| 
Białystok, 2005.07.06  PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI 
 
w Białymstoku  15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 
 
-13-  RR.II.JP.0932 — 1/ 05 
 
Pan 
 Franciszek Wiśniewski 
 Starosta Augustowski  
 
 
 W dniach 23 maja i 1 czerwca 2005 r. w podległym Panu Urzędzie odbyła się kontrola , przeprowadzona przez zespół kontrolny powołany przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego woj. Podlaskiego . 
 
 Celem kontroli była ocena prawidłowości : 
 1/ rejestrowania przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, zgodnie z przepisami instrukcji kancelaryjnej : aktów notarialnych, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych i aktów normatywnych, 
 2/ terminowości wprowadzania do operatu ewidencji gruntów i budynków zmian na podstawie aktów notarialnych, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych i aktów normatywnych, 
 3/ przepływu informacji i dokumentów pomiędzy ewidencją gruntów i budynków, a poszczególnymi komórkami organizacyjnymi starostwa oraz gminami i pozostałymi stronami, 
 4/ prawidłowości wpisów w operacie ewidencji gruntów i budynków w zakresie : własności, wieczystego użytkowania , zarządu jednostek przekształconych lub zlikwidowanych, 
 5/ prawidłowości sporządzania dokumentów do celów prawnych, 
 6/ prowadzenia rejestru cen i wartości nieruchomości, 
 7/ sporządzenia planów modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków , 
 8/ przechowywanie kopii zabezpieczających bazy danych ewidencyjnych oraz zabezpieczenia przed nieuprawniona modyfikacją danych w nich zawartych i dostępem osób nieuprawnionych. 
 
 Kontrolą objętowykonywanie zadań w okresie od 1 stycznia 2003 r. do dnia kontroli . 
 
 W toku przeprowadzonej kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości : 
 
 Treść mapy zasadniczej miasta Augustowa nie pokrywa się z treścią mapy ewidencji gruntów i budynków wykonanej w wersji numerycznej w zakresie wykazanych na tych mapach budynkach oraz ich usytuowaniem w stosunku do granic działek ewidencyjnych i wykazanych na tych mapach i granicami działek ewidencyjnych. 
 
 
 Ad. punktu nr 1 i 2 . 
 
 W spisach spraw teczek aktowych dowodów zmian dokonywanych w ewidencji gruntów i budynków nie wykazuje się dat wpływu dokumentów skutkujących zmiany w tej ewidencji. 
 Ad. punktu nr 3. 
 
 Przekazywanie zainteresowanym stronom zawiadomień o dokonanych zmianach w ewidencji gruntów i budynków nie jest dokumentowane imiennie przez osobę, która takowe zawiadomienie (lub zawiadomienia) otrzymała. 
 
 Ad. punktu nr 4. 
 
 Wpisy w części opisowej ewidencji gruntów i budynków w zakresie trwałego zarządu nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa powinny być zgodne ze stanem prawnym tych nieruchomości ( dotyczy to także nazewnictwa i adresów instytucji zarządzającymi tymi nieruchomościami). 
 
 Ad. punktu nr 5. 
 
 Nie przechowuje się wykonywanych kopii wyrysów i wypisów z ewidencji gruntów, które służą do celów prawnych.i są wykonywane odpłatnie na zlecenie osób wykazanych w tej ewidencji. 
 Brak tych dokumentów uniemożliwia ocenę poprawności ich wykonania w zakresie zgodności z danymi wykazanymi w ewidencji gruntów i budynków i oznakowaniem tych dokumentów klauzulami uwierzytelniającymi zgodnymi z treścią załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków ( Dz. U. Nr 38, poz. 454) i z treścią załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie określania rodzaju materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, sposobu i trybu ich gromadzenia i wyłączania z zasobu oraz udostępniania danych ( Dz. U. Nr 49, poz. 493) 
 
 
 Ad. punktu nr 6. 
 
 W Starostwie Powiatowym „ rejestr cen i wartości nieruchomości „ jest prowadzony w 7 grupach tematycznych w systemie komputerowym „ Excel”. Starostwo posiada także w wersji 5,82 programu EGB.V.WIN moduł rejestr cen i wartości, który nie został wdrożony 
 
 
 Ad. punktu nr 7. 
 
 Starostwo powiatowe w Augustowie posiada opracowany nieaktualny plan modernizacji gruntów i budynków, niezawierających istotnych elementów gwarantujących zrealizowanie tego zagadnienia według obowiązujących zasad technicznych i w określonych rozporządzeniem z dnia 29 marca 2001 roku Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa, w sprawie ewidencji gruntów i budynków ( Dz. U. Nr 38, poz. 454 ) terminach oraz symulacji kosztów własnych z uwzględnieniem środków własnych 
 
 Ad. punktu nr 8. 
 
 Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 12/2005 Starosty Augustowskiego z dnia 5 kwietnia 2005 r. na Administratorami Bezpieczeństwa Informacji w Starostwie Powiatowym w Augustowie wyznaczono Panią Sylwię Zajkowską - Naczelnika Wydziału Organizacyjno — Prawnego. Jednocześnie powyższym zarządzeniem zobowiązano Administratora Bezpieczeństwa Informacji w Starostwie Powiatowym w Augustowie do opracowania i przedłożenia do zatwierdzenia projektu : 
 
 - „ Polityki bezpieczeństwa informacji „ 
 - „ Instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych „ 
 zgodnie z § 4 i 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych ( Dz.U. z 2004 r. Nr100, poz. 1024 ) 
 Jak wynika z w/w rozporządzenia nowoopracowana instrukcja zarządzania systemem informatycznym określi między innymi: 
 
 - procedury tworzenia kopii zapasowych zbiorów danych oraz programów i narzędzi 
 programowych służących do ich przetwarzania 
 
 - sposób i miejsce i okres przechowywania : elektronicznych nośników informatycznych 
 zawierających dane osobowe oraz kopii zapasowych 
 
 
 Mając powyższe na uwadze zalecam . 
 
 
 1. Doprowadzić do zgodności treści mapy zasadniczej miasta Augustowa z treścią mapy ewidencji gruntów i budynków , wykonanej w wersji i wykazanych na tych mapach granicach działek ewidencyjnych. 
 Termin wykonania zalecenia do 31 grudnia 2006 r. 
 
 2. W spisach spraw teczek aktowych dowodów zmian dokonywanych w ewidencji gruntów i budynków wykazywać daty wpływu dokumentów skutkujących zmiany w tej ewidencji. 
 
 Termin wykonania zalecenia - niezwłocznie 
 
 3. Doprowadzić wpisy w części opisowej ewidencji gruntów i budynków w zakresie trwałego zarządu nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa do zgodności ze stanem prawnym tych nieruchomości (dotyczy to także nazewnictwa i adresów instytucji zarządzającymi tymi nieruchomościami). 
 
 Termin wykonania zalecenia do 31 grudnia 2005 r. 
 
 
 4 Przechowywać w aktach kopie wyrysów i wypisów z ewidencji gruntów i budynków, które służą do celów prawnych 
 
 Termin wykonania zalecenia - niezwłocznie. 
 5. Zaleca się zaniechać niezwłocznie prowadzenia cen i wartości w systemie komputerowym „ Excel” a wdrożyć moduł rejestru cen i wartości w programie EGB.V.WIN wersja 5,82 
 
 Termin wykonania zalecenia - niezwłocznie 
 
 6. Dokonać aktualizacji planu modernizacji ewidencji gruntów i budynków, a następnie, mając na uwadze realizację § 80 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38 poz. 454) założyć komputerowe bazy danych ewidencyjnych, umożliwiające tworzenie raportów, o których mowa w § 22 rozporządzenia, 
 a mianowicie: 
 
 1). rejestru gruntów, 
 2). rejestru budynków, 
 3). rejestru lokali, 
 4). kartoteki budynków, 
 5). kartoteki lokali, 
 6). mapy ewidencyjnej. 
 
 Dla obszarów miast opracować projekt modernizacji ewidencji gruntów i budynków oraz przystąpić do uzupełnienia baz danych ewidencyjnych o dane dotyczące budynków i lokali. 
 
 Termin wykonania zalecenia do 30 czerwca 2006 r. 
 
 7. Opracować oraz wprowadzić do stosowania 
 
 - „ Politykę bezpieczeństwa informacji „ 
 - „Instrukcję zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych„ 
 
 co pozwoli między innymi właściwie i zgodnie z przepisami stosowanie 
 
 - procedur tworzenia kopii zapasowych zbiorów danych oraz programów i narzędzi programowych służących do ich przetwarzania 
 - właściwe przechowywanie : elektronicznych nośników informatycznych zawierających dane osobowe oraz kopii zapasowych 
 
 Termin wykonania zalecenia - niezwłocznie 
 
 
 Odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne oczekuję w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego pisma . 
 
 WOJEWÓDZKI INSPEKTOR 
 Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego 
 /-/ 
 Marian Brożyna 
 
 
                         |