PROTOKÓŁ
  
  z kontroli doraźnej Domu Pomocy Społecznej dla 
  dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w Białymstoku, ul. 
  Baranowicka 203 -  przeprowadzonej w dniu 10.05.2006 roku. 
  
  
  Dom Pomocy Społecznej w Białymstoku jest 
  prowadzony przez miasto Białystok. Adres Domu: 15-517 Białystok, ul. 
  Baranowicka 203. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży 
  niepełnosprawnych intelektualnie (koedukacyjny). Dyrektorem Domu Pomocy 
  Społecznej jest Pani Iraida Kaskiewicz.
  
  Kontrolę przeprowadziły 
  - Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego 
  Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - inspektor - 
  kierownik zespołu - w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu 
  Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr 83 z dnia 9 maja br., 
  (PS.VI/EF/0939/83/06) wydanego w upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez 
  Krystynę Golubiewską - z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego 
  Urzędu Wojewódzkiego.
  
  Celem kontroli 
  było wyjaśnienie spraw poruszanych w liście 
  Pana S.K. dotyczących zapewnienia dzieciom, w szczególności upośledzonym w 
  stopniu znacznym i głębokim, właściwej opieki w ciągu dnia.
  
  Kontrolą został objęty okres od 01.01.2006r. 
  do dnia kontroli. 
  Ustalenia 
  kontroli
  
  1.     
  Realizacja usług zaspokajających potrzeby opiekuńczo-wspomagające
  
              
  Mieszkańcy Domu podzieleni są na 8 zespołów (grup), w zależności od stopnia 
  sprawności intelektualnej i funkcjonowania psychofizycznego. Dzieci i młodzież 
  ze znacznym i głębokim stopniem niepełnosprawności przebywa w dwóch grupach 
  (VII i VIII) po 26 osób każda. W dniu kontroli jedna osoba przebywała w domu 
  rodzinnym. Pięciu mieszkańców jest niewidomych, 27 osób ma epilepsję. W grupie 
  VII z upośledzeniem w stopniu głębokim jest 16 dzieci, z upośledzeniem w 
  stopniu znacznym - 9 dzieci i 1 osoba z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym; 
  w VIII grupie 19 dzieci ma upośledzenie w stopniu głębokim, 7 upośledzenie w 
  stopniu znacznym. 
  
              
  Prawie wszyscy mieszkańcy wymagają stałej pomocy przy wykonywaniu podstawowych 
  czynności życia codziennego - mycie, ubieranie, jedzenie, zaspokajanie potrzeb 
  fizjologicznych. Tylko jedna mieszkanka z grupy samodzielnie załatwia swoje 
  potrzeby biologiczne. Wśród mieszkańców obu grup: 16 osób porusza się 
  samodzielnie; 17 osób porusza się na wózkach inwalidzkich; 2 osoby porusza się 
  przy asekuracji osoby drugiej, 16 mieszkańców jest pełzających.
  
  Dom posiada wymagany wskaźnik zatrudnienia 
  pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego. Na dzień kontroli w ww. dziale 
  zatrudnionych było 169 osób, w przeliczeniu na pełne etaty 163,36, co daje 
  wskaźnik 0,605. 
  
  Usługi opiekuńcze na rzecz dzieci świadczą 
  pielęgniarki, opiekunki i pokojowe. Pracownicy ci pracują w systemie 
  dwuzmianowym tj. w godzinach 7.00-19.00 i 19.00-7.00. Zgodnie z grafikiem w 
  dniu kontroli zatrudnienie na poszczególnych zespołach przedstawiało się 
  następująco:
  
  - na VII zespole na I zmianie pracowały 2 
  pielęgniarki i 2 pokojowe, na nocnej zmianie 1 opiekunka (Jedna osoba była na 
  urlopie wypoczynkowym),
  
  - na VIII zespole na I zmianie pracowały 1 
  pielęgniarka, 1 opiekunka, 2 pokojowe, na nocnej zmianie 1 pielęgniarka. 
  (Jedna osoba była na zwolnieniu lekarskim, dwie na urlopach wypoczynkowych).
  
  
              
  Ponadto bezpośrednio z dziećmi tych grup pracuje 2 rehabilitantów (w godzinie 
  7.00-15.00) oraz kierownik zespołu VII i VIII (w godzinie 7.00-15.00 lub w 
  godzinie 11.00-19.00). 
  
              
  Mieszkańcy są pod stałą opieką psychologa, który prowadzi z nimi rozmowy 
  indywidualne i spotkania grupowe.
  
              
   Dom zapewnia dzieciom realizowanie obowiązku szkolnego. Z dwóch grup VII i 
  VIII do Specjalnej Szkoły Podstawowej Nr 35 uczęszcza 4 osoby, jedna osoba 
  jest uczniem I klasy Publicznego Gimnazjum Nr 26. Zgodnie z orzeczeniami 
  poradni psychologiczno-pedagogicznej 17 osób w wieku od 3 do 25 lat 
  uczestniczy w zajęciach w rewalidacyjno-wychowawczych w 7 zespołach. Pięć osób 
  jest w trakcie badań w celu włączenia ich do zajęć 
  rewalidacyjno-wychowawczych. Jedna osoba ma odroczony obowiązek szkolny ze 
  względu na częste ataki epileptyczne. 
  
              
  W trakcie kontroli ustalono, że poza dziećmi uczęszczającymi na zajęcia 
  edukacyjne na obu grupach, w Domu pozostało 29 osób tj. na grupie VII - 13 
  dzieci, na grupie VIII - 16 dzieci. Z dziećmi tymi w ciągu dnia prowadzone 
  były zamiennie następujące zajęcia terapeutyczno- rehabilitacyjne: 3 osoby 
  były na basenie, 2 osoby były na rehabilitacji, 3 osoby były na zabiegach 
  usprawniających w sali hydroterapii, 3 osoby brały udział w zajęciach w 
  pracowniach terapeutycznych, w tym w pracowni haftu, zabawkarskiej, 
  papieroplastyki. Codziennie od godziny 1400 dzieci wraz z dwoma 
  rehabilitantami biorą udział w zajęciach prowadzonych w sali doświadczania 
  świata. Dwa razy w tygodniu (środy i czwartki) czworo dzieci w godzinach 
  popołudniowych chodzi na katechezę. Pozostałe osoby z obydwu grup przebywały w 
  salach dziennego pobytu.  Personel zajmował się dziećmi. Telewizor był 
  włączony, ale żadne dziecko nie siedziało przed nim. W miejscu, w którym 
  dziecko siedziało, miało podane i rozłożone pomoce dydaktyczne dostosowane do 
  wieku rozwojowego i każde dziecko wykonywało ćwiczenia dostosowane do jego 
  możliwości. Dzieci siedziały zarówno na kanapach, na podłodze, w wózkach.
  
              
  W trakcie kontroli nie zaobserwowano, by dzieci uczestniczące w zajęciach 
  pozostawiane były bez opieki oraz by nie były prowadzone z nimi zajęcia 
  usprawniające, dostosowane do możliwości psychofizycznych dziecka. Nigdzie nie 
  zauważono pism kobiecych, które przeglądałby personel. Dzieci wykazywały więź 
  z personelem. 
  
             
  Dodatkowo w ramach organizacji 
  czasu wolnego w 2006 roku dzieci z grupy VII i VIII uczestniczą w licznych 
  imprezach kulturalno-rekreacyjnych organizowanych na terenie Domu i poza nim.
  
  
  Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod 
  pozycją 115.
  
              
  Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden 
  otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku. 
  
              
  W przypadku gdy Dyrektor DPS nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w 
  protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni 
  od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
  
              
  Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przysługuje prawo 
  zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu 
  Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń 
  zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. 
  
  Podpisy kontrolujących
  
  1. 
  Ewa Feszler
  
  2. 
  Mieczysława Nartowicz
  
  Iraida Kaskiewicz
  ( podpis dyrektora 
  Domu)