WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78
Białystok, 12 lipca 2006 r.
PN.II.AŁ.0911-108/06
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128)
stwierdzam nieważność
§ 2, § 8, § 14 i § 15 Statutu Urzędu Gminy Augustów, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXVIII/242/06 Rady Gminy Augustów z dnia 28 czerwca 2006 roku w sprawie uchwalenia Statutu Urzędu Gminy Augustów.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 28 czerwca 2006 r. Rada Gminy Augustów podjęła uchwałę Nr XXVIII/242/06 w sprawie uchwalenia Statutu Urzędu Gminy Augustów. Powyższa uchwała w dniu 4 lipca 2006 r. wpłynęła do organu nadzoru.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż wskazane wyżej zapisy Statutu zostały podjęte z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 6 lipca 2006 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.
Rada Gminy w § 2 Statutu ustaliła, iż „Urząd Gminy jest jednostką organizacyjną Gminy Augustów podległą Radzie Gminy Augustów”.
Unormowanie to zostało podjęte bez podstawy prawnej, gdyż zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm./ wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu, jest kierownikiem urzędu (art. 33 ust. 3) i wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu (art. 33 ust. 5), co oznacza, że urząd gminy podlega wójtowi.
Konsekwencją powyższego zapisu dokonanego przez Radę Gminy, naruszającego cytowany wyżej przepis art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, jest również unormowanie zawarte w § 8 Statutu Urzędu Gminy, gdzie Rada Gminy ustaliła, że „Merytoryczny nadzór nad wykonywaniem zadań przez Urząd Gminy wykonuje Rada Gminy Augustów”.
Zgodnie z cytowaną ustawą o samorządzie gminnym są to wyłączne kompetencje wójta jako kierownika urzędu, który, jak zaznaczono wyżej, sprawuje nadzór nad wykonywaniem zadań przez Urząd Gminy.
Unormowanie Rady Gminy w § 14 Statutu jest zapisem sprzecznym z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Oznacza to, że rolą i zadaniem gminy jest dbanie o swoich mieszkańców poprzez realizację ustawowych zadań. Natomiast urząd gminy jest aparatem pomocniczym wójta, organu wykonawczego, który określa organizację i zasady funkcjonowania urzędu w regulaminie organizacyjnym co wynika wprost z art. 33 ust. 1 i 2 ustawy.
Określenie przez Radę Gminy Augustów w § 15 Statutu, że „Urząd Gminy zarządza mieniem komunalnym będącym własnością Gminy Augustów i jej innymi prawami majątkowymi jest sprzeczne z przepisem art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy, który stanowi, że gospodarowanie mieniem komunalnym należy do kompetencji wójta.
Organ nadzoru powyższe naruszenia prawa uznał za istotne, a więc skutkujące stwierdzeniem nieważności wadliwych zapisów statutu.
Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
Otrzymuje:
Rada Gminy w Augustowie
WOJEWODA PODLASKI
/-/ Jan Dobrzyński
|