| PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI 
w Białymstoku
 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
Białystok, 2005.06.27PS.I.MJ.0932/2-3/05 Pan Jerzy Brzeziński 
Prezydent Miasta Łomży
 
 Uprzejmie informuję, że w dniach 12,13 i 15.04.2005r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę w Pana Urzędzie - organie właściwym w sprawie świadczeń rodzinnych – w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 28.11.2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz. 2255 ze zm.). 
 W trakcie kontroli ustalono, że realizacją zadania zajmuje się oddział świadczeń rodzinnych Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Łomży. Naczelnik Wydziału jest upoważniony do wydawania decyzji w sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych. 
 Przy ich przyznawaniu przestrzegane są zasady określone w ustawie o świadczeniach rodzinnych: 
 - prawo do świadczeń rodzinnych ustala się od miesiąca złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją na okres zasiłkowy, za wyjątkiem sytuacji przyznawania świadczeń na okres krótszy, t.j w przypadku przyznawania zasiłku pielęgnacyjnego na okres objęty orzeczeniem, o niepełnosprawności, okresu na jaki udzielono urlopu wychowawczego, okresu określonego w art. 60 ust.2 ustawy, 
 - decyzje administracyjne zawierają elementy określone w art. 107 kpa, w szczególności czasookres przyznania świadczeń, ich kwotę, termin i sposób wypłaty oraz pouczenie o konieczności informowania o zmianie sytuacji mającej wpływ na ustalenie prawa do świadczeń. 
 - świadczenia rodzinne przyznawane są w prawidłowej wysokości. 
 Stwierdzone nieprawidłowości, dotyczyły przede wszystkim początkowego okresu realizacji świadczeń, tj: 
 - nieprzestrzegania terminu wypłaty świadczeń rodzinnych określonych w art. 26 ustawy (wypłata pierwszych świadczeń w okresie zasiłkowym nastąpiła w czerwcu), 
 - przekroczenia terminu do wydania decyzji wynikającego z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego (przy rozpatrywaniu wniosków wpływających w kwietniu i na początku maja). 
 W trakcie kontroli stwierdzono także nieprawidłowości w prowadzeniu postępowania w zakresie nienależnie pobranych świadczeń, polegające na nieprawidłowej (nie odpowiadającej definicji art.30 ust. 2 ustawy) kwalifikacji rozpatrywanych przypadków jako nienależnie pobranych. Tylko w 6 sprawach na 15 prowadzonych kontrolujący dopatrzyli się winy wnioskodawców, skutkującej wdrożeniem postępowania w powyższym zakresie. 
 Ponadto nieprawidłowo dokonywano jedną decyzją stwierdzenia faktu nienależnie pobranych świadczeń i rozłożenia ich na raty. 
 Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Pana Prezydenta w dniu 25.05.2005r., do którego w dniu 8.06.2005r. wniesiono uwagi i dodatkowe wyjaśnienia. 
 W wyniku ich rozpatrzenia postanowiono uwzględnić wyjaśnienia dotyczące: 
 - weryfikacji w protokole wpisu o stanowisku, na jakim zatrudniona jest Pani Krystyna Konopka, 
 - uznania świadczeń wypłacanych osobie pobierającej zasiłek pielęgnacyjny od dwóch płatników, t.j ZUS i organu właściwego – Prezydenta Miasta Łomża, za nienależnie pobrane w rozumieniu art.30 ust.2 ustawy; tym samym przyjęto, że organ wypłacił świadczenia nienależnie pobrane w 7 przypadkach, 
 - przyjęcia uwag dotyczących B.W. opisanej w załączniku do protokołu na str.24. 
 Ponadto przyjęto wyjaśnienia w sprawie naruszenia art.35 kpa. i art.26 ustawy o świadczeniach rodzinnych, zważywszy na to, że nie stwierdzono, by sytuacje naruszenia terminów zaistniały w innym okresie, niż maj i początek czerwca. 
 W kwestii prowadzenia przez organ postępowania w zakresie nienależnie pobranych świadczeń, pomimo stwierdzenia nieprawidłowej kwalifikacji części tych świadczeń, zauważyć należy, że podjęte przez organ działania w związku z oświadczeniami stron dot. zmiany decyzji, rozkładania na raty wypłaconych świadczeń, miały na celu rozwiązanie problemu w sposób jak najmniej uciążliwy dla stron. 
 Jak wynika z wyjaśnień do protokołu, z 15. przypadków spraw rozpatrywanych przez organ jako nienależnie pobranych – w 12. postępowanie zostało zakończone, a środki zwrócone do budżetu Wojewody. Kolejne dwie mają zostać zakończone w bieżącym okresie zasiłkowym. 
 W jednym przypadku opisanym w załączniku nr 1 do protokołu pod poz. 15 - w konsekwencji stwierdzenia przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży nieważności decyzji organu, przyznającej stronie świadczenie pielęgnacyjne w okresie od stycznia do grudnia 2004r. w łącznej kwocie 3 360zł, jako podjętej z rażącym naruszeniem prawa – środki finansowe z dotacji nie zostały zwrócone do budżetu Wojewody. 
 Przedstawiając powyższą ocenę i odnosząc się do wniesionych uwag zalecam: 
 Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 28.11.2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U.Nr 228, poz.2255 ze zm.), w szczególności w zakresie: 
 1. prowadzenia prawidłowego postępowania w zakresie świadczeń nienależnie pobranych, przy uwzględnieniu zapisu art.30 ust.2 ustawy i dokonywania dwiema odrębnymi decyzjami stwierdzenia faktu nienależnie pobranych świadczeń i rozłożenia ich na raty. 
 2. dokonania zwrotu na rachunek PUW w Białymstoku nr 23 1010 10490011402231000000 kwoty 3 360zł wraz z odsetkami od dnia podpisania protokołu do dnia zwrotu dotacji 
 Jednocześnie informuję, że zgodnie z § 28 Zarządzenia Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11.05.2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu. 
 W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie podjęcia takich działań. 
 
 Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO 
/-/ Andrzej Kozłowski
 Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej
 Do wiadomości: 
-Wydział Prawny i Nadzoru
 - A/a
 |