Zarządzenie Nr /03
z dnia 21 listopada 2003r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872, Nr 128, poz. 1407, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 558, Nr 89, poz. 804 i Nr 200, poz. 1688 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450, Nr 137, poz. 1302 i Nr 149, poz. 1452) zarządza się co następuje:
§ 1. W regulaminie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 22/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 15 lutego 2002 r. w sprawie ustalenia regulaminu Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, zmienionego zarządzeniem Wojewody Podlaskiego Nr 109/02 z dnia 20 września 2002 r. i Nr 9/03 z dnia 24 stycznia 2003 r. oraz Nr 76/03 z dnia 03 lipca 2003 r., wprowadza się następujące zmiany:
w § 5 uchyla się ust. 3 - 5.;
w § 11 ust.2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„ 4/ Oddział Paszportów, w tym zamiejscowe stanowiska pracy do spraw paszportowych
w: Hajnówce, Łomży, Mońkach, Siemiatyczach , Sokółce i Suwałkach, któremu
nadaje się symbol „OB.IV,”;
po § 15 dodaje się § 15a w brzmieniu:
„§ 15a. Zespół Audytu Wewnętrznego
Zespół przy znakowaniu spraw używa symbolu „ZAW”.
Zespół podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Urzędu.
Zespołem kieruje, wyznaczony przez Dyrektora Generalnego, audytor wewnętrzny - kierownik Zespołu.”
w § 16 po pkt.25 dodaje się pkt. 26 w brzmieniu:
„ 26/ prowadzenie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym,
w tym również takich, które wynikają z decyzji z zakresu administracji rządowej
wydanych przez przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki
organizacyjne, spółdzielnie, a także stowarzyszenia, organizacje zawodowe i
samorządowe oraz inne organizacje społeczne.”;
w § 18 uchyla się ust.1a.;
- tiret piąte otrzymuje brzmienie:
„ - służących celom wojskowym i innym dotyczącym obronności, usytuowanych na
- tiret szóste uchyla się.;
- tiret siódme otrzymuje brzmienie:
„ - prowadzenie postępowania administracyjnego jako organ pierwszej instancji w
sprawach dotyczących ustalenia lokalizacji drogi krajowej,”;
po lit. a dodaje się lit. aa w brzmieniu:
„ aa/ prowadzenie postępowań nadzwyczajnych w sprawach stwierdzenia
nieważności decyzji organów administracji architektoniczno - budowlanej
I instancji oraz prowadzenia postępowań w sprawach odroczeń egzekucji
niepieniężnych organów nadzoru budowlanego,”;
- tiret drugie otrzymuje brzmienie:
„ - wznowienia postępowania i zmiany decyzji ostatecznych wydawanych przez
starostów lub w imieniu starostów z zakresu prawa budowlanego,”;
- dodaje się tiret trzecie i czwarte w brzmieniu:
„- kontrolowanie terminowości wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę,
- nakładanie kar finansowych za przekroczenie terminu wydawania pozwoleń na
budowę w stosunku do administracji stopnia podstawowego,”;
- lit.d otrzymuje brzmienie:
„d/ prowadzenie rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o
pozwoleniu na budowę obiektów i robót budowlanych, dla których wojewoda
jest organem pierwszej instancji i przekazywanie ich, z wyjątkiem rejestrów
dotyczących terenów zamkniętych, do organu wyższego stopnia,”;
- po lit. e dodaje się lit.f w brzmieniu:
„ f/ przekazywanie do organu nadzoru budowlanego (WINB) kopii ostatecznych
decyzji o pozwoleniu na budowę wraz z zatwierdzonym projektem budowlanym
oraz kopii innych decyzji , postanowień i zgłoszeń wynikających z przepisów
b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„ 8/ w zakresie zagospodarowania przestrzennego:
a/ współudział w kształtowaniu polityki przestrzennej państwa w województwie
poprzez opracowywanie wniosków do planu zagospodarowania przestrzennego
województwa, wynikających z rządowej polityki regionalnej i programów zadań
b/ opiniowanie projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa
podlaskiego pod względem wymogów formalno-prawnych dotyczących niezbędnego
zakresu i formy planu, określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
c/ opracowywanie wniosków do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gmin, wynikających z rządowej polityki regionalnej i programów
d/ uzgadnianie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gmin, w zakresie zgodności z ustaleniami programów sporządzanych
przez ministrów i centralne organy administracji rządowej, służących realizacji
inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,
e/ wzywanie gmin do uchwalenia lub zmiany studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego w przypadkach, o których mowa w art. 12 ust. 3
ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
f/ sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i wydawanie
zarządzeń zastępczych w przypadku określonym w art.12 ust. 3 ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym,
g/ opracowywanie wniosków do miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego, wynikających z rządowej polityki regionalnej i programów zadań
h/ uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w
zakresie zgodności z zadaniami rządowymi zawartymi w programach sporządzanych
przez ministrów i centralne organy administracji rządowej, służących realizacji
inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,
i/ opiniowanie, w zakresie zgodności z prawem, uchwał uchwalających studia
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, miejscowe plany
zagospodarowania przestrzennego i plan zagospodarowania przestrzennego
j/ wydawanie postanowień w sprawie stwierdzenia zgodności z prawem warunków
zabudowy i zagospodarowania terenu przedkładanych przez wójtów, burmistrzów lub
prezydenta miasta w trybie art. 44 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym,
k/ wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o
warunkach zabudowy w odniesieniu do terenów zamkniętych,
l/ uzgadnianie, w zakresie zadań rządowych, decyzji o warunkach zabudowy
wydawanych przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast w trybie art. 60
ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
m/ wzywanie wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast do wydawania decyzji o
ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym lub
wojewódzkim w sytuacjach określonych w art. 51 ust.2 ustawy o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym,
n/ wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu
krajowym lub wojewódzkim w sytuacjach określonych w art. 51 ust.2 ustawy o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
o/ prowadzenie rejestru wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu
publicznego na terenach zamkniętych,
p/ załatwianie, na podstawie art. 229 Kpa, skarg dotyczących zadań lub działalności rad
gminnych, rad powiatów i sejmiku województwa w zakresie zagospodarowania
c)w pkt. 9 uchyla się litery l i ł;
d) w pkt. 10 po lit. r dodaje się lit. s - t w brzmieniu:
„ s/ prowadzenie postępowania administracyjnego i orzekanie w trybie odwoławczym w
sprawach scalania i wymiany gruntów,
t/ orzekanie w trybie instancyjnym w sprawach dotyczących wspólnot gruntowych,”;
e) w pkt. 11 uchyla się lit. h;
- lit. a - d otrzymują brzmienie:
„ a/ monitoring i raportowanie:
- weryfikacja raportów miesięcznych, kwartalnych i rocznych określonych w
Systemach monitorowania programu Phare ESC, przedkładanych przez jednostki
zaangażowane w jego realizację,
- przygotowywanie, we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa
Podlaskiego, raportów kwartalnych, rocznych i na zakończenie realizacji
komponentu wojewódzkiego ZPORR, przekazywanie raportów do Instytucji
- przygotowywanie rocznych raportów o zaistniałych nieprawidłowościach w ramach
komponentu wojewódzkiego ZPORR i przekazywanie ich do Instytucji
- prowadzenie Sekretariatu Regionalnego Komitetu Monitorującego Phare oraz
Sekretariatu Podkomitetu Monitorującego komponent wojewódzki ZPORR,
organizacja posiedzeń i obsługa prac Komitetów,
- prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Wojewody w
Regionalnym Komitecie Sterującym programu Phare,
- przygotowywanie na potrzeby PAO Regionalnego informacji na temat aktualnego
stanu realizacji programu Phare w województwie,
- współdziałanie z Wydziałem Finansów i Budżetu, Polską Agencją Rozwoju
Przedsiębiorczości, Władzą Wdrażającą programy Współpracy Przygranicznej
Phare, właściwymi ministerstwami, instytucjami wdrażającymi komponent
Wojewódzki ZPORR i instytucjami regionalnymi w zakresie wdrażania i
monitorowania programu Phare i komponentu wojewódzkiego ZPORR,
- prowadzenie spraw związanych z udziałem Wojewody w pracach
Międzyresortowego Zespołu Oceniającego do spraw informatycznego systemu
monitoringu i kontroli finansowej funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności,
- formułowanie wniosków o potrzebie realokacji środków w ramach komponentu
- przygotowywanie rocznych prognoz wydatków w komponencie wojewódzkim
- współpraca z wyznaczonymi ewaluatorami zewnętrznymi przy ocenie ex-post
przygotowanie pod względem prawnym ( po ocenie zgodności wniosków wydanej
przez Instytucję zarządzającą), umów na finansowanie wyselekcjonowanych
projektów z beneficjentami końcowymi,
b/ weryfikacja i potwierdzanie płatności:
merytoryczno - finansowe sprawdzanie wniosków o płatność ze środków Phare oraz
dokumentacji towarzyszącej, sporządzanie kwalifikacji wniosków o płatność ze
weryfikacja dokumentów finansowych przedkładanych przez benificjentów
końcowych, przygotowywanie zleceń wypłaty środków w ramach komponentu
przygotowywanie i potwierdzanie zestawień wydatków w komponencie
wojewódzkim ZPORR, przekazywanie ich Instytucji Zarządzającej ZPORR,
przedstawianie wniosków o płatność z funduszy strukturalnych do Instytucji
archiwizacja dokumentów dotyczących realizacji projektów w ramach programu
Phare oraz komponentu wojewódzkiego ZPORR,
c/ realizacja i kontrola projektów:
współdziałanie, w ramach kompetencji przypisanych Wojewodzie dokumentami
programowymi, z samorządem województwa w celu koordynacji działań
regionalnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej,
- przygotowanie, pod względem technicznym ( po ocenie zgodności wniosków
wydanej przez Instytucję Zarządzającą), umów na finansowanie
wyselekcjonowanych projektów z beneficjentami końcowymi,
przeprowadzanie okresowych wizyt na miejscu realizacji projektów realizowanych w
ramach programu Phare, kontroli na zakończenie realizacji projektów oraz analiza
raportów z kontroli przeprowadzonych przez inne uprawnione podmioty,
przeprowadzanie kontroli poprawności stosowanych przez beneficjentów końcowych
procedur zarządzania finansowego i kontroli, wystawianie poświadczeń zakończenia
realizacji projektów komponentu wojewódzkiego ZPORR,
zbieranie informacji o zaistniałych nieprawidłowościach w ramach komponentu
wojewódzkiego ZPORR, przekazywanych przez instytucje wdrażające oraz
zidentyfikowanych podczas wizyt na miejscu realizacji projektów,
- przeprowadzanie (projekty infrastrukturalne) lub zlecanie instytucjom wdrażającym
(wsparcie MŚP, zasoby ludzkie) kontroli prac, usług i dostaw opisanych fakturami
oraz procedur przetargowych, w tym wizytacje projektów komponentu
wojewódzkiego ZPORR na miejscu,
d/ obsługa informatycznego systemu monitorowania SIMIK w zakresie wprowadzania
danych monitoringowych, przekazywanie danych Instytucji Zarządzającej ZPORR,
Instytucji Płatniczej oraz jednostkom monitorująco-kontrolnym poszczególnych
funduszy strukturalnych,;
- po lit. d dodaje się lit. e w brzmieniu:
„ e/ prowadzenie spraw w zakresie przekazywania dotacji budżetowych
przeznaczonych na współfinansowanie projektów oraz koszty operacyjne
podmiotów wdrażających program Phare ESC i ZPORR.”;
a) w pkt. 2 po lit. f dodaje się lit. g - h w brzmieniu:
„ g/ wydawanie decyzji administracyjnych o nadaniu lub utracie statusu centrum
h/ prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych, którym nadano status centrum
- w lit. a tiret czwarte otrzymuje brzmienie:
„ - przeprowadzanie okresowych (nie rzadziej niż co dwa lata) i doraźnych kontroli
zakładów pracy chronionej pod kątem spełnienia przez nie warunków i obowiązków
wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób
niepełnosprawnych i przedstawianie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób
Niepełnosprawnych informacji o ich wynikach,”;
- tiret drugie otrzymuje brzmienie:
„ - nadzór nad powiatowymi zespołami do spraw orzekania o niepełnosprawności
poprzez kontrole orzeczeń co do ich zgodności z zebranymi dokumentami lub
przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności, kontrolę prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów,
standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania,”;
- po tiret drugim dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:
„ - szkolenie członków powiatowych zespołów do spraw orzekania o
- w lit. g uchyla się tiret drugie i trzecie;
- tiret dwunaste uchyla się;
- po tiret czternastym dodaje się tiret piętnaste - siedemnaste w brzmieniu:
„ - przeprowadzanie czynności kontrolnych w stosunku do podmiotów uprawnionych
do wykonywania badań psychologicznych osób ubiegających się o wydanie licencji
detektywa, w tym kontroli dokumentacji badań oraz wydanych na ich podstawie
- przeprowadzanie czynności kontrolnych w stosunku do podmiotów uprawnionych do
wykonywania badań lekarskich osób ubiegających się o wydanie licencji detektywa,
w tym kontroli dokumentacji badań oraz wydanych na ich podstawie orzeczeń,
- koordynowanie realizacji zadań związanych z promocją zdrowia - w ramach
Narodowego Programu Zdrowia w województwie podlaskim.”;
d) w pkt. 8 uchyla się lit. c ;
- w pkt. 8 po lit. z dodaje się lit. za w brzmieniu:
„ za/ szacowanie szkód klęskowych przez Komisję Wojewódzką i potwierdzenie ich
wysokości na wniosek dłużnika, który ubiega się o umorzenie wierzytelności
Funduszu Restrukturyzacji i Oddłużenia Rolnictwa w przypadku, gdy egzekucja
wierzytelności zagraża ważnym interesom dłużnika,”
- w pkt 9 po lit. g dodaje się lit. h w brzmieniu:
„ h/ uzgadnianie decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz uzgadnianie
warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie ochrony gruntów
po § 28 dodaje się § 28a w brzmieniu:
„§ 28a. Do zadań Zespołu Audytu Wewnętrznego należy:
1/ opracowywanie, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym, rocznego planu
audytu wewnętrznego oraz jego przedstawianie Głównemu Inspektorowi
2/ wykonywanie audytu wewnętrznego w Urzędzie w szczególności poprzez:
a/ badanie wiarygodności sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z
wykonania budżetu poprzez następcze sprawdzenia:
- przestrzegania zasad rachunkowości,
- zgodności zapisów w księgach rachunkowych z dowodami księgowymi,
- zgodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania
budżetu z zapisami w księgach rachunkowych,
b/ dokonywanie oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów
kontroli, w tym przestrzegania procedur, o których mowa w art.35a ust. 2
pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
zarządzania ryzykiem i kierowania jednostką sektora finansów publicznych,
c/ dokonywanie oceny przestrzegania zasady celowości i oszczędności w
dokonywaniu wydatków, uzyskiwania możliwie najlepszych efektów w
ramach posiadanych środków oraz przestrzegania terminów realizacji zadań i
zaciągniętych zobowiązań.
3/ przedstawianie Dyrektorowi Generalnemu, na podstawie wyników audytu,
obiektywnej i niezależnej oceny funkcjonowania Urzędu w zakresie gospodarki
finansowej wraz z propozycją działań mających na celu usunięcie stwierdzonych
uchybień oraz usprawnienie funkcjonowania Urzędu w zakresie gospodarki
finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a
także przejrzystości i jawności,
4/ przeprowadzanie czynności sprawdzających w zakresie dostosowania działań
Urzędu do zgłoszonych w sprawozdaniu z audytu uwag i wniosków,
5/ przeprowadzanie, na wniosek Dyrektora Generalnego audytu wewnętrznego
6/ przedkładanie Dyrektorowi Generalnemu oraz Głównemu Inspektorowi Audytu
Wewnętrznego sprawozdania z wykonania planu audytu,
7/ przeprowadzanie audytu wewnętrznego wdrażania komponentu wojewódzkiego
Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.”;
po § 57 dodaje się § 57a w brzmieniu:
„§ 57a. 1. Wnoszone do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego wystąpienia (skargi,
wnioski, interwencje, inne) posłów i senatorów podlegają rejestracji w
Gabinecie Wojewody w spisach spraw teczek o symbolach zgodnych z
jednolitym, rzeczowym wykazem akt.
Po zarejestrowaniu Gabinet Wojewody załatwia wystąpienie posła lub senatora we własnym zakresie, bądź przekazuje do merytorycznego wydziału celem przygotowania projektu odpowiedzi. Przekazanie następuje z jednoczesnym określeniem terminu udzielenia odpowiedzi.
Wydział merytoryczny dokonuje rejestracji pisma w spisie spraw właściwej rzeczowo teczki aktowej.
Dyrektorzy wydziałów są obowiązani przygotować projekt odpowiedzi w wyznaczonym przez Gabinet Wojewody terminie i następnie przedłożyć go do podpisu Wojewody lub Wicewojewody.
W przypadku stwierdzenia, że Podlaski Urząd Wojewódzki nie jest właściwy do załatwienia wystąpienia posła lub senatora, należy niezwłocznie (najpóźniej w ciągu 7 dni) przekazać pismo właściwemu organowi. O przekazaniu należy poinformować parlamentarzystę odrębnym pismem, dołączając kopię pisma przekazującego.
Odpowiedzi na wystąpienie parlamentarzysty należy udzielić najpóźniej w ciągu 14 dni od daty wpływu do Urzędu (w przypadku skargi, wniosku lub interwencji wnoszonej przez posła, bądź senatora lub za jego pośrednictwem) lub w terminach wskazanych przez posła lub senatora, bądź z nimi uzgodnionych. Do załatwienia pozostałych spraw (wystąpień o innym charakterze niż skarga, wniosek czy interwencja) stosuje się terminy określone w § 35 Kpa.
W przypadku spraw, w których ze względu na ich złożoność trudne jest zachowanie terminów, o których mowa w pkt.6, należy najpóźniej w ciągu 14 dni od daty wpływu powiadomić posła lub senatora o stanie rozpatrzenia sprawy, wskazując jednocześnie przyczynę zwłoki i ostateczny termin załatwienia sprawy.
Jeden egzemplarz odpowiedzi należy niezwłocznie przekazać do Gabinetu Wojewody celem odnotowania sposobu załatwienia sprawy.
Dyrektorzy Wydziałów są zobowiązani do opracowywania wyczerpujących projektów odpowiedzi na wystąpienia posłów i senatorów, w oparciu o szczegółową analizę stanu faktycznego i prawnego.
Kontrolę sposobu i terminowości załatwiania wpływających do urzędu wystąpień posłów i senatorów zapewnia Gabinet Wojewody.”
w § 82 pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a/ wytyczne niezbędne do określenia przez Komisję przedmiotu zamówienia dotyczące:
ilości, cech technicznych, miejsca dostawy lub wykonania usługi czy roboty
- pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„ 4/ prowadzenie dokumentacji dotyczącej prowadzonych w Urzędzie
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego do
momentu zakończenia postępowania,”;
- po pkt. 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„ 6/ prowadzenie ewidencji umów zawartych w wyniku postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego oraz pozostałych umów zawieranych w Urzędzie
niezależnie od ich wartości.”;
w ust.3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„ 2/ akceptację faktur dotyczących zamówień zrealizowanych przez wydziały, pod
kątem ich zgodności z ustawą o zamówieniach publicznych, po uprzedniej
akceptacji pod względem merytorycznym.”.
§ 2. Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Generalnemu Urzędu oraz
Dyrektorom Wydziałów, których dotyczy zmiana regulaminu.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
|