Projekt
z dnia 28 listopada 2003r.
w sprawie ustalenia kryteriów wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemcom nieposiadającym zezwolenia na osiedlenie się, zgody na pobyt tolerowany, statusu uchodźcy nadanego w Rzeczypospolitej Polskiej ani niekorzystającym z ochrony czasowej na jej terytorium.
Na podstawie art. 6 c ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ( Dz. U. z 2003r. Nr 58, poz. 514, Nr 90, poz. 844, Nr 122, poz. 1143, Nr 128, poz. 1176, Nr 135, poz. 1268, Nr 137, poz. 1302 i Nr 142, poz. 1380 ) zarządza się co następuje :
§ 1. Ustala się kryteria wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę na terenie województwa podlaskiego cudzoziemcom nieposiadającym zezwolenia na osiedlenie się, zgody na pobyt tolerowany, statusu uchodźcy nadanego w Rzeczypospolitej Polskiej ani niekorzystającym z ochrony czasowej na jej terytorium, zgodnie z brzmieniem określonym załącznikiem do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Traci moc Zarządzenie Nr 1/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 2 stycznia 2002r. w sprawie ustalenia kryteriów wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców nieposiadających zezwolenia na osiedlenie się ani statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
z dnia 28 listopada 2003r.
WYDAWANIA PRZEZ WOJEWODĘ PODLASKIEGO PRZYRZECZEŃ I ZEZWOLEŃ NA PRACĘ CUDZOZIEMCOM NIEPOSIADAJĄCYM ZEZWOLENIA NA OSIEDLENIE SIĘ, ZGODY NA POBYT TOLEROWANY, STATUSU UCHODŹCY NADANEGO W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ANI NIEKORZYSTAJĄCYM Z OCHRONY CZASOWEJ NA JEJ TERYTORIUM.
W celu realizacji postanowień ustawy z dnia 14 grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ( Dz. U. z 2003r. Nr 58, poz. 514, z późn. zm.) ustala się następujące warunki, których spełnienie jest niezbędną przesłanką do wydania przyrzeczenia i zezwolenia na pracę cudzoziemcom na terenie województwa podlaskiego :
Zapewnienie ochrony polskiego rynku pracy przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości absorpcyjnych gospodarki narodowej oraz braku możliwości pozyskania przez pracodawcę pracowników na lokalnym rynku pracy, mogących zaspokoić jego wymagania w zakresie niezbędnych kwalifikacji i umiejętności.
Pracodawca powinien udokumentować działania potwierdzające bezskuteczność poszukiwania pracowników na lokalnym rynku pracy.
2. Zatrudnienie cudzoziemca może mieć charakter uzupełniający , nie zaś wypierający pracowników - obywateli polskich.
3. Spełnienie przez cudzoziemca wymogów stawianych na wnioskowanym stanowisku pracy poprzez udokumentowanie wykształcenia i kwalifikacji (na stanowiskach tego wymagających) oraz posiadanych uprawnień zawodowych.
4. Wiarygodność pracodawcy ubiegającego się o zatrudnienie cudzoziemca poprzez :
1) uregulowany status prawny pracodawcy,
2) zatrudnienie cudzoziemców na takich samych warunkach prawnych jak obywatele polscy w zakresie warunków pracy, wynagrodzenia, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy oraz praw pracowniczych.
5.Przyrzeczenie dla pracodawcy oraz zezwolenie cudzoziemcowi na pracę są wydawane na czas oznaczony w określonym miejscu pracy, na określone stanowisko lub rodzaj wykonywanej pracy zgodnie z “Klasyfikacją zawodów i specjalności” zawartą w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 grudnia 2002r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 222, poz. 1868).
6. Preferuje się pracodawców przyczyniających się do rozwoju lokalnego rynku pracy, działających w ramach umów międzypaństwowych, regionalnych lub powiatowych, którzy zamierzają inwestować kapitał zagraniczny w dziedziny uznane za priorytetowe dla rozwoju województwa, powiatu lub gminy .
7. Wojewoda może ocenić sytuację na lokalnym rynku pracy i zgłosić ofertę zawartą we wniosku do innych powiatowych urzędów pracy.
8. Nie wydaje się pracodawcom przyrzeczeń :
jeżeli istnieje możliwość zatrudnienia bezrobotnych posiadających uprawnienie do wykonywania zawodu na stanowisku pracy proponowanym cudzoziemcowi, a w szczególności na stanowiskach sprzedawców, akwizytorów, przy wykonywaniu handlu obwoźnego i na targowiskach.
gdy zatrudnienie cudzoziemca mogłoby spowodować znaczne zwiększenie konkurencyjności w danym zawodzie na terenie województwa,
w przypadku stwierdzenia w trakcie postępowania o przedłużenie przyrzeczenia i zezwolenia, nie dotrzymania przez pracodawcę istotnych warunków określonych w poprzednim przyrzeczeniu lub zezwoleniu,
w przypadku stwierdzenia, iż propozycja pracodawcy dotycząca warunków zatrudnienia cudzoziemca odbiega od proponowanych obywatelom polskim na podobnym stanowisku,
gdy wydanie przyrzeczenia może być sprzeczne z interesem społecznym,
gdy określenie stanowiska pracy jest niezgodne z obowiązującą "Klasyfikacją zawodów i specjalności", o której mowa w punkcie 5.
|