BIAŁYSTOK - STYCZEŃ -
2006
R A P O R T
o przestrzeganiu standardu opieki, wychowania i świadczonych usług w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych i działalności ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych
w województwie podlaskim w 2005 roku
Charakterystyka ogólna
W 2005r. do rejestrów
prowadzonych przez Wojewodę Podlaskiego było wpisanych 26 placówek
opiekuńczo-wychowawczych i 4 ośrodki adopcyjno-opiekuńcze. Funkcjonują one w
dziewięciu powiatach (miasto Białystok, Łomża, Suwałki, powiat augustowski,
białostocki, hajnowski, bielski, suwalski i zambrowski).
Na terenie ośmiu pozostałych powiatów brak jest nadal placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Uwzględniając typ i
specyfikę działań placówek w województwie jest: 5 placówek socjalizacyjnych (w
tym jedna niepubliczna), 4 rodzinne domy dziecka (z tego jeden powstał w
2005r.), 8 placówek wielofunkcyjnych łączących różne zakresy działania, w tym 6
placówek socjalizacyjno-interwencyjnych (2 placówki
wielofunkcyjne powstały w wyniku przekształceń: DDz. w Supraślu i PO w Białymstoku) i 2 placówki niepubliczne
łączące m. in. interwencję, hostel, wsparcie dzienne
oraz 9 placówek wsparcia dziennego. Jedna z placówek wielofunkcyjnych nadal ma
zawieszoną działalność wsparcia dziennego.
Z dniem 30.11.2005r. został zlikwidowany Rodzinny Dom Dziecka w Szczebrze. Natomiast w dniu 20.12.05r.
do rejestru placówek opiekuńczo-wychowawczych prowadzonego przez Wojewodę
Podlaskiego wpisano Środowiskowy Dom Rodzinny "Nasz Dom" w Białymstoku
Placówki opieki całodobowej
dysponowały 667 (z RDDz. w Szczebrze) miejscami, zaś placówki wsparcia dziennego - 455
miejscami.
Pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w ramach sprawowanego
nadzoru pedagogicznego przeprowadzili w 2005r.
§
17 kontroli problemowych w:
-
sześciu placówkach opiekuńczo-wychowawczych zapewniających
opiekę całodobową (w dwóch - jednokrotnie, w czterech - trzykrotnie),
-
trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu wsparcia
dziennego (kontrole jednorazowe),
§
2 kontrole kompleksowe w:
-
dwóch placówkach opiekuńczo-wychowawczych- rodzinnych
§
7 kontroli doraźnych w:
-
dwóch placówkach opiekuńczo- wychowawczych,
-
dwóch ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych,
-
trzech placówkach wsparcia dziennego.
1. Tematyka
przeprowadzonych kontroli problemowych dotyczyły:
a) przestrzegania standardu opieki i
wychowania - opracowywania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i ich
modyfikacja (2 placówki)
b) przygotowania wychowanków do
samodzielności w życiu oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie (2
placówki)
c) przestrzegania w placówce praw dziecka (4
placówek)
d) analizy i oceny nadzoru
pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki (4 placówki)
e) oceny stopnia realizacji programu
naprawczego dochodzenia do standardów w placówce (4 placówki)
f)
organizacji placówki wsparcia dziennego
oraz realizacji jej zadań (3 placówki wsparcia dziennego).
2. Tematyka
przeprowadzanych kontroli kompleksowych dotyczyła:
a) przestrzegania standardów opieki i
wychowania oraz świadczonych usług.
3. Tematyka przeprowadzonych
kontroli doraźnych dotyczyła:
a) przestrzegania standardu opieki i
wychowania - nawiązywania kontaktów rodzin zagranicznych z dziećmi (1 placówka)
b) przestrzegania standardów w zakresie
świadczonych usług (1 placówka)
c) organizacji placówki wsparcia dziennego
oraz realizacji jej zadań (3 placówki)
d) kwalifikowania i szkolenia osób
zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, kandydatów do pełnienia funkcji
rodziny zastępczej i kandydatów do prowadzenia placówki rodzinnej (1 ośrodek)
e) wspierania rodzin naturalnych,
zastępczych oraz przysposabiających w zakresie opieki nad dzieckiem i jego
wychowaniem (1 ośrodek).
Czynnościami kontrolnymi
objęto okres od stycznia 2004r. do grudnia 2005r.
Ad. 1a
Czynnościom
kontrolnym zostały poddane dwie nowopowstałe placówki opiekuńczo-wychowawcze
typu rodzinnego funkcjonujące od 2004r.. W związku z powyższym osoby prowadzące
domy nie posiadały doświadczenia w prowadzeniu dokumentacji dla przebywających
tam wychowanków. Dokumentacja obu placówek była na zróżnicowanym poziomie. W
jednej z placówek dokumentację prowadzono wzorcowo. Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne były wyczerpujące,
charakteryzowały wszystkie sfery rozwoju psychfizycznego
dziecka. Indywidualne plany pracy opracowano poprawnie. Ponadto założono karty
pedagogizacji środowiska rodzinnego.
W drugim przypadku
dokumentacja nie była właściwie prowadzona i uzupełniana. Jednak po
przeprowadzonych kontrolach wykonano wszystkie zalecenia.
Obie placówki nie nawiązały
współpracy z ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi w
zakresie okresowej oceny sytuacji dziecka umieszczonego w placówce.
Stwierdzono,
że przebywający tam wychowankowie mają zapewnione właściwe warunki do rozwoju i
otoczeni są życzliwą atmosferą.
Ad. 1b
Placówki podejmują
szereg działań w celu nauczenia wychowanków samodzielności w życiu oraz
prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Dzieciom stwarzane są okazje do
samodzielnego podejmowania działań, dokonywania wyborów, odpowiedzialności za
własne postępowanie, załatwiania spraw w urzędach. Podopieczni wdrażani są do
prac samoobsługowych typu sprzątanie własnych pokoi oraz innych pomieszczeń. W
kilku placówkach brak jest aneksów kuchennych, co uniemożliwia przeprowadzanie
zajęć kulinarnych, a tym samym nauczenie dzieci przygotowywania prostych
posiłków.
Coraz więcej placówek stara się pozyskiwać środki na
tworzenie autonomicznych mieszkań w ramach ministerialnych programów z zakresu
opieki nad dzieckiem i rodziną. Zamieszkają w nich wychowankowie, którzy
niebawem będą usamodzielnieni. W mieszkaniach pod okiem wychowawców uczą się
zarządzania domowym gospodarstwem, w tym budżetem. W chwili obecnej funkcjonuje
12 mieszkań. Ich liczba nie uległa zwiększeniu w stosunku do roku ubiegłego.
Ad. 1c
W toku kontroli w zakresie
przestrzegania praw dziecka nie stwierdzono przypadków
ich naruszenia. Wychowankowie mają zabezpieczone właściwe warunki socjalno-bytowe. Regularnie wypłacane jest kieszonkowe.
Placówki dokładają wszelkich starań, aby przebywające tam dzieci były otoczone
miłą i życzliwą atmosferą oraz czuły się bezpiecznie. Dyrektorzy Domów dbają,
aby wychowankowie byli poinformowani o przysługujących im prawach. W Domu
Dziecka w Krasnem gościł Rzecznik Praw Dziecka.
W jednym
przypadku stwierdzono, ze w placówce przebywają wychowankowie z tzw. spraw
karnych oraz wychowankowie, którzy trafili do placówki z tzw. spraw
opiekuńczych. Podopiecznych ze spraw karnych charakteryzuje wysoki stopień
zdemoralizowania i agresja. Wspólne przebywanie dzieci o wysokim stopniu
demoralizacji z podopiecznymi ze spraw opiekuńczych nie wpływa pozytywnie na
przebieg procesu opiekuńczo-wychowawczego. Istniały
sytuacje zastraszania wychowanków przez starszych kolegów. Wielu podopiecznych
przebywając w placówkach oczekuje na miejsce w placówce resocjalizacyjnej.
Ad. 1d
Na podstawie
kilkuletniej obserwacji nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektorów
placówek nad kadrą pedagogiczną należy stwierdzić, że jakość sprawowanego
nadzoru na przestrzeni trzech ostatnich lat uległa radykalnej poprawie.
Dyrektorzy placówek wzięli pod uwagę wskazówki przekazywane na naradach, a
także wymieniali swoje doświadczenia z innymi placówkami, które były
kontrolowane w latach poprzednich.
Jakość dokumentowania
sprawowanego nadzoru pedagogicznego jest na dobrym poziomie. Sporządzano
notatki z kontroli dokumentacji oraz notatki z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych. Wzrosła częstotliwość dokonywania
ocen pracy kadry pedagogicznej oraz ocen dorobku zawodowego. Hospitacje
przebiegały zgodnie z uprzednio opracowanym harmonogramem. Dyrektorzy zachęcają
pracowników do wprowadzania ciekawych i nowych form pracy. W wielu placówkach
realizowane są programy autorskie. Kadra pedagogiczna stara się podwyższać
swoje kwalifikacje uczestnicząc w różnych formach dokształcania. W nielicznych
placówkach, uwagi z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych
były sporządzane w sposób bardzo powierzchowny oraz brak było notatek z
przeprowadzonych kontroli dokumentacji. Tego rodzaju braki wpływają negatywnie
na gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych, a to w
konsekwencji utrudnia ocenę ich pracy. W niewielu przypadkach oceny pracy
pracowników pedagogicznych były dokonywane w sposób powierzchowny. Na podstawie
kart ocen pracy stwierdzono, że w uzasadnieniach ocen ich pracy nie wzięto pod
uwagę wszystkich aspektów określonych w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów
i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
Na podstawie analizy
protokołów z posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka
stwierdzono, że kwestie dotyczące wychowanków przebywających w placówkach oraz
ich rodzin analizowane są bardziej skrupulatnie. Analizie poddawane są również
metody i formy pracy z dzieckiem i jego rodziną. Ponadto placówki motywują na
piśmie zasadność pobytu dziecka w placówce.
Uogólniając,
należy stwierdzić, że pracownicy placówek podejmują próby poszukiwania
najskuteczniejszych metod wychowawczych często w oparciu o najnowszą literaturę
z zakresu opieki i wychowania.
Ad. 1e
Kontrolą
objęto stopień realizacji programów naprawczych dochodzenia do standardów, o
których mowa w art. 154 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.
U. Nr 64, poz.593 z późn. zm.).
Z
przeprowadzonych kontroli oraz analizy programów naprawczych wynika, że
przewidziane działania zostały w większości zrealizowane.
Wszystkie
placówki przeprowadziły remonty. Modernizując pomieszczenia, wygospodarowano
miejsca na aneksy kuchenne, pomieszczenia do zajęć sportowych i
terapeutycznych. Sypialnie dzieci zostały stosownie wyposażone, tym samym stały
się przytulniejsze. Zatrudniono niezbędnych specjalistów (psycholog, pedagog,
pracownik socjalny). Coraz częściej w placówkach prowadzone są zajęcia
specjalistyczne typu: terapia pedagogiczna czy socjoterapia.
Niepokojące jest, że przez okres 4 lat liczba dzieci w placówkach
nie uległa zmniejszeniu. W tym zakresie placówki standardów nie osiągają.
Ponadto do placówek coraz częściej trafiają dzieci z tzw. spraw karnych.
Ad. 1f
Dotyczy placówki wsparcia dziennego w Białymstoku.
Placówka wsparcia dziennego TPD
w Białymstoku jest przeznaczona dla dzieci pochodzących z rodzin niewydolnych
wychowawczo, zagrożonych patologią społeczną.
Placówka prowadzi zajęcia z socjoterapii,
rozwija zainteresowania, pomaga w wyrównywaniu braków edukacyjnych oraz
organizuje dożywianie dzieci. Pracownicy świetlicy współpracują z instytucjami
działającymi ustawowo na rzecz dziecka i rodziny. Ponadto organizowana jest
pomoc rodzinom w postaci paczek żywnościowych.
W ognisku
realizowane są programy dotyczące profilaktyki uzależnień oraz przeznaczone dla
dzieci z zaburzeniami zachowania.
Placówka
wsparcia dziennego właściwie wywiązuje się ze swoich zadań.
Ad. 2
Dotyczy placówek opiekuńczo-wychowawczych
typu rodzinnego.
Dzieci przebywające w Rodzinnych
Domach Dziecka mają zapewnione właściwe warunki socjalno-bytowe. Pokoje
sypialne są stosownie wyposażone. Wyżywienie dostosowane jest do wieku
podopiecznych. Wychowankowie objęci są właściwą opieką medyczną. Dzieci
wyposażone są w niezbędne akcesoria szkolne. Opiekunowie utrzymują
systematyczny kontakt ze szkołą. Podopieczni powyżej piątego roku życia
otrzymują kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Starsi wychowankowie
przebywający w placówce mają urozmaicony czas wolny. Z wypowiedzi dzieci
wynika, że w placówkach panuje miła i życzliwa atmosfera. Nie zdarzyły się
przypadki złego ich traktowania. Przewidziane kary nie są surowe, a kryteria
ich stosowania zrozumiałe.
Dzieci, stosownie do wieku, uczone są samodzielności w
życiu. Przygotowywane są do samodzielnego podejmowania decyzji, przestrzegania
ogólnie przyjętych norm etycznych oraz właściwych zachowań.
Ad. 3a
Kontrolę doraźną
przeprowadzono w związku z pismem Ministerstwa Polityki Społecznej dotyczącego
kontaktowania się rodzin zagranicznych z dziećmi będącymi wychowankami domu
dziecka. Z ustaleń kontrolnych wynikało, że istniały sytuacje, w których tzw.
rodzina zaprzyjaźniona występowała o przysposobienie danego dziecka. Wszelkie
kwestie dotyczące procedury adopcyjnej oraz kontaktów z dziećmi zostały
zachowane.
Nieprawidłowość
stwierdzono w jednym przypadku. Dziecko zostało zgłoszone do adopcji, gdy jego
sytuacja prawna nie została jeszcze uregulowana.
Ad. 3b
W 2005r. powstał Rodzinny Dom
Dziecka Nr 2 w Białymstoku. Stwierdzono, że nowa placówka jest właściwie
przygotowana do przyjęcia dzieci i zapewnia warunki do ich fizycznego,
psychicznego i poznawczego rozwoju w warunkach naturalnego środowiska
rodzinnego.
Dyrektor
placówki posiada kwalifikacje zgodne z rozporządzeniem w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych. Łączy również funkcje wychowawcy, administracyjne i
obsługi.
Ad. 3c
Ustalono, że placówki wsparcia
dziennego są placówkami typu opiekuńczego, przeznaczone dla dzieci pochodzących
z rodzin niewydolnych wychowawczo, zagrożonych patologią społeczną. Prowadzą
pracę środowiskową udzielając pomocy i wsparcia w kryzysach rodzinnych,
rówieśniczych, osobistych, organizując pomoc w nauce, czas wolny, zabawy i
zajęcia sportowe. Udzielają pomocy rodzinom w formie: dożywiania dzieci, wyposażenia
w niezbędne przybory szkolne, paczki świąteczne. Prowadzone jest również
poradnictwo. Warunki lokalowe placówek dostosowane są do zajęć i stosownie
wyposażone.
Placówki
wsparcia dziennego prawidłowo realizują swoje zadania.
Ad. 3d
W wyniku
dokonanych ustaleń stwierdzono, że ośrodek adopcyjno-opiekuńczy prawidłowo
realizuje swoje zadania, w oparciu o roczny plan pracy. Prowadzi rejestr osób
zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, pełnienia funkcji rodziny
zastępczej, do prowadzenia placówki rodzinnej. Gromadzi szczegółowe informacje
o rodzinach, w tym dotyczące badań psychologiczno-pedagogicznych kandydatów
oraz wywiady środowiskowe w miejscu ich zamieszkania. Kandydaci na rodziny
zastępcze i adopcyjne szkoleni są programem "Dziecko czeka...". Ośrodek
prowadzi rejestr wydawanych zaświadczeń o ukończeniu szkolenia.
Ad. 3e
Ośrodek adopcyjno-opiekuńczy wspiera rodziny naturalne i
zastępcze w zakresie sprawowania opieki nad dzieckiem i jego wychowaniem.
Pracownicy Ośrodka odwiedzają rodziny zastępcze, zapoznają się z warunkami
mieszkaniowymi, w jakich przebywają dzieci oraz z ich sytuacją szkolną.
Zgłaszane problemy wychowawcze rozwiązywane są na bieżąco, najczęściej podczas
wizyt pracowników w środowisku. W celu pedagogizacji środowiska
z jakiego wywodzą się dzieci, dla rodzin naturalnych sporządzane są
indywidualne plany pracy. Rodziny przysposabiające nie zwracają się do Ośrodka
o pomoc.
W sytuacji, gdy dziecko przebywające
w rodzinie zastępczej, zostaje zakwalifikowane do przysposobienia, Ośrodek
postępuje zgodnie z przepisami prawa, mając na uwadze dobro dziecka i rodziny.
Opis postępowania kontrolnego
Przeprowadzono łącznie 26
kontroli. Nieprawidłowości stwierdzono w 14 przypadkach. Wnioski i zalecenia
zawarto w wystąpieniach pokontrolnych. W 12 przypadkach nie stwierdzono
nieprawidłowości.
Do najczęściej powtarzających się
nieprawidłowości należy zaliczyć:
-
nie opracowano planu pracy opiekuńczo-wychowawczej
placówki,
-
nie nawiązano współpracy z właściwym ośrodkiem
adopcyjno-opiekuńczym w zakresie dokonywania okresowej oceny sytuacji dzieci,
-
podczas posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny
sytuacji dziecka nie ujmowano wszystkich zagadnień określonych w § 11 ust. 1 rozporządzenia
w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
wielu pracowników
pedagogicznych nie zostało ocenionych mimo kilkunastoletniego stażu pracy, zaś
przy dokonywaniu oceny pracowników pedagogicznych nie uwzględniano wszystkich
aspektów określonych rozporządzeniem w sprawie kryteriów dokonywania oceny
pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych
i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych,
-
notatki z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych
oraz z przeprowadzanej kontroli dokumentacji były sporządzane powierzchownie,
-
założenia ujęte w programach naprawczych nie były realizowane
terminowo w zakresie np.: zmniejszania liczby dzieci w placówce, wymaganej
liczby pokoi do wypoczynku, aneksów kuchennych wg przelicznika wskazanego w
rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
nie podjęto działań mających na celu zatrudnienie
pracownika socjalnego,
-
nie podejmowane są
wystarczające działania w celu skrócenia czasu pobytu wychowanków
placówce.
Z
nadesłanych odpowiedzi na wystosowane wnioski zawarte wystąpieniach
pokontrolnych oraz postępowania sprawdzającego przy przeprowadzaniu kolejnych
kontroli wynika, że zalecenia pokontrolne w większości zostały zrealizowane lub
są w trakcie realizacji. Do efektów postępowania kontrolnego należy zaliczyć:
-
opracowano plan pracy opiekuńczo-wychowawczej placówki,
-
podczas posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny
sytuacji dziecka uwzględniane są wszystkie zagadnienia określone w
rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
została zwiększona częstotliwość obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych,
-
sporządza się dokładniejsze notatki z obserwowanych zajęć
opiekuńczo-wychowawczych,
-
została oceniona kadra pedagogiczna dotychczas nieoceniona,
-
przy ocenach pracy pracowników pedagogicznych uwzględnia
się wszystkie aspekty określone rozporządzeniem w sprawie kryteriów dokonywania
oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych
i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych,
-
zobowiązano się do uszczegóławiania zapisów z
obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz kontroli dokumentacji,
-
z chwilą przeprowadzenia remontów w placówce zostaną
wygospodarowane pomieszczenia na pokoje do wypoczynku i aneksy kuchenne,
-
podejmowane są działania zmierzające do skrócenia pobytu
wychowanków w placówce,
Analizując funkcjonowanie
placówek opiekuńczo-wychowawczych należy zauważyć, że
w znacznym stopniu zmieniły one swój obraz. Dotyczy to zarówno poziomu
świadczonych usług jak i pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Placówki coraz bardziej
zbliżają się do osiągnięcia wymaganych standardów. Wszędzie zostały
wyremontowane pomieszczenia oraz piony sanitarne. Tylko dwie placówki nie
posiadają aneksów kuchennych, jedna -
pomieszczeń do wypoczynku w wystarczającej ilości. Jednak tylko dwie placówki
osiągają pełne standardy. Jest to Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza
w Suwałkach oraz Dom Dziecka w Pawłówce. Niestety
nadal nie zmniejsza się liczba dzieci przebywających w placówkach
Jakość dokumentowania pracy
opiekuńczo-wychowawczej jest na dobrym poziomie.
Proces wychowawczy jest bardzo zindywidualizowany. Wiele miejsca poświęca się
na pracę z rodzinami dzieci, czego efektem jest powrót wielu dzieci do domów
rodzinnych.
Narady z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
W
ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego zorganizowano cztery narady z
dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych. Celem ich była wymiana doświadczeń, promowanie działań
innowacyjnych oraz doradztwa w zakresie realizacji standardów opieki i
wychowania w placówkach, a także zadań ośrodków. Każda z narad odbywała się w
innej placówce. Miało to na celu przedstawienie ich funkcjonowania dyrektorom
innych placówek, prezentację stosowanych rozwiązań pedagogicznych oraz
proponowanych form pracy opiekuńczo-wychowawczej, a także porównanie ich bazy
lokalowej i wyposażenia.
W
jednej z narad, która odbyła się w placówce opiekuńczo-wychowawczej
w Suwałkach, uczestniczyli przedstawiciele Policji z Wydziału Prewencji Komendy
Wojewódzkiej w Białymstoku. Przedstawiono aspekty wykorzystywania seksualnego
dzieci.
Jedno
ze spotkań odbyło się na Litwie, gdzie dyrektorzy placówek odwiedzili trzy domy
dziecka. Celem wyjazdu było zapoznanie z funkcjonowaniem litewskich domów
dziecka oraz domów
przeznaczonych dla polskich dzieci znajdujących się na terenie
Litwy. Dyrektorzy litewskich placówek przedstawili organizację, funkcjonowanie
domów i problemy z jakimi styka się pracująca tam
kadra. Zapoznano się również z obowiązującym systemem opieki nad dziećmi i
rodziną. Podczas wizyty dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych
województwa podlaskiego przekazali przywiezione dary.
W czerwcu 2005r. dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych
oraz osoby sprawujące nadzór pedagogiczny w imieniu wojewody uczestniczyli w
konferencji nt.: "Organizacja opieki nad dzieckiem i rodziną w pomocy
społecznej". Konferencja była zorganizowana przez Ministerstwo Polityki
Społecznej i odbyła się w Warszawie.
Placówki
przewidziane do kontroli w 2005r.
W
planach kontroli na 2006 rok uwzględniono: piętnaście placówek
opiekuńczo-wychowawczych, 3 ośrodki adopcyjno-opiekuńcze i Kuratorium Oświaty.
Priorytetami kontroli
będzie:
1) w pięciu placówkach
opiekuńczo-wychowawczych - kontrole kompleksowe
-
przestrzeganie standardów w zakresie opieki, wychowania
oraz świadczonych usług
2) w trzech ośrodkach
adopcyjno-opiekuńczych - kontrole kompleksowe
-
zgodność działania ośrodka adopcyjno-opiekuńczego z
przepisami prawa oraz rzetelność prowadzonej dokumentacji
3) w pięciu placówkach opiekuńczo-wychowawczych -
kontrole problemowe
-
kwalifikacje osób zatrudnionych w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych
4) w Kuratorium Oświaty -
kontrola problemowa
-
realizacja zadań ujętych w Porozumieniu z dnia 10 stycznia
2001r., zawartym pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaskim Kuratorem Oświaty
5) w pięciu placówkach
opiekuńczo-wychowawczych - kontrole sprawdzające
-
realizacja zaleceń pokontrolnych wydanych podczas kontroli
przeprowadzonych w 2005r.
Narady z dyrektorami
placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych odbędą się w lutym, czerwcu i
grudniu 2006r.
Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO
Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej
Załącznik 1.
Harmonogram kontroli
Lp.
|
Rodzaj
kontroli
|
Jednostka przewidziana do
kontroli
|
Termin kontroli na rok
2006 (miesiąc)
|
1.
|
kompleksowa
|
Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy
w Białymstoku
|
Luty
|
2.
|
j.w.
|
Dom Dziecka Nr 2
w Białymstoku
|
Marzec
|
3.
|
j.w.
|
Rodzinny Dom Dziecka Nr 2
w Białymstoku
|
Kwiecień
|
4.
|
j.w.
|
Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy
w Łomży
|
Maj
|
5.
|
j.w.
|
Dom Dziecka
w Pawłówce
|
Czerwiec
|
6.
|
j.w.
|
Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy
w Suwałkach
|
Wrzesień
|
7.
|
j.w.
|
Rodzinny Dom Dziecka
w Augustowie
|
Październik
|
8.
|
j.w.
|
Dom Dziecka
w Supraślu
|
Listopad
|
9.
|
problemowa
|
"Nasz Dom: Dobry Pasterz"
w Białymstoku
|
Marzec
|
10.
|
j.w.
|
Wielofunkcyjna Placówka
Opiekuńczo-Wychowawcza "Opoka" w Wasilkowie
|
Maj
|
11.
|
j.w.
|
Zespół Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży
|
Czerwiec
|
12.
|
j.w.
|
Placówka
Opiekuńczo-Wychowawcza w Suwałkach
|
Październik
|
13.
|
j.w.
|
Dom Dziecka
w Białowieży
|
Wrzesień
|
14.
|
j.w.
|
Kuratorium Oświaty
w Białymstoku
|
Luty
|
15.
|
sprawdzająca
|
Pogotowie Opiekuńcze
w
Białymstoku
|
Luty
|
16.
|
j.w.
|
Dom Dziecka Nr 1 w Białymstoku
|
Kwiecień
|
17.
|
j.w.
|
Dom Dziecka w Krasnem
|
Kwiecień
|
18.
|
j.w.
|
Dom Dziecka w Zambrowie
|
Listopad
|
19.
|
j.w.
|
Świetlica Świętej Urszuli Ledóchowskiej w Augustowie
|
Listopad
|