Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38096983   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały Nr XXII/117/06 Rady Gminy Milejczyce
Data utworzenia:  05.06.2006 12:20:34
Data publikacji:  05.06.2006 12:20:34
Data modyfikacji:  05.06.2006 12:20:34
Autorzy: Godlewska Barbara
Publikator: Domańska Ewa
Stwierdzam nieważność § 4 pkt 1 lit. a, c i g oraz § 16 ust. 2 uchwały Nr XXII/117/06 Rady Gminy Milejczyce z dnia 27 kwietnia 2006 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Milejczyce.

WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78

Białystok, 29 maja 2006 r.

PN.II.B.G.0911 - 83/06

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128)

stwierdzam nieważność

§ 4 pkt 1 lit. a, c i g oraz § 16 ust. 2 uchwały Nr XXII/117/06 Rady Gminy Milejczyce z dnia 27 kwietnia 2006 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Milejczyce.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 27 kwietnia 2006 r. Rada Gminy Milejczyce podjęła uchwałę Nr XXII/117/06 w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Milejczyce. Powyższa uchwała w dniu 6 maja 2006 r. wpłynęła do organu nadzoru.

Przeprowadzona analiza wykazała, iż wskazane wyżej zapisy uchwały zostały podjęte z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 18 maja 2006 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.

Rada Gminy w § 4 pkt 1 uchwały wyszczególniła konkretne przypadki, które składają się na niewłaściwą realizację umowy odbiorcy wody z przedsiębiorstwem, przy których przedsiębiorstwo ma prawo podejmować działania prawne, a w tym odcinać dostawę wody.

Do powyższych działań Rada zaliczyła m. in, używanie wody dostarczanej z sieci wodociągowej niezgodnie z zawartą umową, wykorzystywanie sieci wodociągowej do celów niezgodnych z jej przeznaczeniem oraz niewnoszenie opłat za świadczone usługi.

Powyższe ustalenia nie znajdują oparcia w przepisach prawa.

Ustawodawca w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) stworzył zamknięty katalog sytuacji, w których przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne. Takie działania mogą być podjęte, jeżeli:

1) przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa,

2) odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe, następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,

3) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego,

4) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub uszkodzeniach pomiarowych.

Powyższy przepis regulujący uzasadnione okoliczności wstrzymania dostaw wody i zamknięcia przyłącza stanowi katalog zamknięty. Rada gminy nie może więc mocą swojej uchwały rozszerzać go w sposób dowolny. Jest to działanie, nieznajdujące umocowania w przepisach prawa.

Ponadto, w § 16 ust. 2 Rada Gminy ustaliła, że o zamiarze odcięcia dostawy wody oraz o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody Przedsiębiorstwo zawiadamia powiatowego inspektora sanitarnego, Wójta Gminy oraz odbiorcę usług co najmniej na 10 dni przed planowanym terminem odcięcia dostawy wody.

Podobnie jak w opisanym wcześniej przypadku ta kwestia jest w sposób szczegółowy uregulowana w art. 8 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. W związku z tym Rada nie ma prawa do takiej regulacji w przyjętej przez siebie uchwale. Natomiast w żadnej mierze niedopuszczalna jest modyfikacja przepisu ustawowego, co w tym przypadku uczyniła Rada Gminy, skracając termin zawiadomienia o podjętych sankcjach z 20 na 10 dni.

Powyższe naruszenia prawa organ nadzoru uznał za istotne, skutkujące stwierdzeniem ich nieważności.

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

WOJEWODA PODLASKI

/-/ Jan Dobrzyński

Otrzymuje:
Rada Gminy Milejczyce.


Brak załączników.
.