PROTOKÓŁ 
Z  KONTROLI
 
kompleksowej
przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Augustowie, ul. Mickiewicza 2 Nr
REGON- u 790742333  NIP
846-10-15-245 podległym Staroście Powiatu Augustowskiego zwanym  w 
dalszej  treści  " Urzędem " 
podległym   Staroście   Powiatu  
Augustowskiego. Dyrektorem Urzędu od dnia 1 stycznia 1995r. jest Pan
Andrzej Jan Krzywicki .
 
Kontrolę
przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki  Społecznej  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
w  składzie:
1. Pani  Elżbieta  Czurak                     - Kierownik   Oddziału  
( koordynator kontroli ),
2. Pani Ludmiła Borowik                    -
Starszy inspektor wojewódzki,         
3. Pani  Irena 
Szaruta                         -
Starszy  inspektor   wojewódzki
4. Pani Renata Krzyżewska               
-  Starszy inspektor
wojewódzki
5. Pani  Małgorzata Czerniawska       - 
Inspektor   wojewódzki
6. Pan Jakub Kozłowski                       - Starszy referent
 
na
podstawie upoważnienia do kontroli nr  22/2006r. z dnia 1 lutego 2006r.
wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego
Dyrektora Wydziału  Polityki  Społecznej  
w  dniach    7, 14 oraz 16 lutego 2006r. 
Kontrolujący  wpisali  się  do
książki  kontroli  pod 
pozycją   Nr  1/2006 r.
 
Wyjaśnień  w  trakcie 
kontroli udzielały: 
      Pan   Mirosław Karolczuk          - 
Z-ca  Dyrektora Urzędu, 
 Pani  Jadwiga Skiędziel              - 
Gł. Księgowa Urzędu,
 Pani  Krystyna Dancewicz          - 
Kierownik Działu Ewidencji, 
Świadczeń i Informacji
 Pani Katarzyna Łoś                     - 
Pośrednik pracy I stopnia
Pan Sławomir Rozanski               -  Starszy Inspektor
 
Kontrola  kompleksowa
dotyczyła:
Przestrzegania  przepisów ustawy 
z  dnia 20  kwietnia 2004r.  o promocji zatrudnienia   i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm. ).
 
Celem  kontroli  było 
dokonanie  analizy  i oceny 
w  zakresie  prawidłowości   realizacji zadań  z zakresu 
administracji rządowej, 
wynikających z przepisów  ustawy z
dnia 20  kwietnia 2004r.  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z  późn.  zm
). 
 
W 
trakcie  kontroli podlegała ocenie  prawidłowość 
stosowania  następujących  przepisów 
prawa:
1.      Rozporządzenia  Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie rejestracji
bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 z późn. zm. ),
2.      Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie
szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku
szkoleniowego, stypendium i dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222 z
późn. zm.),
3.      Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy 
z dnia 13 lipca 2004r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu
organizowania prac interwencyjnych 
i  robót  publicznych 
oraz jednorazowej refundacji 
kosztów  z  tytułu 
opłaconych  składek na
ubezpieczenie społeczne ( Dz. U. Nr 161, poz.1683 z późn.
zm. ),
4.      Rozporządzenia
Ministra Gospodarki  i  Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r.  w 
sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów
wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego,
przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i
refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru
dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr 196, poz. 2018 ),
5.      Rozporządzenie
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowych
warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U.
Nr 185, poz. 1912 z późn. zm.
),
6.      Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004r.w sprawie refundacji ze środków  Funduszu
Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od
refundowanych wynagrodzeń  ( Dz. U. Nr
249, poz. 2496 ),.
7.      Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie rad
zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz. 2281),
8.      Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004r. w sprawie trybu dokonywania
wpłat składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u
pracodawców zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą    ( Dz. U. Nr
176, poz. 1826 ),
9.      Rozporządzenia  Ministra  Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004r. w
sprawie  klasyfikacji zawodów i  specjalności 
dla  potrzeb  rynku 
pracy  oraz  zakresu 
jej  stosowania   ( Dz. U. Nr 265,  poz. 2644 ),
10.  Rozporządzenia
Ministra  Gospodarki
i Pracy z dnia 27 października 2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych
( Dz. U. Nr 236, poz. 2365 ),
11.  Rozporządzenia  Rady  Ministrów 
z  dnia  11 marca 2003r.w  sprawie 
algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na  finansowanie 
zadań  w  województwie 
( Dz. U.  Nr 49, poz. 409 ),
12.  Ustawa  z  dnia 29 
czerwca  1995r.  o statystyce 
publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439 z    poźn. zm), 
13.  Rozporządzenia
Rady  Ministrów  z 
dnia  7  stycznia 2004r.  w 
sprawie  określenia  wzorów 
formularzy  sprawozdawczych ,
objaśnień  co  do 
sposobu  ich wypełniania  oraz 
wzorów kwestionariuszy  i  ankiet statystycznych  stosowanych 
w  badaniach  statystycznych  ustalonych w 
programie  badań  statystycznych  statystyki 
publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44),
14.  Ustawy  z  dnia 
29  sierpnia  1997r. 
o  ochronie  danych 
osobowych  ( Dz. U.  Nr  133, 
poz. 883  z  późn.  zm. ).
15.  Kodeksu  Postępowania  Administracyjnego  ( tekst jednolity  Dz. U. 
z  2000r.  Nr 98, poz. 1071  późn. zm.),
16.  Kodeksu  Pracy  ( Dz. U. 
z  1996r.  Nr  24
,  poz. 110 ,  z  późn. zm. ).
 
Przedmiotowy i podmiotowy zakres kontroli.
 
        Powiatowy Urząd  Pracy 
w Augustowie  zasięgiem  swego działania obejmuje : miasto Augustów,
miasto i gminę Lipsk oraz gminy : Augustów, Bargłów Kościelny, Nowinka, Płaska,
Sztabin, Lipsk.
Liczba  bezrobotnych  zarejestrowanych  w 
Urzędzie   wynosiła  na 
koniec  grudnia  2005 r.  
ogółem  4973 osoby, w  tym 
z  prawem  do 
zasiłku  438   osób. 
Urząd w dniu kontroli zatrudniał ogółem 31 osób, w tym  4 osoby  w 
ramach robót  publicznych.
Zadania będące przedmiotem kontroli realizowane były
przez:
 
  - Dział Ewidencji, Świadczeń i Informacji,
- Dział Finansowo - Organizacyjny,
- Wieloosobowe stanowisko ds. Pośrednictwa,
- Stanowisko - Asystent EURES,
- Wieloosobowe stanowisko ds. Pośrednictwa,
- Wieloosobowe stanowisko ds. Instrumentów Rynku Pracy i Programów,
- Stanowisko ds. Poradnictwa Zawodowego i Klubu Pracy.
 
 USTALENIA Z KONTROLI
 
1.     
Opracowanie
i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku
pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów
społecznych ( art.9 ust.1 pkt 19 ustawy). 
Inicjowanie , organizowanie i
finansowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji
bezrobotnych ( art.9 ust 1 pkt 8 ustawy).
 
     Kontrolującym przedstawiony został
Powiatowy Program Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Aktywizacji Lokalnego Rynku
Pracy na lata 2004 -2006 , który został uchwalony
Uchwałą Rady Powiatu Augustowskiego Nr 75/X/ 03 z dnia 10.10.2003r.
 
W Programie określone
zostały 4 istotne zadania do realizacji  przez Urząd :
I. Wspieranie i stymulowanie rozwoju lokalnego.
II. Aktywizacja powiatowego rynku pracy.
III. Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości.
IV. Dostosowanie struktury kształcenia w powiecie do sytuacji rynku
pracy.
 
 - Kontynuowana była współpraca pomiędzy
     Urzędem a Augustowską Akademią Umiejętności na bazie podpisanego
     porozumienia. Realizowany był program finansowany ze środków PHARE 2002
     RZL " Promocja wzrostu zatrudnienia młodzieży do 26 roku życia"
     realizowany w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Przedsiębiorczości w
     Suwałkach. Całkowity koszt wyniósł około 258 tys. zł , w
     tym środki z FP w wysokości około 40 tys. zł przeznaczone zostały na
     organizację 30 trzymiesięcznych staży dla najlepszych beneficjentów
     programu.
- Realizacja wspólnie ze Stowarzyszeniem
     Inicjatyw Społeczno- Gospodarczych im. Z. Augusta programów w celu  pozyskiwania
     środków z EFS. W 2005r. realizowany był wspólnie program " Mam szansę"  mający
     na celu przygotowanie osób bezrobotnych do pracy lub samozatrudnienia.
     Szkoleniem objęto 26 osób, z tego 6 podjęło pracę, a  1 osoba działalność gospodarczą .
 
 - Kontynuowana była realizacja
     Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich  Działanie 1.2 "Aktywny start
     zawodowy" , na realizację którego przeznaczono w 2005r. kwotę 790 tys. zł
     , z tego z EFS 
     kwota dofinansowania wyniosła 573.600 zł.
     Po zakończeniu programu prace interwencyjne podjęły 3 osoby, po
     zakończeniu szkolenia 3 osoby podjęły pracę, staże odbyło 101 osób, umowy
     o przygotowanie zawodowe zawarte zostały z 4 pracodawcami oraz 4 osoby
     otrzymały jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
- W ramach Sektorowego Programu
     Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich  Działanie 1.3" Powrót na rynek pracy" wydatkowano kwotę ponad 419 tys. zł , w tym
     kwota dofinansowania z EFS  wyniosła 309 tys. zł. W wyniku
     realizacji tego programu prace interwencyjne podjęło 7 osób, 2 osoby
     znalazły zatrudnienie po przeszkoleniu , zawarte  zostały 23 umowy  z pracodawcami o przygotowanie zawodowe
     oraz 22 osoby otrzymały jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności
     gospodarczej.
- W ramach programu  "Odnowy Zawodowej" finansowanego
     ze środków PHARE 2002 Spójność Społeczno- Gospodarcza " Promocja
     Zatrudnienia i Rozwój Zasobów Ludzkich" zorganizowano szkolenie dla 16
     osób w zawodzie szkutnik oraz dla 15 osób w zawodzie kelner- barman.
- W ramach programu " Stażysta w
     policyjnej profilaktyce" realizowanego przez WUP oraz Wojewódzką Komendę Policji  4 osoby
     bezrobotne odbyły staż w Powiatowej Komendzie Policji w Augustowie.
- Program " Pierwsza Praca - Pierwszy
     Biznes" realizowany był przy udziale dotacji z rezerwy Ministra w kwocie
     około 2000 tys. zł. Efektem realizacji tego programu było przeszkolenie 12
     osób, objęcie doradztwem 28 osób oraz poradami biznesowymi 18 osób.
     Dotacje na podjęcie działalności gospodarczej otrzymało 18 osób.
 
    W ramach wspierania rozwoju
przedsiębiorczości w 2005r. podejmowane były działania ukierunkowane na rozwój
i wspieranie istniejących podmiotów gospodarczych , a
przede wszystkim tworzenie nowych firm. Urząd wspólnie z Centrum Aktywizacji
Rozwoju oraz Starostwem Powiatowym prowadził zintegrowane działania w zakresie
pozyskiwania środków unijnych , szkoleń i doradztwa.
 W Urzędzie realizowany jest program wdrażania Modelu Partnerstwa Lokalnego, który zainaugurowany został w
2002r. przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Do głównych zadań
programu należy:
- zapoznanie pracowników samorządu lokalnego z dodatkowymi narzędziami
budowania lokalnego partnerstwa i rozwiązywania problemów związanych z
ożywieniem gospodarczym,
- zastosowanie poznanych metod w społeczności lokalnej do budowania
partnerstwa pomiędzy mieszkańcami, samorządem , przedsiębiorcami,
organizacjami i instytucjami,
- tworzenie struktur, które sprzyjać będą budowaniu lokalnego
partnerstwa z wykorzystaniem dotychczasowych i nowych metod działania.
 
    W 2005r. miała miejsce kontynuacja
realizacji Modelu Partnerstwa Lokalnego
w Powiecie Augustowskim , który
był wdrażany na podstawie podpisanego w dniu 18 sierpnia 2004 r. porozumienia
między Marszałkiem Województwa Podlaskiego a Starostą Powiatu Augustowskiego. W
ramach Partnerstwa realizowane były Warsztaty
Lokalnego Ożywienia Gospodarczego, w ramach których wyłoniono projekty pozwalające na
poszerzenie, bądź ożywienie lokalnej gospodarki dla wspólnej korzyści
mieszkańców.
W wyniku 4 spotkań  wypracowano
propozycje projektów gospodarczych cieszących się największym społecznym
zainteresowaniem  do wdrażania w
społeczności lokalnej, tj :
 
1. Rozbudowa ścieżek
rowerowych z dostosowaniem do potrzeb sportów zimowych.
2.Promocja regionu (imprezy, produkty) ze szczególnym uwzględnieniem
Kanału Augustowskiego .
3. Budowa zakładu
balneologicznego z rozbudową istniejącej struktury uzdrowiskowej.
4. Budowa pola
golfowego.
            Ponadto
aktywizacja i wspieranie rozwoju lokalnego w powiecie augustowskim odbywała się
poprzez działalność Centrum Aktywizacji i Rozwoju. Zawarte partnerstwo jest
faktycznie uzupełnieniem działań PUP w zakresie przeciwdziałania bezrobociu.
Projekty realizowane przez Centrum skierowane są przede wszystkim do osób
pracujących i zagrożonych zwolnieniem z pracy. Monitorowane są i realizowane
potrzeby powiatowego rynku pracy w zakresie badawczym, szkoleniowym i doradczym .W 2005r.skorzystało z doradztwa  ok.1000 osób, przeszkolono 60 osób na
kursach i szkoleniach zawodowych oraz 1200 osób skierowano do innych jednostek
w celu uzyskania informacji.
 
2. Pozyskiwanie 
i  gospodarowanie  środkami 
finansowymi na realizację  zadań z
zakresu  aktywizacji  lokalnego rynku pracy (art. 9 ust.1 pkt 2 ustawy ) oraz 
współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie  promocji zatrudnienia oraz  środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy ).
    
     Kontrolującym przedstawiono Uchwałę Nr
XXXIV/437/05 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 21 grudnia 2005 r. określającą  kryteria
podziału środków Funduszu Pracy dla samorządów województwa podlaskiego z
przeznaczeniem na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia,
łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej zgodnie z art. 108 ust. 1
pkt. 1,5,8-14, 16-25,41,42 ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  (Dz. U. Nr 99,poz. 1001 z późn.
zm.).
Staroście Powiatu
Augustowskiego na finansowanie zadań ze środków Funduszu Pracy przyznano na
2005 r. kwotę 
2 364,5 tys. zł, z tego:
- kwotę 2 059,5 tys. zł  na realizację programów na rzecz
łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej,
-  kwotę 305, 0 tys. zł
na finansowanie innych fakultatywnych zadań.
Powyższe
kwoty w trakcie 2005 roku były kilkakrotnie zwiększane w związku z realizacją
programów na rzecz aktywnego przeciwdziałania bezrobociu i ogólny limit środków
na    2005 r.
wyniósł  4.302, 1 tys.
zł.
Pierwszą
zmianę dokonano  w
dniu 29.03.2005r. MGiP zwiększył
środki FP o kwotę 24,4 tys zł. z przeznaczeniem na
realizację programu "Stażysta w policyjnej profilaktyce", kolejne zwiększenie  nastąpiło
w dniu 7.06.2005 r. o kwotę 11,0 tys. zł na finansowanie  - programów na rzecz promocji
zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji społecznej, następnie
w dniu 11.07.2005 r. zwiększono limit o kwotę 240,0
tys. zł na finansowanie zadań określonych w zakresie podejmowanie działań
gospodarczych przez bezrobotną młodzież. Kolejne zwiększenie nastąpiło w dniu
30.08.2005 r. o kwotę 400,0 tys. zł na realizację
programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i
aktywizacji zawodowej, kolejne zwiększenia w zakresie w/w tematu nastąpiło w
dniu 22.11.2005 r. o kwotę 280,0 tys. zł  i ostatnie zwiększenie w dniu
8.12.2005 r. o kwotę 234,6 tys. zł. 
Wydatki FP w 2005 roku wyniosły ogółem
8.622,0 tys. zł. Główną pozycję wydatków stanowiły
aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu wraz z refundacjami wynagrodzeń
młodocianych, które wyniosły 4.200,1 tys. zł, co
stanowiło 48,71 % ogółu wydatków. Na wypłaty zasiłków dla bezrobotnych (wraz ze
składką na ubezpieczenie społeczne) wydatkowano 4.074,2 tys.zł (47,25% wydatków), stypendia za okres nauki i
dodatki aktywizacyjne - 61,2 tys.zł (0,71%). Pozostałe
3,33 % wydatków, a więc kwotę 286,5 tys. zł stanowiły: koszty obsługi i
prowizje bankowe, wydatki związane z rozwojem systemu informatycznego,
poradnictwem zawodowym i szkoleniem kadr organów zatrudnienia, wypłatą dodatków
do wynagrodzeń pracowników, koszty organizacji partnerstwa lokalnego i badań i
analiz rynku pracy. 
Otrzymane w 2005r. środki Funduszu Pracy umożliwiły zachowanie
płynności świadczeń obligatoryjnych i pozwoliły ma pełną refundację form
aktywnych. 
Limity środków Funduszu Pracy na formy aktywne przeciwdziałania
bezrobociu, wydatkowanie i stopień wykorzystania środków (wg podziałek
klasyfikacji budżetowej) oraz ich strukturę przedstawia poniższa tabela : 
 
 
  | § | Limit (w tys. zł) | wydatki(w tys. zł) | % wykorzystania | 
 
  | 3110 | 872,9 | 872,0 | 99,9 | 
 
  | 4010 | 643,4 | 641,9 | 99,8 | 
 
  | 4110 | 411,0 | 401,3 | 97,6 | 
 
  | 4210 | 121,2 | 120,9 | 99,8 | 
 
  | 4280 | 1,0 | 1,0 | 100 | 
 
  | 4300 | 146,6 | 146,0 | 99,6 | 
 
  | 6120 | 339,8 | 318,0 | 93,6 | 
 
  | Dofinansowanie dla bezrob. na
  podjęcie działalności gosp. | 545,1 | 542,2 | 99,5 | 
 
  | razem FP | 3.081,0 | 3.043,3 | 98,8 | 
 
  | 3118 | 450,1 | 417,9 | 92,3 | 
 
  | 4018 | 40,4 | 39,4 | 97,5 | 
 
  | 4118 | 158,4 | 146,5 | 92,5 | 
 
  | 4218 | 2,6 | 0 | 0 | 
 
  | 4308 | 15,6 | 13,7 | 87,8 | 
 
  | 3119 | 163,7 | 156,6 | 95,7 | 
 
  | 4019 | 14,5 | 14,4 | 99,3 | 
 
  | 4119 | 59,2 | 54,8 | 92,6 | 
 
  | 4309 | 6,9 | 5,0 | 72,5 | 
 
  | Dofinansowanie dla bezrob. na
  podjęcie działalności gosp. | 309,7 | 308,5 | 99,6 | 
 
  | razem EFS | 1.221,1 | 1.156,8 | 94,7 | 
 
  | Ogółem FP i EFS | 4.302,1 | 4.200,1 | 97,6 | 
 
Zestawienie
wszystkich wydatków Funduszu Pracy w 2005 roku przedstawia poniższa tabela: 
 
 
  | Lp. | treść | Kwota (w tys. zł) | 
 
  | I. | WYDATKI OGÓŁEM | 8.622,0 | 
 
  |   | W tym: |   | 
 
  | 1. | Zasiłki dla bezrobotnych | 4.074,2 | 
 
  |   | W tym: |   | 
 
  | 1.1. | zasiłki podstawowe (100%) | 1.259,0 | 
 
  | 1.2. | obniżone (80%) | 800,1 | 
 
  | 1.3. | podwyższone (120%) | 987,0 | 
 
  | 1.4. | składka na ubezpieczenie
  społeczne | 1.022,6 | 
 
  | 1.5. | wypłacone cudzoziemcom z UE | 5,5 | 
 
  | 2. | Zasiłki przedemerytalne | 0,0 | 
 
  | 3. | Świadczenia przedemerytalne | 0,0 | 
 
  | 4. | Aktywne formy | 4.200,1 | 
 
  |   | W tym: |   | 
 
  | 4.1. | badania bezrobotnych | 1,0 | 
 
  | 4.2. | szkolenia | 160,8 | 
 
  | 4.3. | prace interwencyjne | 202,1 | 
 
  | 4.4. | roboty publiczne | 552,8 | 
 
  | 4.5. | refundacje wynagr. i skł.
  na ubezp. społ. za absolw. | 2,8 | 
 
  | 4.6. | wypłacone stypendia i
  składki na ubezp. społ. | 1.907,4 | 
 
  | 4.7. | dotacje dla bezrobotnych
  na podjecie działalności | 850,7 | 
 
  | 4.8. | koszty przejazdu,
  zakwaterowania i wyżywienia | 24,2 | 
 
  | 4.9. | dofinan.pracodaw. na utworzenie stanow. pracy dla bezr. | 429,7 | 
 
  | 4.10. | przygotowanie zawodowe
  młodocianych | 68,4 | 
 
  | 4.11. | składki na ubezpieczenia
  społeczne rolników | 0,2 | 
 
  | 5. | Koszty obsługi i prowizje bankowe | 1,5 | 
 
  | 6. | Koszty opłat sądowych i egzekucyjnych | 81,3 | 
 
  | 7. | Rozwój systemu informatycznego | 107,4 | 
 
  | 8. | Poradnictwo zawodowe, kluby pracy, badania rynku pracy | 23,3 | 
 
  | 9. | Szkolenie kadr organów zatrudnienia | 27,8 | 
 
  | 10. | Koszty organizacji partnerstwa lokalnego | 8,3 | 
 
  | 11. | Dodatki do wynagrodzeń pracowników | 4,2 | 
 
  | 12. | Informacje o usługach i partnerach rynku pracy | 8,2 | 
 
  | 13. | Koszty badań i analiz rynku pracy | 2,1 | 
 
  | 14. | Koszty wyposażenia i działalności klubów pracy | 2,3 | 
 
  | 15. | Stypendia za okres nauki | 54,9 | 
 
  | 16. | Dodatki aktywizacyjne | 6,3 | 
 
  | 17. | Pozostałe | 20,1 | 
 
 
Kontrolujące
nie wniosły uwag do tematyki podziału środków Funduszu Pracy na realizację
zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy.
 
3.Udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy
w znalezieniu pracy, także pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo
pracy i poradnictwo zawodowe. Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy
(art.9 ust. 1 pkt 3 i 7 ustawy).
 
                Zadania
z zakresu poradnictwa 
zawodowego w Urzędzie realizuje 2 doradców zawodowych z  wykształceniem  wyższym, którzy  posiadają 
do  swojej  dyspozycji samodzielne pomieszczenie
wyposażone w sprzęt i meble biurowe, rzutnik multimedialny, zestawy komputerowe
podłączone do systemu PULS, bibliotekę podręczną i filmy video tematycznie
związane  z  zawodoznawstwem,
oraz niezbędne przepisy prawa. Zarówno  dla bezrobotnych jak i poszukujących
pracy dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne  zawody, broszury, informatory dla  absolwentów. 
Dokumentacja  w  zakresie 
prowadzonego  poradnictwa  gromadzona 
jest  w  czytelnie 
oznakowanych  teczkach.
Do klientów  Urzędu 
doradcy  zawodowi  docierają 
z  informacjami  dotyczącymi 
poradnictwa  zawodowego  również 
poprzez  umieszczanie  ogłoszeń 
na  tablicach  informacyjnych  znajdujących 
się  na  korytarzach 
Urzędu. 
 
Ustalenia  z  kontroli 
dokumentacji  wymaganej  przy 
prowadzeniu  poradnictwa zawodowego  indywidualnego. 
Głównym  celem  prowadzenia 
i  rozwijania  poradnictwa 
zawodowego  jest pomoc osobom  bezrobotnym 
i   poszukującym  pracy 
w  dokonaniu  prawidłowego 
wyboru  zawodu lub zmiany  dotychczasowych  kwalifikacji, 
planowania  kariery  zawodowej, 
a  także  dobór kandydatów  do 
pracy  i  na 
szkolenie.
            Z  przedstawionych  do 
kontroli  dokumentów  wynika, 
że  w zakresie poradnictwa
zawodowego prowadzony był Rejestr porad
indywidualnych (teczka znak: ZPK-610) 2005. W rejestrze znajduje się wydruk
komputerowy systemu PULS zawierający  zgłaszających  się 
klientów  po  porady  
zawodowe. Zawiera on: Lp., imię i nazwisko, adres, datę urodzenia, nr
ewidencyjny, datę rozpoczęcia, datę zakończenia, uwagi, poruszany problem. W
okresie objętym kontrolą z porad indywidualnych skorzystało 526 osób.
Uczestnikom porad  doradca  zawodowy wypełniał  Karty  Usług 
Doradczych. Prowadzony był alfabetyczny Rejestr Kart Usług Doradczych - teczka ZPK-610, zawierający: Lp.,
Nazwisko i imię, Datę założenia karty. Karty usług doradczych przechowywane są
w segregatorach. Do badania losowo wybrano 16 Kart Usług  Doradczych  wypełnionych w trakcie  prowadzonych spotkań  a 
dotyczących   osób  bezrobotnych  
o  następujących  numerach  
kart: 1.K-49 2.A-1  3.B-3
 4.K-31  5.B-15
6.K-52  7.K-55  8.B-21
9.D-15       10.B-27 11.A-10 12.K-78  13.K-79 14.K-81 15.Z-14 16.C-22
Na podstawie
analizowanych dokumentów stwierdzono, że Karty  wypełniane  są  prawidłowo,
informacje zapisane w poszczególnych 
rubrykach  umożliwiają dokładne
prześledzenie  prowadzonej  rozmowy 
doradczej. Jedna osoba miała przeprowadzane badania psychologiczne.
Udzielane porady najczęściej dotyczą: doskonalenia w zawodzie,wyboru
zawodu, określenia preferencji i predyspozycji zawodowych.
Każda ze zgłaszających  się  po 
poradę  osób  posiada 
założoną  przez  doradcę zawodowego Kartę  Ewidencyjną Osoby
Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia  i 
Uczestnictwa  w  Klubach 
Pracy.  W trakcie kontroli
przeanalizowano 12 losowo 
wybranych  kart  ewidencyjnych 
o  następujących  numerach:
1.140700/0003           2.180504/0001           3.220205/0002           4.050301/0003
5.160799/0025           6.120901/0005           7.170699/0012           8.071099/0003  
 9.230805/0005          10.131205/0001         11.300604/0006         12.091100/0003
Stwierdzono,że karty  prowadzone  są 
prawidłowo. Zawierają: 
datę,  formę  i 
wynik  porady  zawodowej. 
W  czterech  kartach 
odnotowano  więcej  niż 
jedną  poradę, w pięciu
uczestnictwo  w  szkoleniach, w dwóch udział w klubie pracy.
Karty przechowywane są przy karcie rejestracyjnej bezrobotnego.
Ustalenia  z  kontroli 
dokumentacji  wymaganej  przy 
prowadzeniu  poradnictwa
zawodowego grupowego.
            W Rejestrze Porad Grupowych - znak: ZPK-610, 2005r. zarejestrowano 18
spotkań dotyczących m.in. następujących tematów: ,,Warsztat
aktywne poruszanie się po rynku pracy, drugi etap programu AAU", ,,Warsztat
autoprezentacja i rozmowa z pracodawcą dla uczestników Mam Szansę",
,,Instrumenty rynku pracy oferowane przez PUP", ,,Porada zawodowa. Badanie
predyspozycji i preferencji zawodowych osób niepełnosprawnych",
,,Warsztat- podstawy prawa pracy". Do zajęć dołączany jest program i
lista uczestników każdego spotkania. Z porady grupowej skorzystało 241 osób. 
 Ustalenia  z  kontroli 
dokumentacji  wymaganej  przy 
udzielaniu  informacji  zawodowej .
     Ustalono,że
zagadnienia udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze indywidualnych informacji zawodowych - teczka znak: ZPK-612, 2005r, który  zawiera
następujące wpisy: Lp., data, nazwisko i imię, adres, nr ewidencyjny, uwagi. W
okresie objętym kontrolą z tej formy pomocy skorzystały 34 osoby. Natomiast w Rejestrze grupowych informacji zawodowych -
teczka znak: ZPK-612, 2005r.
udokumentowano przeprowadzenie 19 spotkań w ramach grupowej informacji
zawodowej dla 418 osób. Do zajęć dołączane były imienne listy obecności
uczestników i harmonogram spotkania informacyjnego.
          Doradcy zawodowi posiadają
przygotowane do udostępnienia klientom zbiory informacji zawodowej, tj.  teczki  informacji 
o zawodach, klasyfikację zawodów, filmy o  zawodach, ulotki  i 
broszury na temat rynku pracy. 
Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy.
 
          Prowadzenie zajęć w ramach klubu pracy
dokumentowane było w teczce znak ZPK - 541 Programy
działalności, sprawozdania z działalności Klubu Pracy. Stwierdzono, iż
zorganizowane były 2 grupy dla 18 uczestników. W przedstawionej dokumentacji
znajdują się: zaproszenia na zajęcia klubu pracy, plany zajęć, listy obecności
uczestników, raporty z PULSA, karty postępów grup, oświadczenia uczestników,
ankiety ewaluacyjne, CV uczestników, wzór zaświadczenia.
Na podstawie
załącznika 4 do sprawozdania MGiP-01 za 2005r. ogółem liczba klientów
którzy skorzystali z usług poradnictwa zawodowego wynosi 765 osób.
Nie wniesiono
uwag do kontrolowanej tematyki.
4.Rejestracja
bezrobotnych i poszukujących pracy (art.9ust.1pkt4 ustawy),przyznawanie
i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art. 9 ust. 1
pkt 13 ustawy )oraz wydawanie decyzji (art.9 ust.1 pkt 14 ustawy).
 
      W celu zbadania prawidłowości
kwalifikowania osób bezrobotnych rejestrujących się, losowo wybrano do analizy
karty rejestracyjne o n/w numerach : 20 516,  5 112 , na
podstawie analizy których stwierdzono, że przestrzegany jest wymóg składania
kompletu dokumentów określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 26 listopada w 2004 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących
pracy  ( Dz. U. nr
262, poz. 2607 z późn. zm. ). Osoby rejestrujące się
przedkładają pracownikowi urzędu dokonującemu rejestracji : dowód osobisty,
dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia, świadectwo
pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia ich statusu (książeczka  wojskowa,
zaświadczenie z ZUS,  decyzja urzędu o
wykreśleniu z rejestru podmiotów prowadzących działalność gospodarczą) .  
Przedstawione do kontroli karty rejestracyjne
wypełnione są czytelnie, zawierają oświadczenia osoby rejestrującej się oraz
podpis pracownika dokonującego rejestracji.
   W zakresie kwalifikowania osób bezrobotnych
nieprawidłowości nie stwierdzono.
                        
    Prawidłowość
ustalania prawa i wypłacania zasiłków i innych świadczeń z tytułu bezrobocia
przeanalizowano na podstawie skontrolowanej dokumentacji osób bezrobotnych  o następujących
numerach : 
Nr KE -520-0001/04 - osoba posiadająca wykształcenie podstawowe
zarejestrowała się dnia 17.08.2004 r. i z dniem tym uzyskała status
bezrobotnego; prawa do zasiłku nie przyznano z uwagi na niespełnienie warunków wynikających   z art.
71 wyżej wymienionej ustawy.
W dniu 15.09.2005 r. wydano
bezrobotnej skierowanie na kurs "Podstawy przedsiębiorczości zorganizowany
przez Augustowskie Centrum Edukacyjne. Z tytułu uczestnictwa w kursie Starosta
Augustowski przyznał prawo do stypendium od dnia 15.09.2005r.
Utrata prawa do stypendium nastąpiła z dniem 29.09.2005 r.
tj. z dniem zakończenia szkolenia. Wysokość okresu wypłacania stypendium
określono prawidłowo. 
Nr KE
-520/03 - osobie zarejestrowanej w
dniu 1.12.2003 r. przyznano status bezrobotnego i
orzeczono o odmowie przyznania prawa do zasiłku. Utrata statusu nastąpiła z
dniem 4.08.2004r. z powodu powołania do zasadniczej
służby wojskowej. Ponowna rejestracja nastąpiła dnia 30.06.2005 r. i z tym dniem przyznano status osoby bezrobotnej. Prawo do
zasiłku przyznano decyzją odrębną od dnia 8.07.2005 r.
w wysokości 417,60 zł miesięcznie z tytułu odbycia zasadniczej służby
wojskowej. W okresie posiadania prawa do zasiłku skierowano bezrobotnego na
kurs "Podstawy przedsiębiorczości". Po zakończeniu szkolenia powiatowy urząd
pracy przyznał bezrobotnemu środki z Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności
gospodarczej i  w
związku z tym wydał decyzję orzekającą o utracie statusu osoby bezrobotnej z
dniem 2.11.2005 r.
Nr KE - 520- 0008/04 - osobę bezrobotną od dnia 31.08.2004 r. bez prawa do
zasiłku skierowano do odbycia stażu w Społecznej Organizacji Przyjaciół Dzieci
"Przystań".  Z
uwagi na odbywanie stażu przyznano prawo do stypendium od dnia 14.01.2005 r. w wysokości 504,20 zł miesięcznie. Utrata prawa do
stypendium nastąpiła od dnia następnego po zakończeniu stażu od dnia 14.07.2005
r.       
 
Nr DE - 520-0018/05 - w tym przypadku, po zakończeniu pracy
krótkoterminowej, przyznano na podstawie art. 75 ust. 3 ustawy z dnia 20
kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia  i instytucjach rynku pracy status
osoby bezrobotnej z dniem 4.07.2005 r. i prawo do
zasiłku od dnia 5.07.2005 r. w wysokości 521,90 zł miesięcznie na okres
pomniejszony o  okres
pobierania zasiłku przed rozpoczęciem tej pracy. Utrata prawa do zasiłku
nastąpiła od dnia 25.08.2005 r. z powodu upływu
przysługującego bezrobotnemu okresu jego pobierania. 
 
Nr DE- 520-0004/05- osobę zarejestrowaną uznano za osobę bezrobotną z
dniem 24.11.2005 r. i jednocześnie orzeczono o odmowie
przyznania prawa do zasiłku ; w okresie posiadania statusu bezrobotnego wydano
skierowanie na kurs języka angielskiego metodą Callana.
Za czas trwania kursu 14.11.2005 -  24.12.2005 r.
przyznano i wypłacono dodatek szkoleniowy.
 
Nr DE - 523- 0008/05 osobie zarejestrowanej ponownie w dniu 30.12.2005 r. przyznano prawo do zasiłku dla bezrobotnych z dniem
31.12.2005 r. w wysokości 521,90 zł miesięcznie na
podstawie art. 73 ust. 5 ww. ustawy. Zasiłek został przyznany na okres
uzupełniający do wyczerpania okresu zasiłkowego, liczonego poczynając od dnia
rejestracji, podczas której bezrobotna prawo do zasiłku uzyskała. 
       
Nr DE -523 -0026/05 - osobie zarejestrowanej ponownie w dniu 19.12. 2005 r. przyznano zasiłek dla bezrobotnych od dnia następnego po
dniu zarejestrowania się w wysokości 521,90 zł miesięcznie, zgodnie z art. 73
ust. 5 ustawy na okres pomniejszony o okres pobierania zasiłku przed podjęciem
pracy krótkoterminowej. 
 
Ustalono ponadto, że w objętym kontrolą okresie do
Powiatowego Urzędu Pracy w Augustowie nie wpłynął żaden wniosek o przyznanie na
podstawie art. 150 a. ust. 1 lub  ust.2 ustawy ,zasiłku
przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, od osoby która do dnia 12
stycznia 2002r. spełniła warunki do nabycia ww. świadczeń określone w
przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2001r.       
 
           W zakresie objętej kontrolą
dokumentacji zarejestrowanych osób nie stwierdzono  nieprawidłowości. Wszystkie warunki określone  w ustawowej
definicji osoby bezrobotnej oraz wysokość zasiłku i długość okresu pobierania w
zależności od długości posiadanego okresu uprawniającego do zasiłku ustalano
prawidłowo. Osoba kontrolująca zwróciła uwagę na konieczność przestrzegania,
przy podejmowaniu wszystkich decyzji, zasad procedury administracyjnej.                
 
Ponadto analizie poddano dokumentację z zakresu
wydawania decyzji :
 
- o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego,
stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia
finansowanych z Funduszu Pracy.
- o odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub
umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z
Funduszu Pracy oraz należności z tytułu refundacji lub przyznawanych
jednorazowo środków.
            W powyższym zakresie w 2005 roku
wydano z tytułu obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku
szkoleniowego, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów
szkolenia finansowanych z Funduszu Pracy 5 decyzji i z tytułu odroczeniu
terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości
nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy oraz należności
z tytułu refundacji lub przyznawanych jednorazowo środków-  4 decyzje.
            W powyższym zakresie skontrolowano
wybraną losowo dokumentację obejmującą zarówno obowiązek zwrotu nienależnie
pobranego zasiłku jak i odmowę jego umorzenia i rozłożenie na raty nienależnie
pobranego świadczenia.
Szczegółowej
analizie poddano wybraną losowo dokumentację Nr DE 523/161104/0001/04 - Osobie bezrobotnej zarejestrowanej w
dniu 15 listopada 2004 roku decyzją wydaną  w dniu 26 listopada 2004 r. orzeczono
o przyznaniu prawa do zasiłku od dnia 23 listopada 2004 r. w wysokości 403,40
zł. W dniu 24 maja 2005r. została wydana decyzja orzekająca o utracie prawa do
zasiłku od dnia 23 maja 2005r. z powodu upływu maksymalnego okresu jego
pobierania. W związku z wyrokami Sądu Rejonowego - Wydział Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych strona została przywrócona do pracy na dotychczasowych warunkach i
jednocześnie orzeczono o zasądzeniu wynagrodzenia za okres pozostawania bez
pracy. Mając to na uwadze Urząd w dniu 10 czerwca 2005 r. orzekł o utracie
statusu osoby bezrobotnej zakresie dniem 15 listopada 2004 r. Następnie w dniu  10 czerwca 2005
r. została wydana decyzja orzekająca o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego
świadczenia. W związku z odwołaniem złożonym przez stronę i prośbą o umorzenie
nienależnie pobranego świadczenia, w dniu 28 czerwca 2005 r. organ
administracji publicznej wydał decyzję, którą orzekł o odmowie umorzenia
nienależnie pobranego zasiłku. W dniu 27 czerwca 2005 r. strona złożyła podanie
o rozłożenie na raty nienależnie pobranego zasiłku. Decyzją z dnia 12 lipca
2005r.orzeczono o rozłożeniu na 12 miesięcznych rat nienależnie pobranego
świadczenia. W dniu 20 lipca 2005 r. strona wniosła odwołanie od  decyzji,
wnioskując o rozłożenie na 24 miesięczne raty kwotę nienależnie pobranego
świadczenia. Decyzją z dnia 22 lipca 2005 r. Urząd  przychylił się do prośby strony i
orzekł o rozłożeniu na  24 miesięczne
raty kwotę nienależnie pobranego zasiłku.
 
           W zakresie objętej kontrolą
dokumentacji nie stwierdzono nieprawidłowości. 
 
Prawidłowość rozpatrywania odwołań od wydanych decyzji.
     
Z przedstawionego  Rejestru
odwołań  wynika, że w 2005 r. od decyzji
Starosty Augustowskiego wpłynęło 46 odwołań skierowanych do Wojewody
Podlaskiego, z tego 16 odwołań zostało przekazanych wraz z aktami sprawy do
rozpatrzenia organowi II instancji, natomiast w pozostałych 30 przypadkach
starosta skorzystał z prawa uchylenia własnej decyzji w całości w trybie art.
132 Kodeksu postępowania administracyjnego. 
 
Po
rozpatrzeniu odwołań Wojewoda Podlaski :
-  12 decyzji organu I instancji utrzymał w mocy
-  w 3 przypadkach zaskarżone decyzje organ II instancji
uchylił, w tym :
w 
2 przypadkach decyzję
uchylił i orzekł inaczej niż organ I instancji,
w 1 przypadku decyzję uchylił i przekazał sprawę do
ponownego rozpoznania w postępowaniu I instancji,
-
w 1 przypadku stwierdzono niedopuszczalność odwołania.
 
Prawidłowość wypłaty zasiłków i innych świadczeń dla
osób bezrobotnych.
 
W celu sprawnego wypłacania zasiłków Urząd podpisał
dwie umowy w dniu 1 czerwca 1999 r. z Bankiem PKO BP S.A. Oddział w Suwałkach
oraz w dniu 20 lutego 2001 r. z Bankiem Spółdzielczym w Suwałkach Oddział w
Lipsku na wykonywanie czynności związanych z obsługą kasową FP.
            Szczegółowej analizie poddano listy płac n/w miesięcy  z 2005r.:
1) Listę wypłat zasiłków dla
bezrobotnych Nr 02/05/012 - za miesiąc wrzesień wypłacono:
-
zasiłek w wysokości 80% - dla 12,
-
zasiłek w wysokości 100% - dla 27,
-
zasiłek w wysokości 120% - dla 16
Sześć osób nie odebrało
świadczeń.
2) Listę wypłat zasiłków dla
bezrobotnych Nr 03/05/004 - za miesiąc luty wypłacono:
-
zasiłek w wysokości 80% - dla 37,
-
zasiłek w wysokości 100% - dla 49,
-
zasiłek w wysokości 120% - dla 27
Listy opatrzone są pieczęcią Urzędu, zostały
sprawdzone pod względem formalno-rachunkowym i merytorycznym oraz zatwierdzone
do wypłaty przez upoważnione osoby. Opatrzone są adnotacje "zatwierdzone do
wypłaty ze środków z FP". Zawierają podpisy osoby sporządzającej listę,
sprawdzającej, Głównego Księgowego oraz Dyrektora Urzędu. Każda lista płac z
danego dnia wypłaty zawiera rozliczenia wypłaconych kwot, liczbę osób, którym
wypłacono zasiłek, kwoty brutto i netto do wypłaty oraz kwoty pobranego
podatku. Odebranie zasiłku następuje po okazaniu przez bezrobotnego dowodu
osobistego i po pokwitowaniu odbioru zasiłku na liście płac.
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.
5. Inicjowanie, wdrażanie i finansowanie usług  i instrumentów
rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt
5 i pkt 6 ustawy).
 
a) Koszty przejazdu i koszty zakwaterowania   na podstawie  art. 45ustawy. 
Urząd w 2005 r. ze środków Funduszu Pracy dla 27 osób
odbywających u pracodawcy staż wypłacił 24,2 tys. zł  tytułem zwrotu kosztów przejazdu z
miejsca zamieszkania i powrotu do miejsca odbywania u pracodawcy stażu.  Nie wystąpiły natomiast przypadki zwrotu
kosztów zakwaterowania osobie bezrobotnej, która podjęła zatrudnienie lub inną
pracę zarobkową , staż, przygotowanie zawodowe poza
miejscem zamieszkania.
Analizy procedur stosowanych przy zwrotach kosztów
przejazdu dokonano na losowo wybranych aktach o nr 
ZIP-5812-60/05,  w których 
znajdują się m.in. : 
-
Wniosek pracodawcy z dn. 29.03.2005 r. o zorganizowanie stażu dla 1 osoby.
-
Umowa o zorganizowania stażu w okresie 1.04-30.06.2005 r..
- Wniosek osoby odbywającej staż o zwrot
kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania i powrotu do miejsca stażu -
miesięczny koszt przejazdu wynosi 107,10 zł. Dowód wydatkowania w/w kwoty
stanowił dowód wpłaty za bilet miesięczny (osoba  bezrobotna zamieszkała w Bargłowie, a
odbywała staż w Augustowie). Wniosek został pozytywnie zaopiniowany w związku
ze spełnieniem przez wnioskodawcę art.45 pkt1 ust. 1 i 2 ustawy (osoba
bezrobotna podjęła staż poza miejscem zamieszkania i uzyskała miesięczne
wynagrodzenie w wysokości 504,20 zł.).
- Sporządzane w każdym miesiącu przez
Urząd Rozliczenie faktycznie
poniesionych kosztów, które przekazywano do Działu Finansowo -
Organizacyjnego celem dokonania przelewu zwracanej kwoty na konto bezrobotnego.
 
b) Refundacja
podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą kosztów wyposażenia i doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego na podstawie art. 46 ust. 1
ustawy
 
        W oparciu o analizę Rejestru wniosków ( ZIP-591
) ustalono, że w 2005 r. pracodawcy
z terenu Powiatu Augustowskiego złożyli 35 wniosków o refundację ze środków FP
kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy, z których 3 zostały
wycofane przez pracodawców, 30 wniosków rozpatrzono pozytywnie, a 2 negatywnie.
Zawarte umowy rejestrowano w Rejestrze umów  w sprawie
refundacji kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego
bezrobotnego ( ZIP-5911 , zawierającym 27 umów o dokonanie refundacji na
utworzone 47 stanowisk pracy . Na realizację w/w umów wydatkowano z FP kwotę
429,7 tys. zł. 
W
II półroczu 2005 r. przyznawanie środków FP pracodawcom na refundację kosztów
wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy odbywało się w oparciu o Regulamin udzielania ze środków Funduszu
Pracy pomocy pracodawcom i bezrobotnym z dnia 26.07.2005 r.,
pozytywnie zaopiniowany przez Powiatową Radę Zatrudnienia w Augustowie.
Prawidłowość
refundacji kosztów doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego
analizowano na podstawie akt z poz. 10 i 32 Rejestru
o nr ZIP-591-10/SR/05, ZIP-591-32/SR/05.  Przykładowe akta nr ZIP-591-32/SR/05
zawierają m.in.: 
- Wniosek o refundację kosztów
doposażenia 1stanowiska pracy ( operator do formowania wyrobów z tworzyw
sztucznych ) dla 1 bezrobotnego, złożony przez pracodawcę w dn. 29.11.2005 r. i  zawierający dane
wymagane w § 2 w/w rozporządzenia,
- Umowę nr 21/2005 zawartą w dniu
16.12.2005 r. pomiędzy Urzędem a pracodawcą w sprawie
refundacji części kosztów. W umowie pracodawca zobowiązał się do zatrudnienia
bezrobotnego na podstawie umowy o pracę  w pełnym wymiarze czasu pracy przez
okres nie krótszy niż 2 lata na refundowanym stanowisku .
- Wniosek pracodawcy z dnia 28.12.2005 r. o refundowanie ze środków FP poniesionych kosztów w
wysokości 11 590 zł, do wniosku dołączono Fakturę VAT na zakup materiałów na
wyposażenie i doposażenie stanowiska pracy.
- Umowę o pracę z dnia 28.12.2005 r.
zawartą na czas nieokreślony ze skierowanym  bezrobotnym.
Dział
Finansowo - Organizacyjny Urzędu w oparciu o Skierowanie do Wypłaty - druk
wygenerowany z PULS-a 
nr WyFefVn/05/0094 wypłacił pracodawcy
należną refundację wysokości 11 590,00 zł.
 
c)Przyznanie
bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej na
podstawie art. 46 ust. 2 ustawy.
 
       W 2005 r. do Urzędu złożono 83 wnioski /
Rejestr wniosków  ZIP-592/ o przyznanie jednorazowo
środków na podjęcie działalności gospodarczej, z których 3 rozpatrzono
negatywnie, a 7 zostało wycofanych przez wnioskodawców. Z prowadzonych
rejestrów umów wynika , że w 2005 r. zawarto 74 umowy
/ 1 umowa dotyczyła wniosku z 2004 r , na podstawie których :
- 
22 bezrobotnym udzielono
środków z EFS w ramach działania 1.3,
-   4  bezrobotnym udzielono środków z EFS w ramach działania 1.2,
-  17 bezrobotnym
udzielono środków z FP w ramach Programu "Pierwsza praca",
-  31
bezrobotnym udzielono środków z
FP.
W II półroczu 2005 r.
przyznawanie środków FP bezrobotnym na podjęcie działalności gospodarczej
odbywało się w oparciu o Regulamin
udzielania ze środków Funduszu Pracy pomocy pracodawcom i bezrobotnym z
dnia 26.07.2005 r., pozytywnie zaopiniowany przez
Powiatową Radę Zatrudnienia w Augustowie.
Prawidłowość
refundacji kosztów doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego
analizowano na podstawie akt nr: ZIP-592-12/SR/05, ZIP-592-58/SR/05. Szczegółowej
analizie poddano akta nr
ZIP-592-58/SR/05., w których znajdują się: 
-  Wniosek z dnia 13.10.2005 r. o przyznanie dotacji w
wysokości 11.592,00 zł na działalność handlową - sklep
z artykułami przemysłowymi .
- Oświadczenie o nieskorzystaniu dotychczas
ze środków FP lub innych funduszy publicznych na podjęcie działalności gospodarczej .
- Zaświadczenia z ZUS i US o nie
zaleganiu z wymaganymi opłatami.
- Pozytywna opinia Burmistrza Miasta
Augustów na temat złożonego przez bezrobotnego wniosku.
- Pismo Urzędu z dnia 9.11.2005r . informujące bezrobotnego o pozytywnym rozpatrzeniu
wniosku i przyznaniu środków w wysokości 8 000, 00 zł.
- Umowa nr 30/05 z dnia 29.11.2005 r. zawarta pomiędzy Urzędem a bezrobotnym , w której zawarto
zapis, że w przypadku nie spełnienia przez bezrobotnego warunków umowy nastąpi
zwrot otrzymanych środków, ponadto określono prawa i obowiązki stron , w tym
zasady udokumentowania podjęcia działalności gospodarczej i wydatkowania
kosztów.
- Rozliczenie dokonanych przez bezrobotnego
zakupów w ramach dotacji udokumentowane fakturami VAT.
- Zaświadczenia potwierdzające podjęcie
działalności gospodarczej we wskazanym w umowie terminie.
- Polecenie wypłaty z dnia 18.11.2005 r. przelewem bankowym na konto bezrobotnego przyznanych
środków na podjecie działalności gospodarczej.
Pracownik
Urzędu w ramach kontroli realizacji umowy przeprowadził rozmowę i oględziny w
miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, a ustalenia zawarł w protokole
ustaleń z dnia 2.01.2006 r ,
w którym potwierdził prowadzenie działalności zgodnie z zawartą umową.
Ponadto w toku kontroli ustalono, że w 2005 r. Urząd
wypowiedział umowę nr 9/2004 z dnia 13.12.2004 r., w
sprawie przyznania jednorazowo środków FP na podjęcie działalności gospodarczej
, zgodnie z § 12 w/w umowy, tj. w związku z ujawnieniem , że przedstawione
dokumenty nie odpowiadają stanowi faktycznemu i zobowiązał stronę do zwrotu
przyznanych środków wraz z odsetkami karnymi. Osoba w dniu rejestracji w
Urzędzie miała zawieszoną działalność gospodarczą, w związku z tym nie była
uprawniona do uzyskania statusu osoby bezrobotnej a tym samym nie przysługiwało
jej prawo do ubiegania się o środki z FP na podjecie działalności gospodarczej.
W aktach znajduje się informacja z Banku Zachodniego WBK S.A o transakcji z
dnia 16.02.2005 r. o przekazaniu na rachunek Urzędu
kwoty 11 403,75 zł / środki FP- 11 340,00 zł oraz odsetki - 63,75 zł/
tytułem zwrotu pożyczki.
 
d) Dodatek 
aktywizacyjny przyznawany na podstawie   art. 48 
ustawy.
 
    Na podstawie Rejestru dodatków aktywizacyjnych, ustalono, że w 2005 r. dodatek
aktywizacyjny wypłacono dla 40 osób . 
Analizy
prawidłowości przyznania dodatku aktywizacyjnego dokonano na podstawie losowo
wybranych akt o numerach ewidencyjnych: 050699/0020; 130400/0002;  120699/0022;  030702/0001. 
Szczegółowej analizie
poddano akta o nr ewidencyjnym 120699/0022:
Osoba, w dn. 1.06.2005
r. złożyła wniosek o przyznanie dodatku aktywizacyjnego w związku z podjęciem
zatrudnienia z własnej inicjatywy. Do wniosku dołączono: kserokopię umowy zlecenia  zawartą  na okres od 1.06.2005 r.
do 31.08.2005 r. na stanowisku pokojowa. Urząd decyzją
DE-523/120699/0022/05 z dnia 9.06.2005 r. przyznał dodatek aktywizacyjny w
wysokości 104,40 zł  od
dnia 1.06.2005 r. do 4.09.2005 r. Wypłatę należnego
dodatku dokonywał Dział Finansowo-Organizacyjny w oparciu o sporządzone Listy
wypłat świadczeń 
(lista z dnia 12.07.2005 r. poz.1- dodatek aktywizacyjny w kwocie
104,40 zł za czerwiec, 
powyższa kwota została przekazana przelewem). Ponadto w aktach
znajduje się 
przedłużenie umowy zlecenia na okres 1 - 30. 09.2005 r. na stanowisku pokojowa z wynagrodzeniem brutto 890,00 zł.
 
e) Organizacja  i finansowanie prac interwencyjnych i
robót  publicznych  na podstawie    art.51 i art. 57 ustawy
 
Z
analizy  przedstawionych
kontrolującym rejestrów umów zawartych w sprawie organizacji i finansowania
prac interwencyjnych: Rejestr
zatrudnienia-prace interwencyjne w 2004 r. i w 2005 r.  wynika, że o
organizację prac interwencyjnych ubiegały się m.in.: Urzędy Gmin, Starostwo
Powiatowe, Szkoły, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej. W 2005 r. w ramach prac
interwencyjnych zatrudniono 104 osoby i wydatkowano z FP na refundację kosztów
ich zatrudnienia kwotę 202,1 tys.zł.
Analizy prawidłowości
finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt
nr: ZIP-5602-27/05; ZIP-5602-33/05; ZIP-5602-11/05,  z których omówiono szczegółowo
akta  nr 27/05.
       Augustowskie Centrum Edukacyjne złożyło
w dniu 04.05.2005 r. wniosek o organizację prac interwencyjnych dla 1 osoby
bezrobotnej na stanowisku sprzątaczki na okres:
5.05.2005  -4.11.2005 r, który zawierał informację o proponowanym wynagrodzeniu.
Do wniosku dołączono aktualny odpis z KRS, nr REGON-u i NIP-u. Urząd po
pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w dniu 5.05.2005 r. zawarł z pracodawcą umowę
Nr 27/2005 w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych na okres
6 miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na wynagrodzenie  (400 zł ) oraz składki na
ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. W umowie
strony określiły zasady wnioskowania o refundację i dokonywania wypłat
należnych kwot, organizator zobowiązał się do dalszego zatrudnienia osoby po
zakończeniu prac interwencyjnych. W aktach znajduje się umowa o pracę na czas
określony od 5.05.2005 r.¸4.11.2005
r. Organizator celem uzyskania refundacji wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne składał co miesiąc do Urzędu wnioski wraz z kopiami
list obecności, list wypłaty 
wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne. Ponadto w
aktach znajduje się pismo z dnia 5.11.2005 r.  Augustowskiego Centrum Edukacji
informujące, że osoba zatrudniona w ramach prac interwencyjnych od 5.11.2005 r.  została
zatrudniona na czas nieokreślony, co jest potwierdzeniem realizacji warunków
umowy przez organizatora prac interwencyjnych. 
W
zakresie organizacji robót publicznych na podstawie Rejestru robót publicznych ustalono, że  w 2005 r. pracodawcom wypłacono 552,8
tys. zł refundacji za 93 osoby zatrudnione w ramach robót publicznych.
Organizatorami robót publicznych były m.in. Starostwo Powiatowe, Powiatowy
Zarząd Dróg w Augustowie, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Augustowie, Urząd
Gminy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Szkoły.
 Analizy prawidłowości finansowania robót
publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt: ZIP 5612-6/05; ZIP
5612-43/05; ZIP 5612-41/05; ZIP 5612-26/05, z których omówiono szczegółowo akta   ZIP 5612-6/05:
       Starostwo Powiatowe w Augustowie  w dniu 14.07.2005 r. złożyło do Urzędu
wniosek     o
skierowanie 2 osób bezrobotnych do zatrudnienia w ramach robót publicznych na
okres 3 miesięcy. Jedna umowa została zawarta w dniu 15.07.2005 r. na okres od 15.07.2005 r.÷31.12.2005
r. na stanowisku młodszy referent, druga natomiast na okres od 8.07.2005 r.÷31.12.2005 r. na stanowisku referenta. 
      Na podstawie analizy dokumentów  ustalono, że wnioski o refundację
części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie
społeczne składano  w terminach
zapisanych w umowie, dołączając do nich kopie: list płac, list obecności,
dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne. Wnioski
o refundację były sprawdzane pod względem formalnym, rachunkowym i
merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu, o czym świadczą
znajdujące się w aktach adnotacje. 
 
f) Stypendium  dla bezrobotnych skierowanych do
odbycia stażu i przygotowania zawodowego przyznawane  na podstawie 
art. 53 ustawy
 
     W 2005r. skierowano do odbycia u
pracodawcy stażu 516 osób bezrobotnych ( w tym 366 kobiet ),  z których 272 osobom, zgodnie z art. 53
ust.6, wypłacono stypendium za okres stażu w kwocie  1 616,9 tys. zł. Do odbycia
przygotowania zawodowego skierowano 104 osoby bezrobotne, (w tym 62 kobiety) , z których 53 osobom, zgodnie z art. 53 ust.6,
wypłacono stypendium za okres przygotowania zawodowego w kwocie 290,5 tys. zł.
Pracodawcy,
organizujący staż lub przygotowanie zawodowe, składali do Urzędu wnioski o
zawarcie umów o zorganizowanie stażu  lub przygotowania zawodowego, w
których określali m.in. :
- Dane pracodawcy ( nazwa, dane teleadresowe, forma prawna, rodzaj działalności, liczba
pracowników, NIP, REGON).
- Liczę przewidywanych miejsc pracy do
odbywania stażu/ przygotowania zawodowego.
- Dane osoby wskazanej przez pracodawcę
jako opiekuna bezrobotnego w trakcie odbywania stażu / przygotowania
zawodowego.
- Proponowany okres stażu/ przygotowania
zawodowego, opis zadań, jakie będą wykonywane podczas staż/ przygotowania
zawodowego.
-Wymagania dotyczące predyspozycji
psychofizycznych, poziomu wykształcenia niezbędnych do podjęcia stażu/
przygotowania zawodowego.
Efektywność po zakończeniu stażu wyniosła 12,2 %.W
oparciu o przedstawiony kontrolującym Wykaz
pracodawców , z którymi podpisano umowy o odbycie
stażu w 2005 r. ustalono, że najwięcej osób odbyło staż m. in. w:
- SPOŁEM Augustowska Spółdzielnia Spożywców -19 osób,
- Przedsiębiorstwie Turystycznym Szot - 14 osób,
- Komendzie Powiatowej Policji w Augustowie - 13 osób,
- Urzędzie Skarbowym w Augustowie - 13 osób,
- ARiMR Podlaskim Oddziale
Regionalnym w Łomży- 10 osób,
jednakże
bezrobotni po ukończeniu staży nie znaleźli w nich zatrudnienia. 
Nazwiska bezrobotnych, dane pracodawców, informacje o przebiegu stażu odnotowywane były w
prowadzonych w Urzędzie rejestrach:
1.Rejestr
bezrobotnych odbywających staż w 2005 r. , obejmujący 193 złożone wnioski.
2.Rejestr
bezrobotnych odbywających staż w 2005 r. w ramach Działania 1.2 Perspektywy dla
młodzieży SPO RZL , obejmujący 101 złożonych wniosków.
Prawidłowość
kierowania bezrobotnych do odbycia stażu i przyznawania stypendium analizowano
na podstawie akt nr: 
ZIP-5812-1/2005 i 
ZIP-5812-99/2005 - poz.1 i 99 w rejestrze z pkt.1 oraz ZIP-5814-4/05 i ZIP-5814-87/05 -- poz.4 i 87 w
rejestrze z pkt.2.
Przykładowe
akta (ZIP-5812-1/2005) zawierają wniosek z dnia 3.01.2005 r.
do którego dołączono informacje wymagane obowiązującymi przepisami. Wniosek, w
którym pracodawca wnioskuje o zawarcie umowy na odbycie stażu przez wskazaną
osobę bezrobotną  w
okresie 3.01.- 30.09.2005 r.( 9 m-cy)
uzyskał pozytywną opinię Dyrektora PUP, po czym zawarto umowę nr 1/2005 w
sprawie organizacji stażu. W umowie określono zgodnie z obowiązującymi
przepisami obowiązki pracodawcy, bezrobotnego oraz Urzędu oraz ich uprawnienia.
W aktach znajdują się dokumenty potwierdzające przebieg stażu: oświadczenie
bezrobotnego o zapoznaniu się z warunkami odbywania stażu,  kopie list obecności,  opinia pracodawcy o przebiegu stażu,
sprawozdanie o przebiegu stażu sporządzone przez bezrobotnego.
Do
odbycia stażu skierowano wskazaną osobę, zarejestrowaną w dniu 13.10.03 r. jako bezrobotny absolwent. W aktach bezrobotnego:  KE-520-001/03 znajdują się m.in.
decyzje :
-
o przyznaniu prawa do stypendium w wysokości zasiłku dla bezrobotnych od
3.01.2005 r.- o utracie prawa do stypendium z dniem
3.10.2005 r. w związku z zakończeniem stażu, 
Bezrobotny nie składał
wniosku o udzielenie wolnych dni przysługujących na podstawie art. 53 ust. 7.
Osoba po ukończeniu stażu nie uzyskała zatrudnienia u pracodawcy- organizatora
stażu.
 
Nazwiska bezrobotnych, dane pracodawców , informacje o przebiegu przygotowania zawodowego odnotowywane były w prowadzonych
w Urzędzie rejestrach:
1.Rejestr
bezrobotnych skierowanych na przygotowanie zawodowe  w 2005 r. , zawierający 46 pozycji..
2.Rejestr
bezrobotnych skierowanych na przygotowanie zawodowe w 2005 r. w ramach Działań
1.2 i 1.3  SPO RZL , zawierający 31 pozycji. 
Prawidłowość
kierowania bezrobotnych do odbycia przygotowania zawodowego i przyznawania
stypendium analizowano na podstawie akt nr:  ZIP-5815-8/2005 i  ZIP-5815-43/2005 -- poz.8 i 43 w rejestrze z
pkt.1 oraz ZIP-5816-14/05 i ZIP-5816-21/05 -- poz.14 i 21 w rejestrze z pkt.2.
Przykładowe
akta (ZIP-5815-8/2005) zawierają:
- Wniosek z dnia 18.02.2005 r. o
zawarcie umowy na odbycie przygotowania zawodowego przez wskazaną osobę bezrobotną  w okresie
1.03.- 31.08.2005 r.( 6 m-cy),
do którego dołączono informacje wymagane obowiązującymi przepisami. 
- Oświadczenie bezrobotnego o zapoznaniu
się z warunkami odbywania przygotowania zawodowego,  kopie list obecności,  opinia pracodawcy o przebiegu przygotowania
zawodowego, sprawozdanie o przebiegu przygotowania zawodowego sporządzone przez
bezrobotnego.
W
aktach bezrobotnego do 25 roku życia /urodzony 15.03.1983 r , skierowanego do
odbycia przygotowania zawodowego  znajdują się m.in. decyzje :
-  o przyznaniu prawa do stypendium w wysokości zasiłku
dla bezrobotnych od 1.03.2005 r.
- o utracie prawa do stypendium z dniem
31.08.2005 r. w związku z zakończeniem przygotowania
zawodowego.
Bezrobotny
nie został zatrudniony przez pracodawcę, u którego odbywał przygotowanie
zawodowe.
W 2005 r. efektywność zatrudnienia po zakończeniu
przygotowania zawodowego wyniosła 12,2 %.
g)
Przyznawanie stypendium
dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę na podstawie  art. 55 ustawy.
 
      Na podstawie Rejestru stypendium z tytułu kontynuacji nauki ustalono, że  Urząd w 2005 r.
wypłacił  dla 27 osób stypendium z powodu
podjęcia dalszej nauki w szkole. Jednej osobie odmówiono przyznania stypendium
ze względu na przekroczenie wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu
przepisów pomocy społecznej uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej.
Analizy
prawidłowości przyznawania w/w stypendium dokonano na podstawie akt osób
bezrobotnych nr:  290803/0005, 140604/0005,
170605/0001
Szczegółowo omówiono
akta nr
140604/0005:
Osoba,
która  od dnia
11.06.2004 r. posiadała 
status osoby bezrobotnej, w dniu 10.05.2005 r.  złożyła wniosek o przyznanie
stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki. Do wniosku dołączyła zaświadczenie
wystawione przez Politechnikę Białostocką w Białymstoku, potwierdzające naukę
na I roku studiów zaocznych na kierunku Turystka i Rekreacja oraz oświadczenie
o osiąganych dochodach ( netto )w rodzinie z miesiąca
poprzedzającego złożenie wniosku. Urząd decyzją  z dnia 10.05.2005 r.
nr DE- 523/140604/0005/04 orzekł o przyznaniu stypendium od dnia 1.10.2004 r. w wysokości 201,70 zł miesięcznie. W aktach znajdują się
zaświadczenia wystawione przez uczelnię, potwierdzające kontynuowanie nauki przez
wnioskodawcę. W dniu 31.10.2005 r. ww. osoba złożyła podanie o przedłużenie
wypłat stypendium z 
uwagi na kontynuację nauki i trudną sytuację finansową rodzinny.
Urząd decyzją  z
dnia 31.10.2005 r. nr DE-524/140604/005/05 orzekł o
kontynuacji wypłacania stypendium do ukończenia nauki zgodnie z programem
nauczania. Również zainteresowana dołączyła zaświadczenie ze szkoły o
otrzymywaniu stypendium socjalnego w wysokości 170 zł miesięcznie. Powyższe
decyzje są  zgodne
z art. 55, ustawy  stypendium zostało wypłacone
w wysokości 40% zasiłku dla bezrobotnych. Wypłatę należnego stypendium
dokonywał Dział Finansowo - Organizacyjny w oparciu o sporządzone listy wypłat
świadczeń, zatwierdzone przez Dyrektora Urzędu.
h)
Finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych  na podstawie  art. 40 ustawy.
       W Urzędzie w 2005 r. przeprowadzono
30  szkoleń mających na celu
zwiększenie szans na uzyskanie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
podwyższenie kwalifikacji zawodowych lub zwiększenie aktywności zawodowej,
które wpisane były do:
-
Rejestru szkoleń indywidualnych i grupowych w 2005 r.  - ZRP-638/2005,
-
Rejestru szkoleń indywidualnych i grupowych w 2005 r. finansowanych w ramach
SPO RZl działanie 1.2 i 1.3
- ZRP-637/2005.
W
szkoleniach uczestniczyło 160 osób bezrobotnych, w większości bez prawa do
zasiłku, kierowanych po raz pierwszy na szkolenie w związku z koniecznością
zmiany lub uzupełnienia kwalifikacji celem uzyskania propozycji odpowiedniej
pracy. W Urzędzie w 2005 r. wydatkowano na szkolenia 160,8 tys. zł., a efektywność
zatrudnienia po odbytych szkoleniach wyniosła 59,3 %.  
Analizy
procedur stosowanych przy organizacji szkoleń dokonano na losowo wybranych
aktach: ZPR-638-4, ZPR-638-32, ZPR-638-35, ZPR-637-2. Przykładowe akta -
ZPR-638-35 dotyczące szkolenia  indywidualnego "Kurs palacza  CO" zawierają: 
- Oświadczenie
pracodawcy o możliwości zatrudnienia bezrobotnego po uzyskaniu niezbędnego
przeszkolenia i uzyskaniu uprawnień.
- Ankietę wypełnioną przez bezrobotnego
zainteresowanego szkoleniem, w której pozytywną opinię zamieścił doradca
zawodowy Urzędu.
- Pismo Urzędu znak: ZRP-638-35/1/DB/05
z dnia 19.10.2005r. skierowane do Ośrodka Kształcenia
Zawodowego w Suwałkach z ofertą organizacji w/w szkolenia . OKZ w Suwałkach
jest jednostką terenową Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku, który
jest wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki
Urząd Pracy w Białymstoku.
- Protokół z dnia 19.10.2005 r., w którym zawarto informację, że ze względu na niski
koszt szkolenia / 534,90 zł / przy wyłanianiu organizatora szkolenia nie
wymagane jest stosowanie ustawy o zamówieniach publicznych.
- Trójstronną umowę szkoleniową zawartą
w dniu 19.10.2005 r. pomiędzy Starostą Augustowskim,
OKZ w Suwałkach i pracodawcą na realizację w/w szkolenia i pokrycie kosztów
szkolenia ze środków Funduszu Pracy oraz zatrudnienie bezrobotnego po
ukończeniu szkolenia. Strona, która nie dotrzyma warunków umowy zobowiązana
została do zwrotu do Urzędu kosztów szkolenia. 
-
Skierowanie bezrobotnego na szkolenie.
-
Kopię Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. 
- Kopię umowy o pracę  zawartą z bezrobotnym na okres od
1.11.2005 r. do 30.04.2006r.,
pracodawca zatem spełnił zobowiązanie zawarte w trójstronnej umowie
szkoleniowej. 
- Kopię Faktury VAT 203/9/2005 z dnia 14.11.2005
r. na kwotę 534,90 zł, wystawioną przez instytucję
szkolącą, w oparciu o którą Urząd wypłacił należną kwotę za organizacje
szkolenia.
Bezrobotnemu,
nie posiadającemu prawa do zasiłku - nr ewidencyjny 020799/0062 -, skierowanemu
na szkolenie  na
podstawie Decyzji 1018/10/05 z dnia 27.10.2005 r.
przyznano prawo do dodatku szkoleniowego od dnia 19.10.2005 r. w wysokości
104,40 zł miesięcznie, 
co jest zgodne z art. 41 ustawy. Decyzją 132/11/05 z dnia
8.11.2005 r. orzeczono o utracie prawa do dodatku szkoleniowego
z dniem 1.11.2005 r. w związku z zakończeniem
szkolenia z dniem 31.10.2005 r.
 
i)
Świadczenia przysługujące rolnikom zwalnianym z pracy na podstawie art.62
ustawy
      W 2005 r. nie wpłynęły do Urzędu wnioski
od osób podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników, z którymi stosunek
pracy lub stosunek służbowy został rozwiązany z  przyczyn dotyczących zakładu pracy i
które nie są uprawnione do zasiłku. 
Urząd przekazał jedynie w 2005 r. z Funduszu Pracy na
konto KRUS kwotę 228,80 zł tytułem opłaty składek na ubezpieczenie rolnicze za
I kw. 2005 r. / przekaz z PULS-a RozRefRol/05/001/.
Była to ostatnia rata świadczenia przyznanego Decyzją nr 5234-1/04 z dnia
21.04.2004 r. za okres 01.04.2004 r.
- 30.03.2005 r. osobie podlegającej ubezpieczeniu społecznemu rolników, na
podstawie art.41 ustawy z dnia 14.12.1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu  bezrobociu
( Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514 z późn. zm. ). Osoba ta spełniała wymogi określone w art. 38, 40  w/w
ustawy.
Nie wniesiono uwag do kontrolowanych zagadnień.
6.Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań,
w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz
dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady
zatrudnienia oraz organów zatrudnienia ( art. 9 ust.1 pkt 
9 ustawy ).
 
     W trakcie kontroli ustalono, że Urząd
przygotowuje sprawozdania na rzecz  Wojewódzkiego Urzędu Pracy, MGiP i  MPS:
- MELDUNKI dotyczące powiatowego rynku
pracy, z których jeden przedstawia poziom bezrobocia na piętnasty dzień roboczy,
a drugi na koniec danego miesiąca.
- SPRAWOZDANIE MGiP
- 01 o rynku pracy sporządzane na koniec każdego miesiąca oraz załączniki do
sprawozdania: 
- zał. nr 1- bezrobotni według czasu
pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy, 
- zał. nr 2 -
bezrobotni według rodzaju działalności ostatniego miejsca pracy oraz ofert  pracy,
- zał. nr 3 -
bezrobotni oraz oferty pracy według zawodów i specjalności,
- zał. nr 4 - poradnictwo zawodowe, pomoc
w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych i poszukujących pracy,
staż i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy,
- zał. nr 5 - bezrobotni zamieszkali na
wsi według czasu pozostawaniu bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu
pracy, 
- zał.nr  6 -aktywne programy rynku pracy,
- zał.nr 7 - bezrobotni według gmin  (sporządzone kwartalnie, półrocznie i
rocznie).
- SPRAWOZDANIE  MGiP -02 o
przychodach i wydatkach Funduszu Pracy (sporządzany  do   8
-dnia roboczego każdego m-ca),
- SPRAWOZDANIE MPS-07 o osobach
niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy nie pozostających  zatrudnieniu.
- INFORMACJE przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec
każdego kwartału.
Osoby
kontrolujące nie wniosły uwag do sporządzanej sprawozdawczości oraz
terminowości jej przekazywania.
 
7.Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy,
upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach , organizacji robót publicznych oraz
zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów ( art. 9 ust.1 pkt 12 ustawy).
 
    Zadania dotyczące pozyskiwania i
upowszechniana ofert pracy realizowane są  przez wieloosobowe stanowisko ds.
pośrednictwa,  do którego należy :
 - Udzielanie pomocy pracodawcom w
     znalezieniu odpowiednich pracowników.
- Udzielanie pomocy bezrobotnym i
     innym poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia.
-  Marketing usług oferowanych przez Urząd.
- Pozyskiwanie informacji z innych
     źródeł niezbędnych do oceny sytuacji na rynku pracy w powiecie.
- Obsługa Sklepu z Pracą.
         W 2005r. zgłoszono do Urzędu  971 ofert
pracy, w tym 10 ofert dla osób niepełnosprawnych. Pozyskiwanie ofert odbywało
się poprzez bezpośrednie kontakty z pracodawcami w Urzędzie  oraz w firmach,  kontakty telefoniczne, korzystanie z portali
internetowych gromadzących informacje o miejscach pracy. Pośrednicy pracy
złożyli 55 wizyt w zakładach pracy celem pozyskania ofert pracy.
W 2005r. zorganizowano
ogółem 21 giełd pracy, w których uczestniczyło 521 osób.
W przedstawionej
kontrolującym dokumentacji Organizacja
giełd pracy PUP - 2005r. znajdują się notatki służbowe dotyczące
przeprowadzonych giełd pracy, ilości osób bezrobotnych i pracodawców
uczestniczących w spotkaniach. W giełdach uczestniczyli m.in. przedstawiciele
Au Pair - Biuro Rodzina z Białegostoku poszukujący
chętnych do pracy za granicą oraz prywatni przedsiębiorcy poszukujący
operatorów i elektroników maszyn, sprzedawców, kasjerów, kierowców oraz
pracowników do sieci sklepów spożywczych "Kaufland".Ponadto
z dokumentacji okazanej kontrolującym wynika, że pracodawcy, dyrektorzy szkół
kierowali do Urzędu oferty na zatrudnienie nauczycieli: ze znajomością alfabetu
Braila, plastyki, informatyki, języków obcych .
W budynku Urzędu na
widocznych tablicach ogłoszeń umieszczane są aktualne oferty pracy u
pracodawców lokalnych, sąsiednich powiatów m, jak również  oferty od pracodawców zagranicznych w
ramach EURES. Ponadto oferty pracy upowszechniane są  w lokalnej prasie:  Gazecie Współczesnej, tygodniku " Przegląd
Powiatowy ", telewizji kablowej Marimex oraz
umieszczane były na stronie internetowej Urzędu www.pup.augustow.pl.
 
Nie wniesiono uwag w
zakresie kontrolowanej tematyki.
 
8. Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie
lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup
pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy ( art.9 ust.1 pkt 10 ustawy).
 
         Zgodnie z ustawą z dnia 13 marca 2003
r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z
przyczyn niedotyczących  pracodawców ( Dz. U.
Nr 90, poz.844) pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników  mają obowiązek zgłaszania  urzędowi pracy na piśmie zamiar zwolnienia
grupowego.
 Kontrolującym przedstawiono Rejestr Zwolnień Grupowych
  ZP-532/2002/03,
z którego wynika, że w 2005r. wpłynęły informacje o zamiarze  dokonania zwolnień grupowych z następujących
trzech zakładów  pracy :
1.
Firma  Pinewood  Industry w Augustowie pismem  z dnia 31.01.2005r.
zgłosiła zamiar zwolnienia 99osób., jednocześnie informując o zamiarze złożenia
przez firmę wniosku o wszczęcie postępowania  naprawczego lub ogłoszenia upadłości
spółki.
2. PTHU
Turmot  sp.z.o.o
powiadomiło w dniu 22.03.2005r. o zamiarze zwolnienia
12 osób.
3. ASTRA Sp.z
o.o. w Augustowie w dniu
23.11.2005r. poinformowała o zamiarze zwolnienia 29
osób.
Ostatecznie w
powyższych zakładach  w
ramach zwolnień grupowych zwolniono 119 osób . 
Z
dokumentacji przedstawionej kontrolującym wynika, że każdorazowo po otrzymaniu
z zakładu pracy informacji o zamiarze  zwolnienia grupowego Urząd przesyłał
kwestionariusz analityczny zwolnień grupowych celem wypełnienia. Urząd
proponował usługi  typu
spotkania informacyjne ze zwalnianymi pracownikami.
Nie wniesiono uwag do
kontrolowanej tematyki.
 
9.Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit.a i b w zakresie
świadczeń dla bezrobotnych , w tym realizowanie
decyzji , o których mowa w art.8 ust.1 pkt 8 lit.c w stosunku do obywateli UE :
 
    Kontrolującym przedstawiono akta sprawy  Nr DE - 5244 -
Transfer zasiłków, z których wynika, że obywatelce Niemiec Urząd wydał
decyzję z dnia 2 sierpnia 2005r. przyznającą 
prawo do zasiłku dla bezrobotnych na podstawie art. 69 ust.1
rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 z dnia 14 czerwca 1971r.  w
sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych i ich rodzin przemieszczających
się we Wspólnocie z późn. zm. ( Dz.Urz.WE
L.149  z dnia 5
lipca 1971r. oraz art.8 ust.1 pkt 8 lit.c ustawy z dnia
20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz §
2 ust.1 pkt 3
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w
sprawie szczegółowego trybu przyznawania  zasiłku dla bezrobotnych, dodatku
szkoleniowego, stypendium i dodatku aktywizacyjnego( Dz. U. Nr 219, poz 2222 z późn. zm. ).
   Z dokumentacji wynika, że obywatelka Niemiec
zgłosiła się do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku, Oddział Terenowy w
Suwałkach w dniu 28.07.2005r., tj. w ciągu 7 dniu
uprawniających do zachowania prawa do zasiłku dla bezrobotnych od dnia wyjazdu
z Niemiec i przedstawiła prawidłowo wypełniony formularz E 303. W dniu
zgłoszenia zainteresowana spełniła wszystkie warunki uprawniające do przyznania
prawa do zasiłku zgodnie z zasadą transferu świadczeń wynikającą z cytowanego
wyżej rozporządzenia 
nr 1408/71 EWG z dnia 14 czerwca 1971r.
Decyzją z dnia 2
sierpnia 2005r. Urząd 
przyznał zainteresowanej prawo do zasiłku dla bezrobotnych w
okresach:
-
26.07.2005r.  -
31.07.2005r.
-
1.08.2005r.  -
31.08.2005r.
-
1.09.2005r. - 13.09.2005r.
W dokumentacji
dotyczącej transferu zasiłku znajduje się kopia druku E 303/1D z dnia
25.07.2005r. wystawionego przez niemieckie biuro pracy
w Essen, z którego wynika, że zainteresowanej należy się zasiłek za okres nie
dłuższy niż 50 dni , tj. do 13 września 2005r.
 Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.
 
10.Realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu
pracowników między państwami, o których mowa w art.1 ust.3 pkt
2 lit. a i b, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci
EURES, w tym świadczenie usług EURES we współpracy z ministrem właściwym do
spraw pracy, samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami
pracodawców, ( art. 9 ust 1 pkt 16 ustawy
).
 
        Celem sieci EURES (Europaean
Employment Services -
Europejskie Służby Zatrudnienia) jest świadczenie usług na rzecz pracowników i pracodawców
oraz wszystkich obywateli chcących skorzystać z zasady swobodnego przepływu
osób. Dotyczą one 3 rodzajów usług: informowania, doradzania i  znalezienia zatrudnienia. Zadania w
tym zakresie realizowane są przez asystenta EURES , którego
zadaniem jest:
-
informowanie o możliwościach portalu EURES
-
informowanie o warunkach życia i pracy w krajach EOG
-
udzielanie informacji o aktualnych ofertach pracy  
-
przekazywanie materiałów informacyjnych zainteresowanym osobom
-
pomoc przy rejestracji w krajowej bazie CV kandydatów do pracy w EOG
- monitoring działań EURES  poprzez kwartalne sporządzanie
sprawozdań w bazie monitoringu EURES.
 
W 2005r. liczba
wolnych miejsc pracy dostępnych w ramach sieci EURES wyniosła 2.722.
Natomiast za
pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy wpłynęło do Urzędu 215 ofert pracy,
głównie w : Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Islandii, Irlandii, Szkocji,
Słowenii, Hiszpanii, Czechach, Chinach , we Włoszech oraz  na 
Cyprze, Malcie, Litwie .
Pracodawcy zagraniczni
zgłaszali zapotrzebowania na pracowników:
- budowlano-
wykończeniowych: murarz , tynkarz, kamieniarz, frezer,
elektryk-spawacz, 
- w zawodach medycznych : lekarz, pielęgniarka, opiekunka,
- w zawodach
gastronomicznych: kelner, szef kuchni,
- agentów
ubezpieczeniowych, 
- deweloperów
produktów sieci informatycznej,
- krawców, kaletników , fryzjerów.
Zgłaszane oferty
oprócz wymogów zawodowych zawierały często wymóg znajomości języka
angielskiego, rosyjskiego, litewskiego.
Na podstawie ofert
otrzymanych z WUP sporządzane były "fiszki" ofert z logo i umieszczane na
tablicach informacyjnych 
przeznaczonych  tylko do
publikacji  ofert pracy  w ramach EURES. Osoby bezrobotne
zainteresowane skorzystaniem z oferty pracy za granicą przy pomocy pracownika
Urzędu ds EURES wypełniali CV. Zainteresowani mogli
również uzyskać informację o warunkach życia i pracy w krajach UE, o prawie
pracy, ustawodawstwie socjalnym, wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych,
systemie opieki 
zdrowotnej. 
 Na stronie  internetowej Urzędu zainteresowani bezrobotni,
bądź poszukujący pracy  mogą znaleźć  bazę ofert 
pracy w  krajach Unii
Europejskiej. Znajdują się tam również  informacje  o warunkach życia i pracy  w 
krajach UE, które   ułatwią
dostęp  do informacji  o prawie pracy, ustawodawstwie socjalnym,  wzajemnym uznawaniu  kwalifikacji zawodowych, systemie opieki  zdrowotnej. 
Nie wniesiono uwag do sposobu prowadzenia przez Urząd  zadań  z zakresu świadczenia usług EURES. 
 
11. Badanie
i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o
wydawanie zezwolenia na pracę cudzoziemca ( art.9 ust.1 pkt
17 ustawy).
 
            Ustalono,
że każdorazowo w przypadku ubiegania się pracodawcy o zatrudnienie cudzoziemca
Urząd dokonywał analizy, czy w ewidencji zarejestrowanych osób bezrobotnych i
poszukujących pracy nie ma osób odpowiadających wymogom zgłoszonym przez
pracodawcę, który chce zatrudnić cudzoziemca.
Kontrolującym przedstawiono
teczkę ZPP-5313 ofert składanych przez pracodawców  z zamiarem zatrudnienia cudzoziemca. W
badanym okresie do urzędu zgłoszono 5 ofert pracy w:
- Augustowskie
Centrum Edukacyjne  - 1
osoba na stanowisku nauczyciela języka angielskiego,
- Brtish American Tobacco Oddział w Warszawie  -  na
stanowiskach: dwie osoby  Dyrektor Finansowy,
1 - Członek Zarządu, 1- Dyrektor Zasobów Ludzkich,
 - Zespół Opieki Zdrowotnej "CORDIS" w
Bargłowie Kościelnym  1
osoba na stanowisku lekarz - pediatra,
- Zespół Szkół
Samorządowych w Sztabinie - 1 osoba na stanowisku nauczyciel języka angielskiego,
- TYM-TYM - 1 osoba na stanowisku  konsultant
języka ukraińskiego. 
Na podstawie kontrolowanej dokumentacji stwierdzono,
że każdorazowo Starosta Augustowski sporządzał informację kierowaną do
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku o sytuacji na lokalnym rynku
pracy stwierdzając, że brak jest możliwości zabezpieczeni potrzeb kadrowych
zgłoszonych przez szkoły w zakresie nauczania języków obcych. W związku z
powyższym zasadne było zatrudnienie cudzoziemców spełniających określone przez
pracodawców wymagania kwalifikacyjne.
Nie wniesiono uwag do
kontrolowanej tematyki.
 
12.Organizowanie  i  finansowanie 
szkoleń  pracowników  powiatowego 
urzędu  pracy  urzędu 
pracy.  ( art.9, ust. 1, pkt  18 ustawy).
 
W 
2005 r. w 
Urzędzie przeprowadzone zostały 54 
szkolenia , w których uczestniczyło 23 pracowników  w zakresie mi.in. poniższych tematów:
 
1. Zasady udzielania pomocy publicznej po
akcesji polski do UE.
2.
Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia  20 kwietnia 2004r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w zakresie legalności zatrudnienia ,
obowiązków pracodawców wobec cudzoziemców podejmujących pracę .
3.Reorientacja szkolnictwa zawodowego.
4. Postępowanie administracyjne w praktyce.
5. Dokumentacja finasowo-księgowa
z zakresu EFS.
6. Prowadzenie sprawozdawczości i rozliczeń EFS.
7.Misja
instytucji rynku pracy nakreślona przez nowe ustawodawstwo krajowe oraz
uregulowania UE.
8.Zarządzanie cyklem projektu - wdrażanie , monitoring iewaluacja.
9.Planowanie
zamówień publicznych oraz sporządzanie obowiązkowego rocznego sprawozdania.
10.Język angielski z elementami słownictwa z
zakresu rynku pracy.
11.Nowelizacja
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy a rozliczanie wniosku o płatność w projektach EFS.
12. Szkolenie dla doradców zawodowych z zakresu
IPD.
Koszty w/w szkoleń  wyniosły  razem  27.836.19 zł.
Organizatorem powyższych szkoleń był :
- Podlaski Ośrodek
Doskonalenia Kadr Administracji Publicznej w Białymstoku
- Centrum Szkoleniowe Administracja
Publiczna- Wrocław
- Wyższa Szkoła
Ekonomiczna w Białymstoku
- Computerland
. SA
- I - CONSULTING
Doradztwo Europejskie - Ruda Śląska
- TNOiK
- Oddział Białystok
- WUP w Białymstoku
- Ministerstwo
Gospodarki i Pracy -Departament Rynku Pracy
Nie wniesiono uwag do
kontrolowanej tematyki.
 
Niniejszy   protokół   sporządzono 
w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymał  Dyrektor 
Powiatowego  Urzędu  Pracy 
w  Augustowie.   
     Jednocześnie   Dyrektora   Urzędu  
poinformowano   o :
1. przysługującym   
prawie  zgłoszenia  zarządzającemu   kontrolę pisemnych  wyjaśnień 
co do  zawartych  w 
protokole  ustaleń  -  
w   ciągu   7 
dni   od  dnia 
podpisania protokołu.
2. przysługującym  
prawie  odmowy  podpisania 
protokołu  z  kontroli z 
jednoczesnym  obowiązkiem  złożenia 
pisemnych  wyjaśnień  co 
do  przyczyny  odmowy.
 
 
  | Dyrektor  Powiatowego Urzędu Pracy  w    Augustowie /-/ Andrzej Jan Krzywicki   Główny  Księgowy /-/ Jadwiga Skiędziel   Białystok, 8 marca 2006 r.   | Przeprowadzający kontrolę :   /-/ Elżbieta  Czurak       - kierownik  oddziału       /-/ Ludmiła  Borowik    - starszy 
  inspektor  wojewódzki /-/ Irena  Szaruta           - starszy  inspektor  
  wojewódzki  /-/ Renata Krzyżewska  - starszy  inspektor  
  wojewódzki /-/ Małgorzata Czerniawska - inspektor   wojewódzki /-/ Jakub Julian Kozłowski - starszy  referent                              
   |