| ZARZĄDZENIE NR 40/05 
 DYREKTORA GENERALNEGO PODLASKIEGO URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO W BIAŁYMSTOKU 
 z dnia 16 listopada 2005 r. 
 
 w sprawie zarządzania ryzykiem w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku. 
 
 Na podstawie art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz.594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611, Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 14, poz. 114, Nr 64, poz.565 i Nr 180, poz. 1495) zarządza się, co następuje: 
 
 § 1. 1. Zarządzenie określa zasady i tryb zarządzania ryzykiem w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku. 
 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o: 
 1) Urzędzie — należy przez to rozumieć Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku; 
 2) wydziałach - należy przez to rozumieć wydziały i komórki równorzędne Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku; 
 3) ryzyku - należy przez to rozumieć prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia mającego negatywny wpływ na wykonywanie zadań bądź osiąganie celów; 
 4) wpływie ryzyka - należy przez to rozumieć skutki dla realizowania zadań i osiągania celów spowodowane przez zdarzenie objęte ryzykiem; 
 5) prawdopodobieństwo ziszczenia się ryzyka - należy przez to rozumieć częstotliwość występowania zdarzenia objętego ryzykiem; 
 6) istotności ryzyka - należy przez to rozumieć kombinację wpływu ryzyka i prawdopodobieństwa jego ziszczenia się; 
 7) akceptowanym poziomie ryzyka - należy przez to rozumieć ustalony w zarządzeniu poziom istotności ryzyka, przy którym nie jest wymagane podejmowanie działań przeciwdziałających ryzyku; 
 8) zarządzaniu ryzykiem - należy przez to rozumieć proces identyfikacji, oceny i przeciwdziałaniu ryzyku; proces ten obejmuje także monitorowanie ryzyka i środków podejmowanych w celu jego ograniczenia; 
 9) mechanizmach kontroli wewnętrznej - należy przez to rozumieć wszystkie działania i procedury podejmowane lub ustanawiane w celu zwiększenia prawdopodobieństwa realizacji zadań i osiągania celów, w tym zwłaszcza: 
 a) dokumentację systemu kontroli wewnętrznej (procedury, instrukcje, wytyczne), 
 b) dokumentowanie poszczególnych zdarzeń, 
 c) zatwierdzanie operacji, 
 d) podział obowiązków, 
 e) nadzór, 
 f) rejestrowanie istotnych odstępstw od zasad zapisanych w procedurach, instrukcjach czy wytycznych, 
 g) ograniczenie dostępu do zasobów materialnych, finansowych i informacyjnych. 
 
 § 2. 1. Celem zarządzania ryzykiem w Urzędzie jest: 
 1) usprawnienie procesu planowania; 
 2) zwiększenie prawdopodobieństwa realizacji zadań i osiągania celów; 
 3) zapewnienie odpowiednich mechanizmów kontroli wewnętrznej; 
 4) zapewnienie kierownictwu Urzędu wczesnej informacji o zagrożeniach dla realizacji wyznaczonych celów i zadań. 
 2. Zarządzanie ryzykiem odbywa się według zasad: 
 1) integracji z procesem zarządzania; 
 2) powiązania z celami i zadaniami Urzędu; 
 3) przypisania odpowiedzialności; 
 4) proporcjonalności działań przeciwdziałających ryzyku do jego istotności. 
 
 § 3. Proces zarządzania ryzykiem obejmuje: 
 1) identyfikację i ocenę ryzyka oraz odniesienie go do akceptowanego poziomu ryzyka; 
 2) ustalenie metody przeciwdziałania ryzyku; 
 3) przeciwdziałanie ryzyku; 
 4) monitorowanie procesu i dokonywanie zmian. 
 
 § 4. 1. Identyfikacja i ocena ryzyka oraz ustalenie metody przeciwdziałania ryzyku dokonywane jest podczas przygotowywania propozycji do rocznego programu działania Urzędu. 
 2. Identyfikacji i oceny ryzyka oraz ustalenia metody przeciwdziałania ryzyku dokonują dyrektorzy wydziałów. 
 
 § 5. 1. Identyfikacja ryzyka polega na ustaleniu ryzyka zagrażającego poszczególnym celom i zadaniom proponowanym do zamieszczenia w rocznym programie działania Urzędu. 
 2. Podczas identyfikacji należy przeanalizować: 
 1) cele i zadania proponowane do zamieszczenia w programie działania Urzędu; 
 2) zagrożenia, związane z osiąganiem celów i realizowaniem zadań proponowanych do zamieszczenia w programie działania Urzędu, wraz z ich wewnętrznymi i zewnętrznymi przyczynami oraz możliwymi scenariuszami rozwoju zdarzeń. 
 3. Podczas identyfikacji stosowana jest kategoryzacja ryzyka. 
 4. Ustala się następujące kategorie (obszary) ryzyka: 
 1) ryzyko finansowe; 
 2) ryzyko dotyczące zasobów ludzkich; 
 3) ryzyko działalności; 
 4) ryzyko zewnętrzne. 
 5. Przykłady ryzyka występującego w ramach poszczególnych kategorii (obszarów) stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia. 
 
 § 6. 1. Ocena ryzyka polega na określeniu wpływu i prawdopodobieństwa ziszczenia się ryzyka a następnie ustaleniu jego istotności według zasad określonych w § 7. 
 2. Określenie wpływu ryzyka polega na określeniu przewidywanych skutków jakie będzie miało, dla realizacji zadania lub osiągania celu proponowanego do zamieszczenia w programie działania Urzędu, wystąpienie zdarzenia objętego ryzykiem. Do określenia wpływu używany jest opis jakościowy przy zastosowaniu skali ocen: wysoki, średni, niski. 
 3. Określenie prawdopodobieństwa ziszczenia się ryzyka polega na określeniu przewidywanej częstotliwości występowania zdarzenia objętego ryzykiem w trakcie roku. Do określenia prawdopodobieństwa stosowany jest opis jakościowy przy zastosowaniu skali ocen: wysokie, średnie, niskie. 
 4. Podczas określania wpływu i prawdopodobieństwa ziszczenia się ryzyka stosowane są zasady zawarte w załączniku nr 2 do zarządzenia. 
 
 § 7. 1. W oparciu o dokonaną ocenę wpływu i prawdopodobieństwa ziszczenia się ryzyka ustalany jest poziom istotności ryzyka wskazany w załączniku nr 2 do zarządzenia. 
 2. Ustala się następujące poziomy istotności ryzyka: 
 1) ryzyko poważne, tj. ryzyko o wysokim wpływie oraz wysokim lub średnim prawdopodobieństwie oraz średnim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie, 
 2) ryzyko umiarkowane, tj. ryzyko o wysokim wpływie i niskim prawdopodobieństwie, ryzyko o średnim wpływie oraz średnim lub niskim prawdopodobieństwie, a także ryzyko o niskim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie; 
 3) ryzyko niskie tj. ryzyko o niskim wpływie oraz średnim lub niskim prawdopodobieństwie. 
 
 § 8. 1. Ryzykiem akceptowanym jest ryzyko niskie. Ryzyko umiarkowane i poważne przekracza akceptowany poziom ryzyka. 
 2. Ryzyko przekraczające akceptowany poziom ryzyka wymaga ustalenia i podjęcia działań ograniczających je do tego poziomu poprzez zmniejszenie jego wpływu lub prawdopodobieństwa ziszczenia się (przeciwdziałanie ryzyku). 
 
 § 9. 1. Metodami przeciwdziałania ryzyku są; 
 1) kontrolowanie ryzyka — stosowanie mechanizmów kontroli wewnętrznej; 
 2) przeniesienie ryzyka — przekazanie ryzyka podmiotowi zewnętrznemu np. w drodze ubezpieczenia. 
 2. W celu określenia metody przeciwdziałania ryzyku należy przeanalizować: 
 1) przyczyny (źródła) ryzyka i możliwe scenariusze rozwoju wydarzeń; 
 2) istniejące mechanizmy kontroli stosowane w celu ograniczenia lub uniknięcia tego ryzyka; 
 3) skuteczność istniejących mechanizmów kontroli, tj. zakres w jakim przeciwdziałają ryzyku, a poprzez to ułatwiają lub utrudniają realizację ustalonych celów i zadań. 
 
 § 10. 1. Na podstawie dokonanej identyfikacji i oceny ryzyka oraz określenia metody przeciwdziałania ryzyku, dyrektorzy wydziałów wypełniają „Arkusze identyfikacji, oceny i przeciwdziałania ryzyku”, zwane dalej „Arkuszami”, według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 3 do zarządzenia. 
 2. Odnotowania w Arkuszach wymagają wszystkie zidentyfikowane ryzyka natomiast dla ryzyka przekraczającego akceptowany poziom ryzyka (ryzyko poważne i umiarkowane) należy podać planowane metody ograniczania go do akceptowanego poziomu. 
 3. Arkusze przedkładane są do Biura Dyrektora Generalnego Urzędu wraz z propozycjami do rocznego programu działania Urzędu. 
 4. Arkusze podlegają zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Urzędu. 
 
 § 11. Dyrektorzy wydziałów zapewniają stosowanie metod przeciwdziałania ryzyku ustalonych w Arkuszach. 
 
 § 12. 1. Zidentyfikowane ryzyko oraz ustalone metody jego ograniczania do akceptowanego poziomu są na bieżąco oceniane (monitorowane) przez: 
 1) dyrektorów wydziałów, którzy oceniają poziom zidentyfikowanego ryzyka oraz skuteczność stosowanych metod jego ograniczania; 
 2) kierownictwo Urzędu w ramach bieżącego zarządzania Urzędem, w tym w szczególności w trakcie narad z dyrektorami wydziałów. 
 2. Efektywność zarządzania ryzykiem oraz system kontroli wewnętrznej podlega niezależnej i obiektywnej ocenie przez audyt wewnętrzny. 
 3. Wyniki oceny, o której mowa w ust. 1 i 2, wykorzystywane są do poprawy efektywności zarządzania ryzykiem oraz usprawnienia systemu kontroli wewnętrznej. 
 
 § 13. Zarządzenie obowiązuje od dnia podpisania. 
 
 Dyrektor Generalny 
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
 /-/ Andrzej Tadeusz Tanajewski
 
                         |