Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38073690   odwiedzin

Kategoria: Raporty

Raport o funkcjonowaniu placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych w 2005r.
Data utworzenia:  19.01.2006 08:44:38
Data publikacji:  19.01.2006 08:44:38
Data modyfikacji:  19.01.2006 08:46:42
Autorzy: Kościuk Nina
Publikator: Borowik Ludmiła
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812) osoby sprawujące nadzór pedagogiczny zobowiązane są do sporządzenia rocznego raportu o przestrzeganiu standardu opieki i wychowania w placówkach oraz działalności ośrodków w województwie...
Podlaski Urząd Wojewódzki

BIAŁYSTOK - STYCZEŃ - 2006

 

R A P O R T

 

o przestrzeganiu standardu opieki, wychowania i świadczonych usług w placówkach opiekuńczo-wychowawczych  i działalności ośrodków adopcyjno-opiekuńczych

w województwie podlaskim w 2005 roku

 

Charakterystyka ogólna

W 2005r. do rejestrów prowadzonych przez Wojewodę Podlaskiego było wpisanych 26 placówek opiekuńczo-wychowawczych i 4 ośrodki adopcyjno-opiekuńcze. Funkcjonują one w dziewięciu powiatach (miasto Białystok, Łomża, Suwałki, powiat augustowski, białostocki, hajnowski, bielski, suwalski i zambrowski). Na terenie ośmiu pozostałych powiatów brak jest nadal placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Uwzględniając typ i specyfikę działań placówek w województwie jest: 5 placówek socjalizacyjnych (w tym jedna niepubliczna), 4 rodzinne domy dziecka (z tego jeden powstał w 2005r.), 8 placówek wielofunkcyjnych łączących różne zakresy działania, w tym 6 placówek socjalizacyjno-interwencyjnych (2 placówki wielofunkcyjne powstały w wyniku przekształceń: DDz. w Supraślu i PO w Białymstoku) i 2 placówki niepubliczne łączące m. in. interwencję, hostel, wsparcie dzienne oraz 9 placówek wsparcia dziennego. Jedna z placówek wielofunkcyjnych nadal ma zawieszoną działalność wsparcia dziennego.

Z dniem 30.11.2005r. został zlikwidowany Rodzinny Dom Dziecka w Szczebrze. Natomiast w dniu 20.12.05r. do rejestru placówek opiekuńczo-wychowawczych prowadzonego przez Wojewodę Podlaskiego wpisano Środowiskowy Dom Rodzinny "Nasz Dom" w Białymstoku

Placówki opieki całodobowej dysponowały 667 (z RDDz. w Szczebrze) miejscami, zaś placówki wsparcia dziennego - 455 miejscami.

Pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego przeprowadzili w 2005r.

§         17 kontroli problemowych w:

-         sześciu placówkach opiekuńczo-wychowawczych zapewniających opiekę całodobową (w dwóch - jednokrotnie, w czterech - trzykrotnie),

-         trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu wsparcia dziennego (kontrole jednorazowe),

§         2 kontrole kompleksowe w:

-         dwóch placówkach opiekuńczo-wychowawczych- rodzinnych

§         7 kontroli doraźnych w:

-         dwóch placówkach opiekuńczo- wychowawczych,

-         dwóch ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych,

-         trzech placówkach wsparcia dziennego.

1. Tematyka przeprowadzonych kontroli problemowych dotyczyły:

a)      przestrzegania standardu opieki i wychowania - opracowywania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i ich modyfikacja (2 placówki)

b)      przygotowania wychowanków do samodzielności w życiu oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie (2 placówki)

c)      przestrzegania w placówce praw dziecka (4 placówek)

d)      analizy i oceny nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki (4 placówki)

e)      oceny stopnia realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów w placówce (4 placówki)

f)       organizacji placówki wsparcia dziennego oraz realizacji jej zadań (3 placówki wsparcia dziennego).

2. Tematyka przeprowadzanych kontroli kompleksowych dotyczyła:

a)      przestrzegania standardów opieki i wychowania oraz świadczonych usług.

3. Tematyka przeprowadzonych kontroli doraźnych dotyczyła:

a)      przestrzegania standardu opieki i wychowania - nawiązywania kontaktów rodzin zagranicznych z dziećmi (1 placówka)

b)      przestrzegania standardów w zakresie świadczonych usług (1 placówka)

c)      organizacji placówki wsparcia dziennego oraz realizacji jej zadań (3 placówki)

d)      kwalifikowania i szkolenia osób zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej i kandydatów do prowadzenia placówki rodzinnej (1 ośrodek)

e)      wspierania rodzin naturalnych, zastępczych oraz przysposabiających w zakresie opieki nad dzieckiem i jego wychowaniem (1 ośrodek).

Czynnościami kontrolnymi objęto okres od stycznia 2004r. do grudnia 2005r.

Ad. 1a

Czynnościom kontrolnym zostały poddane dwie nowopowstałe placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego funkcjonujące od 2004r.. W związku z powyższym osoby prowadzące domy nie posiadały doświadczenia w prowadzeniu dokumentacji dla przebywających tam wychowanków. Dokumentacja obu placówek była na zróżnicowanym poziomie. W jednej z placówek dokumentację prowadzono wzorcowo. Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne były wyczerpujące, charakteryzowały wszystkie sfery rozwoju psychfizycznego dziecka. Indywidualne plany pracy opracowano poprawnie. Ponadto założono karty pedagogizacji środowiska rodzinnego.

W drugim przypadku dokumentacja nie była właściwie prowadzona i uzupełniana. Jednak po przeprowadzonych kontrolach wykonano wszystkie zalecenia.

Obie placówki nie nawiązały współpracy z ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi w zakresie okresowej oceny sytuacji dziecka umieszczonego w placówce.

Stwierdzono, że przebywający tam wychowankowie mają zapewnione właściwe warunki do rozwoju i otoczeni są życzliwą atmosferą.

Ad. 1b

Placówki podejmują szereg działań w celu nauczenia wychowanków samodzielności w życiu oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Dzieciom stwarzane są okazje do samodzielnego podejmowania działań, dokonywania wyborów, odpowiedzialności za własne postępowanie, załatwiania spraw w urzędach. Podopieczni wdrażani są do prac samoobsługowych typu sprzątanie własnych pokoi oraz innych pomieszczeń. W kilku placówkach brak jest aneksów kuchennych, co uniemożliwia przeprowadzanie zajęć kulinarnych, a tym samym nauczenie dzieci przygotowywania prostych posiłków.

Coraz więcej placówek stara się pozyskiwać środki na tworzenie autonomicznych mieszkań w ramach ministerialnych programów z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną. Zamieszkają w nich wychowankowie, którzy niebawem będą usamodzielnieni. W mieszkaniach pod okiem wychowawców uczą się zarządzania domowym gospodarstwem, w tym budżetem. W chwili obecnej funkcjonuje 12 mieszkań. Ich liczba nie uległa zwiększeniu w stosunku do roku ubiegłego.

Ad. 1c

W toku kontroli w zakresie przestrzegania praw dziecka nie stwierdzono przypadków ich naruszenia. Wychowankowie mają zabezpieczone właściwe warunki socjalno-bytowe. Regularnie wypłacane jest kieszonkowe. Placówki dokładają wszelkich starań, aby przebywające tam dzieci były otoczone miłą i życzliwą atmosferą oraz czuły się bezpiecznie. Dyrektorzy Domów dbają, aby wychowankowie byli poinformowani o przysługujących im prawach. W Domu Dziecka w Krasnem gościł Rzecznik Praw Dziecka.

W jednym przypadku stwierdzono, ze w placówce przebywają wychowankowie z tzw. spraw karnych oraz wychowankowie, którzy trafili do placówki z tzw. spraw opiekuńczych. Podopiecznych ze spraw karnych charakteryzuje wysoki stopień zdemoralizowania i agresja. Wspólne przebywanie dzieci o wysokim stopniu demoralizacji z podopiecznymi ze spraw opiekuńczych nie wpływa pozytywnie na przebieg procesu opiekuńczo-wychowawczego. Istniały sytuacje zastraszania wychowanków przez starszych kolegów. Wielu podopiecznych przebywając w placówkach oczekuje na miejsce w placówce resocjalizacyjnej.

Ad. 1d

Na podstawie kilkuletniej obserwacji nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektorów placówek nad kadrą pedagogiczną należy stwierdzić, że jakość sprawowanego nadzoru na przestrzeni trzech ostatnich lat uległa radykalnej poprawie. Dyrektorzy placówek wzięli pod uwagę wskazówki przekazywane na naradach, a także wymieniali swoje doświadczenia z innymi placówkami, które były kontrolowane w latach poprzednich.

Jakość dokumentowania sprawowanego nadzoru pedagogicznego jest na dobrym poziomie. Sporządzano notatki z kontroli dokumentacji oraz notatki z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych. Wzrosła częstotliwość dokonywania ocen pracy kadry pedagogicznej oraz ocen dorobku zawodowego. Hospitacje przebiegały zgodnie z uprzednio opracowanym harmonogramem. Dyrektorzy zachęcają pracowników do wprowadzania ciekawych i nowych form pracy. W wielu placówkach realizowane są programy autorskie. Kadra pedagogiczna stara się podwyższać swoje kwalifikacje uczestnicząc w różnych formach dokształcania. W nielicznych placówkach, uwagi z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych były sporządzane w sposób bardzo powierzchowny oraz brak było notatek z przeprowadzonych kontroli dokumentacji. Tego rodzaju braki wpływają negatywnie na gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych, a to w konsekwencji utrudnia ocenę ich pracy. W niewielu przypadkach oceny pracy pracowników pedagogicznych były dokonywane w sposób powierzchowny. Na podstawie kart ocen pracy stwierdzono, że w uzasadnieniach ocen ich pracy nie wzięto pod uwagę wszystkich aspektów określonych w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

Na podstawie analizy protokołów z posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka stwierdzono, że kwestie dotyczące wychowanków przebywających w placówkach oraz ich rodzin analizowane są bardziej skrupulatnie. Analizie poddawane są również metody i formy pracy z dzieckiem i jego rodziną. Ponadto placówki motywują na piśmie zasadność pobytu dziecka w placówce.

Uogólniając, należy stwierdzić, że pracownicy placówek podejmują próby poszukiwania najskuteczniejszych metod wychowawczych często w oparciu o najnowszą literaturę z zakresu opieki i wychowania.

Ad. 1e

Kontrolą objęto stopień realizacji programów naprawczych dochodzenia do standardów, o których mowa w art. 154 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn. zm.).

Z przeprowadzonych kontroli oraz analizy programów naprawczych wynika, że przewidziane działania zostały w większości zrealizowane.

Wszystkie placówki przeprowadziły remonty. Modernizując pomieszczenia, wygospodarowano miejsca na aneksy kuchenne, pomieszczenia do zajęć sportowych i terapeutycznych. Sypialnie dzieci zostały stosownie wyposażone, tym samym stały się przytulniejsze. Zatrudniono niezbędnych specjalistów (psycholog, pedagog, pracownik socjalny). Coraz częściej w placówkach prowadzone są zajęcia specjalistyczne typu: terapia pedagogiczna czy socjoterapia.

Niepokojące jest, że przez okres 4 lat liczba dzieci w placówkach nie uległa zmniejszeniu. W tym zakresie placówki standardów nie osiągają. Ponadto do placówek coraz częściej trafiają dzieci z tzw. spraw karnych.

Ad. 1f

Dotyczy placówki wsparcia dziennego w Białymstoku.

Placówka wsparcia dziennego TPD w Białymstoku jest przeznaczona dla dzieci pochodzących z rodzin niewydolnych wychowawczo, zagrożonych patologią społeczną.

Placówka prowadzi zajęcia z socjoterapii, rozwija zainteresowania, pomaga w wyrównywaniu braków edukacyjnych oraz organizuje dożywianie dzieci. Pracownicy świetlicy współpracują z instytucjami działającymi ustawowo na rzecz dziecka i rodziny. Ponadto organizowana jest pomoc rodzinom w postaci paczek żywnościowych.

            W ognisku realizowane są programy dotyczące profilaktyki uzależnień oraz przeznaczone dla dzieci z zaburzeniami zachowania.

Placówka wsparcia dziennego właściwie wywiązuje się ze swoich zadań.

Ad. 2

Dotyczy placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego.

Dzieci przebywające w Rodzinnych Domach Dziecka mają zapewnione właściwe warunki socjalno-bytowe. Pokoje sypialne są stosownie wyposażone. Wyżywienie dostosowane jest do wieku podopiecznych. Wychowankowie objęci są właściwą opieką medyczną. Dzieci wyposażone są w niezbędne akcesoria szkolne. Opiekunowie utrzymują systematyczny kontakt ze szkołą. Podopieczni powyżej piątego roku życia otrzymują kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Starsi wychowankowie przebywający w placówce mają urozmaicony czas wolny. Z wypowiedzi dzieci wynika, że w placówkach panuje miła i życzliwa atmosfera. Nie zdarzyły się przypadki złego ich traktowania. Przewidziane kary nie są surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiałe.

Dzieci, stosownie do wieku, uczone są samodzielności w życiu. Przygotowywane są do samodzielnego podejmowania decyzji, przestrzegania ogólnie przyjętych norm etycznych oraz właściwych zachowań.

Ad. 3a

Kontrolę doraźną przeprowadzono w związku z pismem Ministerstwa Polityki Społecznej dotyczącego kontaktowania się rodzin zagranicznych z dziećmi będącymi wychowankami domu dziecka. Z ustaleń kontrolnych wynikało, że istniały sytuacje, w których tzw. rodzina zaprzyjaźniona występowała o przysposobienie danego dziecka. Wszelkie kwestie dotyczące procedury adopcyjnej oraz kontaktów z dziećmi zostały zachowane.

Nieprawidłowość stwierdzono w jednym przypadku. Dziecko zostało zgłoszone do adopcji, gdy jego sytuacja prawna nie została jeszcze uregulowana.

Ad. 3b

W 2005r. powstał Rodzinny Dom Dziecka Nr 2 w Białymstoku. Stwierdzono, że nowa placówka jest właściwie przygotowana do przyjęcia dzieci i zapewnia warunki do ich fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju w warunkach naturalnego środowiska rodzinnego.

Dyrektor placówki posiada kwalifikacje zgodne z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Łączy również funkcje wychowawcy, administracyjne i obsługi.

Ad. 3c

Ustalono, że placówki wsparcia dziennego są placówkami typu opiekuńczego, przeznaczone dla dzieci pochodzących z rodzin niewydolnych wychowawczo, zagrożonych patologią społeczną. Prowadzą pracę środowiskową udzielając pomocy i wsparcia w kryzysach rodzinnych, rówieśniczych, osobistych, organizując pomoc w nauce, czas wolny, zabawy i zajęcia sportowe. Udzielają pomocy rodzinom w formie: dożywiania dzieci, wyposażenia w niezbędne przybory szkolne, paczki świąteczne. Prowadzone jest również poradnictwo. Warunki lokalowe placówek dostosowane są do zajęć i stosownie wyposażone.

Placówki wsparcia dziennego prawidłowo realizują swoje zadania.

Ad. 3d

W wyniku dokonanych ustaleń stwierdzono, że ośrodek adopcyjno-opiekuńczy prawidłowo realizuje swoje zadania, w oparciu o roczny plan pracy. Prowadzi rejestr osób zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, pełnienia funkcji rodziny zastępczej, do prowadzenia placówki rodzinnej. Gromadzi szczegółowe informacje o rodzinach, w tym dotyczące badań psychologiczno-pedagogicznych kandydatów oraz wywiady środowiskowe w miejscu ich zamieszkania. Kandydaci na rodziny zastępcze i adopcyjne szkoleni są programem "Dziecko czeka...". Ośrodek prowadzi rejestr wydawanych zaświadczeń o ukończeniu szkolenia.

Ad. 3e

Ośrodek adopcyjno-opiekuńczy wspiera rodziny naturalne i zastępcze w zakresie sprawowania opieki nad dzieckiem i jego wychowaniem. Pracownicy Ośrodka odwiedzają rodziny zastępcze, zapoznają się z warunkami mieszkaniowymi, w jakich przebywają dzieci oraz z ich sytuacją szkolną. Zgłaszane problemy wychowawcze rozwiązywane są na bieżąco, najczęściej podczas wizyt pracowników w środowisku. W celu pedagogizacji środowiska z jakiego wywodzą się dzieci, dla rodzin naturalnych sporządzane są indywidualne plany pracy. Rodziny przysposabiające nie zwracają się do Ośrodka o pomoc.

            W sytuacji, gdy dziecko przebywające w rodzinie zastępczej, zostaje zakwalifikowane do przysposobienia, Ośrodek postępuje zgodnie z przepisami prawa, mając na uwadze dobro dziecka i rodziny.

Opis postępowania kontrolnego

Przeprowadzono łącznie 26 kontroli. Nieprawidłowości stwierdzono w 14 przypadkach. Wnioski i zalecenia zawarto w wystąpieniach pokontrolnych. W 12 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości.

 Do najczęściej powtarzających się nieprawidłowości należy zaliczyć:

-         nie opracowano planu pracy opiekuńczo-wychowawczej placówki,

-         nie nawiązano współpracy z właściwym ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym w zakresie dokonywania okresowej oceny sytuacji dzieci,

-         podczas posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka nie ujmowano wszystkich zagadnień określonych w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,

-         wielu pracowników pedagogicznych nie zostało ocenionych mimo kilkunastoletniego stażu pracy, zaś przy dokonywaniu oceny pracowników pedagogicznych nie uwzględniano wszystkich aspektów określonych rozporządzeniem w sprawie kryteriów dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych,

-         notatki z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz z przeprowadzanej kontroli dokumentacji były sporządzane powierzchownie,

-         założenia ujęte w programach naprawczych nie były realizowane terminowo w zakresie np.: zmniejszania liczby dzieci w placówce, wymaganej liczby pokoi do wypoczynku, aneksów kuchennych wg przelicznika wskazanego w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,

-         nie podjęto działań mających na celu zatrudnienie pracownika socjalnego,

-         nie podejmowane   wystarczające działania w celu skrócenia czasu pobytu wychowanków placówce.

Z nadesłanych odpowiedzi na wystosowane wnioski zawarte wystąpieniach pokontrolnych oraz postępowania sprawdzającego przy przeprowadzaniu kolejnych kontroli wynika, że zalecenia pokontrolne w większości zostały zrealizowane lub są w trakcie realizacji. Do efektów postępowania kontrolnego należy zaliczyć:

-         opracowano plan pracy opiekuńczo-wychowawczej placówki,

-         podczas posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka uwzględniane są wszystkie zagadnienia określone w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,

-         została zwiększona częstotliwość obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych,

-         sporządza się dokładniejsze notatki z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych,

-         została oceniona kadra pedagogiczna dotychczas nieoceniona,

-         przy ocenach pracy pracowników pedagogicznych uwzględnia się wszystkie aspekty określone rozporządzeniem w sprawie kryteriów dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych,

-         zobowiązano się do uszczegóławiania zapisów z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz kontroli dokumentacji,

-         z chwilą przeprowadzenia remontów w placówce zostaną wygospodarowane pomieszczenia na pokoje do wypoczynku i aneksy kuchenne,

-         podejmowane są działania zmierzające do skrócenia pobytu wychowanków w placówce,

-        placówki rodzinne nawiązały współpracę z ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym w celu dokonania okresowej oceny sytuacji dziecka.

Analizując funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych należy zauważyć, że w znacznym stopniu zmieniły one swój obraz. Dotyczy to zarówno poziomu świadczonych usług jak i pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Placówki coraz bardziej zbliżają się do osiągnięcia wymaganych standardów. Wszędzie zostały wyremontowane pomieszczenia oraz piony sanitarne. Tylko dwie placówki nie posiadają aneksów kuchennych, jedna - pomieszczeń do wypoczynku w wystarczającej ilości. Jednak tylko dwie placówki osiągają pełne standardy. Jest to Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Suwałkach oraz Dom Dziecka w Pawłówce. Niestety nadal nie zmniejsza się liczba dzieci przebywających w placówkach

Jakość dokumentowania pracy opiekuńczo-wychowawczej jest na dobrym poziomie. Proces wychowawczy jest bardzo zindywidualizowany. Wiele miejsca poświęca się na pracę z rodzinami dzieci, czego efektem jest powrót wielu dzieci do domów rodzinnych.

 

 

Narady z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego zorganizowano cztery narady z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych. Celem ich była wymiana doświadczeń, promowanie działań innowacyjnych oraz doradztwa w zakresie realizacji standardów opieki i wychowania w placówkach, a także zadań ośrodków. Każda z narad odbywała się w innej placówce. Miało to na celu przedstawienie ich funkcjonowania dyrektorom innych placówek, prezentację stosowanych rozwiązań pedagogicznych oraz proponowanych form pracy opiekuńczo-wychowawczej, a także porównanie ich bazy lokalowej i wyposażenia.

W jednej z narad, która odbyła się w placówce opiekuńczo-wychowawczej w Suwałkach, uczestniczyli przedstawiciele Policji z Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej w Białymstoku. Przedstawiono aspekty wykorzystywania seksualnego dzieci.

Jedno ze spotkań odbyło się na Litwie, gdzie dyrektorzy placówek odwiedzili trzy domy dziecka. Celem wyjazdu było zapoznanie z funkcjonowaniem litewskich domów dziecka oraz domów  przeznaczonych dla polskich dzieci znajdujących się na terenie Litwy. Dyrektorzy litewskich placówek przedstawili organizację, funkcjonowanie domów i problemy z jakimi styka się pracująca tam kadra. Zapoznano się również z obowiązującym systemem opieki nad dziećmi i rodziną. Podczas wizyty dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych województwa podlaskiego przekazali przywiezione dary.

W czerwcu 2005r. dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz osoby sprawujące nadzór pedagogiczny w imieniu wojewody uczestniczyli w konferencji nt.: "Organizacja opieki nad dzieckiem i rodziną w pomocy społecznej". Konferencja była zorganizowana przez Ministerstwo Polityki Społecznej i odbyła się w Warszawie.

Placówki przewidziane do kontroli w 2005r.

W planach kontroli na 2006 rok uwzględniono: piętnaście placówek opiekuńczo-wychowawczych, 3 ośrodki adopcyjno-opiekuńcze i Kuratorium Oświaty.

Priorytetami kontroli będzie:

1)      w pięciu placówkach opiekuńczo-wychowawczych - kontrole kompleksowe

-         przestrzeganie standardów w zakresie opieki, wychowania oraz świadczonych usług

2)      w trzech ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych - kontrole kompleksowe

-         zgodność działania ośrodka adopcyjno-opiekuńczego z przepisami prawa oraz rzetelność prowadzonej dokumentacji

3)      w pięciu placówkach opiekuńczo-wychowawczych  - kontrole problemowe

-         kwalifikacje osób zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych

4)      w Kuratorium Oświaty - kontrola problemowa

-         realizacja zadań ujętych w Porozumieniu z dnia 10 stycznia 2001r., zawartym pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaskim Kuratorem Oświaty

5)      w pięciu placówkach opiekuńczo-wychowawczych - kontrole sprawdzające

-         realizacja zaleceń pokontrolnych wydanych podczas kontroli przeprowadzonych w 2005r.

Narady z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych odbędą się w lutym, czerwcu i grudniu 2006r.

Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO

Krystyna Golubiewska

Z-ca Dyrektora Wydziału

Polityki Społecznej

 

Załącznik 1.

Harmonogram kontroli

 

Lp.

Rodzaj kontroli

 

Jednostka przewidziana do kontroli

Termin kontroli na rok 2006 (miesiąc)

1.

kompleksowa

 

Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy

w Białymstoku

Luty

2.

j.w.

Dom Dziecka Nr 2

w Białymstoku

Marzec

3.

j.w.

Rodzinny Dom Dziecka Nr 2

w Białymstoku

Kwiecień

4.

j.w.

Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy

w Łomży

Maj

5.

j.w.

Dom Dziecka

w Pawłówce

Czerwiec

6.

j.w.

Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy

w Suwałkach

Wrzesień

7.

j.w.

Rodzinny Dom Dziecka

w Augustowie

Październik

 

8.

j.w.

Dom Dziecka

w Supraślu

Listopad

9.

problemowa

"Nasz Dom: Dobry Pasterz"
w Białymstoku

Marzec

10.

j.w.

Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza "Opoka" w Wasilkowie

Maj

11.

j.w.

Zespół Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży

Czerwiec

12.

j.w.

Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Suwałkach

Październik

13.

j.w.

Dom Dziecka

w Białowieży

Wrzesień

14.

j.w.

Kuratorium Oświaty

w Białymstoku

Luty

15.

sprawdzająca

Pogotowie Opiekuńcze

w Białymstoku

Luty

16.

j.w.

Dom Dziecka Nr 1 w Białymstoku

 

Kwiecień

17.

j.w.

Dom Dziecka w Krasnem

 

Kwiecień

18.

j.w.

Dom Dziecka w Zambrowie

 

Listopad

19.

j.w.

Świetlica Świętej Urszuli Ledóchowskiej w Augustowie

Listopad

 

 

 

 


Brak załączników.
.