WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78
Białystok, 27 kwietnia 2006 r.
PN.II.M.G.0911/67/06
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441 i Nr 175 poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17 poz. 128)
stwierdzam nieważność
§ 9 ust. 2 uchwały Nr 399/LXIII/06 Rady Miejskiej Łomży z dnia 29 marca 2006 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży OBSZAR P 9A.
Uzasadnienie
W dniu 31 marca 2006 roku do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku wpłynęła uchwała Nr 399/LXIII/06 Rady Miejskiej Łomży z dnia 29 marca 2006 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży - OBSZAR P 9A.
Przeprowadzona analiza wykazała, że zapisy § 9 ust. 2 uchwały naruszają postanowienia art. 4 ust. 1 oraz art. 15 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 ze zm. ), w związku z czym wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jego nieważności.
Rada Miejska Łomży w § 9 ust. 2 uchwaliła zapis, że „ na całym obszarze objętym planem dopuszcza się lokalizację wszelkich zadań służących realizacji celów publicznych”.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan miejscowy sporządza się w celu ustalenia przeznaczenia terenu, rozmieszczenia inwestycji celu publicznego oraz określenia sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu. Norma tego artykułu określa podstawowe, a zarazem obligatoryjne treści planu. Rozmieszczenie inwestycji celu publicznego w planie miejscowym oznacza skonkretyzowane określenie takiej inwestycji (np.: teren przeznaczony pod zabudowę oczyszczalni ścieków), jej przyporządkowanie do obszaru wyznaczonego liniami rozgraniczającymi oraz określenie dopuszczalnego sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy tego terenu, co znajduje potwierdzenie w treści art. 15 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dotyczącym zakresu planu miejscowego. Zgodnie z jego postanowieniami w planie miejscowym określa się obowiązkowo między innymi przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające teren o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania.
Zatem, tak skonstruowane normy prawne służą uszczegółowieniu planu i nadaniu mu charakteru aktu realizacyjnego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest stosownie do regulacji art. 14 ust. 8 ustawy aktem prawa miejscowego i jego postanowienia przybierają postać przepisów powszechnie obowiązujących na danym terenie stanowiących podstawę do wydawania decyzji administracyjnych Ustalenia w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego przesądzają między innymi o pozwoleniu na budowę takiej inwestycji.
Podkreślenia wymaga fakt, że dopuszczenie przez Radę Miejską na całym terenie objętym planem możliwości realizacji wszelkich zadań służących realizacji celów publicznych oznacza możliwość realizacji dowolnych rodzajów inwestycji celu publicznego enumeratywnie określonych w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ), których katalog jest bardzo szeroki.
W związku z powyższym, tak uregulowany zapis § 9 ust. 2 uchwały w sposób istotny narusza postanowienia art. 4 ust. 1 oraz art. 15 cytowanej wyżej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przesądzając tym samym o jego nieważności.
Na niniejsze rozstrzygnięcie gminie służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
WOJEWODA PODLASKI
/-/ Jan Dobrzyński
Otrzymuje :
Rada Miejska Łomży
|