańcom, trzy posiłki dziennie, w tym posiłki dietetyczne. W dniu wizytacji 2 osoby miały zaleconą dietę cukrzycową a 5 osób wymagało karmienia. Posiłki spożywane są na stołówce. Z informacji uzyskanej od dyrektora (informacja taka nie jest nigdzie wywieszona) posiłki wydawane są w następujących godzinach: 
 a) śniadanie 800, 
 b) obiad – 1230 
 c) podwieczorek – 1600, 
 d) kolacja – 1800. 
 Zgodnie z obowiązującymi przepisami zachowana jest 4 godzinna przerwa między posiłkami. Natomiast Placówka nie zapewnia całodobowego dostępu do drobnych posiłków. Mieszkaniec, kiedy jest głodny, schodzi do jadalni i zgłasza kucharce, która przygotowuje dla niego kanapki. 
 Na stołówce znajduje się czajnik bezprzewodowy, w którym mieszkańcy mogą gotować wodę na ciepłe napoje. 
 Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora mieszkańcy nie mogą mieć w pokojach własnego sprzętu – żelazka, czajnika, ze względu na ich bezpieczeństwo. 
 c) utrzymanie czystości w tym pomoc w zakupie odzieży i obuwia 
 W dniu przyjęcia do Placówki, rodziny przywożąc mieszkańca, dostarczają także odzież i niezbędne przedmioty osobistego użytku. Brakującą odzież oraz środki czystości zapewnia Placówka. 
 Odzież mieszkańców jest znakowana i prana zależnie od potrzeb w pralni Domu. Także mieszkańcy w pralni mogą dokonać drobnych przepierek swoich rzeczy osobistych. Jak wynika z wyjaśnień dyrektora dwie osoby w Placówce piorą swoje rzeczy. W piwnicy budynku (zejście po schodach) przygotowane jest pomieszczenie ze sznurami do suszenia odzieży i pościeli, zwłaszcza w okresie zimowym. 
 Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora pomieszczenia w Placówce sprzątane są codziennie. 
 II. Poziom świadczonych usług opiekuńczych 
 Wg stanu na dzień kontroli w Domu było 47 mieszkańców, w wieku od 42 do 94 lat. Przy pomocy sprzętu ortopedycznego – chodziki, laski poruszają się 3 osoby; 4 osoby porusza się na wózku inwalidzkim. W dniu wizytacji 2 osoby były leżące. 
 Stan psychofizyczny mieszkańców jest bardzo zróżnicowany i w dużej mierze związany z wiekiem. Wśród mieszkańców 8 osób wymaga całkowitej opieki, 12 mieszkańców wymaga częściowej pomocy przy wykonywaniu czynności życia codziennego. Pozostali mieszkańcy wykonują czynności higieniczne samodzielnie lub przy pomocy opiekunek. W Placówce są 2 osoby ubezwłasnowolnione. Opiekunami prawnymi dla tych osób są członkowie rodziny. 
 a) opieka zdrowotna i higieniczna 
 Wszystkie osoby przebywające w placówce podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu. Opiekę medyczną zapewnia lekarz rodzinny z NZOZ Poradni Lekarza Rodzinnego p. Jolanta Kacprzak-Wojtulewicz. Przyjeżdża on do Placówki raz w tygodniu w środy. W razie potrzeby lekarz rodzinny kieruje mieszkańców na badania lub do poradni specjalistycznych. W dniu kontroli w szpitalu przebywała 1 osoba. 
 Zgodnie z załącznikiem nr 1 do protokołu w Placówce zatrudnionych jest łącznie 12 osób, w przeliczeniu na pełne etaty 11,25. Jedna osoba pomaga w Placówce jako wolontariusz. Bezpośrednio usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 6 osób (5 opiekunów i pielęgniarka). Opiekunki pracują w systemie dwuzmianowym tj. w godzinach, 700 – 1900, 1900 – 700, pielęgniarka w godzinach 700 – 1500. W ciągu dnia opiekę zapewniają mieszkańcom 4 opiekunki, na dyżurze nocnym jest jedna opiekunka. 
 b) pomoc w załatwianiu spraw osobistych 
 Wszyscy mieszkańcy posiadają dowody osobiste. Nie są oni meldowani w Placówce ani na pobyt czasowy, ani stały. Mieszkańcom, w załatwianiu spraw osobistych tj. rodzinnych, rentowych, pomaga Dyrektor. Całą korespondencję, w tym do mieszkańców, listonosz przynosi do Dyrektora, który przekazuje listy do adresata, a w przypadku osób nieświadomych sam czyta a następnie przekazuje treści ustnie mieszkańcom. Dyrektor sam robi zakupy mieszkańcom z ich własnych środków finansowych, paragony z zakupionych rzeczy rozlicza w odstępach miesięcznych. 
 W Placówce nie jest prowadzona książka skarg i wniosków. Zgodnie z informacją Dyrektora w sprawie skarg i wniosków przyjmuje on mieszkańców codziennie (informacja taka nie jest nigdzie wywieszona). 
 c) organizacja czasu wolnego oraz kontakty z otoczeniem 
 W ramach organizacji czasu wolnego Placówka zapewnia swoim mieszkańcom korzystanie z telewizji kablowej, książek oraz prasy. W Domu prenumerowany jest Czas Miłosierdzia, Kurier Poranny oraz dla mieszkańców, którzy w pokojach mają telewizor kupowany jest program telewizyjny. W okresie letnim na placu wokół Domu organizowane są ogniska oraz mieszkańcy wychodzą razem z opiekunami do lasu. Placówka utrzymuje kontakt ze Szkołą Podstawową z Czarnej Białostockiej, Czarnej Wsi Kościelnej oraz Szkołą Podstawową Nr 47 z Białegostoku. Uczniowie z tych Szkół przychodzą do Placówki z występami i życzeniami okolicznościowymi. 
 Zgodnie z wyjaśnieniami dyrektora ze względu na podeszły wiek i ograniczoną sprawność pensjonariuszy w Domu nie funkcjonuje Samorząd Mieszkańców. 
 Opiekę duszpasterską zapewnia ksiądz z parafii rzymskokatolickiej w Czarnej Białostockiej. W Placówce raz w tygodniu na stołówce odprawiana jest msza św. w obrządku rzymskokatolickim. Uroczyście obchodzone są w Placówce Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy, zarówno w obrządku rzymskokatolickim i prawosławnym. 
 Dom zapewnia zmarłym mieszkańcom pochówek zgodnie z wyznaniem i wolą zmarłego. 
 Jak wynika z wyjaśnień dyrektora 16 osób raz w miesiącu jest odwiedzanych przez rodziny, a 5 osób raz w tygodniu. W Domu prowadzony jest zeszyt ewidencji mieszkańców, który zawiera dane tele-adresowe mieszkańca, rodziny lub opiekuna prawnego. 
 Ze względu na brak książki kontroli nie dokonano w niej wpisu. 
 Protokół z kontroli sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki Dom „Złota Jesień” w Wólce Ratowieckiej. 
 W przypadku gdy Dyrektor Placówki nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy. 
 Ponadto Dyrektorowi Placówki przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. 
 
Podpisy kontrolujących :
/-/ Ewa Eeszler
 /-/Mieczysława Nartowicz
 Dyrektor Domu
/-/ Andrzej Klimiuk
 
 |