Białystok, 2005.08.23 
PS.I.JP.0933-5/05 
Pan Jan Stanisław Piętka 
Kierownik Gminnego Ośrodka 
Pomocy Społecznej 
w Klukowie 
Uprzejmie informuję, że w dniu 08.07.2005 r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę sprawdzającą w Ośrodku Pomocy Społecznej w Klukowie w zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu z dnia 14.02.2005 r. Nr PS.I.0932/34/04/05 (realizacja zadań zleconych i własnych wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593 ze zm.). 
Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Klukowie w dniu 03.08.2005 r. do którego nie wniesiono uwag ani zastrzeżeń. 
Przedmiotem kontroli była realizacja zaleceń pokontrolnych zawartych w piśmie z dnia 14.02.2005 r. nr PS.I.0932/34/04/05: 
1. Niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną. 
2. Koordynowanie realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy. 
3. Sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej – każdego roku. 
4. Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady Gminy o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych. 
5. Przestrzeganie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie wszczynania postępowania administracyjnego z urzędu (art.61 kpa), dokonywanie zmian decyzji w sytuacji zmiany okoliczności sprawy, mających wpływ na dalsze uprawnienie do świadczenia, bądź jego wysokość. 
6. Przestrzeganie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09. 2001r.w sprawie wywiadu rodzinnego (…) (Dz. U. Nr 14, poz. 1220) w zakresie sposobu dokumentowania wielkości posiadanego gospodarstwa rolnego, dokumentowania dochodu rodziny, potwierdzanie faktu bezrobocia członków rodziny w przypadku ubiegania się o pomoc z powodu braku możliwości zatrudnienia. 
7. Dokonanie w zakresie zasiłków okresowych: 
1) uzupełnienia dokumentacji, w zakresie potwierdzenia opłaty składki KRUS w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu pod poz. 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K., 9. H.O., 11. A.O., 17. G.M., 19.W.B., 23. F.I., 28. Ł.E., 30. L.D., 31. M.A. 
2) uzupełnienia dokumentacji , (w oparciu o którą ustalono dochód z gospodarstwa rolnego) o prawidłowe zaświadczenia o ilości posiadanych hektarów przeliczeniowych w przypadkach: 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K., 7. B.B., 9. H.O, 12. G.S., 17. G.M., 20. B.A., 23. F.I., 25. J.J., 28. Ł.E., 30. L.D., 31. M.A. 
3) udokumentowania w sposób prawidłowy poszczególnych składników dochodu uzyskanych z tytułu świadczeń rodzinnych przyjętych do jego ustalania w przypadkach: 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K, 7. BB, 8. A.S., 12. G.S., 18. D.U. 
4) uzupełnienia akt zasiłkobiorców o zaświadczenia z PUP potwierdzające fakt pozostawania osobą bezrobotną w sprawach: 4. K.K., 5. A.Ch, 14. S.K., 15. SN. 
5) udokumentowania zaświadczeniem lekarskim faktu choroby – będącej przyczyną udzielenia pomocy w formie zasiłku okresowego, w przypadkach: 13. J.S., 23. F.I., 25. J.J., 34. K.I. 
6) udokumentowania powodu przyznania pomocy w formie zasiłku okresowego w przypadku wymienionym pod. poz. 5. A.Ch. 
7) prawidłowego ustalenia wysokości odliczonej składki KRUS i ewentualnej zmiany decyzji w sprawie wysokości zasiłku okresowego w przypadkach: 2.J.S., 3. H.H., 16. J.B. 
8) dokonania zmian w zakresie wysokości zasiłku okresowego w przypadkach: 27. U.Z., 32. U.B. 
Ustalenia kontroli wykazały, że zalecenia określone w: 
- pkt 1 i 2 – nie zostały wykonane, 
- pkt 3, 4, 5 - zostały wykonane, 
- pkt 6 (z zastrzeżeniem pkt 7) – zostały wykonane, 
- pkt 7: 
1) - w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu pod pozycjami: 
 2. J.S., 3. H.M, 6. A.K., 9. H.O., 11. A.O., 17. G.M., 19.W.B., 23. F.I., 28. Ł.E., 30. L.D., 31. M.A. – zostały wykonane, jednakże: 
- w przypadku 19.W.B. – dołączony do akt sprawy dokument został wystawiony z datą późniejszą niż przyznana pomoc, nie jest wiadomym czy w okresie korzystania z zasiłku okresowego składka KRUS była opłacona), 
2) - zostały wykonane, 
3) - zostały wykonane, 
4) - zostały wykonane, 
5) - zostały wykonane, 
6) - zostały wykonane, 
7) - w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu pod pozycjami: 
 2.J.S., 3. H.M., 16. J.B. – zostały wykonane, jednakże: 
- w przypadku 3. H.M. – przy ustalaniu dochodu rodziny od jej miesięcznych dochodów odjęto niewłaściwą wysokość opłaconej składki KRUS, co skutkowało przyznaniem rodzinie zasiłku okresowego w zaniżonej kwocie 248,60 zł zamiast kwoty 249,25 zł. miesięcznie, 
- w przypadku 16. J.B. – z dołączonego do akt sprawy oświadczenia i decyzji nie wynika za jaki okres (kwartał) potrącone są składki KRUS i czy przy rozpatrywaniu wniosku z października 2004 r. podlegały odliczeniu od dochodu, 
8) - zostały wykonane. 
Jednocześnie w trakcie kontroli stwierdzono inne uchybienia: 
- Gmina Klukowo liczy ponad 5 tys. mieszkańców. GOPS w Klukowie zatrudnia jednego pracownika socjalnego, kierownika i pracownika do obsługi świadczeń rodzinnych, czym naruszony został z art. 110 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593 z późn. zm), zgodnie z którym ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny na 2 tys. mieszkańców, nie mniej jednak niż trzech pracowników, 
- pan Jan Stanisław Piętka – zajmujący stanowisko kierownika ośrodka nie spełnia wymagań określonych w art. 122 ust. 1 w/w ustawy o pomocy społecznej – nie posiada specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej. 
Przedstawiając powyższą ocenę, zobowiązuje kierownika GOPS w Klukowie do: 
1). Niezwłocznego opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną, 
2). Koordynowanie realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy, 
3). Niezwłocznego uzupełnienia akt spraw oznaczonych jako: 16. J.B. i 19.W.B. -opisanych w załączniku Nr 1 do protokołu – o prawidłowe dokumenty stwierdzające opłacenie składki KRUS (za odpowiedni okres) a jeżeli składka nie została opłacona – zmianę decyzji i wypłacenie zainteresowanym wyrównania przyznanych zasiłków okresowych, 
4). W sprawie opisanej pod pozycją: 3. H.M w załączniku Nr 1 do protokołu, niezwłocznego wszczęcia postępowania z urzędu w sprawie zmiany decyzji przyznającej zasiłek okresowy i wypłacenie zainteresowanej wyrównania za okres przyznania świadczenia. 
5). Niezwłocznego zwiększenia zatrudnienia pracowników socjalnych, zgodnie z art. 110 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.), 
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej oraz rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23.03.2005 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej, kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu. 
W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o realizacji zaleceń, uwag i wniosków. 
Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO 
Krystyna Golubiewska 
Z-ca Dyrektora Wydziału 
Polityki Społecznej 
Otrzymuje: 
1) Wójt Gminy Klukowo, 
2) Wydział Prawny i Nadzoru, 
3) A/a.