Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38093254   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały Nr XXIX/164/06 Rady Gminy Nowinka
Data utworzenia:  08.06.2006 11:45:00
Data publikacji:  08.06.2006 11:45:00
Data modyfikacji:  08.06.2006 11:45:00
Autorzy: Sadowska Jolanta
Publikator: Domańska Ewa
Stwierdzam nieważność § 4 pkt 4 i 6 oraz § 5 pkt 11 i 13 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Nowinka, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXIX164/06 Rady Gminy Nowinka z dnia 28 kwietnia 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie Nowinka.

WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78

Białystok, 01 czerwca 2006 r.

PN.II.J.S/ 0911- 88/06

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128/

stwierdzam nieważność

§ 4 pkt 4 i 6 oraz § 5 pkt 11 i 13 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Nowinka, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXIX164/06 Rady Gminy Nowinka z dnia 28 kwietnia 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie Nowinka.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 28 kwietnia 2006 r. Rada Gminy Nowinka podjęła uchwałę Nr XXIX//164/06 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminy Nowinka, która w dniu 8 maja 2006 r. wpłynęła do organu nadzoru.

Przeprowadzona analiza wykazała, iż zapisy § 4 pkt 4 i 6 oraz § 5 pkt 11 i 13 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowinka, stanowiącego załącznik do tej uchwały zostały podjęte z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 29 maja 2006 r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.

W § 4 pkt 4 i 6 Regulaminu Rada Gminy zobowiązała właścicieli nieruchomości do utrzymania terenu posesji w odpowiednim stanie sanitarnym oraz porządku i czystości przez wykonywanie czynności zapobiegających nieestetycznemu wyglądowi posesji przez brak lub niewłaściwe wykonanie czynności konserwacyjnych budynku i jego elewacji, ogrodzenia oraz innych elementów nieruchomości bądź urządzeń stałych nie będących obiektami budowlanymi a także wykonywania czynności zapobiegających rozprzestrzenianiu się przykrych zapachów, natomiast w zapisach § 5 pkt 11 i 13 do koszenia trawników i zgrabianiu liści co najmniej na początku końcu sezonu wegetacyjnego oraz do odpowiedniego utrzymania estetycznego i sanitarnego budynków gospodarczych i innych przeznaczonych do hodowli lub utrzymania zwierząt domowych.

Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm./ regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1/ wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a/ prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,

b/ uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c/ mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2/ rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a/ średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b/ liczby osób korzystających z tych urządzeń;

3/ częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4/ maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;

5/ innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami;

6/ obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7/ wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

8/ wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Obowiązki właścicieli nieruchomości normuje art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy, stanowiąc, iż właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:

1/ wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2/ przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

3/ zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;

3a/ gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;

3b/ pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;

4/ uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

5/ realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.

Katalog spraw, w zakresie których ustawodawca upoważnił radę gminy do określenia szczegółowych zasad postępowania, jest zamknięty. Dlatego też rada gminy może dokonywać regulacji prawnych tylko w takim zakresie, w jakim została wyraźnie do tego upoważniona.

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że obowiązki, które Rada Gminy w zapisach § 4 pkt 4 i 6 oraz § 5 pkt 11 i 13 przedmiotowego Regulaminu nałożyła na właścicieli nieruchomości, wykraczają poza materię zawartą w przytoczonym art. 5 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zatem Rada Gminy nie była uprawniona do ich wprowadzenia.

Powyższe naruszenie prawa jest na tyle istotne, iż skutkuje stwierdzeniem nieważności § 4 pkt 4 i 6 oraz § 5 pkt 11 i 13 przedmiotowego Regulaminu.

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

WOJEWODA PODLASKI

/-/ Jan Dobrzyński

Otrzymuje:

Rada Gminy Nowinka


Brak załączników.
.