WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
Białystok, dnia 2 sierpnia 2005 r.
PN.II.0911 - 149/05
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na
podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr
23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214,
poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, oraz z 2004 r. Nr
102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203)
stwierdzam nieważność
§
3 pkt 1 lit. d) w Rozdziale III, Rozdziału V i
Rozdziału X Załącznika do uchwały Nr 146/XXIX/05 Rady Gminy Kulesze
Kościelne z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymywania
czystości i porządku
w gminie.
UZASADNIENIE
Dnia 29 czerwca 2005 roku Rada Gminy Kulesze Kościelne podjęła uchwałę Nr 146/XXIX/05, która w
dniu 6 lipca 2005 r. wpłynęła do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż
Zasady podjęte zostały z naruszeniem prawa, w związku z czym
w dniu 7 lipca 2005 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie
stwierdzenia nieważności części ich zapisów.
W § 3 pkt 1
lit. d) Rozdziału III załącznika do przedmiotowej uchwały Rada Gminy nałożyła
na właścicieli nieruchomości obowiązek pielęgnowania trawników, kwietników itp.
znajdujących się na terenie nieruchomości.
Zapis ten jest sprzeczny z art. 5 ust.
1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.),
który zawiera katalog czynności właścicieli nieruchomości związanych
z
obowiązkiem utrzymania czystości i porządku. W zakres tych czynności nie
wchodzi obowiązek stosowania zabiegów pielęgnacyjnych trawników, kwietników
itp. znajdujących się na terenie nieruchomości, są to bowiem
zabiegi pielęgnacyjne służące estetyce. Ponadto nakładanie na właścicieli
nieruchomości obowiązku pielęgnowania trawników, kwietników itp. jest
równoznaczne z przekroczeniem przez Radę Gminy zakresu kompetencji, o których
mowa w art. 4 powoływanej ustawy, który wskazuje wprost czego
powinny dotyczyć szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie
gminy, ustalane w drodze uchwały, przez radę gminy.
Przeprowadzona analiza powyższej
uchwały wykazała również, że zapisy Rozdziału V załącznika, regulujące kwestie
zezwoleń dla przedsiębiorców prowadzących wywóz odpadów stałych i nieczystości
płynnych oraz schroniska dla bezdomnych zwierząt zostały podjęte z naruszeniem
prawa. Uregulowania te nie znajdują umocowania w brzmieniu art. 4 ustawy o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wskazanego w podstawie prawnej
uchwały, ponieważ nie upoważnia on rady gminy do ujęcia w szczegółowych
zasadach utrzymania czystości i porządku na terenie gminy regulacji dotyczących
zezwoleń na prowadzenie w/w działalności. Warunki udzielania zezwoleń na
świadczenie powyższych usług zostały unormowane w przepisach Rozdziału 4
powoływanej ustawy i brak jest podstaw do regulowania mocą uchwały rady gminy
materii, która została objęta zakresem normowania przez akt wyższego rzędu,
jakim jest wskazana wyżej ustawa.
Ponadto
postanowienia Rozdziału V załącznika do uchwały są sprzeczne z zapisem § 137 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki
prawotwórczej" (Dz.U. Nr 100, poz. 908), zgodnie z którym w uchwale nie powtarza się przepisów ustaw,
ratyfikowanych umów międzynarodowych i rozporządzeń.
Jednocześnie zapisy Rozdziału X
załącznika przedmiotowej uchwały dotyczące wyznaczenia terenów podlegających
deratyzacji i terminów jej przeprowadzania określające, iż to Wójt Gminy
określa obszar, na którym ma być przeprowadzona deratyzacja oraz termin jej
przeprowadzenia są sprzeczne z prawem.
Zgodnie z art. 4 pkt
6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jedynie rada gminy jest
upoważniona do wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i
terminów jej przeprowadzania. Nie zezwolił on natomiast na delegowanie tego
uprawnienia na inny podmiot, w tym również na wójta.
Powyższe naruszenia prawa są na tyle
istotne, iż skutkują stwierdzeniem nieważności wskazanych wyżej zapisów
szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kulesze Kościelne.
Na niniejsze rozstrzygnięcie służy
gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty
jego doręczenia.
Otrzymuje :
Rada
Gminy Kulesze Kościelne
Wojewoda Podlaski
/-/ Marek Strzaliński