| PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKIw Białymstoku15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 
 -10- 
 
 
 Białystok, 20 marca 2006r. 
 
 
 
 
 
 PN.III.MK.0932/6/06 
 
 
Pan Ryszard Pszczółkowski 
 p.o. Podlaskiego Kuratora Oświaty 
 w Białymstoku 
 
 
 Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2001r., Nr 80, poz. 872 z późn. zm.) Wydział Prawny i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadził w Kuratorium Oświaty w Białymstoku kontrolę organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli. 
 Ustalenia z kontroli zostały przedstawione w protokole podpisanym w dniu 07 marca 2006r. 
 Kontrolowaną działalność oceniam pozytywnie, pomimo występowania nieprawidłowości polegających głównie na błędnej interpretacji obowiązujących przepisów prawa. 
 W czasie kontroli ustalono, iż w roku 2005 do Kuratorium Oświaty wpłynęło ogółem 25 skarg. W kontrolowanym okresie nie wpłynął natomiast żaden wniosek. 
 W Kuratorium Oświaty w Białymstoku skargi i wnioski rozpatrywane są według zasad określonych w rozdziale VII Kodeksu Postępowania Administracyjnego, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002r. Nr 5, poz. 46) oraz postanowień regulaminu organizacyjnego wprowadzonego zarządzeniem Nr 62/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 24 maja 2002r. 
 Stwierdzone w czasie kontroli nieprawidłowości polegały na : 
 1) skargę zarejestrowaną pod poz. 19 przekazano wg właściwości w drodze postanowienia wydanego na podstawie art. 65 § 1 KPA – zgodnie z VII działem KPA skargi przekazuje się na podstawie art. 231 KPA bez zachowania formy postanowienia; 
 2) w kilku przypadkach rozpatrywanych skarg wydano postanowienia o wszczęciu postępowania administracyjnego wyjaśniającego zasadność zarzutów przedstawionych w tych skargach na podstawie art. 61 § 1 lub art. 61 § 1 w związku z art. 233 KPA – zapis art. 233 świadczy o uniwersalnym charakterze skargi i dotyczy przypadku, gdy skarga wniesiona zostanie w sytuacji, która może być przedmiotem postępowania jurysdykcyjnego. W takiej sytuacji należy traktować ją jako środek jurysdykcyjny i mając na względzie warunki określone w art. 233 KPA wszcząć postępowanie administracyjne; 
 3) kwestia przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Podlaskiego Kuratora Oświaty została uregulowana w regulaminie Kuratorium, na stronie internetowej BIP Kuratorium Oświaty oraz w formie informacji na terenie Urzędu – wszystkie te informacje różniły się dniem bądź godzinami przyjęć, 
 4) na tablicy ogłoszeń w siedzibie Kuratorium Oświaty w Białymstoku nie zamieszczono informacji wskazującej komórkę organizacyjną lub wyznaczonych pracowników przyjmujących oraz rozpatrujących skargi i wnioski - do czego zobowiązuje § 3 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków 
 5) nie przestrzegano postanowień instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie w częściach dotyczących : 
 a) znakowania teczek aktowych, w których przechowywana jest dokumentacja skargowa, 
 b) przechowywania analiz skarg i wniosków w odrębnych teczkach zgodnie z obowiązującym jednolitym rzeczowym wykazem akt, 
 c) wysyłania pism w dniu ich podpisania. 
 
 Informując o powyższym, uprzejmie proszę o podjęcie działań mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. 
 Jednocześnie informuję, że w ciągu 7 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia może Pan zgłosić na piśmie umotywowane zastrzeżenia w sprawie zawartych w nim ocen i uwag. W przypadku nieskorzystania z tej możliwości, proszę o poinformowanie mnie w ciągu 30 dni o sposobie wykorzystania uwag i wniosków pokontrolnych i podjętych działaniach w celu usunięcia nieprawidłowości lub o przyczynach niepodjęcia takich działań. 
 
 
 
 Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO 
 /-/ Lidia Stupak 
 Dyrektor Wydziału Prawnego i Nadzoru 
 
 
 
 
                         |