PROTOKÓŁ
  
  z 
  kontroli kompleksowej Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce - Środowiskowego 
  Domu Samopomocy - przeprowadzonej w dniach 22 i 23 marca 2006r.
  
  Środowiskowy Dom Samopomocy w Sokółce - jest 
  komórką organizacyjną Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce. Adres siedziby - 
  Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Wojska Polskiego 7, 16-100 Sokółka, adres 
  Środowiskowego Domu Samopomocy - 16-100 Sokółka, ul. Plac Kościuszki 9. 
  Dyrektorem Ośrodka Pomocy Społecznej jest Pani Mirosława 
  Zubrzycka, Głównym administratorem Środowiskowego Domu Samopomocy jest 
  P. Barbara Kundzicz.
  
  Kontrolę przeprowadziły 
  - Ewa Feszler - starszy inspektor (kierownik zespołu) w Wydziale Polityki 
  Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława 
  Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu 
  Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 48 z dnia 20 marca
  br. (Nr PS.VI.EF/0939/48/06) wydanego w imieniu 
  Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską -
  z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej 
  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
  
  Przedmiot kontroli: 
  Organizacja i funkcjonowanie ŚDS oraz ocena efektów realizacji indywidualnych 
  planów postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego.
  Ustalenia 
  kontroli
  I. 
  Organizacja Środowiskowego Domu Samopomocy.
  
              
  Zgodnie z § 6 pkt 7 Statutu Ośrodka Pomocy 
  Społecznej w Sokółce stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XXII/161/04 z dnia 
  27 maja 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w 
  Sokółce do zadań Ośrodka należy prowadzenie Środowiskowego Domu Samopomocy. 
  Szczegółowe zasady funkcjonowania Domu określa jego Regulamin stanowiący 
  załącznik nr 2 Zarządzenia nr 1/2004 Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w 
  Sokółce z dnia 22 września 2004 r. w sprawie nadania Regulaminu 
  Organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Zgodnie z § 8 
  pkt 3 do podstawowych zadań Domu należy:
  
  a) zapewnienie jego użytkownikom 
  10-godzinnego pobytu,
  
  b) stwarzanie warunków do nabycia 
  umiejętności wykonywania podstawowych czynności życia codziennego i realizacji 
  zadań życiowych,
  
  c) udzielanie wsparcia medycznego i 
  psychicznego,
  
  d) poprawa funkcjonowania w zakresie relacji 
  rodzinnych i pełnienia ról społecznych,
  
  e) zaspokojenie niezbędnych potrzeb 
  bytowych. 
  
              
  Środowiskowy Dom Samopomocy zlokalizowany jest w dwukondygnacyjnym budynku bez 
  zniesionych barier architektonicznych. Przy wejściu do budynku brak podjazdu 
  dla osób niepełnosprawnych, w środku progi i wąskie drzwi. Placówka usytuowana 
  jest na parterze i dysponuje następującymi pomieszczeniami:
  
  - sala do terapii zajęciowej (plastycznej,
  reedukacyjnej,) w której użytkownicy spożywają 
  również posiłki,
  
  - sala do terapii zajęciowej wyposażona w 
  TV, krzesła, komputer; służy jako świetlica
  
  - pomieszczenie do zajęć ceramicznych, 
  
  
  - pokój głównego administratora,
  
  - kuchenka wyposażona w szafki, lodówkę, 
  kuchenkę gazową, mikrofalówkę, ekspres do kawy,
  
  - łazienka wyposażona w dwie kabiny 
  sedesowe, prysznic, umywalkę, pralkę, suszarkę, żelazko i deskę do prasowania,
  
  - szatnia.
  
              
  Placówka jest czynna 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku w godzinach od 
  700 do 1700.
  
  II. Użytkownicy Domu.
  
              
  ŚDS dysponuje 10 miejscami. Na dzień kontroli uczęszczało do Domu 10 
  użytkowników w przedziale wiekowym od 28 lat do 54. Placówka jest koedukacyjna 
  z czego po 50% stanowią kobiety i mężczyźni. Połowa użytkowników to osoby z 
  upośledzeniem umysłowym, druga połowa to osoby ze zdiagnozowaną chorobą 
  psychiczną. 
  
              
  Długość okresu pobytu użytkowników w ŚDS przedstawia się następująco: od 
  1996r. - uczęszczają - 4 osoby, od 1997r. - 1 osoba, od 1999r. - 1 osoba, od 
  2000r. -  1 osoba, od 2002r. - 2 osoby, od 2004r. - 1 osoba. Prowadzona 
  jest dzienna ewidencja obecności. 
  
              
  W Domu prowadzony jest zeszyt kontaktów z byłymi użytkownikami, który zawiera 
  informacje o odwiedzinach tych użytkowników. W dniu kontroli ze 
  współmieszkańcami kontakt utrzymywały  trzy osoby.
  
              
  Użytkownicy kierowani są do ŚDS decyzją administracyjną dyrektora OPS w 
  Sokółce w uzgodnieniu z osobą skierowaną, uwzględniają przyznany zakres usług 
  oraz koszt ponoszonej odpłatności lub z niej zwolnienie. 
  
              
  Organizację oraz szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ŚDS 
  określa Załącznik do Uchwały Nr XXVI/196/04 Rady Miejskiej w Sokółce z dnia 3 
  listopada 2004r. w sprawie ustalenia organizacji oraz szczegółowych zasad 
  ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia - Środowiskowym Domu 
  Samopomocy w Sokółce. Według stanu na dzień kontroli z opłaty zwolnione były 2 
  osoby, pozostali użytkownicy ponosili odpłatność w wysokości: 23,70 zł - 2 
  osoby; 47,40 zł -1 osoba; 59,25zł - 1 osoba; 69 zł - 1 osoba; 71,10 zł - 1 
  osoba; 92 zł- 1 osoba; 94,80 - 1 osoba.
  
  III. Rodzaj i zakres świadczonych usług.
  
              
  Środowiskowy Dom Samopomocy świadczy swoim użytkownikom następujące rodzaje 
  usług:
  
  1) zajęcia reedukacyjne,
  
  2) zajęcia plastyczne,
  
  3) zajęcia kulturalno-integracyjne, 
  
  
  4) zajęcia kulinarne,
  
  5) zajęcia relaksacyjne,
  
  6) zajęcia audiowizualne,
  
  7) zajęcia rekreacyjno-usprawniające,
  
  8) trening higieniczny, samoobsługi
  
  9) poradnictwo dla użytkowników i rodzin z 
  psychiatrą
  
              
  Zorganizowane zajęcia prowadzone są przez dwóch opiekunów, lekarza psychiatrę, 
  głównego administratora, aspiranta pracy socjalnej i  konsultanta. 
  Zajęcia prowadzone są w oparciu o plany pracy pracowni, które opracowywane są 
  na każdy kolejny miesiąc. Plany zawierają tematykę, cele zajęć oraz zakładane 
  efekty, które są dostosowane do potrzeb użytkowników. Brak informacji czy 
  osiągnięto zamierzone efekty w stosunku do każdego z użytkowników 
  uczestniczących w danej formie terapii. 
  
             
  W Domu prowadzony jest także 
  dziennik zajęć z każdej pracowni. Zawiera on tygodniowy harmonogram usług 
  terapeutycznych dla każdego mieszkańca, który określa jakie zajęcia - prace w 
  określonych godzinach będą realizowane z użytkownikiem.
  
              
  W Domu prowadzone jest poradnictwo socjalne dla użytkowników i ich rodzin oraz 
  poradnictwo prowadzone przez lekarza psychiatrę, który jest w ŚDS w 
  poniedziałki i wtorki w godzinach 12.00-17.00. W ramach przeprowadzanych badań 
  prowadzi rozmowy z rodzinami i pracownikami odnośnie zachowań i stanu zdrowia 
  użytkowników.
  
              
  W ramach treningu umiejętności spędzania czasu wolnego ŚDS utrzymuje liczne 
  kontakty z innymi środowiskowymi domami samopomocy oraz organizacjami i 
  instytucjami działającymi na teranie Sokółki. Jako wolontariusze do Domu 
  przychodzą uczniowie Zespołu Szkół Rolniczych i Zespołu Szkół 
  Ogólnokształcących. W celu pozyskiwania coraz to nowych środków pracownicy 
  piszą projekty. W 2005 roku w ŚDS realizowany był projekt "Ubogacajmy się 
  naszą wielokulturowością" oraz "Lepimy nasze 
  marzenia".  Prace mieszkańców zdobią pomieszczenia Domu oraz wystawiane 
  są na licznych aukcjach i kiermaszach. Dwa razy w tygodniu chętni użytkownicy 
  wraz z opiekunem chodzą na basen.
  
              
  Od powstanie Domu na bieżąco prowadzona jest Kronika Domu.
  
              
  Ośrodek Pomocy Społecznej - ŚDS zapewnia użytkownikom dwa posiłki dziennie - 
  śniadanie przygotowywane w ramach treningu umiejętności samoobsługi oraz 
  obiad, zgodnie z umową zawartą przez OPS a Zespołem Szkół Integracyjnych na 
  zakup dwudaniowych obiadów dla użytkowników. Na obiady wszyscy użytkownicy 
  chodzą do stołówki do Zespołu Szkół Integracyjnych. 
  
  IV. Postępowanie 
  wspierająco-rehabilitacyjne.
  
              
  a) funkcjonowanie zespołu wspierająco-rehabilitacyjnego 
  i indywidualne plany postępowania 
  wspierająco-rehabilitacyjnego
  
  W trakcie kontroli ustalono, że w Domu 
  funkcjonuje zespół wspierająco - rehabilitacyjny, 
  który pracuje w oparciu o Wskazówki dotyczące organizacji i funkcjonowania ŚDS, 
  opracowane przez  Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wspólnie z 
  Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Jak wynika z wyjaśnień 
  głównego administratora w skład powyższego zespołu wchodzą wszyscy pracownicy 
  merytoryczni Domu. Posiedzenia zespołu dokumentowane są protokołami. Odbywają 
  się one raz w tygodniu. W protokołach wskazano min. na potrzebę modyfikacji 
  planów postępowania wspierająco - 
  rehabilitacyjnego, podsumowanie indywidualnych planów, opisano spotkania w ŚDS 
  z matkami użytkowników. W niektórych protokołach przy analizie modyfikacji 
  planów postępowania wspierająco - 
  rehabilitacyjnego nie określono kierunków dalszej pracy z użytkownikiem.
  
  
  Indywidualne plany postępowania
  wspierająco - rehabilitacyjnego opracowane są dla 
  wszystkich użytkowników. Podstawę ich opracowywania stanowią notatki 
  asystentów prowadzących. Notatki sporządzane są cotygodniowo i zawierają 
  informacje o funkcjonowaniu użytkownika na zajęciach, jego aktywności  i 
  zachowaniu. W notatkach wielokrotnie zapisuje się informacje o rodzinie 
  użytkowników, ale nie wynika z nich jakie relacje panują w danej rodzinie oraz 
  jakie działania podjęli pracownicy by rozwijać te więzi. 
  
  Główne założenia do realizacji w planach 
  opracowywane są raz w roku. Wyznaczone cele pracy odnoszą się do wszystkich 
  sfer życia użytkownika, w obrębie których należy podjąć oddziaływania 
  terapeutyczne. Wskazują między innymi na potrzebę kształtowania umiejętności 
  społecznych i interpersonalnych, współpracę z rodziną, udział w zajęciach 
  plastycznych, dbanie o higienę osobistą, udział w imprezach kulturalnych.
  
  
  Dwa razy w roku plan jest podsumowywany. W 
  oparciu o drugie podsumowanie dokonywana jest modyfikacja planu. Informacje 
  zawarte w podsumowaniu planów odnoszą się do wszystkich założonych celów pracy 
  z użytkownikiem. Jednak nie we wszystkich podsumowaniach wskazano na efekty 
  podejmowanych oddziaływań, w oparciu o które należałoby zmodyfikować dalsze 
  cele pracy z użytkownikiem. Ponadto pobieżnie opisano relacje użytkownika z 
  rodziną i próby ich podtrzymania.
  
  V. Struktura zatrudnienia i kwalifikacje 
  zatrudnionych pracowników.
  
  Strukturę zatrudnienia ŚDS zawiera załącznik 
  do Zarządzenia Nr 426/06 Burmistrza Sokółki z dnia 24 stycznia 2006 r. w 
  sprawie zatwierdzenia struktury organizacyjnej i wykazu etatów Ośrodka Pomocy 
  Społecznej w Sokółce. Pismem z dnia 22.03.2006 r. (nr OPS.071-134/2006) 
  Dyrektor OPS wystąpił do Burmistrza Sokółki z prośbą o zatwierdzenie nowej 
  struktury organizacyjnej w ŚDS. Zmiana dotyczy zamiany stanowiska aspiranta 
  pracy socjalnej na stanowisko instruktora terapii zajęciowej.
  
  W skład struktury Domu wchodzą następujące 
  stanowiska pracy:
  
  - główny administrator zatrudniony w pełnym 
  wymiarze czasu pracy,
  
  - 2 starszych opiekunów zatrudnionych w pełnym 
  wymiarze czasu pracy,
  
  - aspirant pracy socjalnej zatrudniony w 
  pełnym wymiarze czasu pracy,
  
  - lekarz psychiatra zatrudniony na ¼ etatu,
  
  - specjalista zatrudniony na ¼ etatu,
  
  - księgowa zatrudniona na ½ etatu.
  
  Na dzień kontroli w ŚDS zatrudnionych było 7 
  osób, w tym 3 osoby w niepełnym wymiarze czasu pracy. Z użytkownikami 
  bezpośrednio pracuje 6 osób, w tym 5 w przeliczeniu na pełne etaty. 
  
  
              
  W trakcie kontroli sprawdzono akta pracowników bezpośrednio pracujących z 
  użytkownikami (załącznik nr 2). Należy stwierdzić, że główny administrator i 
  konsultant nie posiadają wymaganych kwalifikacji na zajmowanych stanowiskach. 
  Zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 2 sierpnia 2005r. w sprawie zasad 
  wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych 
  zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego 
  (Dz. U. Nr 146, poz. 1222 z późn. zm.) główny 
  administrator powinien posiadać wykształcenie wyższe i 5 lat stażu pracy; 
  konsultant zaś wykształcenie wyższe i 3 lata stażu pracy. Osoby pracujące w 
  ŚDS na tych stanowiskach, tj. główny administrator ma wykształcenie średnie, 
  konsultant - nie ma wymaganego stażu pracy, pracuje 2 lata i 1 miesiąc. Pismem 
  z dnia 07.12.2005 r. dyrektor OPS zobowiązał głównego administratora do 
  podjęcia studiów wyższych w 2006 r. celem uzupełnienia wykształcenia.
  
              
  W kontrolowanym okresie pracownicy ŚDS uczestniczyli w następujących 
  szkoleniach:
  
  1) w dniach 4-7.X.2005 r 
  w Sulejowie w Warsztatach 
  Arteterapii zorganizowanym przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie 
  Pracowników i Sympatyków Środowiskowych Domów Samopomocy uczestniczył główny 
  administrator,
  
  2) w dniach 11-13.XI.2005 r. w Łucznicy pn. 
  "Weekend z ceramiką" zorganizowanym przez Stowarzyszenie Akademia Łucznika 
  uczestniczyli: głównym administrator i starszy opiekun.
  
  Dokonano wpisu do książki kontroli pod pozycją 
  nr 5.
  
              
  Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden 
  otrzymuje Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce. 
  
  W przypadku gdy Dyrektor OPS nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w 
  protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni 
  od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
  
  Ponadto Dyrektorowi Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce przysługuje prawo 
  zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu 
  Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń 
  zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. 
  
  Podpisy kontrolujących
  
  1.  
  Ewa Feszler
  
  2.  
  Mieczysława Nartowicz
  
  Mirosława Zubrzycka
  
  podpis dyrektora OPS