WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, , ul. Mickiewicza 3 Białystok, 28 listopada 2005r.
PN.II.0911 - 175 /05
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113,
poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr
162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203/
stwierdzam
nieważność
§ 1 ust. 2 i 3 uchwały Nr
XXV/137/05 Rady Gminy Zawady z dnia 18 października 2005 roku w sprawie skargi
państwa Marzeny i Jana Ciborowskich, rodziców dzieci
zamieszkałych w Rudnikach 15, a uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Nowych Chlebiotkach, na działania Wójta Gminy Zawady.
U Z A S A D N I E N I E
Dnia 18 października 2005 roku
Rada Gminy Zawady podjęła uchwałę Nr XXV/137/05 w sprawie skargi państwa
Marzeny i Jana Ciborowskich, rodziców dzieci
zamieszkałych w Rudnikach 15, a uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Nowych Chlebiotkach, na działania Wójta Gminy Zawady.
W
dniu 30 października 2005 roku powyższa uchwała wpłynęła do Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku.
Przeprowadzona
analiza wykazała, że § 1 ust. 2 i 3 uchwały podjęte zostały z naruszeniem
prawa, w związku z czym w dniu 17 listopada 2005 roku
wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.
Rada Gminy Zawady rozpatrzyła
skargę na Wójta, zdaniem skarżących nie wywiązującego
się z obowiązku dowożenia ich dzieci do szkoły podstawowej, uznając ją za
bezzasadną ( § 1 ust. 1 uchwały) i zamieszczając w uchwale stosowne
uzasadnienie.
Jednocześnie
w § 1 ust. 2 uchwały Nr XXV/137/05 znalazł się zapis:
"Umożliwia się naukę w Szkole Podstawowej w
Nowych Chlebiotkach pod warunkiem zapewnienia dowozu
do niej przez rodziców", natomiast w § 1 ust. 3 zapis uchwały brzmi: "Gmina
zapewnia dowóz do Szkoły Podstawowej w Zawadach, co jest spowodowane tym, że
większość dzieci uczęszcza do Szkoły Podstawowej w Zawadach".
Do
podjęcia przez Radę w uchwale zawierającej w swej treści rozpatrzenie skargi na
Wójta wskazanych wyżej zapisów nie upoważniają przywołane w podstawie prawnej
uchwały uregulowania, a mianowicie art. 18 ust. 2 pkt
15 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego. O tym,
do jakiej szkoły powinny uczęszczać dzieci i czy powinny mieć zapewniony do
niej bezpłatny dowóz rozstrzygają bowiem przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z
późn. zm.) jak również
podjęte przez Radę Gminy Zawady na ich podstawie uchwały:
- Nr
XV/71/2000 z dnia 31 marca 2000 roku w sprawie ustalenia planu sieci
publicznych szkół podstawowych sześcioletnich oraz określenia granic ich
obwodów (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 14, poz. 142),
- Nr
VI/40/03 z dnia 18 czerwca 2003 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w
Zawadach składającego się z Publicznej Szkoły Podstawowej w Zawadach i
Publicznego Gimnazjum w Zawadach,
- Nr
VII/49/03 z dnia 29 sierpnia 2003 roku w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy
Zawady Nr VI/40/03 z dnia 18 czerwca 2003 roku w sprawie utworzenia Zespołu
Szkół w Zawadach składającego się z Publicznej Szkoły Podstawowej w Zawadach i
Publicznego Gimnazjum w Zawadach.
Zgodnie z art. 5 ust. 5 cytowanej
wyżej ustawy o systemie oświaty zakładanie i prowadzenie szkół podstawowych
oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi należy do zadań własnych
gminy.
Artykuł 17 ust. 1 cytowanej wyżej
ustawy nakłada na gminę obowiązek zorganizowania sieci publicznych szkół w
sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnienie obowiązku szkolnego z
uwzględnieniem uregulowań ustępu 2 wyżej cytowanego artykułu, zgodnie z którym droga dziecka z domu do szkoły nie może
przekraczać:
1) 3 km - w przypadku uczniów klas I-IV szkół podstawowych,
2) 4 km - w przypadku uczniów klas V-VI szkół podstawowych oraz
gimnazjów.
Jednocześnie art. 17 ust. 3
ustawy stanowi, iż jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie
dziecko mieszka przekracza wyżej wymienione odległości, obowiązkiem gminy jest
zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów
przejazdu środkami komunikacji publicznej.
Obligatoryjność wskazanych wyżej regulacji nie dopuszcza w
jego realizacji możliwości innego, niż określony w art. 17 ust. 3 cyt. ustawy
sposobu zapewnienia dowozu dzieci do szkoły ( w tym jak przyjęła Rada w § 1
ust. 2 uchwały, dowozu dzieci przez rodziców ), jak również uzależnienia
możliwości nauki w szkole od spełnienia przez rodziców warunku dowożenia dzieci
na własny koszt. Nie
dopuszcza ona również dowolności w realizacji obowiązku zapewnienia przez gminę
dowozu dzieci do szkoły i uzależnienia dowozu od tego, czy do danej szkoły
uczęszcza większość dzieci.
Mając
powyższe na względzie należy stwierdzić, iż przedmiotowe zapisy uchwały Nr
XXV/137/05 przyjęte bez podstawy prawnej jak i uzależniające spełnienie przez
Gminę Zawady obowiązku dowożenia dzieci do szkoły od warunków nie przewidzianych w ustawie o systemie oświaty stanowią
istotne naruszenie prawa skutkujące stwierdzeniem ich nieważności.
Na niniejsze rozstrzygnięcie
służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty
jego doręczenia.
Otrzymuje:
Rada Gminy Zawady.
p.o. Wojewody Podlaskiego
/-/ Jerzy Półjanowicz