Do października 2004 r. w województwie funkcjonowały 22 domy pomocy społecznej, a od października - 23. W październiku Rada Naczelna Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej w Warszawie otrzymała warunkowe zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej w Starzynie, przeznaczonego dla 15 osób w podeszłym wieku.
Łącznie we wszystkich domach pomocy społecznej, prowadzonych przez powiaty lub na ich zlecenie, wg stanu na dzień 31 grudnia 2004r. było 2305 miejsc, przebywało 2245 mieszkańców. Po 1 stycznia 2004r. do dps na nowych zasadach przyjęto 81 osób, w tym 49 osób umieszczono w domach znajdujących się na terenie powiatu białostockiego. Ponadto w Domu Pomocy Społecznej w Starzynie przebywało 6 osób.
W 2004 roku, w ramach nadzoru nad przestrzeganiem standardu usług świadczonych przez domy pomocy społecznej, przeprowadzono 14 kontroli problemowych w 7 domach pomocy społecznej oraz jedną kontrolę sprawdzającą. Ponadto przeprowadzono wizytację jednego obiektu w celu wydania zezwolenia warunkowego na prowadzenie domu pomocy społecznej.
Przedmiotem kontroli były następujące zagadnienia:
1/ realizacja programu naprawczego,
2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych,
3/ przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach,
4/ stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.
W toku kontroli problemowych stwierdzono, że domy realizują programy naprawcze. We wszystkich domach trwają prace remontowe dostosowujące warunki bytowe do wymaganych standardów. W dwóch domach prace te realizowane są zgodnie harmonogramem, w pozostałych, ze względu na brak środków finansowych, nie pokrywają się z założonymi w programie naprawczym terminami.
Ponadto wszystkie podmioty prowadzące domy dokonały analizy programów naprawczych i przedłożyły nowe lub zaktualizowane programy do akceptacji Wojewody Podlaskiego. Wynikało z nich, że aby uzyskać wymagane standardy (poza wskaźnikiem zatrudnienia) należy: zainstalować system alarmowo - przyzywowy i alarmowo-przeciwpożarowy, przystosować łazienki dla osób niepełnosprawnych, znieść bariery architektoniczne, zmodernizować i wyposażyć pokoje.
Ministerstwo Polityki Społecznej przekazało na realizację programów naprawczych kwotę 745.777zł. Zgodnie z przyjętymi priorytetami środki przeznaczono na: 52,8% środków dotacji na montaż systemu alarmowo - przyzywowego (8 domów), 9,1% na montaż systemu alarmowo-przeciwpożarowego (3 domy), 12,5% na przystosowanie łazienek do potrzeb osób niepełnosprawnych (5 domów), 4,6% na zniesienie barier architektonicznych (2 domy), 14,7% na modernizację pokoi (6 domów) i 6,3% na wyposażenie pokoi (1 dom). W dwóch domach przeprowadzono kontrole doraźne celem oceny stopnia realizacji i wykorzystania dotacji. W wyniku kontroli stwierdzono, że przekazana dotacja została wykorzystana zgodnie z celem, na jaki została przyznana.
Dzięki działaniom samorządów oraz środkom z powyższej dotacji trzy domy w województwie osiągnęły standard świadczonych usług poza wskaźnikiem zatrudnienia. Pozostałe domy programy naprawcze realizują w ramach posiadanych środków finansowych. Wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego w skontrolowanych domach oscyluje między 0,26 - 0,54.
W zakresie struktury zatrudnienia i kwalifikacji zatrudnionych osób najczęściej występującymi nieprawidłowościami były między innymi:
-
zaniżenie w regulaminach wynagradzania wymagań kwalifikacyjnych na poszczególnych stanowiskach w stosunku do wymagań określonych rozporządzeniem,
-
brak ukończonej specjalizacji z organizacji pomocy społecznej przez osoby kierujące domem,
-
brak w umowie zlecającej prowadzenie domu uregulowań dotyczących kwalifikacji pracowników,
-
zatrudnienie pracownika na stanowisku niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
W toku kontroli w zakresie przestrzegania praw mieszkańców nie stwierdzono przypadków ich naruszenia. Ustalono natomiast, że w dwóch domach zawarte w Regulaminach Organizacyjnych prawa nie gwarantowały mieszkańcom prawa do wolności, godności, intymności, poczucia bezpieczeństwa, utrzymywania i rozwijania kontaktów z rodziną, do bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych, prawa do głosowania, dostępu do informacji o swoich prawach, załatwiania skarg i wniosków.
Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w zakresie oceny stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców, tj.:
-
nie były one na bieżąco modyfikowane w oparciu o zmieniającą się sytuację socjalno-fizyczno- psychiczną mieszkańca,
-
indywidualne plany nie były uzgadniane z mieszkańcem, a w przypadku osób ubezwłasnowolnionych z opiekunem prawnym,
-
w planach nie przewidziano pracy z rodziną mieszkańca w celu podtrzymania i rozwijaniem kontaktu z rodziną i środowiskiem.
-
nie była prowadzona dokumentacja z posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego lub była prowadzona pobieżnie i nie uwzględniała ustaleń poczynionych na posiedzeniach zespołu,
-
nie była prowadzona dokumentacja z zajęć terapeutycznych.
Ocena wyników kontroli w domach pomocy społecznej za rok 2003 przekazana została starostom (do wiadomości: dyrektorzy domów pomocy społecznej) pismem Nr PS.I.90110/8/04 z dnia 11.03.2004r. Zawierała ona prośbę o zwiększenie nadzoru i wyeliminowanie uchybień, jednakże przeprowadzone w 2004r. kontrole wykazały, że nieprawidłowości powtarzają się. W związku z powyższym poproszono starostów o przeanalizowanie oceny i wykorzystanie jej w stosunku do podległych jednostek.
|