Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38097445   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały Nr XLV/358/06 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej
Data utworzenia:  30.06.2006 11:45:16
Data publikacji:  30.06.2006 11:45:16
Data modyfikacji:  30.06.2006 11:45:16
Autorzy: Domańska Ewa
Publikator: Domańska Ewa
Stwierdzam niewazność § 4 pkt 10 i 12 w Rozdziale 2 o tytule „Obowiązki właścicieli nieruchomości” oraz § 9 ust. 2 w Rozdziale 3 zatytułowanym „Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach oraz na terenach przeznaczonych do użytku publicznego” Regulaminu stanowiącego załącznik do uchwały Nr XLV/358/06 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej z dnia 23 maja 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czarna Białostocka.

WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78

Białystok, 26 czerwca 2006 r.

PN.II.E.D.0911/105/06

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128)

stwierdzam nieważność

§ 4 pkt 10 i 12 w Rozdziale 2 o tytule „Obowiązki właścicieli nieruchomości” oraz § 9 ust. 2 w Rozdziale 3 zatytułowanym „Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach oraz na terenach przeznaczonych do użytku publicznego” Regulaminu stanowiącego załącznik do uchwały Nr XLV/358/06 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej z dnia 23 maja 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czarna Białostocka.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 23 maja 2006 r. Rada Miejska w Czarnej Białostockiej podjęła uchwałę Nr XLV/358/06 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czarna Białostocka. Powyższa uchwała wpłynęła do organu nadzoru w dniu 30 maja 2006 r. Przeprowadzona analiza wykazała, iż część zapisów Regulaminu została podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 23 czerwca 2006 r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.

Rada Miejska w Czarnej Białostockiej w § 4 pkt 10 Regulaminu nałożyła na właścicieli nieruchomości obowiązek utrzymania estetycznego wyglądu zabudowań oraz ogrodzeń. Natomiast w § 4 pkt 12 nałożyła na właścicieli obowiązek koszenia trawy i obcinania żywopłotów oraz niezbędnej pielęgnacji zieleni na posesjach i chodnikach.

Ponadto Rada Miejska w Rozdziale 3 określającym wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach oraz na terenach przeznaczonych do użytku publicznego w § 9 ust. 2 ustaliła, że „Tereny zielone, kwietniki winny być wygrabione z liści i zanieczyszczeń, trawniki sukcesywnie koszone przez właścicieli nieruchomości.”

Takie unormowania naruszją postanowienia art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 roku Nr 236, poz. 2008), stanowiącego podstawę prawną do przyjęcia przez rady regulaminów utrzymania czystości i porządku. Zgodnie z jego postanowieniami regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1/ wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a/ prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,

b/ uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c/ mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2/ rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a/ średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b/ liczby osób korzystających z tych urządzeń;

3/ częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4/ maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;

5/ innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami;

6/ obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7/ wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

8/ wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Natomiast obowiązki właścicieli nieruchomości normuje art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy, stanowiąc, iż właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:

1/ wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2/ przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

3/ zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;

3a/ gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;

3b/ pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;

4/ uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

5/ realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.

Katalog spraw, które ustawodawca pozwolił radzie gminy ująć wśród zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zawartych w Regulaminie jest zamknięty, a rada gminy może dokonywać regulacji prawnych tylko w takim zakresie, w jakim została do tego upoważniona.

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że obowiązki, które Rada Miejska w § 4 pkt 10 i 12 oraz w § 9 ust. 2 Regulaminu nałożyła na właścicieli nieruchomości, wykraczają poza materię zawartą w przytoczonym art. 4 ust. 2 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zatem Rada Miejska nie była uprawniona do ich wprowadzenia.

Powyższe naruszenia prawa są na tyle istotne, że skutkują stwierdzeniem nieważności zapisów sprzecznych z prawem.

Na niniejsze rozstrzygnięcie gminie służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

WOJEWODA PODLASKI

/-/ Jan Dobrzyński

Otrzymuje:

Rada Miejska w Czarnej Białostockiej


Brak załączników.
.