Białystok, 9 sierpnia 2006 r.
WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78
PN.II.A.Ch.0911 - 138/06
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128)
stwierdzam nieważność
§ 13, § 14 i § 17 w części „z zachowaniem wysokości dotacji Wójta Gminy” Statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Trzciannem stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXXV/171/06 Rady Gminy Trzcianne z dnia 14 lipca 2006 r.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 14 lipca 2006 r. Rada Gminy Trzcianne podjęła uchwałę Nr XXXV/171/06 w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Trzciannem. Powyższa uchwała w dniu 24 lipca 2006 r. wpłynęła do organu nadzoru.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż zapisy § 13 i § 14 oraz część zapisu § 17 Statutu zostały podjęte z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 25 lipca 2006 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.
Rada Gminy w § 13 ustaliła, iż w sytuacji gdy czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań finansowych, do skuteczności takiego oświadczenia woli wymagana jest kontrasygnata Skarbnika Gminy. Zgodnie z postanowieniami art. 17 w związku z art. 27 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 roku Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, natomiast zarządza instytucją i reprezentuje ją na zewnątrz – dyrektor. Gminny Ośrodek Kultury w Trzciannem jest samodzielną instytucją kultury, w imieniu której czynności prawne – również w zakresie spraw finansowych, podejmuje jej Kierownik. Uzależnienie zatem przez Radę Gminy, skuteczności czynności Kierownika powodujących powstanie zobowiązań finansowych od kontrasygnaty Skarbnika Gminy, zostało dokonane bez upoważnienia ustawowego.
Sprzeczne z przepisami prawa są również postanowienia § 14 Statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Trzciannem, określającego zasady sprawowania nadzoru administracyjno-finansowego przez Wójta Gminy. W myśl postanowień art. 18a ustawy o samorządzie gminnym działalność gminnych jednostek organizacyjnych kontroluje rada gminy, powołując w tym celu komisję rewizyjną. Do uprawnień wójta należy natomiast zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wykonywanie względem nich uprawnień zwierzchnika służbowego – art. 30 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 33 ust. 5 wskazanej wyżej ustawy. Jak wynika z powyższego Wójt Gminy Trzcianne wykonuje względem Kierownika Gminnego Ośrodka Kultury funkcję pracodawcy, nie posiada natomiast uprawnień do sprawowania nadzoru administracyjno – finansowego nad działalnością Gminnego Ośrodka Kultury, który jest jednostką organizacyjną Gminy Trzcianne.
Przeprowadzona analiza przedmiotowej uchwały wykazała również, że § 17 ustalający, iż podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan jego działalności, zatwierdzony przez kierownika z zachowaniem wysokości dotacji Wójta Gminy został w części podjęty z naruszeniem prawa. Zgodnie z postanowieniami art. 27 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan działalności instytucji, zatwierdzony przez dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji organizatora. Organizatorem, a zatem podmiotem tworzącym instytucję kultury, jest natomiast jednostka samorządu terytorialnego – art. 10 ust. 1 w zw. z art. 9 cytowanej wyżej ustawy. Dotacja dla instytucji kultury jest więc udzielana z budżetu organizatora, czyli z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Budżet ten jest uchwalany w formie uchwały przez radę – jako organ stanowiący, wójt natomiast, jako organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego nie dysponuje własnym budżetem z którego mógłby udzielać dotacji, jest on jedynie zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym wykonawcą budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Wprowadzenie zatem przez Radę Gminy Trzcianne do postanowień Statutu Gminnego Ośrodka Kultury powyższych zapisów, nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa i stanowi jego naruszenie.
Powyższe naruszenia prawa mają charakter istotny, dlatego też skutkują stwierdzeniem nieważności § 13, § 14 i części § 17 uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Trzciannem.
Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
Wojewoda Podlaski
/-/ Jan Dobrzyński
Otrzymuje:
Rada Gminy Trzcianne
|