| Protokół Kontroli 
 sprawdzającej 
 
 przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Sejnach 
 ul. 1-go Maja 1, 16-500 Sejny 
 w dniu 3 listopada 2005r. 
 NIP jednostki kontrolowanej: 844-18-70-378 
 Regon jednostki kontrolowanej: 790672704 
 
 Kontrolę przeprowadzili: 
 1. Krystyna Anchimowicz - starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Środowiska 
i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
 2. Zenon Dzienis - starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Środowiska 
i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
 na podstawie upoważnienia Wojewody Podlaskiego nr 25/05 z dnia 2 listopada 2005 r. 
 
 Kontrolą objęto: 
 
 1. sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na szczególne korzystanie z wód oraz na wykonanie urządzeń wodnych - podstawa prawna art. 122 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.) z uwzględnieniem przepisów rozdziałów 1-4 w dziale IV tytułu III - ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62,poz.627 ze zm.), 
 2. przestrzeganie procedury administracyjnej związanej z wydawaniem wymienionych wyżej pozwoleń - Kodeks postępowania administracyjnego 
 3. rejestr użytkowników i wydanych pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód, 
 4. przeglądy wydanych pozwoleń wodnoprawnych – art. 136 ust. 2 ustawy Prawo wodne. 
 
 Kontrolą objęto okres od dnia 1 stycznia 2005r. do dnia kontroli. 
 
 Stanowisko Starosty Sejneńskiego piastujeod dnia 01.01.1999r. – Piotr Marian Luto, 
 Stanowisko Wicestarosty Sejneńskiego piastuje od dnia 01.11.2002r.– Anna Szkarnulis. 
 
 Funkcję Kierownika Wydziału Geodezji, Kartografii i Rolnictwa pełni od dnia 01.01.1999 r. Emilian Marcinkiewicz. 
 
 W czasie kontroli wyjaśnień udzielał: 
 
 Stanisław Bednarski – inspektor w Wydziale Geodezji, Kartografii i Rolnictwa, zatrudniony na stanowisku od dnia 1 stycznia 1999r. 
 
 
 Ustalenia kontroli: 
 
 I. Wydawanie pozwoleń wodnoprawnych . 
 
 1.Sprawy z powyższego zakresu prowadzone są przez pana Stanisława Bednarskiego. 
 2.Na stanowisku w okresie objętym kontrolą prowadzona jest teczka spraw o numerze GKR.6224 /-/05 –Pozwolenia wodnoprawne. W teczce tej gromadzone są zarówno sprawy dotyczące pozwoleń na szczególne korzystanie z wód oraz pozwoleń na wykonanie urządzeń wodnych. W teczce założono rejestr spraw. Akta spraw są gromadzone i przechowywane zgodnie z wymogami instrukcji kancelaryjnej. 
 3. W zakresie wydania pozwoleń wodnoprawnych zarejestrowano 14 wniosków, 
w oparciu o które wydano 11 pozwoleń wodnoprawnych na wykonanie urządzeń wodnych, 1 na odprowadzenie wód opadowych i roztopowych oraz 2 decyzje, którymi zmieniono wydane pozwolenia na szczególne korzystanie z wód.
 Ponadto w teczce o tym numerze przechowywane są sprawy dotyczące udzielenia informacji o wydanych pozwoleniach wodnoprawnych. 
 4.Przed wydaniem każdej z decyzji, zgodnie z dyspozycją art. 127 ust. 6 ustawy 
z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne /Dz.U. nr 115, poz. 1229 z późn. zm./ podawano do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania wodnoprawnego. Informacje takie wywieszano na tablicy ogłoszeń starostwa oraz wysyłano do stron postępowania. Zgodnie z art. 131 ust. 1 Prawa wodnego, pozwolenia wodnoprawne wydawane były na wniosek zakładu. Do wniosku o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego w myśl art. 131 ust. 2 pkt 1 cytowanej wyżej ustawy, dołączany był operat wodnoprawny.
 5. Decyzje wysyłano do wszystkich stron postępowania i do właściwych organów za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W wydanych decyzjach strony były informowane o możliwości i sposobie wniesienia odwołania. 
 6. Za wnioski o udzielenie pozwolenia oraz za wydane pozwolenia wodnoprawne pobierane były opłaty skarbowe. Znaki opłaty skarbowej naklejane były na wniosku 
i kasowane, a w przypadku uiszczania przelewem opłaty za pozwolenie, stosowna adnotacja umieszczana była w decyzji. W przypadku zwolnienia jednostki od ponoszenia opłaty nie zamieszczano stosownej informacji na kopii decyzji pozostawionej a/a.
 7. W przypadku wydawania pozwoleń na wykonanie urządzeń wodnych, zgodnie 
z art.127 ust. 5 – Prawa wodnego nie określano terminu obowiązywania decyzji informując jednocześnie, iż pozwolenie wygasa z mocy prawa w przypadku, jeżeli zakład nie rozpocznie wykonywania urządzeń wodnych w terminie 2 lat od dnia, w którym pozwolenie na wykonanie urządzeń stało się ostateczne.
 Podejmowane rozstrzygnięcia były poprawne merytorycznie. 
 
 Wyeliminowano uchybienia stwierdzone w protokóle kontroli problemowej 
z dnia 25.10.2004r. tj.
 - zaprzestano wpisywania terminu obowiązywania pozwoleń na wykonanie urządzeń wodnych, 
 - założono spis spraw w teczce pozwoleń wodnoprawnych, 
 W kontrolowanym okresie nie były wydawane pozwolenia na pobór wody, stąd nie można było stwierdzić prawidłowości zapisów w tego typu decyzjach. 
 
 W ostatnich latach w Starostwie Powiatowym w Sejnach nie były prowadzone kontrole NIK z zakresu stosowania przepisów ustawy – Prawo wodne. 
 
 II. Rejestr użytkowników szczególnego korzystania z wód i wydanych pozwoleń wodnoprawnych. 
 
 Na kontrolowanym stanowisku prowadzony jest rejestr użytkowników szczególnego korzystania z wód i wydanych pozwoleń wodnoprawnych. Rejestr ten jest na bieżąco uzupełniany. 
 Aktualnie brak podstawy prawnej nakazującej organowi prowadzenie takiego rejestru. Zasadność posiadania takiego wykazu wynika z dobrej praktyki urzędniczej oraz możliwości zidentyfikowania zakładu i ustalenia, czy posiada lub powinien posiadać stosowne pozwolenie. Posiadanie rejestru zakładów wymagane jest podczas kontroli NIK. 
 
 III. Przestrzeganie procedury administracyjnej 
 
 1. Wszystkie sprawy zostały załatwione z zachowaniem terminu obowiązującego 
w kpa.
 2. Wszystkie decyzje były przekazywane stronom za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. 
 3. Strony postępowania informowane były o wszczęciu postępowania wodnoprawnego. 
 4. Podawano do publicznej wiadomości informację o toczącym się postępowaniu 
 w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego oraz o możliwości zapoznania się 
z aktami sprawy oraz wniesienia ewentualnych uwag.
 
 IV. Przeglądy pozwoleń wodnoprawnych 
 
 W roku 2005r przeprowadzono 7 przeglądów wydanych pozwoleń wodnoprawnych. Każdy przegląd pozwolenia poprzedzony był kontrolą uprawnionego zakładu. Z przeprowadzonego przeglądu sporządzany był protokół, w którym zapisano uwagi dotyczące realizacji wydanego pozwolenia. W przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania nałożonych decyzją obowiązków, wydawane było zalecenie zobowiązujące do przestrzegania warunków pozwolenia pod rygorem ograniczenia uprawnień bądź cofnięcia pozwolenia. 
 
 W trakcie kontroli stwierdzono następujące uchybienia: 
 
 1. Niewłaściwą przytoczono podstawę prawną w decyzji wydanej Gminie Giby dotyczącej zmiany warunków pozwolenia na szczególne korzystanie z wód. Powołano się tu na art. 122 ust. 1, 2 i 4 gdy tymczasem należałoby przytoczyć art. 122 ust. 1 pkt 1 oraz art. 122 ust. 4. 
 2. W przypadku wydawania pozwolenie wodnoprawne zwolnionych od uiszczenia opłaty na kopiach decyzji nie zamieszczano stosownej informacji oraz nie podawano podstawy prawnej zwolnienia. 
 3. W teczce o numerze 6224 przechowywano sprawy dotyczące pozwoleń na wykonanie urządzeń wodnych, na szczególne korzystanie z wód oraz dotyczące informacji o wydanych pozwoleniach. Tymczasem, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 07.12.1999r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie instrukcji kancelaryjnej (Dz.U. Nr 102, poz. 1187) pozwolenia na szczególne korzystanie z wód winny być rejestrowane w teczce o numerze 6223, zaś w teczce o numerze 6224 winny być rejestrowane tylko sprawy dotyczące wykonania urządzeń wodnych. Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie (w tym przypadku dotyczące pozwoleń wodnoprawnych) winno następować z teczki o innym numerze, wybranym z instrukcji kancelaryjnej. 
 
 
 Kierownik jednostki poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłaszania umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłaszania pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych nieprawidłowości w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu. 
 
 
 Protokół niniejszy sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach i po odczytaniu podpisano. Jeden egzemplarz protokołu doręczono kierownikowi kontrolowanej jednostki. 
 
 W książce ewidencji kontroli Starostwa Powiatowego w Sejnach dokonano wpisu o przeprowadzonej kontroli pod poz. 6/2005. 
 
 Sejny, dnia 16 listopada 2005 r. 
 
 
 Kontrolowany: 
 Starosta
 inż. Piotr Marian Luto 
 Kontrolujący:
 
 Krystyna Anchimowicz 
 starszy inspektor wojewódzki 
 
 
 Zenon Dzienis 
 
 starszy inspektor wojewódzki 
 
                         |