| Białystok, dnia 19 września 2005 roku 
 PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI 
 
w Białymstoku  15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 
 
-13-  
 RR.II.WK.0932 – 5 / 05 
 
 Pan 
 Szczepan Ołdakowski 
 Starosta Suwalski 
 
 
 W dniu 18 sierpnia 2005 roku w podległym Panu Urzędzie przeprowadzona została przez pracowników Wojewody Podlaskiego kontrola problemowa, której celem, była ocena prawidłowości i terminowości załatwiania spraw z zakresu gleboznawczej klasyfikacji gruntów. 
 W toku przeprowadzonej kontroli nie stwierdzono istotnych nieprawidłowości w zakresie realizacji przepisów : 
 - Ustawy z dnia 17 maja 1989 roku – prawo geodezyjne i kartograficzne (jednolity 
 tekst Dz. U. Nr 100 poz. 1086 z 2000 roku ) 
 - Ustawy z dnia 28 września 1991 roku – o lasach ( jednolity tekst Dz. U. Nr 45 
 poz. 435 z 2005 roku ) 
 - Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1956 roku – w sprawie 
 klasyfikacji gruntów ( Dz. U. Nr 19 poz. 97 ze zmianami ) 
 - Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa dnia 29 marca 
 2001 roku - w sprawie ewidencji gruntów ( Dz. U. Nr 38 poz. 454 ). 
 Tym niemniej w sprawach dotyczących uznania użytków rolnych za zalesione, nie uwzględniono postanowień art. 14 ust. 3 – ustawy z dnia 28 września 1991 roku - o lasach. 
 Nie wszczynano z urzędu postępowań w sprawach ponownej kompleksowej klasyfikacji gruntów zmeliorowanych . 
 Nie pobierano opłat skarbowych od wniosków o zmianę użytków i klas gleboznawczych, o czym stanowi ustawa o opłacie skarbowej. 
 Zastrzeżenia budzi obieg dokumentacji w trakcie załatwiania spraw dotyczących zmiany rodzaju użytków i klas gleboznawczych. Wnioski właścicieli gruntów nie trafiają bezpośrednio do Starosty, lecz do upoważnionego klasyfikatora gleboznawcy, co jest niezgodne z ustawą z dnia 17 maja 1989 roku – prawo geodezyjne i kartograficzne. 
 W związku z powyższym, przedkładam następujące zalecenia pokontrolne z prośbą o ich realizację. 
 1. Przy rozpatrywaniu spraw w zakresie uznania zalesionych gruntów rolnych, należy brać pod uwagę między innymi, postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, zapis w uproszczonym planie zagospodarowania lasu, zaświadczenie o udatności uprawy leśnej wydane przez uprawnione służby leśne oraz wyniki ekspertyzy gleboznawczej sporządzonej przez upoważnionego klasyfikatora gleboznawcę. Powyższe zebrane dowody i informacje a w sprawach kontrowersyjnych także wizja terenowa, umożliwią podjęcie w danej sprawie właściwą decyzję. 
 
 
 2. Spowodować w związku z powyższym, aby wszystkie wnioski o zmianę rodzaju użytków i klas gruntów, trafiały najpierw do Starostwa, gdzie pracownik odpowiedzialny za prowadzenie klasyfikacji gruntów, po pobraniu opłaty skarbowej w postaci znaków skarbowych, zarejestruje je w odpowiedniej teczce oraz dokona kameralnej analizy sprawy, uwzględniając dane z operatów: ewidencji gruntów i klasyfikacyjnego oraz ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i uproszczonego planu urządzania lasu. Zwróci szczególną uwagę na wnioski dotyczące „obniżenia” klasy gleboznawczej, bowiem zmiana klasy, szczególnie gruntów przeznaczonych pod budownictwo, jest bardzo często próbą ominięcia przepisów ustawy – o ochronie gruntów rolnych i leśnych, w celu uniknięcia należności finansowych jakie występują przy wyłączaniu gruntów rolnych i leśnych z produkcji rolnej i leśnej. Dopiero po przeprowadzonej dogłębnej analizie istniejących w sprawie materiałów, można żądać od zainteresowanego przedłożenia na jego koszt ekspertyzy gleboznawczej sporządzonej przez upoważnionego klasyfikatora gleboznawcę. 
 3. Wszczynać z urzędu postępowania w sprawie ponownej klasyfikacji gruntów zmeliorowanych jak również przy aktualizacji operatu ewidencji gruntów i powiadamiać o tym zainteresowanych. 
 Odpowiedzi na powyższe wystąpienie oczekuję w terminie 30 dni, od dnia otrzymania niniejszego pisma. 
 
 
 
 
 
 WOJEWÓDZKI INSPEKTOR 
 Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego 
 /-/ 
 Marian Brożyna 
 
                         |