Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38073121   odwiedzin

Kategoria: Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży

Sprawozdanie z realizacji Programu w 2005 r.
Data utworzenia:  07.03.2006 11:34:25
Data publikacji:  07.03.2006 11:34:25
Data modyfikacji:  07.03.2006 11:34:25
Autorzy: Kościuk Nina
Publikator: Borowik Ludmiła
W 2005 r. w ramach realizacji zadań Wojewody opiniowano 10 wniosków jednostek samorządu terytorialnego o dotację na realizację programów z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną, z czego 9 wniosków zaopiniowano pozytywnie. Ministerstwo Polityki Społecznej zakwalifikowało do dofinansowania 8 z tych wniosków.
Białystok, lutego 2006r

Sprawozdanie z realizacji Programu Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży
w województwie podlaskim

W 2005r. w ramach realizacji Programu Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży w województwie podlaskim podjęto następujące działania.

W ramach realizacji zadań Wojewody opiniowano 10 wniosków jednostek samorządu terytorialnego o dotację na realizację programów z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną, z czego 9 wniosków zaopiniowano pozytywnie. Ministerstwo Polityki Społecznej zakwalifikowało do dofinansowania 8 z tych wniosków:

1.      Miasta Białystok na "Utworzenie i prowadzenie Klubu wspierania zastępczego środowiska rodzinnego",

2.      Miasta Białystok na "Utworzenie Placówki Wsparcia Dziennego",

3.      Miasta Białystok na "Przyjazne dorastanie - program utworzenia mieszkań usamodzielnienia przy Domu Dziecka Nr 2 w Białymstoku",

4.      Powiatu Białostockiego na "Stworzenie mieszkań usamodzielnienia dla wychowanków placówki opiekuńczo-wychowawczej jaką jest Dom Dziecka w Supraślu",

5.      Powiatu Białostockiego na "Ośrodek Interwencji Kryzysowej przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku z Filią w Krasnem przy Mieszkaniach Chronionych",

6.      Powiatu Białostockiego na "Przekształcenie placówki socjalizacyjnej i interwencyjnej w zespół placówek",

7.      Powiatu Monieckiego na "Tworzenie Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Mońkach",

8.      Powiatu Zambrowskiego na "Utworzenie i funkcjonowanie hostelu".

Na realizację ww. programów MPS przyznało jednostkom samorządu terytorialnego łącznie 204.000 ., w tym na zadania z zakresu niedostosowania społecznego 78.000.

Informuję jednocześnie o działaniach podejmowanych na terenie województwa podlaskiego przez innych realizatorów Programu.

Komenda Wojewódzka Policji w Białymstoku opracowała "Harmonogramy działań jednostek Policji województwa podlaskiego w ramach wdrażania rządowego programu zapobiegania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości wśród dzieci i młodzieży".

Harmonogramy przewidują działania na szczeblu wojewódzkim i powiatowym w pięciu płaszczyznach, tj.:

ORGANIZACJI DZIAŁAŃ PROGRAMOWYCH - w ramach których m.in.:

1)   przedstawiono ww. harmonogramy na posiedzeniach Powiatowych Komisji Bezpieczeństwa i Porządku działających w powiatach województwa podlaskiego na podstawie art. 38 a Ustawy z dnia 05.06.1998 roku o samorządzie powiatowym,

2)   organizowano lokalne spotkania z udziałem organów samorządowych i kierownictwem placówek oświatowych, celem wypracowania wspólnych działań w ramach realizacji Programu oraz zwiększenia skuteczności zapobiegania negatywnym zjawiskom z udziałem dzieci i młodzieży,

3)   dokonywano okresowych, kompleksowych diagnoz i analiz stanu zagrożenia przestępczością wśród dzieci i młodzieży oraz zagrożeń patologiami społecznymi tej grupy wiekowej na terenie woj. Podlaskiego.

DZIAŁALNOŚCI EDUKACYJNO-INFORMACYJNEJ - w ramach których m.in.:

1)   realizowano "Procedury postępowania nauczycieli i metod współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności: narkomanią, alkoholizmem i prostytucją", poprzez organizowanie spotkań specjalistów ds. nie letnich i patologii z: pedagogami szkolnymi, nauczycielami, dyrektorami szkół, rodzicami, dziećmi i młodzieżą, uwzględniając informacje o zagrożeniach społecznych, w tym zwłaszcza o skali i przejawach przestępczości, narkomanii, alkoholizmu, przemocy, prostytucji, itp., odpowiedzialności prawnej sprawców przestępstw i czynów karalnych, prawnych aspektach narkomanii, wychowania w trzeźwości, zasadach bezpieczeństwa, zachowaniach ryzykownych oraz sposobach unikania zagrożeń.

W 2005 roku ogółem funkcjonariusze KMPIKPP woj. podlaskiego przeprowadzili 6.999 spotkań, w tym: z młodzieżą - 4.643, z rodzicami - 479 i z pedagogami - 1.877.

2)    realizowano programy profilaktyczne skierowane do dzieci i młodzieży, ukierunkowane na zapobieganie konkretnym zagrożeniom: "Bezpieczne wakacje/ferie", "Bezpieczna droga do szkoły/domu", "Stop patologiom". W ramach realizacji programu "Stop patologiom" przeprowadzono kolejną - III edycję działań profilaktycznych - Festiwal Małych Form Teatralnych pod hasłem "Dramat i tragedię pozostaw teatrowi", ukierunkowaną na ograniczenie niekorzystnych zjawisk wśród młodzieży gimnazjalnej w postaci: narkomanii, alkoholizmu, przemocy i nietolerancji.

W 2005 roku nagrodzone przedstawienia III edycji Festiwalu zostały nagrane przez Podlaską Telewizję PTV, na płytę DVD, celem promowania w podlaskich szkołach gimnazjalnych w ramach zajęć profilaktycznych dotyczących uzależnień wśród młodzieży.

3)   zorganizowano IX edycję finału wojewódzkiego konkursu edukacyjnego "Nasze Bezpieczeństwo", mający na celu przygotowanie dzieci do bezpiecznego i rozważnego wypoczynku podczas wakacji. W konkursie udział wzięli uczniowie z 238 szkół podstawowych woj. podlaskiego,

4)   zainicjowano nowe działania profilaktyczne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom oraz zapobieganiem demoralizacji i przestępczości nieletnich, przeprowadzano spotkania edukacyjno-­informacyjne skierowane do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,

5)   opracowywano i rozpowszechniano materiały profilaktyczno-edukacyjne, m. in.: w ramach programu "Bezpieczny przedszkolak" opracował dwa podręczniki realizatora programu "Bezpieczny przedszkolak" oraz "Poradnik Przedszkolaka", broszurę pt. "Alkohol, narkomania, przemoc. To co każdy o profilaktyce wiedzieć powinien", ulotek "Nie bądź niemym świadkiem przestępstw narkotykowych" oraz "Poradników dla rodziców - Jak uchronić dziecko od uzależnień".

DZIAŁAŃ ALTERNATYWNYCH - w tym zakresie skupiały się na inicjowaniu oraz pobudzaniu aktywności podmiotów pozapolicyjnych w zakresie organizacji alternatywnych (wolnych od uzależnień i zachowań agresywnych) form spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży, poprzez: motywowanie przedstawicieli samorządów lokalnych do wspierania inicjatyw organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży,  nawiązanie współpracy z przedstawicielami podmiotów pozapolicyjnych w celu wspólnej organizacji różnego rodzaju form twórczości, imprez sportowych, rekreacyjnych, itp.:

-         przeprowadzono w miesiącach październik - grudzień 2005 roku pilotaż programu "Wychowawca podwórkowy". Programem objęto 58 dzieci i młodzieży. Obecnie trwają prace nad szczegółowym harmonogramem powyższych działań na rok 2006 roku.

-         zorganizowano imprezę rekreacyjno-profilaktyczną pt. "Znajdź czas dla swojego dziecka", organizowanej w ramach programu "Białystok ­Bezpieczne Miasto".

DZIAŁAŃ POWSTRZYMUJACYCH I INTERWENCYJNYCH - w celu podniesienia skuteczności rozpoznania i oddziaływania profilaktycznego na terenie szkół w 2005 roku opracowano i wdrożono nowe działania profilaktyczne, w szczególności:

1)   przygotowano nowy projekt profilaktyczny pn. "Szkolna Skrzynka Zaufania" (działania ukierunkowane na integrację środowiska młodzieży oraz jego uwrażliwienie na wszelkie przejawy łamania ogólnie przyjętych norm, poprzez umożliwienie anonimowego przekazywania przez uczniów informacji o istniejących na terenie szkoły sytuacjach problemowych),

2)   realizowano działania pn. "Patrol szkolny", polegające na powołaniu wspólnego ze Strażą Miejską patrolu interwencyjnego, którego zadaniem jest reagowanie na wszelkie zakłócenia porządku w rejonie placówek szkolnych. Patrole szkole obejmują 97 szkół na terenie miasta, w których odnotowuje się znaczną liczbę czynów karalnych popełnionych przez nieletnich lub na ich szkodę,

3)   opracowano działania prewencyjne pod kryptonimem "WAGAROWICZ", ukierunkowane na ujawnianie czynów świadczących o demoralizacji dzieci i młodzieży w wieku szkolnym oraz na zapobieganie takim czynom, skierowane w szczególności na działania sprawdzające w kafejkach internetowych. Realizację działań rozpoczęto w grudniu 2005r. i są one kontynuowane. Podczas ich realizacji w ubiegłym roku sprawdzono 6 kafejek internetowych, wylegitymowano 44 osoby, wystosowano 7 wniosków do szkół,

4)   prowadzono działalność interwencyjną w ramach czynności wykonywanych wobec nieletnich podejrzanych o popełnienie czynu karalnego lub zagrożonych demoralizacją w związku z objęciem nieletniego i jego rodziny zainteresowaniem ze strony dzielnicowego i funkcjonariuszy komórki ds. nieletnich i patologii. W 2005 roku na terenie woj. podlaskiego ujawniono 1.056 nieletnich, w tym 431 zagrożonych demoralizacją i 625 sprawców czynów karalnych. Ogółem na koniec 2005 roku w komórkach ds. nieletnich i patologii jednostek Policji woj. podlaskiego prowadzonych było 2.350 kart nieletnich,

5)   w ramach działań ukierunkowanych na przeciwdziałanie alkoholizmowi podejmowano szereg przedsięwzięć ukierunkowanych głównie na profilaktykę edukacyjną w tym zakresie oraz ściganie sprawców czynów łamiących przepisy Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:

-         wspólnie z pracownikami Urzędu Kontroli Skarbowej i Państwowej Inspekcji Handlowej kontrolowano rejony targowisk, bazarów - celem ujawniania wyrobów bez znaków akcyzy,

-         we współpracy z kuratorami sądowymi podejmowano czynności w stosunku do osób objętych zainteresowaniem w związku z nadużywaniem alkoholu,

-         policjanci zajmujący się problematyką nieletnich wspólnie z pedagogami szkolnymi, kuratorami sądowymi odwiedzali osoby nieletnie, gdzie przeprowadzali rozmowy profilaktyczno-dyscyplinujące,

-         w ramach realizacji różnych programów profilaktycznych prowadzili spotkania edukacyjne z młodzieżą, rodzicami, nauczycielami na temat odpowiedzialności prawnej wynikającej z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

-         współorganizowano festyny i imprezy plenerowe promujące zdrowy styl życia ­wolny od uzależnień,

6)   kontynuowano działania profilaktyczne pn. "Żółta kartka".

DZIAŁANIA NA RZECZ ZMNIEJSZANIA SZKÓD - w ramach których:

1)   kontynuowano realizację programów prewencyjnych nastawionych na zapobieganie konkretnym zagrożeniom, w tym zwłaszcza agresji, uzależnieniom, molestowaniu seksualnemu:

-         program "Bezpieczna komórka" (ograniczenie liczby zdarzeń, zwłaszcza rozbójniczych na szkodę użytkowników telefonów komórkowych),

-         program "Bezpieczny przedszkolak", którego celem jest ograniczenie ilości niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym. W ramach programu przeprowadzone są (za zgodą rodziców) zajęcia z dziećmi nt. "złego dotyku",

2)   opracowano "Plan działań jednostek Policji woj. podlaskiego w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości godzącej w wolność seksualną i obyczajność małoletnich na lata 2005-­2008", stanowiący podstawę do wdrożenia powiatowych planów działań jednostek Policji w tym zakresie,

3)   kontynuowano działania zmierzające do rozwijania sieci i wszechstronnego wykorzystywania "Niebieskich pokoi", umożliwiających wdrażanie skutecznych działań prawnych i ochronnych dzieci i młodzieży przed wtórną traumatyzacją. Na terenie woj. podlaskiego funkcjonuje 10 "Niebieskich pokoi", w tym 7 usytuowanych na terenie KPP/KMP, 3 poza jednostkami Policji (w Białymstoku w Pogotowiu Opiekuńczym i DSK, w Sejnach - w budynku Sądu). Dotychczas województwo posiadało tylko jeden w pełni profesjonalny "NP" w DSK w Białymstoku. W 2005 roku przygotowywano drugi w woewództwie. profesjonalny "NP" (wyposażony w sprzęt audio - video) w KMP w Suwałkach. Uroczyste otwarcie odbyło się 30 stycznia 2006 roku,

4)   w ramach prac Zespołu koordynującego działania instytucji i organizacji wspierających ofiary przemocy i przestępstw w zakresie zapewnienia odpowiedniego poziomu obsługi procesowej dzieci - ofiar /świadków przestępstw, pozyskano komplet lalek anatomicznych (dwoje dorosłych i dwoje dzieci) i 3 pacynki pomocne przy przesłuchaniu dzieci w warunkach "Niebieskiego Pokoju" w DSK w Białymstoku., w celu uzyskania możliwie najobszerniejszego materiału dowodowego w trakcie jednokrotnego przesłuchania dziecka. Ponadto opracowano algorytm postępowania nauczyciela w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka (przemoc fizyczna, emocjonalna, zaniedbanie, wykorzystywanie seksualne), pozyskano środki finansowe na wydruk plakatów umożliwiającej ich rozdysponowanie na terenie wszystkich placówek oświatowych województwa podlaskiego,

5)   realizowano działania profilaktyczne pn. "Twoje życie - Twój wybór", adresowane do pełnoletniej młodzieży zainteresowanej podjęciem pracy za granicą. Działania te mają na celu uświadomienie zagrożeń wynikających z faktu podjęcia pracy za granicą oraz działalności przestępczej firm i osób - pośredników na rynku pracy. W roku szkolnym 2005/2006 na terenie m. Białegostoku programem objęto 2.846 uczniów szkół ponadgimnazjalnych, natomiast na terenie woj. podlaskiego - 7.103 uczniów,

6)   opracowano formularze zawiadamiania jednostek Policji i Sądu przez szkoły, placówki służby zdrowia oraz ośrodki pomocy społecznej o podejrzeniach stosowania przemocy wobec dzieci lub objawach świadczących o ich demoralizacji. Ww. formularze przekazano jednostkom Policji woj. podlaskiego w celu wdrożenia na podległym terenie działania

-         w I kwartale 2006 roku planowane jest pilotażowe wdrażanie ww. druków na terenie miasta Białegostoku,

7.      prowadzone są działania pn. "Bezpieczne Osiedle", ukierunkowane na zabezpieczenie porządku publicznego w rejonach osiedli mieszkaniowych m.in. ograniczenie agresywnych zachowań młodzieży, zapobieganie niszczeniu mienia oraz uaktywnienie mieszkańców do informowania o wszelkich przejawach chuligaństwa. Działania powyższe opierają się o wspólne patrole dzielnicowych, strażników miejskich, przedstawicieli administracji spółdzielni mieszkaniowych, rad osiedlowych, szkół (podstawowych i gimnazjalnych) pod kątem ujawniania i likwidowania miejsc gromadzenia się młodzieży stwarzającej potencjalne zagrożenie dla mieszkańców osiedli.

Ponadto w 2005 roku na terenie woj. podlaskiego znacznie podniesiono efektywność realizacji szeregu programów prewencyjnych, poprzez pozyskanie we współpracy w Wojewódzkim Urzędem Pracy na rzecz KWP w Białymstoku i jednostek podległych stażystów jako realizatorów działań profilaktycznych, w celu zwiększenia liczby odbiorców i zakresu prowadzonych działań. W programie udział wzięło 54 stażystów - bezrobotnych absolwentów wyższych uczelni o kierunkach pedagogicznych, psychologicznych i społecznych. W okresie od maja 2005 roku do lutego 2006 roku, po uprzednim przeszkoleniu prowadzili oni działania profilaktyczne w ramach wybranych programów prewencyjnych, przede wszystkim skierowanych do dzieci i młodzieży. Program ten spotkał się z bardzo pozytywną opinią jego odbiorców, kadry pedagogicznej oraz samych realizatorów tj. stażystów i policjantów. Wstępna analiza efektów programu wskazuje na osiągnięcie celu głównego tych działań.

Kuratorium Oświaty w Białymstoku realizując zadania przewidziane w Programie podejmowało następujące działania:

I.          W ramach realizacji funkcji diagnostyczno-kontrolnej przeprowadzono następujące działania:

1. Diagnozę dotyczącą rozpoznawania zjawiska segregacji w szkołach na terenie województwa podlaskiego.

Do dyrektorów szkół skierowano wnioski dotyczące m.in.:

-         opracowania i stosowania procedur i jawnych kryteriów rekrutacji uczniów i przydziału ich do poszczególnych klas,

-         procedur odwoławczych od decyzji dyrektora szkoły w ww. zakresie, 

-         wyeliminowania "czynników sprzyjających segregacji" podczas przyjmowania uczniów do szkół, likwidacji różnic w formach dożywiania uczniów w obrębie jednej szkoły,

-         mobilizowania wychowawców do opracowywania i wdrażania w szkołach projektów i programów integrujących środowiska klasowe i szkolne,

-         podejmowania działań włączających wszystkich uczniów do uczestnictwa w imprezach integracyjno-wychowawczych,

-         wzbogacanie katalogu form i metod monitoringu relacji interpersonalnych uczniów danej klasy przez wychowawców, organizowanie w większym zakresie zajęć pozalekcyjnych
i dodatkowych.

2.      Autodiagnozę w zakresie wdrażania szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki szkolnej.

Wnioski wypracowane w wyniku diagnozy skierowano do:

-         dyrektorów szkół i placówek (m.in.: bardziej efektywnie włączać rodziców w organizacje działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły, doskonalić umiejętności wychowawcze nauczycieli, dążyć do zatrudnienia w szkole pedagoga, psychologa, logopedy, podejmować efektywniejszą współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
i ośrodkami doskonalenia nauczycieli, udzielać uczniom wszechstronnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspomagać i doskonalić działalność pedagoga w szkole),

-         dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych (m.in.: organizować efektywniejszą współpracę ze szkołami, docierać z ofertą do wszystkich szkół i placówek objętych działaniem poradni, bardziej precyzyjnie formułować wnioski w opiniach dot. pracy z uczniami w szkole),

-         organów prowadzących szkoły (m.in.: zwiększyć środki finansowe na organizację zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, umożliwiać zatrudnienie we wszystkich szkołach pedagoga, w niektórych także psychologa i logopedy, upowszechniać informacje o formach pomocy psychologiczno-pedagoicznej dostępne w placówkach funkcjonujących na terenie miasta/gminy oraz możliwości korzystania w tych form przez uczniów, rodziców oraz nauczycieli),

-         ośrodków doskonalenia zawodowego (m.in.: kontynuować szkolenia z obszaru wychowania i profilaktyki dla nauczycieli; uwzględniać tematykę dotyczącą mediacji, eliminacji zachowań agresywnych, kształtowania umiejętności życiowych uczniów, rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej; upowszechniać informacje o programach wychowawczo-profilaktycznych spełniających standardy wymagań w tym zakresie; promować nowe propozycje literatury z tego zakresu).

3.      Diagnozę w zakresie upowszechniania praw dziecka w szkołach (analiza praw uczniów, w ty: prawa do informacji, prywatności, wyrażania opinii, wolności od poniżającego traktowania, prawa a obowiązki). Wnioski wynikające z diagnozy wystosowano do dyrektorów (m.in. propagować wśród dzieci i młodzieży wiedzę na temat praw ucznia oraz możliwości ich dochodzenia, upowszechniać wśród uczniów i rodziców informacje o możliwościach zapoznania się z dokumentacja szkolną, natychmiast reagować w sytuacjach łamania praw ucznia w szkole, dostosować procedury obowiązujące w szkole w tym zakresie).

II.       W ramach realizacji funkcji wspomagającej w roku 2005 zrealizowano następujące przedsięwzięcia:

1.      Uwzględniono tematykę szkoleń z obszaru wychowania i profilaktyki szkolnej w szkoleniach grantowych. Zrealizowano grant "Wychowawca klasowy. Role i zdania wychowawcy". Przeszkolono 245 nauczycieli.

2.      Odbywa się bieżący monitoring zadań z obszaru wychowania i profilaktyki szkolnej w ramach spotkań z dyrektorami.

3.      Organizowano kampanie, akcje:

-         "Dramat i tragedię pozostaw teatrowi"- Festiwal Małych Form Teatralnych organizowany wspólnie z Policją,

-         "Zły dotyk" - funkcjonujący w przedszkolach,

-         "W stronę wychowania" - projekt obejmujący cykl konferencji organizowanych dla przedstawicieli szkół (o tematyce dotyczącej m.in. norm i wartości w wychowaniu i profilaktyce szkolnej, współpracy szkoły z rodzicami, portretu psychologiczno-pedagogicznego dziecka, zagrożeń wieku rozwojowego, rodzic w szkole, uczeń w szkole - umocowania prawne, wymagania doświadczeń - prezentacje instytucji i szkół, policyjnych działania na rzecz ochrony dziecka, wychowawczo-profilaktycznej działalność szkół, działań poradni psychologiczno-pedagogicznych w obszarze wspomagania szkół).

Sąd Okręgowy w Białymstoku realizując zadania wymienione w Programie w części V, pkt 3, ppkt 3.5

 sprawował nadzór nad Zakładem Poprawczym w Białymstoku przez sędziego rodzinnego. Z ustaleń kontrolnych wynikało, że w pełni są realizowane wymogi ustawowe oraz przepisy wykonawcze dotyczące legalności umieszczania nieletnich poza placówką. Nie było tez zastrzeżeń co do zgodności z prawem i prawidłowością programów pobytu nieletnich poza zakładem.

Cele Programu dotyczące poprawy efektywności oddziaływań resocjalizacyjnych oraz usprawnienia realizacji orzeczeń sądowych był realizowane poprzez:

1.      Starania na rzecz wzrostu etatowej kadry kuratorskiej.

            Podejmowane każdego roku starania na rzecz zwiększenia kuratorskiej kadry nie zostały zakończone sukcesem. Okręg białostocki nie należy do okręgów, w których obciążenie kuratorów znacznie, czy wielokrotnie przekracza obowiązujące standardy w tym zakresie.

2.      Badanie obciążenia kuratorów.

            W okręgu białostockim w pionie rodzinnym obciążenie kuratorów zawodowych jest prawidłowe. Funkcjonuje tu zawodowo-społeczny model kurateli. Takiego modelu nie udało się utrzymać w pionie karnym z uwagi na lawinowo rosnące obciążenie kuratorów zawodowych dla dorosłych, głównie sprawami kary ograniczenia wolności i tzw. dozorami uproszczonymi. Obowiązujące wskaźniki są w tym pionie przekroczone średnio o 36 spraw na 1 kuratora.

3.      Różne formy szkolenia kuratorów sądowych (zawodowych i społecznych).

            W roku 2005 kuratorzy sadów okręgowych uczestniczyli w szkoleniach, których celem było doskonalenie warsztatu pracy kuratorów. Szkolenia obejmowały następującą tematykę:

-         Przyczyny uzależnień od środków narkotycznych-metody pomocy. Rodzaje narkotyków. Mapa zjawiska narkomanii w regionie.

-         Problem narkomanii u młodzieży.

-         Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Procedura "Niebieskie Karty" - szkolenie dla dzielnicowych, pracowników socjalnych i kuratorów.

-         Konwencja o prawach dziecka w odniesieniu do sytuacji małoletniego i nieletniego  w postępowaniu przed sądem rodzinnym.

Ponadto kuratorzy uczestniczyli w wojewódzkich i ogólnopolskich konferencjach pt.:

-         Profilaktyka i readaptacja społeczna - teoria a rzeczywistość,

-         Edukacja przeciw wykluczeniu,

-         Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.

4.        Zacieśnienie współpracy z przedstawicielami lokalnych samorządów, instytucji i organizacji, których statutowe zadania są zbieżne z obowiązkami kuratorów w zakresie profilaktyki, wychowania i resocjalizacji.

              Zacieśnieniu współpracy służą powszechnie praktykowane formy zawodowej aktywność kuratorów tj. udział w naradach i spotkaniach oraz pracach zespołów ds. okresowej oceny sytuacji wychowanka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i innych funkcjonujących na terenie naszego województwa.

            W celu poprawy skuteczności oddziaływań podejmowanych wobec nieletnich i małoletnich, kuratorzy rodzinni współuczestniczą w realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pt. "Zapobieganie Zjawiskom Nieprzystosowania Społecznego Trudnej Młodzieży".

            Kuratorzy rodzinni ściśle współpracują z Podlaską Wojewódzką Komendą OHP w Białymstoku w zakresie:

-         rekrutacji do jednostek OHP młodzieży zaniedbanej, zagrożonej demoralizacją,

-         ustalania jednolitych kierunków oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych w stosunku do uczestników OHP objętych nadzorem kuratorskim,

-         udziału w opracowywaniu i realizacji programów z zakresu edukacji społeczno-prawnej adresowanych do młodzieży.    

            Kuratorzy uczestniczyli również w profilaktyczno-edukacyjnych spotkaniach z uczniami i rodzicami na terenie szkół, przedszkoli. Prelekcje dotyczyły:

-         środków przewidzianych w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich,

-         zapobiegania demoralizacji dzieci i młodzieży,

-         odpowiedzialności rodziców za dziecko,

-         roli środowiska rodzinnego i postaw rodziców w procesie wychowawczym.

Podlaska Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy w Białymstoku realizowała następujące zadania w zakresie:

1.      Edukacji społeczno-prawnej rodziców.

2.      Edukacji społeczno-prawnej uczestników OHP.

3.      Realizacji programów wychowawczych z elementami socjoterapii.

4.      Realizacji programów profilaktycznych uwzględniających zachowania ryzykowne - agresja, uzależnienia, przemoc - we współpracy z instytucjami ze środowiska lokalnego (realizacja m. in. programów "Profilaktyka uzależnień - w bezpieczne życie", "Kampania antynikotynowa" -"Profilaktyka uzależnień" w oparciu o wybrane elementy programu, "Edukacja dla zdrowego życia", "Program profilaktyki uzależnień", "Najlepsze wyjście - nie wchodzić".

5.      Realizacji Programu Aktywizacji Społecznej Młodzieży OHP (działalność samorządowa, współorganizacja imprez kulturalno-oświatowych, sportowo-rekreacyjnych, podejmowanie inicjatyw młodzieżowych, konkursy, działalność Klubów Aktywnych, Wojewódzkiego Klubu Aktywnych, organizacja Konkursu "Aktywność - dobry wybór" na szczeblach lokalnym i wojewódzkim).

6.      Organizacji pomocy indywidualnej uczestnikom OHP oraz rodzicom.

7        Działalności grup zajęciowych proponujących alternatywne i konstruktywne sposoby spędzania czasu wolnego - sportowa, plastyczna, taneczna, komputerowa, teatralna, fotograficzno - dziennikarska, modelarska, majsterkowicza i in.

8        Działalności świetlic środowiskowych.

9        Organizacji imprez lokalnych - kulturalno-oświatowych, sportowych, rekreacyjnych, turystycznych umożliwiających odnoszenie sukcesów - na szczeblu lokalnym, wojewódzkim, regionalnym i udział w imprezach ogólnopolskich.

10    Organizacji zajęć wyrównujących braki edukacyjne młodzieży - zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze.

11    Kontynuacji działalności Ośrodków Profilaktyki i Interwencji Społecznej.

12    Kontynuacji współpracy z Sądem Wydziałem Rodzinnym i Nieletnich, Policją Wydziałem Prewencji. Podpisanie porozumienia pomiędzy Podlaską WK OHP w Białymstoku a Sądem Okręgowym w Białymstoku.

13    Współpracy z instytucjami ze środowiska lokalnego w zakresie wsparcia psychologicznego osób zagrożonych uzależnieniami - Młodzieżowym Ośrodkiem Terapii i Readaptacji "ETAP", Młodzieżowym Ośrodkiem Konsultacji i Terapii, Poradnią Leczenia Uzależnień od środków Psychoaktywnych i in.

14    Postępowania zgodnie z  procedurami postępowania i metod współpracy z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją.

Do efektów podejmowanych działań należy:

-         zwiększenie poziomu świadomości rodziców na temat zagrożeń współczesnej cywilizacji oraz  wiedzy na temat środków psychoaktywnych,

-         zwiększenie poziomu wiedzy na temat konsekwencji społeczno-prawnych czynów karalnych, skutków zachowań ryzykownych - działaniem objęto 72 uczestników,

-         rozwój osobisty uczestników, wzrost aktywności własnej, doświadczanie mocy sprawczej własnych działań, umiejętność pracy w grupie, zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach - działaniami objętych było 852 uczestników OHP,

-         zwiększenie poziomu wiedzy na temat zagrożeń współczesnej cywilizacji, środków psychoaktywnych oraz mechanizmów uzależnień, wzmocnienie poczucia własnej wartości, trening zachowań akceptowanych społecznie, poprawa relacji interpersonalnych - programami objętych było 535 uczestników OHP,

-         udział uczestników OHP w działalności samorządowej, udzielanie pomocy rówieśniczej, wzrost odpowiedzialności za siebie i innych, umiejętność współpracy w grupie, wzrost poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie - w programie wzięło udział 480 uczestników,

-         organizacja i udzielenie wsparcia psychologicznego oraz socjalnego młodzieży oraz rodzicom znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej, materialnej, szkolnej, wzrost motywacji do podejmowania aktywności  własnej,

-         udział młodzieży w grupach zajęciowych - konstruktywne spędzanie czasu wolnego, wzrost aktywności fizycznej i kulturalnej młodzieży, rozbudzenie zainteresowań, integracja ze środowiskiem lokalnym, wzmocnienie poczucia własnej wartości,

-         wdrożenie młodzieży do aktywnego spędzania czasu wolnego, udzielenie pomocy pedagogicznej i psychologicznej - funkcjonowały 4 świetlice środowiskowe, w zajęciach wzięło udział 300 osób,

-         wzrost aktywności fizycznej i kulturalnej młodzieży, integracja ze środowiskiem lokalnym. Zorganizowano 207 imprez (kulturalno-oświatowych, sportowo-rekreacyjnych i turystycznych na szczeblu lokalnym, wojewódzkim i centralnym ), w których wzięło udział 880 uczestników,

-         udzielenie pomocy w zakresie wyrównywaniu braków edukacyjnych,

-         aktywizacja społeczna i kulturalna młodzieży, udzielenie wsparcia psychologicznego oraz objęcie specjalistyczną opieką uczestników OHP, młodzieży ze środowiska lokalnego oraz  rodziców,  podniesienie samooceny i poczucia własnej wartości uczestników - działaniami Ośrodka Profilaktyki i Interwencji Społecznej objętych było 160 uczestników OHP i 15 osób ze środowiska lokalnego,

-         podjęcie wspólnych działań w odniesieniu do osób objętych kuratelą sądową, ustalenie programu  pracy wychowawczej w indywidualnych przypadkach. Wdrożenie do realizacji ustaleń zawartych w porozumieniu,

-         specjalistyczna pomoc w indywidualnych przypadkach,

-         interwencja w sytuacji zagrożenia.

 

Dokonano ponadto analizy danych przedstawionych przez gminy i powiaty, dotyczące realizacji Programu w 2005r. Ustalono, że w województwie podlaskim stosowane formy wsparcia obejmują działania w zakresie m. in.:

działań programowych

-         opracowano metody współpracy pomiędzy kierownikami placówek oświatowych, organami samorządowymi, policją, w celu zwiększenia skuteczności zapobiegania negatywnym zjawiskom z udziałem nieletnich,

-         wdrożono programy profilaktyczno-edukacyjne np.: "Pomóż mi", "Saper", "Dryfująca Tratwa", "Przeciwdziałanie uzależnieniom od alkoholu i narkotyków", "Profilaktyka Narkomanii", "Stres pod kontrolą", "Odpowiedzialność nieletnich za czyny karne", "Edukacja prawna dzieci i młodzieży", "Program profilaktyczny szkoły", "Twoje życie -Twój wybór" terapeutyczne, "Małolat", "Zachowaj Trzeźwy Umysł" pod patronem MENiS i inne,

-         prowadzono bieżący monitoring podejmowanych działań.

działalności edukacyjno-informacyjnej

-         realizowano programy prewencyjne,

-         realizowano autorskie programy profilaktyczne,

-         przekazano do szkół "Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją, a w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją" oraz "Algorytm postępowania w sytuacji krzywdzenia dziecka",

-         propagowano akcję - policyjny telefon zaufania,

-         organizowano rady szkoleniowe, szkolenia, warsztaty dla nauczycieli,

-         organizowano spotkania dla rodziców (m.in. dotyczące patologii),

-         prowadzono akcje informacyjne - ulotki broszury "Papierosy alkohol narkotyki", szkolenia rad pedagogicznych itp.,

-         działalność punktów konsultacyjnych (udzielano pomocy dla osób uzależnionych od alkoholu, w formie poradnictwa prawnego, pracy socjalnej),

działań alternatywnych

-         promowano aktywne formy spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież zwłaszcza w okresie ferii zimowych i wakacji (biwaki, wycieczki, zajęcia o charakterze sportowym i rekreacyjnym, imprezy lokalne),

-         wdrażano młodzież do doradztwa rówieśniczego w zakresie kształtowania właściwych postaw,

-         organizowano zajęcia pozalekcyjne, czas wolny (działalność świetlic socjoterapetycznych przy szkołach, placówkach, klubach kultury).

działań powstrzymujących i interwencyjnych

-         organizowano spotkania z młodzieżą (dotyczące np. bezpieczeństwa i odpowiedzialności karnej nieletnich),

-         współpracowano z Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (realizowano programy oraz zajęcia profilaktyczne (ferie zimowe, wypoczynek letni, kolonie z elementami socjoterapii dla grupy dzieci z rodzin dysfunkcyjnych),

-         udzielono pomocy psychologiczno-pedagogicznej wsparcia m.in. w szkołach,

-         realizowano programy profilaktyczne.

w zakresie działań o charakterze resocjalizacyjnym

-         działania profilaktyczno-prewencyjne w ramach procedury "Niebieskie Kart",

-         profilaktyka nieletnich zagrożonych demoralizacja i sprawcami czynów karalnych (warsztaty dla młodzieży prowadzone przez psychologa i pedagoga w ramach świetlic socjoterapeutycznych),

-         pomoc wychowawcza dla młodzieży z zaburzeniami zachowania i adaptacji społecznej w szkole, pomoc w sytuacjach kryzysowych.

 


Brak załączników.
.