WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78
Białystok, 01 czerwca 2006 r.
PN.II.A.Ch.0911- 85/06
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128)
stwierdzam nieważność
§ 3 pkt 19 w części zdania „systematycznego koszenia trawników i dzikiej roślinności oraz pielęgnacji drzew i krzewów” Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylin-Borzymy stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXIV/173/06 Rady Gminy Kobylin-Borzymy z dnia 27 kwietnia 2006 r.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 27 kwietnia 2006 r. Rada Gminy Kobylin-Borzymy podjęła uchwałę Nr XXIV/173/06 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylin-Borzymy, która w dniu 6 maja 2006 r. wpłynęła do organu nadzoru.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż część zapisu § 3 pkt 19 Regulaminu została podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 29 maja 2006 r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jego nieważności.
Rada Gminy w § 3 pkt 19 Regulaminu nałożyła na właścicieli nieruchomości m.in. obowiązek systematycznego koszenia trawników i dzikiej roślinności oraz pielęgnacji drzew i krzewów.
Unormowanie to narusza postanowienia art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 roku Nr 236, poz. 2008), stanowiącego podstawę prawną do przyjęcia przez rady regulaminów utrzymania czystości i porządku. Zgodnie z jego postanowieniami regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:
1/ wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a/ prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,
b/ uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c/ mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2/ rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a/ średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b/ liczby osób korzystających z tych urządzeń;
3/ częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4/ maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;
5/ innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami;
6/ obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
7/ wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
8/ wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Natomiast obowiązki właścicieli nieruchomości normuje art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy, stanowiąc, iż właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
1/ wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2/ przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
3/ zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;
3a/ gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;
3b/ pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;
4/ uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;
5/ realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
Katalog spraw, które ustawodawca pozwolił radzie gminy ująć wśród zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zawartych w Regulaminie jest zamknięty, a rada gminy może dokonywać regulacji prawnych tylko w takim zakresie, w jakim została do tego upoważniona.
Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że część obowiązków, które Rada Gminy w § 3 pkt 19 Regulaminu nałożyła na właścicieli nieruchomości, wykracza poza materię zawartą w przytoczonym art. 5 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zatem Rada Gminy nie była uprawniona do ich wprowadzenia. Nałożenie postanowieniami Regulaminu na właścicieli nieruchomości obowiązku systematycznego koszenia trawników i dzikiej roślinności oraz pielęgnacji drzew i krzewów zostało dokonane bez upoważnienia ustawowego.
Powyższe naruszenie prawa jest na tyle istotne, iż skutkuje stwierdzeniem nieważności części zapisu § 3 pkt 19 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylin-Borzymy.
Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
WOJEWODA PODLASKI
/-/ Jan Dobrzyński
Otrzymuje:
Rada Gminy Kobylin-Borzymy
|