PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI
w Białymstoku
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
-10-
Białystok, 4 lipca 2006r.
PN.III.WWW.0932/22/06
P a n
Jan RACIS
Wójt Gminy Rutka-Tartak
Na podstawie art. 86 i 88 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128) i art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872 i Nr 128, poz. 1407, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 558, Nr 89, poz. 804 i Nr 200, poz. 1688, z 2003 r. Nr 52, poz. 450, Nr 137, poz. 1302 i Nr 149, poz. 1452, z 2004 r. Nr 33, poz. 287 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 288, Nr 90, poz. 757 i Nr 175, poz. 1462) w dniach 24, 25, 29 i 30 maja 2006r. Wydział Prawny i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadził w podległym Panu Urzędzie Gminy kontrolę w zakresie załatwiania skarg i wniosków obywateli oraz udostępniania informacji publicznej.
Kontrolą objęto rok 2005 i 2006 do dnia kontroli.
W czasie kontroli zbadano sposób przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli oraz przestrzeganie przepisów prawa w zakresie udostępniania informacji publicznej i danych zgromadzonych w rejestrach publicznych.
Ustalenia kontroli zostały opisane w protokole kontroli podpisanym przez Pana w dniu 9 czerwca 2006 roku.
Wykonywanie zadań w kontrolowanym zakresie oceniam pozytywnie, pomimo występowania uchybień wynikających z nieprzestrzegania przepisów prawa, a mianowicie:
1) naruszono postanowienia art. 11b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, stanowiące o jawności działania organów gminy, w tym m.in. o prawie obywateli do wstępu na posiedzenia komisji rady gminy - zamieszczając w § 70 ust. 2 oraz § 98 ust. 5 statutu gminy Rutka-Tartak zapisy ograniczające udział w posiedzeniach komisji Rady Gminy do ich członków i zaproszonych osób oraz nie powiadamiając obywateli o terminie, miejscu i porządku posiedzeń komisji Rady Gminy,
2) nie zapewniono w siedzibie Urzędu Gminy dostępu do powszechnego wglądu zbioru Monitora Polskiego B, zgodnie z wymogiem art. 26 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych,
3) na „podmiotowej” stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy nie udostępniono niektórych informacji, wymaganych art. 8 ust. 3 ustawy o dostępie do informacji publicznej, tj.: o ciężarach publicznych oraz dokumentacji przebiegu i efektów kontroli własnych przeprowadzanych przez Urząd Gminy, a także wymaganych art. 24j ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym informacji i oświadczeń radnych i pracowników samorządowych dotyczących ich najbliższych.
Informując o powyższych ustaleniach proszę o podjęcie stosownych działań zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości.
Jednocześnie informuję, że w ciągu 7 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia może Pan zgłosić na piśmie umotywowane zastrzeżenia w sprawie zawartych w nim ocen, uwag i wniosków. W przypadku nieskorzystania z tej możliwości, proszę o poinformowanie mnie w ciągu 30 dni o sposobie wykorzystania uwag i wniosków pokontrolnych i podjętych działaniach w celu usunięcia uchybień i nieprawidłowości lub o przyczynach niepodjęcia takich działań.
STARSZY INSPEKTOR |
Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO |
/-/ Monika Kondratowicz |
/-/ Lidia Stupak
Dyrektor Wydziału Prawnego i Nadzoru |
|