| Białystok, 2006 – 01 – 12 
 
 Protokół 
 z kontroli Starostwa Powiatowego w Sejnach 
 
 Podstawa kontroli: Polecenie służbowe (upoważnienie Nr 131/05 z dnia 30.11.2005r. ) Zastępcy Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Pani Ewy Stachowicz. 
 Kontrolę przeprowadził: inspektor Wydziału Rozwoju Regionalnego – Krzysztof Neczyperowicz , w dniach 06.12.2005 i 07.12.2005r. Wpis w książce kontroli nr 09/05. 
 
 Kierownik jednostki kontrolowanej: Piotr Marian Luto - Starosta Powiatu Sejneńskiego. 
 
 Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielali: 
 Pan Aleksander Niedźwiedź – kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach. 
 Pan Marek Ślusarz - kierownik Wydziału Komunikacji i Dróg w Starostwie Powiatowym w Sejnach. 
 
 Przedmiot kontroli: ocena organizacji ruchu w zakresie: 
 - zgodności z obowiązującymi przepisami 
 - bezpieczeństwa ruchu drogowego. 
 
 Podstawy prawne kontroli: 
 - Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity - Dz.U. z 2005r. , Nr 108 poz. 908). 
 - Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (tekst jednolity - Dz.U. z 2004r. Nr 204 poz. 2086). 
 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 lipca 2002r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170 poz. 1393 ). 
 - Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 października 2000r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach (Dz. U. Nr 90 poz. 1006). 
 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177 poz. 1729). 
 - Zarządzenie wewnętrzne Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11.05.2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli. 
 
 Ustalenia kontroli: 
 
 W toku kontroli sprawdzono następująco: 
 
 1. Projekty organizacji ruchu: 
 
 Drogi miejskie (ulice): 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Niecała, Żwirki i Wigury , Szkolnej w Sejnach. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Krzywej. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Ogrodowej. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Piłsudskiego. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Słowackiego. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Parkowej. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Plac Św. Agaty. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Przyrzecznej. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Przyrzecznej. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Emilii Plater. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Mickiewicza. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Zawadzkiego. 
 Drogi zamiejskie: 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1090B Maćkowa Ruda – Buda Ruska – Jeziorki. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1156B Kaletnik – Adamowizna – Orlinek – Gremzdel. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1157B Krasnopol – Gremzdel – Jegliniec – Wiatrołuża. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1158B Wiatrołuża – Wysoka Góra – Remieńkiń. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1159B na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 651 – Szołtany – Puńsk – Wojtokiemie. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1160B Puńsk – Wojciuliszki – Budzisko. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1161B Puńsk – Szlinokiemie. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1162B Trakiszki – Poluńce – Widugiery. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1163B Sejwy – Widugiery – Sankury. 
 - Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1164B Sejny – Bubele – Krasnowo – Sankury. 
 
 W sprawdzonych projektach stwierdzono uchybienia polegające na braku nazwiska i podpisu projektanta oraz braków planów orientacyjnych , stosownie do § 5 ust 1 pkt 7 i § 5 ust 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177 poz. 1729). 
 
 2. Ewidencja zatwierdzonych projektów organizacji ruchu 
 
 Prowadzona w PZD ewidencja zatwierdzonych projektów ruchu zawiera elementy określone przepisami § 9 ust 2 ww. rozporządzenia . 
 
 3. Kontrola istniejącego oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego 
 
 W trakcie kontroli dokonano objazdu wybranych odcinków dróg. Celem przeglądu było sprawdzenie prawidłowości zastosowania oraz stanu technicznego oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Skontrolowano następujące odcinki dróg: 
 
 - Nr 1174B od miasta Sejny do miejscowości Pogorzelec, 
 - Nr 1170B na odcinku od miejscowości Pogorzelec do miejscowości Giby, 
 - Nr 1177B od miejscowości Giby do miejscowości Berżniki, 
 - Nr 1178B od miejscowości Berżniki do miejscowości Ogrodniki, 
 - Nr 1166B na odcinku od miejscowości Żegary do drogi powiatowej Nr 1164B, 
 - Nr 1164 od drogi powiatowej Nr 1166B do miejscowości Krasnowo, 
 - Nr 1163B na odcinku od Widugiery do drogi powiatowej Nr 1159B 
 - Nr 1159B od drogi powiatowej Nr 1163B do Puńska, 
 - Nr 1161B od miejscowości Puńsk do drogi wojewódzkiej Nr 651, 
 
 W wyniku objazdu oceniono stan oznakowania jako dobry. Oznakowanie jest w dobrym stanie technicznym. Nie stwierdzono błędów w oznakowaniu dróg. 
 
 4. Realizacja stałych kontroli oznakowania 
 
 Działania prowadzone w PZD, związane z kontrolą istniejącego oznakowania kształtowały się następująco: 
 – W 2005r. skontrolowano dwukrotnie istniejące oznakowania na obszarze wszystkich gmin powiatu sejneńskiego, to jest zgodnie z § 12 ust 5 ww. rozporządzenia. 
 – W 2004r. i 2003r. PZD skontrolował drogi na terenie wszystkich gmin , jednak z niewystarczającą częstotliwością. W trakcie kontroli stwierdzono protokoły z kontroli przeprowadzanych tylko raz w roku. 
 
 Należy jednak zaznaczyć , iż niezależnie od powyższych przeglądów w PZD prowadzony jest „Dziennik objazdu dróg” w którym na bieżąco odnotowywane są zauważone nieprawidłowości w oznakowaniu , stosowne zalecenia korygujące oraz potwierdzenie wykonania zaleceń. 
 
 5. Realizacja kontroli odbioru stałych organizacji ruchu 
 
 Mimo, iż w latach 2004r. – 2005r. PZD zatwierdził 51 projektów stałej organizacji ruchu, nie stwierdzono potwierdzenia przeprowadzania kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji zatwierdzonych projektów , stosownie do § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia . 
 
 6. Działania inwestycyjne i modernizacyjne dróg i ulic pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego 
 
 W latach 2004 – 2005 wykonano 7 inwestycji mających wpływ na poziom bezpieczeństwa drogowego na drogach powiatowych , w tym 3 zadania bezpośrednio związane z bezpieczeństwem i 4 zadania mające pośredni wpływ na poziom bezpieczeństwa. 
 
 Zadaniami mającymi bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo były: 
 - Ustawienie stalowych barier ochronnych na drodze powiatowej nr 1202B o długości 80 mb .Koszt inwestycji – 16 982,4 zł. 
 - Przebudowa ul. Zawadzkiego wraz z budową chodników. Koszt inwestycji – 394 340,0 zł. 
 - Ustawienie stalowych barier na ul. Przyrzecznej o długości 50 mb. Koszt inwestycji – 10 614,0 zł. 
 Zadaniami nie związanymi bezpośrednio z bezpieczeństwem ruchu były: 
 - Modernizacja nawierzchni jezdni na drodze Nr 1202B .Koszt inwestycji –627 471,84 zł. 
 - Modernizacja nawierzchni jezdni na drodze Nr 1165B. Koszt inwestycji –612 144,83 zł. 
 - Modernizacja nawierzchni jezdni na drodze Nr 1173B. Koszt inwestycji –333 701,99 zł. 
 
 Porównując wydatki budżetowe powiatu z lat 2002 – 2005r. ( Dział „Transport i Łączność” w Uchwale Nr II/10/02 zał. Nr 2 , Uchwale nr XIV/69/04 zał. Nr 2, Uchwale Nr XXI/114/04 zał. Nr 2) należy zwrócić uwagę na niekorzystną tendencję stopniowego zmniejszania ilości środków finansowych przewidzianych na inwestycje drogowe. Skutkować to może pogorszeniem stanu technicznego dróg i organizacji ruchu , co w konsekwencji zmniejszy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. 
 
 7. Współpraca z innymi jednostkami w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa 
 
 Godną odnotowania inicjatywą Starostwa Powiatowego jest powołanie uchwałą Nr 123/02 Zarządu Powiatu w Sejnach w dniu 20 lutego 2002 roku Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. 
 Działaniami Komisji w 2003r. było m. in. zaopiniowanie Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego, który został przyjęty Uchwałą nr VII/34/03 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 18 czerwca 2003 roku. Celem programu jest poprawa stanu i poczucia bezpieczeństwa mieszkańców , w tym również minimalizowanie zagrożeń komunikacyjnych poprzez m. in. instalację progów spowalniających , właściwe oznakowanie dróg, budowa zatok, objazdów, itp. Przeprowadzono również działania pod hasłem ,,Pomiar”, ,,Pieszy”, ,,Prędkość”, ,,Trasa” , których celem było zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Przeprowadzono również przy współudziale samorządów, mediów i prasy lokalnej akcję pod kryptonimem ,,Jabłuszko czy cytrynka” promującą ograniczenie prędkości przez kierowców poruszających się po drogach oraz Powiatowy Turniej Wiedzy o Bezpieczeństwie w Ruchu Drogowym. W trakcie trwania akcji ,,Bezpieczna droga do szkoły/domu” sprawdzono stan oznakowania okolic szkół znakami poziomymi i pionowymi. Usunięto ich uchybienia i rozdano 100 emblematów odblaskowych dla dzieci. 
 W 2004r. Komisja kontynuowała Powiatowy Program Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego , w tym działania ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa na drogach powiatu sejneńskiego. Ważnym aspektem działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku jest stworzenie płaszczyzny do współpracy szerokiemu gronu jednostek odpowiedzialnych za rożne aspekty bezpieczeństwa ,w tym również bezpieczeństwa ruchu drogowego. 
 
 Należy jednak zaznaczyć , że nie zapewnienie dostatecznych środków finansowych ( pkt. 6 niniejszego protokółu ) może skutkować ograniczeniem skuteczności działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu. 
 
 
 Na tym ustalenia zakończono. 
 
 Kontrolowanemu przysługuje prawo wniesienia pisemnego wyjaśnienia do treści protokółu w terminie 7 dni od daty jego podpisania. 
 Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z tego jeden otrzymuje Starosta Powiatu w Sejnach a drugi Dyrektor Wydziału Rozwoju Regionalnego PUW w Białymstoku. 
 
 12.01.2006 r. 
 
 
| Starosta Marian Piotr Luto 
 /-/ 
 (data i podpis kontrolowanego) | Krzysztof Neczyperowicz 
 /-/ 
 (Podpis kontrolującego) |  
                         |