| P r o t o k ó łkontroli Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku, Regon - 000735470przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:1. Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora
 2. Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
 Kontrolę przeprowadzono w dniu 11 kwietnia 2005r. na podstawie upoważnienia Nr 187 z dnia 07.04.2005., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
 Kontrolą za okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki. 
 Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
 1. Krystyna Majewska - dyrektor
 Ustalenia kontroliPodczas kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:
 - inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,
 - udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,
 - podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,
 - zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,
 - gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,
 - obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.
 Na podstawie księgi ewidencyjnej stwierdzono, że placówka obejmuje opieką 66 wychowanków. 
 W dniu kontroli zatrudnionych było 19 pracowników pedagogicznych o następujących stopniach awansu zawodowego:
 - nauczyciel stażysta- 1,
 - nauczyciel kontraktowy -2,
 - nauczyciel mianowany - 7,
 - nauczyciel dyplomowany - 8.
 Jeden wychowawca jest zatrudniony w oparciu o ustawę o pracownikach samorządowych.
 Placówka posiada opracowany plan pracy opiekuńczo-wychowawczej na rok 2004/2005. W planie określono czas realizacji wyznaczonych zadań oraz osoby za to odpowiedzialne.
  W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował plan nadzoru pedagogicznego na rok 2003/2004 oraz 2004/2005 w którym przewidziano min:
 - hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych,
 - bieżące przeglądy dokumentacji.
 Średnio u każdego z wychowawców przewidziano po dwie lub trzy obserwacje zajęć opiekuńczo - wychowawczych.
 Wg planu problematyka zajęć przewidzianych do hospitacji obejmowała:
 - organizację nauki własnej wychowanków,
 - organizację czasu wolnego,
 - zajęcia gospodarstwa domowego,
 - rozwiązywanie problemów i konfliktów w grupie,
 - rozwijanie zainteresowań wychowanków.
 Z obserwowanych zajęć sporządzane są notatki na arkuszach pohospitacyjnych opracowanych wg własnego wzoru. Powyższe opisy są nie są wyczerpujące i nie charakteryzują w wystarczającym stopniu przebiegu zajęć. W celu zgromadzenia wiadomości o pracy pracownika pedagogicznego należy sporządzać dokładniejsze notatki z obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych.
 Dyrektor sporządza notatki rownież w przypadku kontroli dokumentacji. W zapisach podano dokument podlegający kontroli, osobę która go sporządziła oraz uwagi dotyczące kontroli np.:
 - indywidualny plan pracy - uaktualniany na bieżąco, czytelny, szczegółowy. Powyższe zapisy są mało precyzyjne i należy je uszczegółowić.
 W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że pracownicy posiadają oceny pracy bądź oceny dorobku zawodowego. Dziewięć osób jest w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego.
 Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że uzasadnienia oceny uwzględniają wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (cyt. powyżej).
 Dyrektor placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników placówki, a także inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu opracowano harmonogram zespołów samokształceniowych na rok 2004/2005. Spotkania kadry mają służyć omówieniu następujących zagadnień:
 - Arbitraż - jako jedna z alternatywnych form rozwiązywania konfliktów wśród młodzieży,
 - Autoagresja - jako pomoc dziecku z przejawami autoagresji,
 - Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej,
 - Jak ludzie porozumiewają się? Komunikacja werbalna i niewerbalna,
 - Praca z dzieckiem molestowanym i wykorzystywanym seksualnie,
 - Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 14.02.05 w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
  W latach 2002 - 2005 pracownicy brali udział w szeregu szkoleniach, kursach, których tematyka dotyczyła zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną. Ponadto kadra pedagogiczna doskonali swoje kwalifikacje uzupełniając swoje wykształcenie studiami podyplomowymi.
 Ze stosowanych innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych w placówce na uwagę zasługuje fakt zorganizowania mieszkań w środowisku otwartym dla wychowanków, którzy w niedługim czasie mają się usamodzielnić. W latach 2000 - 2004 na terenie miasta utworzone zostały trzy mieszkania dla grup usamodzielnienia. Ponadto utworzona została grupa wsparcia dziennego przeznaczona dla dzieci w wieku szkolnym mającym trudności z zaadaptowaniem się w placówce całodobowej, których sytuacja prawna i rodzinna dopuszcza zastosowanie takiej formy opieki. Pobyt w takiej grupie ma na celu udzielenie pomocy dziecku bez zabierania go na stałe ze środowiska rodzinnego oraz wzmacnianie rodziny dziecka poprzez różnorodne formy oddziaływań na poszczególnych jej członków. W ramach innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych w placówce realizowane są następujące programy:
 - Program Pracy z Rodziną Biologiczną,
 - Indywidualny Program Pracy z Dziećmi o Szczególnych Potrzebach Edukacyjnych,
 - Program Edukacji Plastycznej,
 - Przygotowywanie posiłków w grupach,
 - Program Pracy z Usamodzielniającymi się Wychowankami.
 Dyrektor placówki na bieżąco zapoznaje pracowników z nowymi przepisami prawa informując kadrę o nowych zagadnieniach na posiedzeniach stałego zespołu oraz w tym celu organizowane są rady samokształceniowe.
 Podczas kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom. Tematyka posiedzeń w 2005r. obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
 Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z poźn. zm.), placówka posiada stronę internetową, która zawiera informacje dotyczące:
 - zakres sprawowanej opieki,
 - liczbę dzieci objętych opieką,
 - aspekty dotyczące standardu świadczonych usług.
 Powyższa strona nie zawiera następujących informacji:
 - aktów prawnych na podstawie których funkcjonuje placówka oraz kto kieruje domem,
 - oznaczenia podmiotów sprawujących nadzór merytoryczny nad działalnością placówki.
 Kontrola Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień dyrektora.
 Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.
 W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
 Dyrektor Domu Dziecka Nr 1
 w Białymstoku
 20.04.2005r. 
 mgr Krystyna Majewska 
 
 Podpisy kontrolujacych
1. Krystyna Pasiuk
 2. Małgorzata Osipowicz
 |