WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, 27 stycznia 2006 r.
PN.II.J.S.0911- 23/06
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z
2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113,
poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr
162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203 oraz z 2005 r.
Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457)
stwierdzam nieważność
§ 4 ust. 10, § 7 ust. 2 oraz § 9
ust. 3 uchwały Nr XXI/114/05 Rady Gminy Grodzisk z dnia 28 grudnia 2005 r. w
sprawie zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego
wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków
motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników
wynagradzania, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania
dodatku mieszkaniowego.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 28 grudnia 2005 r. Rada
Gminy Grodzisk podjęła uchwałę
Nr XXI/114/05 w sprawie zasad
wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz
szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego,
funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagradzania,
a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku
mieszkaniowego.
Powyższa uchwała wpłynęła do
organu nadzoru w dniu 5 stycznia 2006 roku.
Przeprowadzona analiza wykazała,
iż zapisy § 4 ust. 10, § 7 ust. 2 oraz § 9 ust. 3 cytowanej uchwały podjęte
zostały z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu
24 stycznia 2006 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie
stwierdzenia ich nieważności.
Rada Gminy Grodzisk w zapisie § 4
ust. 10 uchwały ustaliła, iż dyrektorowi, wicedyrektorowi szkoły oraz
nauczycielowi pełniącemu to stanowisko obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar
godzin i wynosi on dla: 1/ dyrektora szkoły do 7 oddziałów - 8 godzin
tygodniowego wymiaru zajęć; 2/ dyrektora szkoły powyżej 8 oddziałów - 3 godziny
tygodniowego wymiaru zajęć; 3/ wicedyrektora powyżej 8 oddziałów - 7 godzin
tygodniowego wymiaru zajęć.
Unormowanie to narusza
postanowienia art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z poźn. zm.), stanowiącego podstawę
prawną do przyjęcia przez rady regulaminów dla nauczycieli. Zgodnie z jego
postanowieniami organ prowadzący szkołę, określa corocznie dla nauczycieli w
drodze regulaminu:
1) wysokość stawek dodatków (za wysługę lat, motywacyjnego,
funkcyjnego oraz za warunki pracy), oraz szczegółowe warunki przyznawania tych
dodatków;
2) szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za
godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw;
3) wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia
(nagród
i innych
świadczeń wynikających ze stosunku pracy), o ile nie zostały one określone w
ustawie lub w odrębnych przepisach.
Jak wynika z powyższego Karta
Nauczyciela nie przewiduje wśród materii, która powinna zostać ujęta w
regulaminie, postanowień ustalających zasady obniżania tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin dyrektorowi, wicedyrektorowi szkoły oraz
nauczycielowi pełniącemu to stanowisko.
W myśl art. 42 ust. 7 pkt 2 powoływanej ustawy organ prowadzący szkołę po
uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny określa zasady
udzielania
i
rozmiar zniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole.
Mając powyższe na względzie należy uznać, iż Rada Gminy Grodzisk powinna podjąć
na podstawie cytowanego artykułu odrębną uchwałę w sprawie Zasad po uprzednim uzyskaniu opinii
Podlaskiego Kuratora Oświaty.
Umieszczenie zatem w § 4 ust. 10
uchwały zapisów ustalających
wymiar godzin zajęć dyrektorowi, wicedyrektorowi szkoły oraz
nauczycielowi pełniącemu to stanowisko, zostało dokonane bez upoważnienia
ustawowego.
Rada Gminy wprowadzając z kolei w § 7 ust. 2 uchwały
zapis, iż wliczenie godzin ponadwymiarowych do
zatrudnienia w zwiększonym wymiarze godzin traktowane jest jako nagroda za
uzyskane wyniki dydaktyczno-wychowawcze, minimalną absencję i stanowi
motywowanie do dalszej jak najlepszej pracy, uczyniła to bez podstawy prawnej,
ponieważ brak jest przepisów prawa upoważniających radę gminy do wprowadzenia
takiego uregulowania.
Ponadto w § 9 ust. 3 uchwały Rada
Gminy ustaliła, iż do okresów pracy wymaganych do nabycia prawa do dodatku za
wysługę lat zalicza się okresy pracy wykonywanej w wymiarze nie niższym niż
połowa obowiązującego wymiaru zajęć.
Uregulowanie to jest niezgodne z
§ 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31
stycznia 2005 roku w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia
zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do
wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy /Dz.U. Nr 22, poz. 181/, według którego do okresów pracy
uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego
zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli
z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego
zależą uprawnienia pracownicze.
Z powyższego przepisu wynika, iż
do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się generalnie
wszystkie okresy poprzedniego zatrudnienia bez względu na wymiar prowadzonych
przez nauczyciela zajęć. Jednocześnie przepis ten nie zawiera delegacji dla
organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego dla normowania kwestii
przedmiotowych okresów we własnym zakresie.
Powyższe naruszenia prawa maja
charakter istotny, dlatego też skutkują stwierdzeniem ich nieważności..
Na niniejsze rozstrzygnięcie
służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty
jego doręczenia.
Otrzymuje:
Rada Gminy Grodzisk
Wojewoda Podlaski
/-/ Jan Dobrzyński