P r o t o k ó ł
kontroli
Pogotowia Opiekuńczego w Białymstoku REGON - 00191684
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.     
Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora
2.      Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 1 lutego 2006r. na podstawie upoważnienia Nr 12 z dnia
31.01.2006r., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
       Kontrolujący wpisali się do książki kontroli
pod pozycją 55.
      Kontrolą objęto realizację
zaleceń pokontrolnych wydanych podczas kontroli przeprowadzonych w 2005r.
Wyjaśnień w toku kontroli udzielał:
1.       
Marek
Iwanowicz - dyrektor
Ustalenia kontroli
Podczas kontroli sprawdzono realizację zaleceń pokontrolnych
wystosowanych w wystąpieniach pokontrolnych w 2005r.
I. Zalecenia wystosowane w wystąpieniu
pokontrolnym z dnia 5 maja 2005r. dotyczyły:
1.      Opracowania planu pracy
opiekuńczo-wychowawczej placówki.
2.      Dokonania ocen pracy
wszystkich pracowników nieocenionych. W uzasadnieniach ocen uwzględniać
wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu
dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek
opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
3.      Dokonywania szczegółowych
zapisów z ustaleń dokonanych w trakcie z obserwowanych zajęć
opiekuńczo-wychowawczych oraz z kontroli dokumentacji
II. Zalecenia wystosowane w wystąpieniu
pokontrolnym z dnia 13 lipca 2005r. dotyczyły:
1.      Dążenia do skrócenia czasu
pobytu wychowanków w placówce
2.      Podjęcia działań
zmierzających do wygospodarowania pomieszczeń do wypoczynku oraz aneksów
kuchennych w liczbie przewidzianej rozporządzeniem w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych.
III. Zalecenia wystosowane w zaleceniu
pokontrolnym z dnia 5 października 2005r. dotyczyły:
1.      Do opieki nad dziećmi w
soboty w porze nocnej wprowadzić wychowawcę.
Ad.I.
Placówka posiada plan pracy
opiekuńczo-wychowawczej na rok 2005. Plan pracy na rok 2006 jest w trakcie
opracowania. W opracowanym planie ujęto działania we wszystkich sferach rozwoju
wychowanków, np.:
-        
Oddziaływania wychowawcze mające na celu właściwą realizację obowiązku
szkolnego (wdrażanie wychowanków do systematycznej realizacji obowiązku
szkolnego).
-        
Tworzenie warunków do prawidłowego rozwoju osobowości wychowanków
(wyrabianie poczucia własnej godności i ambicji).
-        
Kształtowanie zdrowego stylu życia wychowanków.
-        
Organizacja i racjonalne wykorzystanie czasu wolnego.
-        
Przygotowanie wychowanków do dorosłego życia.
-        
Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji.
-        
Kształtowanie i wzmacnianie więzi emocjonalnych wychowanków z rodziną.
W planie przewidziano termin
realizacji wyznaczonych zadań oraz osoby odpowiedzialne za realizację. Plan
pracy opracowano poprawnie.
Dyrektor
placówki dokonał oceny pracy pedagogicznej pracowników dotychczas
nieocenianych. Dwie osoby nie zostały ocenione z powodu przebywania na urlopach
wychowawczych.
Karty ocen pracy uzupełnione
są prawidłowo i uwzględniono w nich wszystkie aspekty zawarte w § 3
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 maja 2001r. w
sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych
placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, trybu
postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu
oceniającego (Dz. U. Nr 50 poz.523 z poź. zmian).
Podczas prowadzonych
czynności kontrolnych nie stwierdzono notatek sporządzanych przez dyrektora
placówki z kontroli dokumentacji pracowników pedagogicznych. Dyrektor wyjaśnił,
iż kontrola i analiza dokumentacji odbywa się podczas posiedzeń stałego Zespołu
do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Na podstawie analizy protokołów z
posiedzeń powyższego Zespołu stwierdzono, że 
analizie poddawane są następujące kwestie:
-        
podsumowanie wcześniej przyjętych kierunków pracy z dzieckiem,
-        
omówienie sytuacji wychowawczej, dydaktycznej i zdrowotnej wychowanków,
-        
analiza sytuacji prawnej i zasadności pobytu dziecka w placówce,
-        
kontrola dokumentacji poszczególnych wychowanków.
Z wyjaśnień dyrektora
placówki wynika, że opracowano nowy arkusz tzw. pohospitacyjny, który będzie
służył podsumowaniu obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych.
Ad.II.
Pogotowie Opiekuńcze dąży do
skrócenia pobytu dzieci w placówce. Większy nacisk położono na współpracę z
rodziną naturalną wychowanków oraz współpracę z instytucjami zajmującymi się
ustawowo pomocą dziecku i rodzinie. Do głównych instytucji należą:
-        
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie,
-        
Kuratorzy sądowi,
-        
Ochotniczy Hufiec Pracy,
-        
Pracownicy socjalni z ośrodków pomocy społecznej,
-        
Parafie Kościołów i związków wyznaniowych,
-        
Szkoły, do których uczęszczają wychowankowie,
-        
Policja,
-        
Bank Żywności w Suwałkach.
W
dniu kontroli w księdze ewidencji placówki zapisanych było 71 wychowanków z
tego 21 wychowanków przebywało na ucieczkach.
W 2005r. ruch wychowanków
przedstawiał się następująco:
-      68 wychowanków przybyło do placówki,
-      67 wychowanków odeszło.
Dzieci opuściły placówkę z
następujących przyczyn:
-          
powrót do domu rodzinnego - 23 dzieci,
-          
zmiana placówki(dom dziecka) - 21 dzieci,
-          
ośrodki wychowawcze - 7 dzieci,
-          
uzyskanie pełnoletności - 7 dzieci,
-          
rodziny zastępcze - 3 dzieci,
-          
uchylone postanowienie - 1 dziecko,
-          
schronisko - 5 dzieci.
Placówka
dysponuje 85-oma miejscami z tego 30 miejsc przeznaczonych jest na interwencję,
30 miejsc na socjalizację, 10 miejsc na grupę tzw. pierwszego kontaktu oraz 15
miejsc przeznaczonych jest na grupę socjoterapeutyczną. W dniu kontroli
większość wychowanków przebywało na przerwie zimowej.
W
wyniku wystosowanych zaleceń pokontrolnych dotyczących organizacji aneksów
kuchennych oraz pomieszczeń do wypoczynku w placówce rozpoczęto prace
remontowe. W efekcie wygospodarowano dwa pomieszczenia na aneksy kuchenne.
Pomieszczenia są częściowo wyposażone (meble kuchenne, lodówka, płytka
elektryczna).
Do aneksów przylegają pomieszczenia, w których urządzone
zostaną pokoje do wypoczynku.
Ad.III.
Na podstawie grafików pracy stwierdzono, że zalecenie
zostało zrealizowane. W porze nocnej w godzinach 22.00 -  7.00 pracują dwie osoby, w tym jeden
wychowawca.
Kontrola Pogotowia
Opiekuńczego w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów
dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami
zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od
dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Pogotowia Opiekuńczego
w Białymstoku                                                            Podpisy
kontrolujących:
14.02.2006r.
mgr Marek Iwanowicz                                       1.
M. Osipowicz
                                                                                               2.
K. Pasiuk