Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38095949   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały Nr XXVII/143/06 Rady Gminy Miastkowo
Data utworzenia:  09.03.2006 10:32:51
Data publikacji:  09.03.2006 10:32:51
Data modyfikacji:  09.03.2006 10:32:51
Autorzy: Chwieśko Anna
Publikator: Domańska Ewa
Stwierdzam nieważność § 14 ust. 2 pkt 5 w części „22 AG-1” i pkt 6 oraz ust. 5 pkt 1 w części „M,U-2 – w wysokości 0%, AG,M-2 – w wysokości 0%, RW – w wysokości 0%” uchwały Nr XXVII/143/06 Rady Gminy Miastkowo z dnia 27 stycznia 2006 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego tereny wsi Drogoszewo w gminie Miastkowo.

WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78

Białystok, 01 marca 2006 r.

PN.II.A.Ch.0911 - 41/06

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128)

stwierdzam nieważność

§ 14 ust. 2 pkt 5 w części „22 AG-1” i pkt 6 oraz ust. 5 pkt 1 w części „M,U-2
– w wysokości 0%, AG,M-2 – w wysokości 0%, RW – w wysokości 0%” uchwały Nr XXVII/143/06 Rady Gminy Miastkowo z dnia 27 stycznia 2006 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego tereny wsi Drogoszewo w gminie Miastkowo.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2006 r. Rada Gminy Miastkowo podjęła uchwałę
Nr XXVII/143/06 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego tereny wsi Drogoszewo w gminie Miastkowo. Powyższa uchwała w dniu 3 lutego 2006 r. wpłynęła do organu nadzoru.

Przeprowadzona analiza wykazała, iż zapisy § 14 ust. 2 pkt 5 w części „22 AG-1” i pkt 6 oraz ust. 5 pkt 1 w części „M,U-2 – w wysokości 0%, AG,M-2
– w wysokości 0%, RW – w wysokości 0%” uchwały zostały podjęte
z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 27 lutego 2006 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.

Rada Gminy Miastkowo postanowieniami § 14 ust. 2 pkt 5 Planu obszar 22 AG-1 przeznaczyła pod zabudowę związaną z produkcją, przetwórstwem
i składami na terenach zabudowanych pomimo, iż w Studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego na tym terenie występuje budownictwo mieszkaniowe zagrodowe i jednorodzinne z usługami.

Ponadto zgodnie z pkt 6 wskazanego wyżej ustępu 2 w § 14 obszar 23 AG,M-2, na którym planowana jest zabudowa związana z produkcja, przetwórstwem, składami na terenach niezabudowanych, znajduje się na terenach przeznaczonych w Studium zarówno pod budownictwo mieszkaniowe zagrodowe i jednorodzinne z usługami, jak też na terenach predysponowanych pod zabudowę bez jednoznacznego określenia granicy gdzie planowana jest zabudowa mieszkaniowa, a gdzie zabudowa związana z produkcją, przetwórstwem i składami (wyraźna granica między tymi dwoma obszarami).

Powołane wyżej zapisy Planu przeznaczające wskazane tereny na inne cele niż zostało to przewidziane w Studium, naruszają postanowienia art. 20
ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm) zgodnie z którymi rada gminy uchwala plan miejscowy po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium. Brak zgodności ustaleń miejscowego planu ze studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego stanowi naruszenie zasad sporządzania planu miejscowego, co zgodnie z art. 28 cytowanej ustawy powoduje nieważność uchwały rady gminy w całości lub w części.

Przeprowadzona analiza przedmiotowej uchwały wykazała również, że zapis § 14 ust. 5 pkt 1 ustalający stawkę procentową służącą naliczaniu jednorazowej opłaty w związku ze wzrostem wartości nieruchomości m. in. dla terenów oznaczonych symbolem: M,U-2; AG,M-2 i RW w wysokości 0% (słownie: zero procent) został podjęty z naruszeniem prawa.

Powyższy zapis dotyczący przyjęcia zerowej stawki opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości jest sprzeczny z uregulowaniami art. 15 ust. 2 pkt 12 w związku z art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stosownie do przywołanego wyżej art. 36 ust. 4 ustawy, jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Nie może ona być wyższa niż 30 % wzrostu wartości nieruchomości.

Powyższy przepis wprowadza obowiązek określenia jednorazowej opłaty pobieranej w razie zbycia nieruchomości, której wartość wzrosła w związku
z uchwaleniem lub zmianą planu.

Na obligatoryjny charakter określenia procentowego opłaty wskazuje chociażby użyte w cytowanym wyżej przepisie kategoryczne sformułowanie "wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę". Skoro zaś ustawodawca przesądza o istnieniu prawnego obowiązku wniesienia
opłaty w okolicznościach wymienionych w przepisie art. 36 ust. 4 ustawy
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, to zakres swobody
w orzekaniu o jej wysokości przez właściwy organ doznaje ograniczenia nie tylko co do przekroczenia określonej w ustawie górnej wysokości 30 %, ale także wyklucza możliwość zastosowania stawki zerowej.

Ustalenie stawki zerowej nie tylko nie mieści się w granicach prawnych wynikających z przepisu art. 36 ust. 4 ustawy, lecz również prowadziłoby do zniweczenia woli ustawodawcy wskazującego na rentę planistyczną jako jeden
z elementów systemu danin o charakterze publicznym, a także dochodu budżetu gminy.

Ponadto, jeżeli ustawodawca nie dokonał zróżnicowania ze względu na właściciela nieruchomości domniemywać należy, iż bez znaczenia jest fakt między jakimi podmiotami następuje wzajemne rozliczenie. Obowiązek pobierania opłat dotyczy każdego.

Powyższe stanowisko ma swoje odzwierciedlenie w istniejącym orzecznictwie, np. wyroku II SA/Wr 1193/02 z dnia 6 września 2002 r. (OSS 2003/1/15) czy wyroku IV SA 889/97 z dnia 28 kwietnia 1999 r. (LEX Nr 47308).

Powyższe naruszenie prawa ma charakter istotny, dlatego też skutkuje stwierdzeniem nieważności zapisów § 14 ust. 2 pkt 5 w części „22 AG-1” i pkt 6 oraz ust. 5 pkt 1 w części „M,U-2 – w wysokości 0%, AG,M-2 – w wysokości 0%, RW – w wysokości 0%” uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego tereny wsi Drogoszewo
w gminie Miastkowo.

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

WOJEWODA PODLASKI

/-/ Jan Dobrzyński

Otrzymuje:

Rada Gminy Miastkowo


Brak załączników.
.